Gå til innhold

Kredittlån med pant i bolig?

Anbefalte innlegg

Holder på å hjelpe min søster med å ordne opp i økonomien da hun har rotet det litt til. Hun har en del kredittlån her og der og har problemer med å betale alt hver mnd siden rentene er så høy og det er mange lån. Hun har vært i kontakt med nav gjeldsrådgivning og prøvd å få en avtale med de hun har lånt penger av, men det var vanskelig å få til siden de er så mange. 
Hun fikk tips om å prøve å søke lån med pant i boligen og da kun ha et lån å forholde seg til, dette fikk hun med en mye bedre rente enn det hun har. Og kostnaden i mnd går ned med mange tusen kroner. 

Men kan de ta pant i boligen når hun eier den 50/50 med samboeren sin og det er kun hun som står som låntaker på det nye lånet hun vil ta opp?
Må samboeren signere på noe? Eller tar de bare pant i hennes del av boligen?

De kan ikke kreve tvangssalg så lenge hun betaler lånet slik hun skal sant? Det kan de kun gjøre hvis hun ikke betaler lånet?

Er snakk om 200.000kr

Anonymkode: c89fd...e7c

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144396975-kredittl%C3%A5n-med-pant-i-bolig/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det rimeligste alternativet er å refinansiere boliglånet. Da får du lavest rente på det nye lånet. Da må begge lånetakere signere elektronisk i nettbanken. 

Hvilket annet lån har hun tatt opp, med pant i boligen? 

Nei, så lenge det nye lånet blir betjent, vil ingen tvangsinndrivning igangsettes. 

Anonymkode: aeca8...e37

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det rimeligste alternativet er å refinansiere boliglånet. Da får du lavest rente på det nye lånet. Da må begge lånetakere signere elektronisk i nettbanken. 

Hvilket annet lån har hun tatt opp, med pant i boligen? 

Nei, så lenge det nye lånet blir betjent, vil ingen tvangsinndrivning igangsettes. 

De får ikke refinansiere boliglånet, siden samboeren har sagt hun må ordne opp i dette selv og han ikke ønsker å hjelpe henne med å få orden på ting, noe jeg skjønner han mener.

Lånene hun har nå er lån uten sikkerhet, klarna, ellos, santander, bank norwegian osv osv. Men hun har fått tilbud om lån fra blue step mener jeg de het, men da med pant i boligen. Men da tar de pant i hennes del av boligen? For samboeren vil ikke skrive under på noe eller være en del av det.

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De får ikke refinansiere boliglånet, siden samboeren har sagt hun må ordne opp i dette selv og han ikke ønsker å hjelpe henne med å få orden på ting, noe jeg skjønner han mener.

Lånene hun har nå er lån uten sikkerhet, klarna, ellos, santander, bank norwegian osv osv. Men hun har fått tilbud om lån fra blue step mener jeg de het, men da med pant i boligen. Men da tar de pant i hennes del av boligen? For samboeren vil ikke skrive under på noe eller være en del av det.

Ok skjønner! Ja da er det kun hennes del de tar pant i. Og ved en evt tvangsinndrivning, blir det kun hennes del av boligen som blir rammet. Det håper vi ikke skjer, i og med at hun får hjelp fra Blue Step. 200,000 er ikke så ille. Så snill du er som hjelper til! Men nå må hun skjønne alvoret håper jeg. 

31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Han blir nesten en del av det enten han vil eller ei, for hvis hun misligholder lånet, så tvangselges hennes del, da selges halve huset. Så han sin del blir jo indirekte ståendes på spill den og, så jeg håper hun er klar til å rydde opp og betale det hun skal.

Anonymkode: 7fa75...cbe

Så vidt jeg vet må han skrive under så lenge det dreier seg om sikkerhet i felles bolig. En slik endring vil muligens også gjøre at gjelden blir å regne som felles ved et skilsmisseoppgjør, mens den nå sansynlig vis bare er hennes.

Anonymkode: a9e38...53a

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Så vidt jeg vet må han skrive under så lenge det dreier seg om sikkerhet i felles bolig. En slik endring vil muligens også gjøre at gjelden blir å regne som felles ved et skilsmisseoppgjør, mens den nå sansynlig vis bare er hennes.

Anonymkode: a9e38...53a

De er ikke gift. 

Jeg er ganske sikker på at hun ikke kan ta pant i en bolig hun eier sammen med andre, da må han som medeier i boligen hun vil pantsette godkjenne det og skrive under.

Det går ikke an å pantsette en halv bolig, enten pantsetter man boligen eller ikke. 

Anonymkode: de559...14a

Dersom de eier 50-50 i bolig så må begge signere på pantet. Hun kan dermed ikke ta opp lån med pant i bolig uten at samboer er enig. Man kan ikke ta pant i en halv bolig.

jeg ville vært forsiktig med å ta pant i boligen via bluestep eller andre utenom banken. Dersom hun ikke betaler lånene sine så vil boligen tvangsselges, også samboer halvdel, derfor må han og signere på pantet.

det hun bør gjøre er å ta en samtale med banken sin og høre om lånet kan bakes inn i boliglånet. Dersom samboer nekter bør hun gå fra han. Verken han eller hun er tjent med at hun skal betale mange tusen ekstra i rente i måneden. Han Bør hjelpe henne gjennom krisen så lenge hun viser at hun mener alvor.

så bør hun starte å selge ting, få inn penger på det hun kan. Selge dyre mobil, barneutstyr, pynt osv. Så hun viser at hun mener alvor. Jobber hun så bør hun jobbe litt ekstra, mulig finne en ekstra jobb en periode. Selvsagt klippe alle kredittkort og ikke minst sette opp et budsjett.

Jeg synes det er rart at hun prøver å sette boligen på spill bak ryggen til samboer sin. 

Anonymkode: 494a6...c9b

30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

De kan ta pant i hennes del av boligen jo. 

Anonymkode: 233bd...b1e

Nei, begge må signere på pant av felles bolig. Heldigvis ellers kunne jo feks spillegale eller de med mye kredittgjeld tatt pant i boligen uten at partneren vet det,

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, begge må signere på pant av felles bolig. Heldigvis ellers kunne jo feks spillegale eller de med mye kredittgjeld tatt pant i boligen uten at partneren vet det,

Loven bestemmer at kreditor kan ta utlegg i en ideell halvdel av felles bolig dersom denne er kjøpt etter samlivet ble inngått. Dette gjelder selv om det kun er den ene som står som eier i grunnboken. Regelen er en såkalt presumsjonsregel og står i tvangsfullbyrdelsesloven § 7-13, 3. ledd.

2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg er ganske sikker på at hun ikke kan ta pant i en bolig hun eier sammen med andre, da må han som medeier i boligen hun vil pantsette godkjenne det og skrive under.

Det går ikke an å pantsette en halv bolig, enten pantsetter man boligen eller ikke. 

Joda, det kan man. I teorien så kan de til og med tvinge gjennom salg av den ene delen hvis gjelden misligholdes, ideel halvpart kalles det. Det er vel nesten umulig å få solgt, men vil jo skape mye styr og stress uansett.

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Joda, det kan man. I teorien så kan de til og med tvinge gjennom salg av den ene delen hvis gjelden misligholdes, ideel halvpart kalles det. Det er vel nesten umulig å få solgt, men vil jo skape mye styr og stress uansett.

Var en sak i media for en tid siden der de hadde visning på en halv leilighet. Dama nekta å flytte. Den ble ikke solgt. 😊

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Var en sak i media for en tid siden der de hadde visning på en halv leilighet. Dama nekta å flytte. Den ble ikke solgt. 😊

Her var saken. 

https://e24.no/privatoekonomi/i/MR9qQr/visning-av-halv-bolig-paa-lillehammer-jeg-oensker-ikke-aa-bo-sammen-med-en-fremmed

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

"Etter å ha sett leiligheten, forteller hun til E24 utenfor blokken at hun og mannen i dag bor i en leid leilighet – og at de vurderer kjøp for deretter å begjære tvangsoppløsning av sameiet, slik de ifølge sameieloven kan gjøre. "

Så det vil si at en evt kjøper kan oppløse sameiet og kjøpe boligen foran den andre som bor der, og at den andre dermed må flytte hvis den ikke har råd til å kjøpe den andre delen?

41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Loven bestemmer at kreditor kan ta utlegg i en ideell halvdel av felles bolig dersom denne er kjøpt etter samlivet ble inngått. Dette gjelder selv om det kun er den ene som står som eier i grunnboken. Regelen er en såkalt presumsjonsregel og står i tvangsfullbyrdelsesloven § 7-13, 3. ledd.

Men dette er jo ikke det samme som å ta lån med sikkerhet i bolig?

Dette betyr vel bare at om kretitorer krever penger, og du eier en halv bolig, så kan de kreve salg av den halve boligen for å få pengene du skylder. Det kan jo være allverdens gjeld som ikke blir betalt. Om jeg ikke betaler kredittkort, billån osv og det går til inkasso og de ikke får pengene sine, så kan kreditorene kreve at mine eiendeler blir solgt, selv om de ikke oprinnelig hadde pant i dem.

Men skal du ta opp gjeld med sikkerhet i bolig så må begge eiere godkjenne dette.

Mannen min kan ikke ta opp lån med sikkerhet i vår felles bolig uten at jeg også skriver under. Vi lånte opp litt penger på boligen for å fikse kloakken, da måtte begge skrive under for begge står som eiere.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...