Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #1 Skrevet 8. februar 2020 4 år. Har ikke språk, men de siste mnd har det løsnet veldig. Kan telle til 30, kan alfabetet , kjenner igjen alle bokstaver, kler av seg alt men strever litt med genser og glidelåser. Kler på seg sko og jakke selv. Spiser og drikker selv som de fleste på hennes alder. Har godt samspill med barn så lenge det ikke er mange på en gang, god blikkontakt, sover godt, spiser godt, er ikke avhengig av rutiner. Men barnehagen reagerer veldig på språket (det skjønner jeg) og ppt vil nå henvise videre til habiliteringstjenesten siden Hun er så umoden. Hun er også ganske vilter, er alltid i aktivitet. Men kan fint sitte i ro med bøker eller under barne-TV. Sitter også fint under samling i følge barnehagen. Barnehagen har nevnt autisme , men ppt synes ikke det virker som det. Men ppt mener også hun er forsinket. Livredd for psykisk utviklingshemming eller noe. Noen her med erfaring? Kan legge til at hun gikk da hun var 1 år og har alltid vært ganske sterk grovmotorisk. Anonymkode: 3c141...38b
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #2 Skrevet 8. februar 2020 Hun høres da ut som en ganske vanlig fireåring? Er det problemer med uttalen når hun snakker (sier feil bokstaver) eller mangler hun ordforråd? Min nå 7 åring hadde mange bokstavfeil helt til skolestart, men fikk god hjelp av logoped og hadde alle lydene på plass første halvår i første klasse. Anonymkode: 57329...5c0
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #3 Skrevet 8. februar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Hun høres da ut som en ganske vanlig fireåring? Er det problemer med uttalen når hun snakker (sier feil bokstaver) eller mangler hun ordforråd? Min nå 7 åring hadde mange bokstavfeil helt til skolestart, men fikk god hjelp av logoped og hadde alle lydene på plass første halvår i første klasse. Anonymkode: 57329...5c0 Mangler ordforråd. Har veldig mange ord men sette de ikke sammen til setninger. Anonymkode: 3c141...38b
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #4 Skrevet 8. februar 2020 Jeg kjenner også at jeg blir litt provosert over denne trangen barnehager og ppt ofte kan ha til å sette i bås. Vi var på en rundgang med eldste barnet vårt i flere år, der var ppt og bup og tiltak i barnehagen og what not. Enden på visa var at de fant ut at det ikke var det minste galt med henne, hun hadde bare andre interesser enn jenter på samme alder. Hun har hatt en flott barndom med mange gode venner, gode resultater på skolen og nå jobber hun med masteren sin. Så følg magefølelsen din og våg å stille spørsmål ved hensikten med div tiltak. Anonymkode: 57329...5c0
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #5 Skrevet 8. februar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mangler ordforråd. Har veldig mange ord men sette de ikke sammen til setninger. Anonymkode: 3c141...38b Da hadde jeg spurt om det var mulig å få en logoped til å utrede henne. Det er mye som kan falle på plass når hun finner ordene sine. Jeg er ikke i mot at det skal gjøres ting for å hjelpe henne altså, men jeg føler avogtil at de blir mer opptatt av å finne avvik enn å fokusere på det barnet er god på. Anonymkode: 57329...5c0
Anonym bruker Skrevet 8. februar 2020 #6 Skrevet 8. februar 2020 Jeg har to barn med alvorlige språk og kommunikasjonsvansker. De er henvist hit og dit, utredet tverrfaglig i alle mulige retninger og har vært under observasjon/tidlig innsats omtrent siden de startet i barnehagen. Jeg har takket ja til all utredning hele veien. Dette er det to grunner til: Utelukke alt "det kan være" slik at hvis noen undrer seg senere, så kan vi svare at det er de utredet for og utelukket. Den andre grunnen er at hvis det skulle dukke opp noe så er det fint å oppdage det tidlig. Men det finnes ingen diagnose for mine barn, de er bare forsinket på noen områder. Akkurat som om de er frempå eller velutviklet på andre områder. Ditt barn høres da ganske normalt ut må jeg si. Som fireåring burde språket i det minste begynne å komme seg litt (omså utydelig). Uansett, jeg opplever at både PPT og habiliteringstjenesten er gode på det de gjør. De veileder barnehagen til å hjelpe barnet å bli bedre på de områdene barnet strever. Språkforsterkning i barnehagen er utelukkende positivt. Men oppfatter selv at barnehager ofte er raske ute på å finne avvik. Ikke nødvendigvis noe vondt ment med det, men det må være rom for at barn er forskjellige også.. Det er uansett veldig ufint å nevne en diagnose til deg! Det er ikke skei fordi barnehagen og PPT setter IKKE diagnose! Hun høres forresten ikke psykisk utviklingshemmet ut. Det er heller ikke det første de tester:) Var såååå redd for dette jeg også, men opplevde utviklings og evnetester å være ganske korrekte i å oppfatte hva barna mine strevde med og hva de var gode på. Anonymkode: 7a182...c57
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #7 Skrevet 9. februar 2020 Jenta mi har vært sen motorisk hele veien. Har fått super oppfølging både i barnehage og hos fysioterapeut. Hun er fortsatt ikke på høyde med jevnaldrende, men har tatt store skritt, og vi ser det hjelper. Tenker det er viktig å bare ta i mot den hjelpen man blir tilbudt og ha et tett samarbeid med fagfolk/barnehage, og at det er bra at barna blir fulgt med på! Det er mange flinke fagfolk der ute som kan hjelpe barnet og ikke minst gi dere som foreldre gode tips på veien 😊 Anonymkode: eac68...fc3
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #8 Skrevet 9. februar 2020 Kanskje forsinkelse på språk. Kanskje en språkvanske...veldig vanskelig å si men har også god erfaring med ppt og habilitering. Synes IKKE ansatte i barnehager skal nevne noe som ligner på diagnoser. De har ikke kompetanse til å vurdere det! Anonymkode: 2c670...08b
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #9 Skrevet 9. februar 2020 Barnehageansatte har ingenting med å sette eller antyde diagnoser til foreldre, det har de ikke kompetanse til. Anonymkode: d644b...30e
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #10 Skrevet 9. februar 2020 Jeg skjønner at du både er bekymret for barnet, og samtidig uenig med barnehagen og ppt i vurderingen deres siden du ser alle de fantastiske sidene til barnet ditt. Samtidig er det jo sånn at barnet ditt har en forsinket språkutvikling ift andre barn på 4 år. Nå er det 1,5-2,5 år til hun skal begynne på skolen, alt etter om hun er født i 2015 eller 2016. Jeg tenker at en videre henvisning for å finne ut av ting er det beste, selv om det også er skummelt. Habiliteringstjenesten er gode på å utrede dette, men det viktigste er jo at de kan sette i gang de RIKTIGE TILTAKENE med hjelp og støtte for barnet ditt slik at språkutviklingen hennes kan styrkes best mulig frem mot skolestart. Kanskje hun da kan ta igjen de jevnaldrende slik at hun stiller helt på lik linke med dem ved skolestart? Eller kanskje hun fortsatt trenger noe mer hjelp og støtte enn andre barn? Det er umulig å vite nå, men det du som mamma kan gjøre, er å sørge for at hun får riktig utredning og dermed riktig hjelp de siste årene i barnehagen. Selv om det er veldig skummelt å høre om ulike diagnoser, så la ikke det hindre deg i å gi barnet ditt den beste utredningen og hjelpen😘 Anonymkode: 5ab78...3d0
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #11 Skrevet 9. februar 2020 Hadde noen i barnehagen ymtet frempå med autisme hadde jeg eksplodert. De skal ikke synes om det, de er ikke fagpersoner. Slik jeg har forstått deg så er det språket som er største utfordring? Min pappa snakket omtrent ikke før han var fem. Selektiv mutisme fikk han vel som diagnose. Da han var fem begynte han å snakke. Da snakket han perfekt. Jeg hadde latt eksperter vurdere barnet jeg. Regner med at hørsel er undersøkt? Anonymkode: 70580...52d
Anonym bruker Skrevet 9. februar 2020 #12 Skrevet 9. februar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Hadde noen i barnehagen ymtet frempå med autisme hadde jeg eksplodert. De skal ikke synes om det, de er ikke fagpersoner. Slik jeg har forstått deg så er det språket som er største utfordring? Min pappa snakket omtrent ikke før han var fem. Selektiv mutisme fikk han vel som diagnose. Da han var fem begynte han å snakke. Da snakket han perfekt. Jeg hadde latt eksperter vurdere barnet jeg. Regner med at hørsel er undersøkt? Anonymkode: 70580...52d Hørsel er sjekket ja. Fikk dren på begge ørene i fjor vår. Ja jeg ble rasende på barnehagen. Ble ett oppvaskmøte der med styrer og vedkommende som hadde ytret seg. Anonymkode: 3c141...38b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå