Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #1 Skrevet 9. februar 2020 Dere som har evnerike barn, hvordan er de? BUP lurer på om vår jente kan være evnerik og vil teste henne. Vi har alltid merket at hun er smart, smartere enn eldre søsken, men evnerik? Hva betyr egentlig det? Hvor høy IQ? Hvilken betydning vil det i så fall? Vår er 10 år. Anonymkode: 14895...cd2
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #2 Skrevet 9. februar 2020 Ble testet med WISC i barnehagen og nå i 3.klasse. Kort sagt: Smart, men strever sosialt. PPT er inne med sakkyndig og med veiledning til skolen. Barnet har hatt tilrettelegging fra 1.klasse. Hospiterer i høyere klasser, har litt andre bøker og får utfordringer så barnet ikke kjeder seg Anonymkode: 805a2...fd3
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #3 Skrevet 9. februar 2020 Evnerike barn er gjerne annerledes enn skoleflinke barn. Skoleflinke barn er de som sitter pent på stolen, følger beskjeder og klarer seg utmerket faglig. De evnerike er gjerne urolige, havner i konflikter og sliter med å komme gjennom skoledagen. PPT forklarte det som om at noen evnerike barn er på «overdrive».De kan være 20 år når det kommer til intelligens, 6 år emosjonelt og 9 år i fysisk alder. De kan slite med å forstå egne tankemønstre og vurderinger, fordi det emosjonelle nivå er så langt fra nivået til intelligensen. Min sønn ble ikke testet før han var 9. Og da hadde vi slitt med skolen lenge. Anonymkode: 9045d...2f7
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #4 Skrevet 9. februar 2020 Takk dere to. Min er definitivt urolig og utilpass på skolen, hun utredes egentlig for adhd nå. Men hun på BUP synes under en samtale og etter samtale med læreren at jenta virker veldig intelligent og lurer på om hun kjeder seg. Hun kan f.eks. ikke ville lese en kort og lett tekst på engelsk, eller nekter å sette tall under hverandre i matten, men leser gjerne en komplisert og lang engelsk tekst, helt perfekt, og regner ut mattestykket i hodet. For moro skyld lot jeg henne en gang ta den iq-testen mensa har liggende på nett, selv om hun bare var 9 år da, hun scoret 135 på den. HI Anonymkode: 14895...cd2
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #5 Skrevet 9. februar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk dere to. Min er definitivt urolig og utilpass på skolen, hun utredes egentlig for adhd nå. Men hun på BUP synes under en samtale og etter samtale med læreren at jenta virker veldig intelligent og lurer på om hun kjeder seg. Hun kan f.eks. ikke ville lese en kort og lett tekst på engelsk, eller nekter å sette tall under hverandre i matten, men leser gjerne en komplisert og lang engelsk tekst, helt perfekt, og regner ut mattestykket i hodet. For moro skyld lot jeg henne en gang ta den iq-testen mensa har liggende på nett, selv om hun bare var 9 år da, hun scoret 135 på den. HI Anonymkode: 14895...cd2 Da vet du med svaret, at du med stor sannsynlighet har et evnerikt barn. Anonymkode: e15e1...246
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #6 Skrevet 9. februar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Da vet du med svaret, at du med stor sannsynlighet har et evnerikt barn. Anonymkode: e15e1...246 Nja, de testene der er jo ikke akkurat til å stole på da. Jeg scorer ofte 140+, og jeg er neppe så smart, så jeg har mer tenkt at det er en indikasjon på at hun ligger i øvre del av normalen. Hun har f.eks. aldri scoret helt på topp på nasjonene prøver osv. Og hun kan være ganske umoden på en del områder. HI Anonymkode: 14895...cd2
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #7 Skrevet 9. februar 2020 Har du mulighet til å starte barnet på en Montessoriskole?Da har hun mye bedre mulighet til å tilpasset undervisningen til sitt nivå.Bare til info. Anonymkode: 21950...ef6
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #8 Skrevet 9. februar 2020 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du mulighet til å starte barnet på en Montessoriskole?Da har hun mye bedre mulighet til å tilpasset undervisningen til sitt nivå.Bare til info. Anonymkode: 21950...ef6 Det får vi eventuelt se på etter hvert, men tanken har slått meg. Hovedproblemet er nok at hun har så mange venner i klassen sin og vil neppe bytte vekk fra dem. HI Anonymkode: 14895...cd2
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #9 Skrevet 9. februar 2020 45 minutter siden, Anonym bruker skrev: Nja, de testene der er jo ikke akkurat til å stole på da. Jeg scorer ofte 140+, og jeg er neppe så smart, så jeg har mer tenkt at det er en indikasjon på at hun ligger i øvre del av normalen. Hun har f.eks. aldri scoret helt på topp på nasjonene prøver osv. Og hun kan være ganske umoden på en del områder. HI Anonymkode: 14895...cd2 Sønnen min er også umoden på flere områder. Men som PPT sa, så kan de være lynende intelligent på for eks matematikk og språk, og på andre områder er de langt bak. Anonymkode: 9045d...2f7
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #10 Skrevet 9. februar 2020 26 minutter siden, Anonym bruker skrev: Har du mulighet til å starte barnet på en Montessoriskole?Da har hun mye bedre mulighet til å tilpasset undervisningen til sitt nivå.Bare til info. Anonymkode: 21950...ef6 Ideen er god, men dessverre er det blitt en trend at alle med barn som har atferdsvansker hiver ungene sine inn på Montessori. Så det som før var et genialt tilbud, er blitt oppbevaring for late foreldre. Anonymkode: 9045d...2f7
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #11 Skrevet 9. februar 2020 Akkurat nå, Anonym bruker skrev: Ideen er god, men dessverre er det blitt en trend at alle med barn som har atferdsvansker hiver ungene sine inn på Montessori. Så det som før var et genialt tilbud, er blitt oppbevaring for late foreldre. Anonymkode: 9045d...2f7 Det er jo kjipt da. Min har ikke atferdsvansker, men konsentrasjonsvansker og er urolig/rastløs og sliter med å få med seg beskjeder. Hun er eller populær og godt likt, men strever med sine ting. HI Anonymkode: 14895...cd2
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #12 Skrevet 9. februar 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Nja, de testene der er jo ikke akkurat til å stole på da. Jeg scorer ofte 140+, og jeg er neppe så smart, så jeg har mer tenkt at det er en indikasjon på at hun ligger i øvre del av normalen. Hun har f.eks. aldri scoret helt på topp på nasjonene prøver osv. Og hun kan være ganske umoden på en del områder. HI Anonymkode: 14895...cd2 Det er forskjell på tester, vær kildekritisk. 95% eller mer av dem på nett er bare tøv, men Mensa sin på nett er blant dem som kan gi en god indikasjon. Ikke fortell meg at du skårte over 140 på den? Anonymkode: e15e1...246
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2020 #13 Skrevet 10. februar 2020 4 timer siden, Anonym bruker skrev: Sønnen min er også umoden på flere områder. Men som PPT sa, så kan de være lynende intelligent på for eks matematikk og språk, og på andre områder er de langt bak. Anonymkode: 9045d...2f7 Det går ikke an å være lynende intelligent på matematikk og språk, for intelligenstester måler ikke kunnskap og ferdigheter. Det går derimot an å skåre høyt på intelligens og i tillegg være svært dyktig innen matematikk og språk. Anonymkode: e15e1...246
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2020 #14 Skrevet 10. februar 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Det går ikke an å være lynende intelligent på matematikk og språk, for intelligenstester måler ikke kunnskap og ferdigheter. Det går derimot an å skåre høyt på intelligens og i tillegg være svært dyktig innen matematikk og språk. Anonymkode: e15e1...246 Ja, du er sikkert mer kunnskapsrik enn psykologen som har arbeidet med disse barna i en årrekke. Anonymkode: 9045d...2f7
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2020 #15 Skrevet 10. februar 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er forskjell på tester, vær kildekritisk. 95% eller mer av dem på nett er bare tøv, men Mensa sin på nett er blant dem som kan gi en god indikasjon. Ikke fortell meg at du skårte over 140 på den? Anonymkode: e15e1...246 Jeg scoret rundt 140 på den, husker ikke helt om det var 142, 143 eller 144, men rundt det. Er over 1 år siden nå. HI Anonymkode: 14895...cd2
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2020 #16 Skrevet 10. februar 2020 13 timer siden, Anonym bruker skrev: Evnerike barn er gjerne annerledes enn skoleflinke barn. Skoleflinke barn er de som sitter pent på stolen, følger beskjeder og klarer seg utmerket faglig. De evnerike er gjerne urolige, havner i konflikter og sliter med å komme gjennom skoledagen. PPT forklarte det som om at noen evnerike barn er på «overdrive».De kan være 20 år når det kommer til intelligens, 6 år emosjonelt og 9 år i fysisk alder. De kan slite med å forstå egne tankemønstre og vurderinger, fordi det emosjonelle nivå er så langt fra nivået til intelligensen. Min sønn ble ikke testet før han var 9. Og da hadde vi slitt med skolen lenge. Anonymkode: 9045d...2f7 Her videreformidler du noen vanlige fordommer... Evnerike barn har overhodet ingen fellestrekk i atferd. Å sitte urolig er ikke en fellesnevner, derimot tvinges de til å kjede seg veldig mye av gangen, og enkelte av dem kan begynne å klø litt av å bli passivisert. De sliter heller ikke sosialt - ikke før noen utenfra pådytter dem forventninger som ikke passer dem. Deres læringskurve kan være ekstremt mye brattere enn andres OGSÅ på det sosiale, nettopp fordi de lærer så mye raskere enn andre. Å herme andres fraser, atferd og ansiktsuttrykk er ikke vanskeligere enn å lære seg en gangetabell, hvis man er av en slik støpning at man på første forsøk husker alt man observerer. Og slik er ofte disse barna. HI: hvis du vil gjøre ditt barn en stor tjeneste, få henne til å spille et instrument eller lære en kampsport/koordineringssport. Da vil mange deler av hjernen bli opptatt parallelt, og hun vil i tillegg motiveres av å øve. Evnerike barn slipper som oftest å lære seg å øve (på skolefag osv) fordi de sjelden trenger mengdetrening innen intellektuelle disipliner. Av den grunn får de mye (MYE...) ekstra tid på hendene, som innimellom omsettes i negative ting, og som stort sett alltid gir vantrivsel. Anonymkode: 164cc...84f
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2020 #17 Skrevet 10. februar 2020 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Det er forskjell på tester, vær kildekritisk. 95% eller mer av dem på nett er bare tøv, men Mensa sin på nett er blant dem som kan gi en god indikasjon. Ikke fortell meg at du skårte over 140 på den? Anonymkode: e15e1...246 Hvorfor skal hun ikke ha scoret 140 på den? Noen må jo gjøre det også, ellers ville ikke Mensa ha eksistert... 🙄 Anonymkode: 164cc...84f
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2020 #18 Skrevet 10. februar 2020 11 timer siden, Anonym bruker skrev: Ideen er god, men dessverre er det blitt en trend at alle med barn som har atferdsvansker hiver ungene sine inn på Montessori. Så det som før var et genialt tilbud, er blitt oppbevaring for late foreldre. Anonymkode: 9045d...2f7 Handler vel mindre om «late foreldre» og mer om «rigid enhetsskole som ikke evner å tilpasse seg til alle typer barn»... Anonymkode: 164cc...84f
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2020 #19 Skrevet 10. februar 2020 7 timer siden, Anonym bruker skrev: Her videreformidler du noen vanlige fordommer... Evnerike barn har overhodet ingen fellestrekk i atferd. Å sitte urolig er ikke en fellesnevner, derimot tvinges de til å kjede seg veldig mye av gangen, og enkelte av dem kan begynne å klø litt av å bli passivisert. De sliter heller ikke sosialt - ikke før noen utenfra pådytter dem forventninger som ikke passer dem. Deres læringskurve kan være ekstremt mye brattere enn andres OGSÅ på det sosiale, nettopp fordi de lærer så mye raskere enn andre. Å herme andres fraser, atferd og ansiktsuttrykk er ikke vanskeligere enn å lære seg en gangetabell, hvis man er av en slik støpning at man på første forsøk husker alt man observerer. Og slik er ofte disse barna. HI: hvis du vil gjøre ditt barn en stor tjeneste, få henne til å spille et instrument eller lære en kampsport/koordineringssport. Da vil mange deler av hjernen bli opptatt parallelt, og hun vil i tillegg motiveres av å øve. Evnerike barn slipper som oftest å lære seg å øve (på skolefag osv) fordi de sjelden trenger mengdetrening innen intellektuelle disipliner. Av den grunn får de mye (MYE...) ekstra tid på hendene, som innimellom omsettes i negative ting, og som stort sett alltid gir vantrivsel. Anonymkode: 164cc...84f Hun er veldig kreativ og maler og danser mye, går fast på dans. HI Anonymkode: 14895...cd2
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2020 #20 Skrevet 10. februar 2020 Har en sønn som er evnerik. Han har vært testet, og scorer ganske langt over normalområdet i alle deler av test. Han er veldig glup og tar ting fort. Null stress med lekser. Ellers masse utfordringer. Masse uro på skolen som resulterte i full skolevegring. Måtte til slutt bytte skole. Mye frustrasjon og sinne i en lang periode - han var rett og slett en fulltidsjobb. Alltid vært umoden sosialt og emosjonelt (vi har faktisk tenkt han kanskje lå innenfor autisme spektret, men det ble avvist). Ville mye heller hatt et barn som var gjennomsnittlig på alle områder enn et med høy iq og lav eq. Anonymkode: 7793a...e74
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2020 #21 Skrevet 10. februar 2020 20 timer siden, Anonym bruker skrev: Ideen er god, men dessverre er det blitt en trend at alle med barn som har atferdsvansker hiver ungene sine inn på Montessori. Så det som før var et genialt tilbud, er blitt oppbevaring for late foreldre. Anonymkode: 9045d...2f7 Jeg jobber selv på Montessoriskole og har ikke den erfaringen her. Her er faktisk 70 % elever som over gjennomsnitt sterke,men som rett og slett ikke blir utfordret nok i vanlig skole. Der skal alle være på samme faglig nivå,mens de her får forsøke seg på det de ønsker. Vi har blant annet en 3.trinnselev (9 år) som får alt materiell/bøker fra 5.trinn og oppover (matematikk tilsvarer 6. og noe 7. trinn) Hun får også undervisningen sammen med de eldste på huset. Anonymkode: 21950...ef6
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2020 #22 Skrevet 10. februar 2020 9 timer siden, Anonym bruker skrev: Her videreformidler du noen vanlige fordommer... Evnerike barn har overhodet ingen fellestrekk i atferd. Å sitte urolig er ikke en fellesnevner, derimot tvinges de til å kjede seg veldig mye av gangen, og enkelte av dem kan begynne å klø litt av å bli passivisert. De sliter heller ikke sosialt - ikke før noen utenfra pådytter dem forventninger som ikke passer dem. Deres læringskurve kan være ekstremt mye brattere enn andres OGSÅ på det sosiale, nettopp fordi de lærer så mye raskere enn andre. Å herme andres fraser, atferd og ansiktsuttrykk er ikke vanskeligere enn å lære seg en gangetabell, hvis man er av en slik støpning at man på første forsøk husker alt man observerer. Og slik er ofte disse barna. HI: hvis du vil gjøre ditt barn en stor tjeneste, få henne til å spille et instrument eller lære en kampsport/koordineringssport. Da vil mange deler av hjernen bli opptatt parallelt, og hun vil i tillegg motiveres av å øve. Evnerike barn slipper som oftest å lære seg å øve (på skolefag osv) fordi de sjelden trenger mengdetrening innen intellektuelle disipliner. Av den grunn får de mye (MYE...) ekstra tid på hendene, som innimellom omsettes i negative ting, og som stort sett alltid gir vantrivsel. Anonymkode: 164cc...84f Jeg forholder meg til Lykkelige Barn, forskning og informasjon fra PPT. Og jo, disse tingene stemmer. Ikke for alle, men det er helt klart kjennetegn som følger flere evnerike barn. https://forskning.no/barn-og-ungdom-partner-hogskolen-i-lillehammer/slik-hjelper-vi-begavede-barn/424425 Anonymkode: 9045d...2f7
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2020 #23 Skrevet 10. februar 2020 14 timer siden, Anonym bruker skrev: Ja, du er sikkert mer kunnskapsrik enn psykologen som har arbeidet med disse barna i en årrekke. Anonymkode: 9045d...2f7 Tviler sterkt på at psykologen har blandet sammen begrepene. Det er nok heller slik at du ikke husker eksakt hva som ble sagt. Anonymkode: e15e1...246
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2020 #24 Skrevet 10. februar 2020 5 timer siden, Anonym bruker skrev: Jeg forholder meg til Lykkelige Barn, forskning og informasjon fra PPT. Og jo, disse tingene stemmer. Ikke for alle, men det er helt klart kjennetegn som følger flere evnerike barn. https://forskning.no/barn-og-ungdom-partner-hogskolen-i-lillehammer/slik-hjelper-vi-begavede-barn/424425 Anonymkode: 9045d...2f7 Evnerike barn er like forskjellige som andre. Det er kun én ting de har felles. Lykkelige Barn er en flott organisasjon, men du må jo regne med at de barna som er mest urolige er overrepresentert der. De som ikke har kjedet seg like mye på skolen, blir neppe medlemmer der. Selv om de har samme type evner. Det kan f eks bero på at skolen har vært flinkere til å tilpasse sin undervisning og at ungene dermed ikke framstår som like «problematiske», og dermed vil ikke foreldrene føle samme behov for å melde seg inn i en interesseforening. Anonymkode: 164cc...84f
Anonym bruker Skrevet 10. februar 2020 #25 Skrevet 10. februar 2020 Som psykologistudent ble jeg faktisk IQ-testet, og vet derfor at min skåre på WAIS er 137. Jeg er heldigvis nokså «jevnt» utviklet, altså er mine sosiale ferdigheter godt i samsvar med intelligensen. Jeg har heller aldri vært urolig eller preget av kjedsomhet, og jeg har godt emosjonsregulering. Kanskje ikke greit å fremstille seg selv så positivt, men det er uansett slik at jeg har klart meg godt både i skolesammenheng og i livet ellers. Slik jeg kjenner forskningen på dette feltet er jeg representativ - det er ikke slik at de med IQ to standardavvik over gjennomsnittet har større tendens til uro, kjedsomhet eller andre vansker i skolesammenheng. De standardiserte IQ-testene (WPPSI, WISC og WAIS) inneholder deltester som omhandler regning og kunnskap, men det på ingen måte slik at man kan ha en matte-IQ og en kunnskaps-IQ. Å skåre høyt på en IQ-test krever at man skårer høyt på alle tester. Er det veldig stort sprik mellom de ulike deltestene regnes den totale skåren som usikker at den i liten grad vil bli formidlet som et godt mål på barnets/personens IQ. Anonymkode: 89338...852
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå