Gå til innhold

"Å legge ned foten igjen!" Ordtak og uttrykk som ikke er helt riktig kan være morsom😅 Flere forslag?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jo lest og hørt endel feil, men nå kommer jeg selvfølgelig ikke på noen🙈😅

- Å dra alle under samme kam - denne er det jo endel varianter av, og jeg kjenner jeg er litt usikker på hvordan uttrykket egentlig er.

Har dere flere forslag?😊

Anonymkode: 8edf2...8cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ungene i gata jeg bodde som lita brukte å si "være med på kjøtt på/og flesk". Det var nok en variant av "som smør på flesk", men vi sa konsekvent "på kjøtt og flesk". Da brukte vi det hvis vi var mange som skulle leke og f.eks. hadde delt oss inn i to lag, og så kom kanskje én til og ville være med, men da ble det ujevne lag, og da fikk den siste være med "på kjøtt og flesk" på det ene laget. Det skapte selvfølgelig en god del diskusjoner i etterkant hvis det laget med en ekstra vant, og enda verre om det var den "på kjøtt og flesk" som hadde gjort at laget vant - for den var jo bare med på kjøtt og flesk, og da mente det andre laget at de egentlig vant ;)

Er egentlig god på slike uttrykk selv, men har hatt noen morsomme episoder som voksen hvor jeg har skullet si "som smør på flesk", men sagt "som kjøtt og (ev. på) flesk". Har da ikke oppdaget det før den/de andre ser på meg som spørsmålstegn, eller bare ler av meg - så noe morsomt kommer det jo ut av det ;) Jeg har funnet ut at det beste for meg er å ikke bruke det uttrykket hvis jeg ikke er meg veldig bevisst hva jeg sier, for "på kjøtt og flesk" ligger visst i ryggmargen, godt innarbeidet gjennom mange barneår ;)

Det heter forresten "å skjære alle over en kam".

Anonymkode: 96e17...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

«Jeg bøyer meg i hatten» er nok min favoritt. Eller hun fra Paradise som sa: «Jeg er nok ikke den smarteste personen i skuffen». Fikk et fantastisk bilde i hodet av en liten, sammenkrøllet person i en skuff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, EI16 skrev:

«Jeg bøyer meg i hatten» er nok min favoritt. Eller hun fra Paradise som sa: «Jeg er nok ikke den smarteste personen i skuffen». Fikk et fantastisk bilde i hodet av en liten, sammenkrøllet person i en skuff.

Hehe, flere skarpe på Paradise

https://sol.no/underholdning/de-12-beste-sitatene-fra-paradise-hotel/69941457

 

Anonymkode: 884b9...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Uri har vel skrevet en bok som heter "Hoppe etter ruccola", holdt på å le meg ihjel da jeg hørte det. Men det er visst ganske vanlig å si i den yngre generasjonen som aldri har hørt om den fantastiske hopperen 😉

Var fremme på tv her også at noen gamle ordtak har byttet mening. De spurte folk på gata hva bjørnetjeneste betød. De gamle og unge hadde helt forskjellig svar 

 

Anonymkode: bf7b6...deb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Uri har vel skrevet en bok som heter "Hoppe etter ruccola", holdt på å le meg ihjel da jeg hørte det. Men det er visst ganske vanlig å si i den yngre generasjonen som aldri har hørt om den fantastiske hopperen 😉

Var fremme på tv her også at noen gamle ordtak har byttet mening. De spurte folk på gata hva bjørnetjeneste betød. De gamle og unge hadde helt forskjellig svar 

 

Anonymkode: bf7b6...deb

"Hoppe etter ruccola"

Nå lo jeg høyt her, er det mulig 🤣

Anonymkode: 884b9...7e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutes ago, Anonym bruker said:

De spurte folk på gata hva bjørnetjeneste betød. De gamle og unge hadde helt forskjellig svar 

Dette opplevde jeg så ofte på jobb som terapeut at jeg måtte slutte å bruke det. Unge har ikke peiling på hva det betyr.. Så min snarvei for å forklare ting ble en skikkelig omvei 😄

Anonymkode: 4958a...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Uri har vel skrevet en bok som heter "Hoppe etter ruccola", holdt på å le meg ihjel da jeg hørte det. Men det er visst ganske vanlig å si i den yngre generasjonen som aldri har hørt om den fantastiske hopperen 😉

Var fremme på tv her også at noen gamle ordtak har byttet mening. De spurte folk på gata hva bjørnetjeneste betød. De gamle og unge hadde helt forskjellig svar 

 

Anonymkode: bf7b6...deb

Hoppe etter Ruccola, jeg dør! Sitter på jobben og rister av latter. Beste jeg har hørt på lenge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en bekjent som sier "Lite hue kan velte stort lass". Jeg trodde først det var på tull, men hun sier det gjerne i sammenheng med at hun forteller noe om barna. Som: Vi skulle på tivoli, men så sa eldste at det var meldt regn, så da ble ikke det noe av. Alle planene i vasken. Lite hue kan velte stort lass. 

Anonymkode: 5a74a...a24

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har en bekjent som sier "Lite hue kan velte stort lass". Jeg trodde først det var på tull, men hun sier det gjerne i sammenheng med at hun forteller noe om barna. Som: Vi skulle på tivoli, men så sa eldste at det var meldt regn, så da ble ikke det noe av. Alle planene i vasken. Lite hue kan velte stort lass. 

Anonymkode: 5a74a...a24

Ha-ha :D Jeg tenker at lite hue absolutt kan velte et stort lass, men det blir jo en helt annen mening enn din bekjent som har glemt tua bruker det i ;)

Anonymkode: 96e17...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ungene i gata jeg bodde som lita brukte å si "være med på kjøtt på/og flesk". Det var nok en variant av "som smør på flesk", men vi sa konsekvent "på kjøtt og flesk". Da brukte vi det hvis vi var mange som skulle leke og f.eks. hadde delt oss inn i to lag, og så kom kanskje én til og ville være med, men da ble det ujevne lag, og da fikk den siste være med "på kjøtt og flesk" på det ene laget. Det skapte selvfølgelig en god del diskusjoner i etterkant hvis det laget med en ekstra vant, og enda verre om det var den "på kjøtt og flesk" som hadde gjort at laget vant - for den var jo bare med på kjøtt og flesk, og da mente det andre laget at de egentlig vant ;)

Er egentlig god på slike uttrykk selv, men har hatt noen morsomme episoder som voksen hvor jeg har skullet si "som smør på flesk", men sagt "som kjøtt og (ev. på) flesk". Har da ikke oppdaget det før den/de andre ser på meg som spørsmålstegn, eller bare ler av meg - så noe morsomt kommer det jo ut av det ;) Jeg har funnet ut at det beste for meg er å ikke bruke det uttrykket hvis jeg ikke er meg veldig bevisst hva jeg sier, for "på kjøtt og flesk" ligger visst i ryggmargen, godt innarbeidet gjennom mange barneår ;)

Det heter forresten "å skjære alle over en kam".

Anonymkode: 96e17...f75

Å være med på kjøtt og flesk betyr å være med uten at du egentlig er regnet med, altså kun kjøttet og flesket. Så det kan du trygt fortsette å si! https://www.naob.no/ordbok/flesk

Endret av amandine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig mange som sier «stopp en halv». 
Stammer egentlig fra «stop and haul» som ble brukt av sjøfolk. Så har ikke noe med en halv å gjøre. 

Anonymkode: d4f76...7dd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutes ago, Anonym bruker said:

Veldig mange som sier «stopp en halv». 
Stammer egentlig fra «stop and haul» som ble brukt av sjøfolk. Så har ikke noe med en halv å gjøre. 

Anonymkode: d4f76...7dd

Litt det samme som den oversatte vitsen om 'come on ketsjup'. På engelsk har den en herlig dobbeltbetydning som vi enkle nordmenn tydeligvis klarer oss fint uten 😏

Anonymkode: 4958a...008

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg elsker slike! 😅

 

Har ei bekjent som har kommet med mange fine gjennom tidene:

-Ro seg lenger ned i hølet

-tråkke i grøten

-svelge det sure eplet

-man skal ikke skyte bjørnen i foten før skinnet er solgt

-var ikke så kul i hatten

Anonymkode: 4e6bf...f45

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Se mellom fingrene.

Stikke under en stol.

Anonymkode: 2e14f...1c7

Hva er det rette her da?🙈

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, amandine skrev:

Å være med på kjøtt og flesk betyr å være med uten at du egentlig er regnet med, altså kun kjøttet og flesket. Så det kan du trygt fortsette å si! https://www.naob.no/ordbok/flesk

Ha-ha, så morsomt! :D 

Da lærte jeg noe nytt. Dvs. at vi barna brukte det på riktig måte. Feilen oppstod først når vi senere blandet det med smør på flesk.

Alt man kan lære av dette forumet! I dag ble jeg litt klokere takket være deg :D

Anonymkode: 96e17...f75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Les bloggen til Villa Paprika, der er det MASSE feil ordtak!!! 😂😂😂

Anonymkode: 35291...776

Dette. Ikke akkurat ordtak, men klassikeren hennes med palestinablondt hår er jo en høydare. Det og å få kabelen til å gå opp....,

Anonymkode: 192b1...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Dette. Ikke akkurat ordtak, men klassikeren hennes med palestinablondt hår er jo en høydare. Det og å få kabelen til å gå opp....,

Anonymkode: 192b1...2df

Og skjepper i hjulene😳

Anonymkode: 192b1...2df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...