Gå til innhold

Matvarer er blitt dyrere

Anbefalte innlegg

Skrevet

Merkbart dyrere i matbutikkene nå. Jeg må alltid snu på kronene så det er kjedelig 🙄

Anonymkode: 22464...634

Fortsetter under...

Skrevet

Tja... hvis man sammenligner prisene på mat i dag med prisene på mat for 30 år siden, så ser man at prisene ikke har økt spesielt mye på disse årene. Det er alt vi trenger i tillegg som gjør at man blir dyrt. Husleiene har for eksempel økt så mye at det er noe man bør klage mer på enn matprisene. 

Anonymkode: 5ab2f...3b0

Skrevet

Enig med deg hi. Et voldsomt hopp! Mange kroner på hver basisvare i mine butikker.

Anonymkode: 6ac02...3e2

Skrevet

Helt på sin plass. Mat er billig i Norge og vi sløser stygt. 

Anonymkode: 2a483...bbc

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Helt på sin plass. Mat er billig i Norge og vi sløser stygt. 

Anonymkode: 2a483...bbc

Snakk for deg selv! Har man det trangt økonomisk fra før er det ikke rom for å sløse.

Anonymkode: a181a...415

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Enig med deg hi. Et voldsomt hopp! Mange kroner på hver basisvare i mine butikker.

Anonymkode: 6ac02...3e2

Hva er det som har blitt dyrere nå?

Anonymkode: 0d31e...97b

Annonse

Skrevet

Ja men det er jo bare å spise alt dere kjøpte før jul på priskrig. Det ble solgt utrolig mye surkål ..... 

nei da det var flåsete men det er dessverre slik at når prisene dumpes i forbindelse med jul, osv må forbrukerens betale mer  senere. 

Anonymkode: 83540...e33

Skrevet

First price sandwich baguetter. 16 stk. 

Steget fra ca. 21 til 29 kr. 

Det er meget i prosent! 

Anonymkode: 2c45e...8c4

Skrevet

Helt enig. Et veldig stort prishopp på en del dagligvarer. Blir like forskrekket hver gang jeg skal betale for noen få varer.

Skrevet
56 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er meget i prosent! 

Hvis du synes mat er for dyrt foreslår jeg T du lager mat fra bunnen og ikke kjøper ferdigmat. De som lager den skal jo også ha betalt.

Anonymkode: ab35b...a04

Skrevet

Vi betaler for priskrigen, pengene må jo inn igjen? Og da på varer som det går mye av: 

majones fra 21- 29kr 

leverpostei fra 5-10kr 

ost oppe i 112 kr kg 

feks 

så da blir det surkål, marsipan og ketchup til middag idag👌🤷‍♀️?

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Det er meget i prosent! 

Det er ikke akkurat en livsnødvendig vare. Lag baguetter dine selv om du absolutt må ha det. Mye billigere og bedre. 

Anonymkode: 30703...b05

Skrevet

Jeg kjøpte biff i går siden det var valentines day: forrige uke kostet de 29,90 pr bit og i går kostet de 32,90 pr bit. 

Sønnen ville ha pulverpadder og jeg sa ja uten å sjekke pris. De har kostet 23-24 kroner. Nå kostet de 34,90😳

Kjøpte også en pakke med tikka masala, den har tidligere kostet 46 kroner, nå kostet den samme pakken 56,70 kr. 

Biola med jordbærsmak har kostet 27,90, nå koster den 34,90.

Slik er det på mange varer så prisene har generelt steget mye på mat den siste tiden😩

Anonymkode: bd3e1...d25

Annonse

Skrevet

Historisk sett har aldri mat vært billigere enn i våre dager sett opp mot prosentandelen av inntektene som går med til matinnkjøp. Man skal ikke så langt tilbake i tid før over 50 % av inntektene gikk til matkjøp. Men det som skjer nå er normalt. Prisene stiger etter nyttår, og så kommer det på tilbud i løpet av året.

Anonymkode: 3c1fb...fec

Skrevet
39 minutter siden, skinnfilla skrev:

Vi betaler for priskrigen, pengene må jo inn igjen? Og da på varer som det går mye av: 

majones fra 21- 29kr 

leverpostei fra 5-10kr 

ost oppe i 112 kr kg 

feks 

så da blir det surkål, marsipan og ketchup til middag idag👌🤷‍♀️?

Hadde bare de rette hamsterne skjønt at de er bidragsytere til dette paradokset av en prisøkning. Men de forsvarer tilbudene som kommer de med lite penger til gode, og på nyåret har moroa kostet dem like mye som om de ikke hadde handlet tilbudsvarene før jul. 

Skrevet
1 minutt siden, Det var en gang et menneske skrev:

Hadde bare de rette hamsterne skjønt at de er bidragsytere til dette paradokset av en prisøkning. Men de forsvarer tilbudene som kommer de med lite penger til gode, og på nyåret har moroa kostet dem like mye som om de ikke hadde handlet tilbudsvarene før jul. 

Du har så veldig rett! Og jeg er så irritert på priskrigstyret! Folk blir gærne og hamster inn ,men den marsipanposen til 10 kr får de inn penger på ved salg av 4 pk majones😑🙄

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Historisk sett har aldri mat vært billigere enn i våre dager sett opp mot prosentandelen av inntektene som går med til matinnkjøp. Man skal ikke så langt tilbake i tid før over 50 % av inntektene gikk til matkjøp. Men det som skjer nå er normalt. Prisene stiger etter nyttår, og så kommer det på tilbud i løpet av året.

Anonymkode: 3c1fb...fec

Det hjelper ikke de som ikke har den inntekten du snakker om. Uføre, de på aap, studenter og pensjonister m.m

Skrevet

Jeg tror ikke prisstigningen nå kommer av priskrig før jul. Det er regjeringens skyld. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det hjelper ikke de som ikke har den inntekten du snakker om. Uføre, de på aap, studenter og pensjonister m.m

Alle de gruppene har fått økte inntekter og har flere kroner å bruke enn for 10 år siden for eksempel. Pensjonistene er generelt den rikeste aldersgruppen.

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle de gruppene har fått økte inntekter og har flere kroner å bruke enn for 10 år siden for eksempel. Pensjonistene er generelt den rikeste aldersgruppen.

Det hjelper ikke minstepensjonistene, og andre pensjonister som har liknende lave utbetalinger

Anonymkode: 0d31e...97b

Skrevet
19 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tror ikke prisstigningen nå kommer av priskrig før jul. Det er regjeringens skyld. 

🤣😶

Anonymkode: 30703...b05

Skrevet

Noen av pensjonistene....

Slike generaliseringer skjuler og vanskeliggjør situasjonen for de som ikke ligger økonomisk godt an.

Nå er det dyrt å bo. Da hjelper det ikke at dagligvareprisen i et historisk perspektiv ikke er så gal. Boligutgiftene etterlater folk med prosentvis mindre å bruke på mat enn før. I tillegg er det ikke lengre mulig med slike løsninger som å ha høns i bakgården og geit på altanen. 

Har man lite økonomisk spillerom vil en stigning på f eks 3-10 kr pr vare du legger i kurven merkes veldig godt. Det blir fort opp mot en tusenlapp ekstra pr måned om man er en barnefamilie. 

Skrevet

Man har aldri brukt så liten andel av pengene sine på mat og bo, sier min mor som var småbarnsmor på 80-tallet... 

Anonymkode: e8c7e...20c

Skrevet

Man har aldri brukt så liten andel av pengene sine på mat og bo, sier min mor som var småbarnsmor på 80-tallet... 

Anonymkode: e8c7e...20c

Men det betyr jo at det er en større del av pengene som bindes opp til noe annet. Ikke at man nødvendigvis bare har masse penge til overs. Det er viktig å se på hele bildet. Ikke bare et enkelt element.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Noen av pensjonistene....

Slike generaliseringer skjuler og vanskeliggjør situasjonen for de som ikke ligger økonomisk godt an.

Nå er det dyrt å bo. Da hjelper det ikke at dagligvareprisen i et historisk perspektiv ikke er så gal. Boligutgiftene etterlater folk med prosentvis mindre å bruke på mat enn før. I tillegg er det ikke lengre mulig med slike løsninger som å ha høns i bakgården og geit på altanen. 

Har man lite økonomisk spillerom vil en stigning på f eks 3-10 kr pr vare du legger i kurven merkes veldig godt. Det blir fort opp mot en tusenlapp ekstra pr måned om man er en barnefamilie. 

Da må du jo klage på boligprisene, ikke matvareprisene. Mat blir ikke gratis å produsere selv om folk bruker mye penger på å bo, heller det motsatte. De som gjør de jobbene skal også ha penger nok til å bo.

Når det gjelder minstepensjonistene blir det stadig færre av dem. Nå er de ca 7% av alle alderspensjonistene tror jeg. Minstepensjonen har også økt, både i rene kroner og kjøpekraft. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...