Anonym bruker Skrevet 17. februar 2020 #1 Skrevet 17. februar 2020 Min eksmann kjøpte en bil mens vi var gift. Jeg lånte han en sum penger til bilen som han nå mener betyr jeg er største deleier i bilen. Han holder tilbake mine personlige eiendeler og nekter å gjøre opp felles bo. Han solgte bilen uten at jeg viste noe om det og mener det gjenstående av billånet skal gå inn i boet når det skal fordeles. Kan han virkelig påføre meg denne gjelden? Har jeg i det heletatt noe med gjelden hans å gjøre? Anonymkode: 65cb8...dcb
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 17. februar 2020 #2 Skrevet 17. februar 2020 Så lenge dere var gift er dine penger hans penger. Da har dere kjøpt bil, og eier like mye av bilen. Gjeld som er tatt opp i ekteskapet er felles, bortsett fra studiegjeld. Han har rett.
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2020 #3 Skrevet 17. februar 2020 8 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev: Så lenge dere var gift er dine penger hans penger. Da har dere kjøpt bil, og eier like mye av bilen. Gjeld som er tatt opp i ekteskapet er felles, bortsett fra studiegjeld. Han har rett. Hvordan kan han da bare selge bilen uten å snakke med meg først? Anonymkode: 65cb8...dcb
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2020 #5 Skrevet 17. februar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Hvordan kan han da bare selge bilen uten å snakke med meg først? Anonymkode: 65cb8...dcb Fordi bare han sto som eier? Anonymkode: c8e9f...cc8
Anonym bruker Skrevet 17. februar 2020 #6 Skrevet 17. februar 2020 3 timer siden, KellyTaylor skrev: Advokatmat dette. Alltid 👌 Kjempelurt å gå til advokat for dette, hvis man ikke vil ha mer gjeld...🙄 Du vet vi typisk snakker en timepris på 4000-6000kr? Anonymkode: e2219...a2d
KellyTaylor Skrevet 17. februar 2020 #7 Skrevet 17. februar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Kjempelurt å gå til advokat for dette, hvis man ikke vil ha mer gjeld...🙄 Du vet vi typisk snakker en timepris på 4000-6000kr? Anonymkode: e2219...a2d Ja det vet jeg så inderlig godt. Deling av bo kan bli komplisert og faren for å sitte som svarteper er stor eller bli lurt. Been there! Glad vi brukte advokat for å si det slik.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2020 #8 Skrevet 18. februar 2020 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Kjempelurt å gå til advokat for dette, hvis man ikke vil ha mer gjeld...🙄 Du vet vi typisk snakker en timepris på 4000-6000kr? Anonymkode: e2219...a2d 4000-6000? Jeg brukte en spesialist innen arbeidsrett i et stort firma i Oslo, det kostet 2800 kr per time.. Anonymkode: 21978...044
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2020 #9 Skrevet 18. februar 2020 Så lenge han kjøpte, og solgte bilen før brudd er det felles penger/gjeld som må deles. Forstår det kan virke urettferdig, men slik er loven. Det koster å skille seg, og mange er ikke klar over at f.esk bonuser som blir opparbeidet året før separasjon skal det også utbetales halvparten av til ex. Fordi du opparbeidet deg bonusen mens dere er gift, og det er ikke direkte inntekt, men ekstra. Så mange feller en kan gå ut i, og dersom ex er en regelrytter og som ikke gir ved døren (kanskje blitt forlatt også) så selvsagt gjør de det de kan med loven i hånden for å få tynt mest mulig ut av den andre som vil ut. Lykke til, føler med deg. Var der selv for 3 år siden. HUSK å få laget og signer et endelig oppgjør, der ingen av partene kan komme til den andre å kreve mer senere (som feks ved salg av bolig/hytte ect) Anonymkode: fde09...9e8
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2020 #10 Skrevet 18. februar 2020 Glemte å skrive at andelen er 50/50 og ikke at du «eier» mer gjeld enn han for oppgjøret av bilen og bo. Det har han ikke lov til og stemmer ikke. Det er kun arv/utbetaling av personlige forsikringer og penger/verdier som er tatt med inn i ekteskapet som skal holdes adskilt oppgjør, ellers skal alle kontoer deles på likt 50/50. Til og med dine egne sparekontoer/aksjeverdier og ect som er opparbeidet gjennom ekteskapet. Er det et langvarig ekteskap der dere sammen har jobbet dere opp uten særeie ect er det oftest best å kjøre 50/50 deling. Men ja, oppgjøret gir ofte mye vont. Men husk det bare er verdslig gods, har du barn med ex er oftes best å være litt rommelig på kantene for å holde skilsmissen rolig. Bare et vennskapelig råd. Jeg gav meg nok altfor lett og ex fikk alt for mye med seg i kontanter og verdier. Men verdt det i dag uansett. Anonymkode: fde09...9e8
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2020 #11 Skrevet 18. februar 2020 Det blir da ikke automatisk begges gjeld. Hvis man tar opp kredittgjeld, blir ikke det automatisk felles gjeld selv om man er gift. Da må jo partneren signere for at den mener det er OK å ta opp lånet. Har du dokumentasjon på at du har lånt han penger. Hvis det er penger som kommer fra arv, skal jo dette skjevdeles. Han må jo la salgssummen av bilen gå inn i felles oppgjør også. Ikke bare gjelda. Anonymkode: 37088...5c0
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2020 #12 Skrevet 18. februar 2020 1 time siden, Anonym bruker skrev: Så lenge han kjøpte, og solgte bilen før brudd er det felles penger/gjeld som må deles. Forstår det kan virke urettferdig, men slik er loven. Det koster å skille seg, og mange er ikke klar over at f.esk bonuser som blir opparbeidet året før separasjon skal det også utbetales halvparten av til ex. Fordi du opparbeidet deg bonusen mens dere er gift, og det er ikke direkte inntekt, men ekstra. Så mange feller en kan gå ut i, og dersom ex er en regelrytter og som ikke gir ved døren (kanskje blitt forlatt også) så selvsagt gjør de det de kan med loven i hånden for å få tynt mest mulig ut av den andre som vil ut. Lykke til, føler med deg. Var der selv for 3 år siden. HUSK å få laget og signer et endelig oppgjør, der ingen av partene kan komme til den andre å kreve mer senere (som feks ved salg av bolig/hytte ect) Anonymkode: fde09...9e8 Kjøpte bulen når vi var vift og er nå på slutten av separasjonsperioden og han har solgt bilen... Anonymkode: 65cb8...dcb
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2020 #13 Skrevet 18. februar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Kjøpte bulen når vi var vift og er nå på slutten av separasjonsperioden og han har solgt bilen... Anonymkode: 65cb8...dcb Men da må salgssummen gå til fellesskapet, ikke i hans lomme. Anonymkode: 37088...5c0
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2020 #14 Skrevet 18. februar 2020 56 minutter siden, Anonym bruker skrev: Det blir da ikke automatisk begges gjeld. Hvis man tar opp kredittgjeld, blir ikke det automatisk felles gjeld selv om man er gift. Da må jo partneren signere for at den mener det er OK å ta opp lånet. Har du dokumentasjon på at du har lånt han penger. Hvis det er penger som kommer fra arv, skal jo dette skjevdeles. Han må jo la salgssummen av bilen gå inn i felles oppgjør også. Ikke bare gjelda. Anonymkode: 37088...5c0 Pengene var fra en erstattning jeg har fått. Har ikke skriftlig at det er lån så kan vel ikke håpe på å få de tilbake. Anonymkode: 65cb8...dcb
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2020 #15 Skrevet 18. februar 2020 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Men da må salgssummen gå til fellesskapet, ikke i hans lomme. Anonymkode: 37088...5c0 Jeg vet ikke engang om han har solgt bilen for så lite som han sier. Aner ikke hvordan jeg sjekker dette og får ikke svar fra advokaten. Anonymkode: 65cb8...dcb
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 18. februar 2020 #16 Skrevet 18. februar 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Det blir da ikke automatisk begges gjeld. Hvis man tar opp kredittgjeld, blir ikke det automatisk felles gjeld selv om man er gift. Da må jo partneren signere for at den mener det er OK å ta opp lånet. Har du dokumentasjon på at du har lånt han penger. Hvis det er penger som kommer fra arv, skal jo dette skjevdeles. Han må jo la salgssummen av bilen gå inn i felles oppgjør også. Ikke bare gjelda. Anonymkode: 37088...5c0 Dette er feil. Du kan, og blir, absolutt stilt til ansvar for ektefellens gjeld. Skjevdeling av evt arv gjelder kun verdier som er i behold. Arver du en hytte, kan du kreve den skjevdelt. Blir hytta derimot solgt kan den ikke lenger kreves skjevdelt.
Gjest Antarctica Skrevet 18. februar 2020 #17 Skrevet 18. februar 2020 Hvis han fikk penger for bilen, så nå jo de gå til deg, da. Dersom han mener lånet fra deg gjør deg til eier av den.
Gjest Antarctica Skrevet 18. februar 2020 #18 Skrevet 18. februar 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Pengene var fra en erstattning jeg har fått. Har ikke skriftlig at det er lån så kan vel ikke håpe på å få de tilbake. Anonymkode: 65cb8...dcb Skriftlig eller ikke, en muntlig avtale er også gyldig.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2020 #19 Skrevet 18. februar 2020 2 timer siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev: Dette er feil. Du kan, og blir, absolutt stilt til ansvar for ektefellens gjeld. Skjevdeling av evt arv gjelder kun verdier som er i behold. Arver du en hytte, kan du kreve den skjevdelt. Blir hytta derimot solgt kan den ikke lenger kreves skjevdelt. https://advokatoslo.no/advokattjenester/advokattjenesterskilsmisse/sentrale-rettsvirkninger-ekteskapet/ektefellenes-ansvar-gjeld/ Anonymkode: 37088...5c0
Den perfekte mor, påan igjen Skrevet 18. februar 2020 #20 Skrevet 18. februar 2020 3 timer siden, Anonym bruker skrev: https://advokatoslo.no/advokattjenester/advokattjenesterskilsmisse/sentrale-rettsvirkninger-ekteskapet/ektefellenes-ansvar-gjeld/ Anonymkode: 37088...5c0 Beklager, jeg legger meg flat🙇🏼♀️ Er likevel ikke sikker på at HI slipper unna i dette tilfelle.
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2020 #21 Skrevet 18. februar 2020 50 minutter siden, Den perfekte mor, påan igjen skrev: Beklager, jeg legger meg flat🙇🏼♀️ Er likevel ikke sikker på at HI slipper unna i dette tilfelle. Litt usikker. Leste om de særskilte vilkårene, og der nevnes det hvis gjeld er tatt opp for husholdningen, være seg klær til barn, barnehage osv. Så hvis en kjøper bil, behøver ikke det å gagne husholdningen. Har dd en bil til? Må den benyttes i levering/henting. Det sto nevn at hvis ene kjøpte fryser på kreditt, så telte ikke dette som godkjent for å gagne husholdningen. Dog sto det at en kan jo signere for hele gjelda, men hvis det da foreligger avtale om at begge skal benytte og stå for avbetaling, er gjelden å regne som felles. Så hvem brukte bilen og hvem betalte på den, vil være vesentlig. Men mannen må uansett fremlegge dokumentasjon på salg, slik at dette beløpet trekkes fra i helhet. Anonymkode: 37088...5c0
Anonym bruker Skrevet 18. februar 2020 #22 Skrevet 18. februar 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: https://advokatoslo.no/advokattjenester/advokattjenesterskilsmisse/sentrale-rettsvirkninger-ekteskapet/ektefellenes-ansvar-gjeld/ Anonymkode: 37088...5c0 Kreditorene kan ikke gå på ektefeller, det er riktig. Men dette har ingenting med skilsmisseoppgjør å gjøre.I et skilsmisseoppgjør kan ektefellen som har pådratt seg gjelden rett til å trekke denne fra boets totale verdi. Anonymkode: b9065...ab4
Anonym bruker Skrevet 19. februar 2020 #23 Skrevet 19. februar 2020 15 minutter siden, Anonym bruker skrev: Kreditorene kan ikke gå på ektefeller, det er riktig. Men dette har ingenting med skilsmisseoppgjør å gjøre.I et skilsmisseoppgjør kan ektefellen som har pådratt seg gjelden rett til å trekke denne fra boets totale verdi. Anonymkode: b9065...ab4 Nja. Kommer an på måten det er gjort på, og hva det gjelder. https://www.skilsmisse.net/penger/dele-gjeld-etter-skilsmisse.html Anonymkode: 37088...5c0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå