Gå til innhold

Når det står glutenfritt lyst mel i en oppskrift, hva slags mel kan man bruke da?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som vet, som kanskje er litt bedre på dette enn meg?

Anonymkode: 925a9...fca

Skrevet

Jeg pleier å bruke Toro lys melblanding, jeg har ikke glutenallergi men jeg lager med den til bursdager. 

Anonymkode: dca15...758

Skrevet

Jeg foretrekker Semper Mix, bruker nesten bare det. Dersom du ikke kjenner den du baker til så godt, ville jeg brukt Semper Fin Mix som er uten hvetestivelse. Min gutt med cøliaki tåler glutenfri hvetestivelse, men noen reagerer visst på det også.

Anonymkode: dc230...ecb

Skrevet

Takk :) Hva med sesammel eller mandelmel, kan det brukes?

Hi

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Takk :) Hva med sesammel eller mandelmel, kan det brukes?

Hi

I hvert fall mandelmel er glutenfritt, men det vil ikke erstatte f.eks. Semper Mix fordi det har helt andre bakekvaliteter. Det blir litt som om du skulle bakt vanlige boller med mandelmel i stedet for hvetemel, det hadde blitt ganske mislykket. 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg foretrekker Semper Mix, bruker nesten bare det. Dersom du ikke kjenner den du baker til så godt, ville jeg brukt Semper Fin Mix som er uten hvetestivelse. Min gutt med cøliaki tåler glutenfri hvetestivelse, men noen reagerer visst på det også.

Hun har bare sagt at hun må holde seg unna hvetemel, jeg vet egentlig ikke så mye mer. Men hun har ikke cøliaki

Hi

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

I hvert fall mandelmel er glutenfritt, men det vil ikke erstatte f.eks. Semper Mix fordi det har helt andre bakekvaliteter. Det blir litt som om du skulle bakt vanlige boller med mandelmel i stedet for hvetemel, det hadde blitt ganske mislykket. 

Takk, det var det jeg tenkte egentlig, at de nok hadde litt andre kvaliteter

Hi

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hun har bare sagt at hun må holde seg unna hvetemel, jeg vet egentlig ikke så mye mer. Men hun har ikke cøliaki

Hi

Anonymkode: 

Da er det jo avhengig av om hun er allergisk mot hvete eller ikke. Dersom hun ikke er det, kan du bruke Semper Mix, eller annet glutenfritt lyst mel. Nå vet jeg ikke hva du skal lage, men gjærbakst med glutenfritt mel er veldig annerledes enn med vanlig mel. Kaker ol. er null problem. 

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da er det jo avhengig av om hun er allergisk mot hvete eller ikke. Dersom hun ikke er det, kan du bruke Semper Mix, eller annet glutenfritt lyst mel. Nå vet jeg ikke hva du skal lage, men gjærbakst med glutenfritt mel er veldig annerledes enn med vanlig mel. Kaker ol. er null problem. 

Tenkte kanskje denne

https://pappautengluten.no/glutenfrie-nanbrod/

Jeg får kanskje prøve å spørre igjen. Men hun er sånn som ikke vil være til bry.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tenkte kanskje denne

Jeg får kanskje prøve å spørre igjen. Men hun er sånn som ikke vil være til bry.

Det er bare å prøve, men vær forberedt på en annen konsistens enn du er vant med. Deigen er mindre smidig og klistrer seg lettere, og konsistensen på det ferdige produktet er også annerledes, vanskelig å forklare. Barna mine som ikke har cøliaki (tre uten og en med) synes det er like godt uansett, men jeg sliter litt med konsistensen. 

Skrevet (endret)
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tenkte kanskje denne

Baker mye glutenfritt og til det hadde jeg brukt Semper Mix. Mange bruker Toro melblanding, men jeg synes ikke det smaker like godt.

Husk når du baker glutenfritt så er deigen veldig klissete. Du skal ikke tilsette mel til du får konsistensen du er vant til fra vanlig bakst. da får du øyeblikket. Ta masse mel på hendene når du baker ut og vær rask. Glatte fine overflater for du sjeldent med glutenfritt.

Endret av It's all about me
Skrevet
7 minutter siden, It's all about me skrev:

Baker mye glutenfritt og til det hadde jeg brukt Semper Mix

Er det en av de her?

https://meny.no/varer/bakevarer-og-kjeks/bakemixer/brodmix/brodmix-7310100565495
https://meny.no/varer/bakevarer-og-kjeks/bakemixer/bakemix/fin-mix-mel-7310100565983

Er det noe spesielt jeg bør tenke på ang hvordan det er å bake med glutenfritt i stedet for vanlig mel? Jeg har tidligere bakt noe med lavkarbo, så er forsåvidt litt vant til at deigene kan være litt annerledes.

Hi

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er bare å prøve, men vær forberedt på en annen konsistens enn du er vant med. Deigen er mindre smidig og klistrer seg lettere, og konsistensen på det ferdige produktet er også annerledes, vanskelig å forklare. Barna mine som ikke har cøliaki (tre uten og en med) synes det er like godt uansett, men jeg sliter litt med konsistensen. 

Kjekt å vite, så jeg ikke tror jeg har gjort noe feil, takk :) Jeg har bakt noe lavkarbo tidligere, så er litt vant med snodige konsistenser :)

Hi

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Er det en av de her?

https://meny.no/varer/bakevarer-og-kjeks/bakemixer/brodmix/brodmix-7310100565495
https://meny.no/varer/bakevarer-og-kjeks/bakemixer/bakemix/fin-mix-mel-7310100565983

Er det noe spesielt jeg bør tenke på ang hvordan det er å bake med glutenfritt i stedet for vanlig mel? Jeg har tidligere bakt noe med lavkarbo, så er forsåvidt litt vant til at deigene kan være litt annerledes.

Hi

Den øverste som bare heter Mix

Den andre, Fin Mix, er uten melk og gir mindre luftig resultat.

Har redigert forrige svaret mitt og lagt inn lit tips der 😊

Skrevet
1 minutt siden, It's all about me skrev:

Den øverste som bare heter Mix

Den andre, Fin Mix, er uten melk og gir mindre luftig resultat.

Har redigert forrige svaret mitt og lagt inn lit tips der 😊

Supert, tusen takk for hjelpen :)

Hi

Skrevet
32 minutter siden, It's all about me skrev:

Baker mye glutenfritt og til det hadde jeg brukt Semper Mix. Mange bruker Toro melblanding, men jeg synes ikke det smaker like godt.

Husk når du baker glutenfritt så er deigen veldig klissete. Du skal ikke tilsette mel til du får konsistensen du er vant til fra vanlig bakst. da får du øyeblikket. Ta masse mel på hendene når du baker ut og vær rask. Glatte fine overflater for du sjeldent med glutenfritt.

Du har ikke tips om noen bakverk (ikke kaker) som er gode da?

Hi

Skrevet

Glutenfri bakverk er vanskelig, men dette er verdens beste hamburgerbrød. Trenger ikke heve like mye som det står, jeg dropper etterhevingen.

Tar du samme oppskrift og tilsetter 1.5 dl sukker og litt kardemomme har du deig til veldig gode kanelsnurrer.

20130508_175315.jpg

Skrevet
13 minutter siden, It's all about me skrev:

Glutenfri bakverk er vanskelig, men dette er verdens beste hamburgerbrød. Trenger ikke heve like mye som det står, jeg dropper etterhevingen.

Tar du samme oppskrift og tilsetter 1.5 dl sukker og litt kardemomme har du deig til veldig gode kanelsnurrer.

20130508_175315.jpg

Åååh hamburgerbrød og kanelsnurrer, det var helt perfekt :) :) 🤩 Semper fin, er det den jeg linket til i link nr 2? 

Hi

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Åååh hamburgerbrød og kanelsnurrer, det var helt perfekt :) :) 🤩 Semper fin, er det den jeg linket til i link nr 2? 

Hi

Link nr 1 (skjønner at det kan være litt forvirrende 😅, men så lenge de du baker til tåler melk er den som bare heter Mix i link 1 alltid best)

Skrevet
8 minutter siden, It's all about me skrev:

Link nr 1 (skjønner at det kan være litt forvirrende 😅, men så lenge de du baker til tåler melk er den som bare heter Mix i link 1 alltid best)

Hehe, veldig. Googlet semper mix, og det var ikke få forslag som kom opp, veldig like var flere av de og 😅 Er det sånn med jyttemel og, mange forskjellige typer, eller det bare forskjellige produsenter?

Hi

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hehe, veldig. Googlet semper mix, og det var ikke få forslag som kom opp, veldig like var flere av de og 😅 Er det sånn med jyttemel og, mange forskjellige typer, eller det bare forskjellige produsenter?

Hi

Ja Jyttemel i har også flere forskjellige typer, men jeg bruker kun den blå. Er vel bare den i vanlige butikker i Norge. Bruker forresten helst Jyttemel på hender og bord når jeg baker ut.

Skrevet
11 minutter siden, It's all about me skrev:

Ja Jyttemel i har også flere forskjellige typer, men jeg bruker kun den blå. Er vel bare den i vanlige butikker i Norge. Bruker forresten helst Jyttemel på hender og bord når jeg baker ut.

Hmm, denne blå
http://www.matleveranser.no/main.aspx?page=article&artno=1748078

eller denne blå
https://meny.no/varer/bakevarer-og-kjeks/mel-og-gryn/mel/jyttemel-arv-7035380006581

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Maismel kan også brukes. 

Skrevet
5 timer siden, It's all about me skrev:

Det er samme mel, bare ny og gammel emballasje. Nederste er den nye og mer solid.

Takk 👍

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...