Gå til innhold

Eggstokkreft

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

jeg har en stor cyste lignende ting som vist nok ikke er en veskefylt vanlig cyste, men kompakt og virker ikke så bra. De tør ikke sjekke for kreft først, de velger å bare operere meg, både kul og eggstokk/leder. 

De tar prøver etterpå. Så får jeg vite sikkert

Gynekoligen min viste ikke hva d var, gynekolog Ullevål hadde ikke sett lignende før. Skal på info og sjekk onsdag på Radiumshospitalet og operer der snart. 

Jeg har hatt og har i 6 mnd hatt symptomer på eggstokkreft, vært til lege over 10 ganger for blødninger, magevondt og trøbbel med avføring. Har fryst, følt feber og vært sliten. Legevakt 2 ganger og sykehus med sykebil før jul med smerter i bryst. Dette ble konstanter som angst/stress.. 

noen som har erfaringer fra liknende?

Anonymkode: 83567...57d

Skrevet

Jeg har hatt en svulst på eggstokk, men ikke de andre symptomene du forteller om.

Hos meg vokste den ganske fort, og jeg trodde det var forstørret livmor, tok flere svangerskapstester som var negative og ble litt engstelig. Jeg kjente jo en kul utenpå magen...

Gikk til gynekolog og han fant en svulst som han målte til 12 cm i diameter, han trodde det var en "tvilling" som de kalte det før, nå kaller de det vel dermoid cyste eller noe sånt. Jeg ble henvist til sykehus og der fant de en cyste som var 17 cm i diameter og de satte meg opp til operasjon. Jeg var på sykehuset et par dager før operasjonen og tok ct av den og da var den 21 cm i diameter og de var i tvil om de kunne få den ut ved kikhull, så de regnet med de måtte åpne keisersnittarret for å fjerne den.

De opererte og fant en svulst/cyste på over 40 cm i diameter, dette var i mai og første undersøkelse var i februar...

Den var fylt med noe væske som de kunne tappe ut så de fikk den akkurat ut gjennom keisersnittarret, en stund der trodde de at de ble nødt til å lage et sånt opp ned T snitt for å få ut alt. Gynekologen som opererte sa han aldri hadde sett noe lignende og måtte kalle inn en gynekolog til for å hjelpe seg, cysten hadde lagt seg til rette innimellom mine andre organer og var kjempestor. Det de trodde skulle være en 15 minutters operasjon ble en 4 timers operasjon. De turte ikke la noe være igjen der inne i tilfelle dette var ondartet så de fjernet begge egglederne og begge eggstokkene.

Jeg våknet etter operasjonen og var kastet rett ut i overgangsalderen, og ikke kunne jeg få noen hormoner heller fordi de ikke visste om det var ondartet og man får ikke hormoner om man har kreft...

Vevet ble sendt inn, og det viste seg heldigvis å være godartet. Så hos meg fikk det hele et greit utfall, selv om jeg jo mistet begge eggstokkene og ble "gammel" over natta da.

Krysser fingrene for at det er godartet hos deg også.

Anonymkode: 235af...fa5

Skrevet
På 10.2.2020 den 20.51, Anonym bruker skrev:

Jeg har hatt en svulst på eggstokk, men ikke de andre symptomene du forteller om.

Hos meg vokste den ganske fort, og jeg trodde det var forstørret livmor, tok flere svangerskapstester som var negative og ble litt engstelig. Jeg kjente jo en kul utenpå magen...

Gikk til gynekolog og han fant en svulst som han målte til 12 cm i diameter, han trodde det var en "tvilling" som de kalte det før, nå kaller de det vel dermoid cyste eller noe sånt. Jeg ble henvist til sykehus og der fant de en cyste som var 17 cm i diameter og de satte meg opp til operasjon. Jeg var på sykehuset et par dager før operasjonen og tok ct av den og da var den 21 cm i diameter og de var i tvil om de kunne få den ut ved kikhull, så de regnet med de måtte åpne keisersnittarret for å fjerne den.

De opererte og fant en svulst/cyste på over 40 cm i diameter, dette var i mai og første undersøkelse var i februar...

Den var fylt med noe væske som de kunne tappe ut så de fikk den akkurat ut gjennom keisersnittarret, en stund der trodde de at de ble nødt til å lage et sånt opp ned T snitt for å få ut alt. Gynekologen som opererte sa han aldri hadde sett noe lignende og måtte kalle inn en gynekolog til for å hjelpe seg, cysten hadde lagt seg til rette innimellom mine andre organer og var kjempestor. Det de trodde skulle være en 15 minutters operasjon ble en 4 timers operasjon. De turte ikke la noe være igjen der inne i tilfelle dette var ondartet så de fjernet begge egglederne og begge eggstokkene.

Jeg våknet etter operasjonen og var kastet rett ut i overgangsalderen, og ikke kunne jeg få noen hormoner heller fordi de ikke visste om det var ondartet og man får ikke hormoner om man har kreft...

Vevet ble sendt inn, og det viste seg heldigvis å være godartet. Så hos meg fikk det hele et greit utfall, selv om jeg jo mistet begge eggstokkene og ble "gammel" over natta da.

Var du ferdig med å få barn? Var det cyster på begge eggstokkene? Hva følte du etter operasjonen, når utfallet ble slik? 

Anonymkode: 306c5...fb9

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Var du ferdig med å få barn? Var det cyster på begge eggstokkene? Hva følte du etter operasjonen, når utfallet ble slik? 

Nei, det var bare på den ene eggstokken, men de fjernet begge i frykt for at det var ondartet. Da ville de fjerne mest mulig når de først var inne der.

Jeg fikk litt sjokk når jeg fikk høre hvor stor det var, og det var veldig smertefullt etterpå. Men det gikk seg jo til på noen dager. Var på sykehuset i 5 dager (hadde blitt forespeilet at det kanskje ble en natt, men mest sannsynlig hjem samme ettermiddag, så det var jo et sjokk at jeg var så redusert etterpå).

Jeg var ferdig med å få barn, så det var ikke noe problem.

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Nei, det var bare på den ene eggstokken, men de fjernet begge i frykt for at det var ondartet. Da ville de fjerne mest mulig når de først var inne der.

Jeg fikk litt sjokk når jeg fikk høre hvor stor det var, og det var veldig smertefullt etterpå. Men det gikk seg jo til på noen dager. Var på sykehuset i 5 dager (hadde blitt forespeilet at det kanskje ble en natt, men mest sannsynlig hjem samme ettermiddag, så det var jo et sjokk at jeg var så redusert etterpå).

Jeg var ferdig med å få barn, så det var ikke noe problem.

Det var nok nødvendig, siden cysten vokste så fort! Men det hørtes voldsomt ut at de fjernet alt tvert.. 

Bra du var ferdig med barn, hvertfall! 

Skrevet
På 10.2.2020 den 20.51, Anonym bruker skrev:

Takk for utfyllende svar. D var litt av en historie, så godt d gikk bra.  Og håper du har d bra;)

Jeg var på Radiumshospitalet i dag. De skulle sjekke for å bekrefte Ullevål sin bekymring. Tok mange innvendig ultralyd, blodprøver og ekg. De ble mindre bekymret, fortsatt ikke sikker, men myyye mer sikker på at d ikke var kreft. De mener d er en blod klump..(?) Ct på mandag og så blir d enten operasjon eller kun 3.mnd oppfølging. De hørtes positive ut;)

Veldig lettet, selvføgelig! men jeg kjenner å, at jeg håper de fjerner den, pga alle problemer jeg har hatt. Jeg håper d kan bli bedre. Men de mener ikke blødningene jeg har skyldes dette. Håper å finne ut av d å. 

Godt nytt i dag vil jeg kunne si;)

Anonymkode: 83567...57d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...