Gå til innhold

Utålmodig og sint, går utover ungene, har du tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er alene med to unger, 5 og 6 år gamle. Vi har det veldig fint sammen, med unntak av mine eksplosjoner da... De er hos sin far annenhver helg pluss en kveld i uka med overnatting. Ellers er de hos meg og jeg har ingen avlastning pga ingen familie her, men greit nok det.

Til problemet mitt: jeg føler meg sliten, irritert og sint alt for ofte. Jeg var ikke sånn for et par år siden, så noe må jeg kunne gjøre med det for å bli meg selv igjen.

Eksempel: stress om morgenen, ungene hører ikke etter. Da klikker jeg. Ikke med en gang, men etter 3-4 beskjeder som blir ignorert. I dag slo jeg av tv mens jeg sier "helvetes barneTV, jeg sa dere skulle kle på dere". So wrong, jeg vet!!!

Reagerer de ikke på at det er middag, ikke vil pusse tenner, krangler mer enn normalt osv så blir jeg sur. Og jeg hever stemmen. Kjefter. Liker ikke denne versjonen av meg selv.

Tok cos p kurs da de var små, og hverdagen var idyllisk. Jeg forstod hvorfor de sutret feks, og alle problemene forsvant pga jeg møtte de på riktig måte. 

Jeg innser at mye ligger på meg, men jeg ønsker tips for å komme tilbake til en normal hverdag med normalt humør. Jeg har IKKE vanskelige unger, så jeg legger all skyld på meg selv. Har mange venninner med barn, og mine er verken mer tunghørte eller kranglete enn andre. 

Vi har det fint med unntak av at jeg noen ganger skremmer ungene med denne kjeftingen. Det må slutte. 

Jeg elsker de høyere enn noe annet, og vil ikke at de skal vokse opp med en sinnatagg som nærmeste omsorgsperson. 

Hva hjelper? Bedre nattesøvn, yoga, jobbe mindre???? Altså, jeg gjør hva som helst! Vet ikke hva dere trenger av info, men spør så svarer jeg ❤

Anonymkode: 8074d...b7f

Skrevet

Så bra du innser dette selv og vil jobbe med det!

For meg er problemet stress, så jeg tror at om du får senket stressnivået så vil det gå seg til av seg selv. Jeg takler ikke stressae situasjoner lengre og blir slik som du beskriver over.

Ting jeg har gjort er å planlegge alt bra i forkant. Har en kalender som er vellbrukt, ingen overraskelser på ting som skal skje. I helger planlegger vi uken som kommer mtp mat, aktiviteter, legger frem ting/finner frem ting. På hverdager legger vi frem klær og lager matbokser dagen før. Egentlig veldig enkle ting, men det har hjulpet for meg.

Følger for råd jeg også. Du er ikke alene. 

Anonymkode: 5ac1a...dc3

Skrevet

Ville tatt en tur til legen, for å sjekke at alt står bra til med vitaminer, mineraler og hormoner. Mangler kan gi dårlig lunte, og energi. Da er det også vanskelig å få gjort noe med noe som helst. 

Tror nok alle har det sånn i perioder. Og spesielt nå som vi har sett sola så lite de siste mnd. 

Selvfølgelig ikke greit å eksplodere, men ikke gang for mye på det heller. 

Innfør nye regler. Ingen tv om morgenen, til de evt viser at de kan høre etter og gjøre det de skal. Så kan man vurdere tv etter de er ferdig om det er tid. 

Krangling er vanskelig, for om man ikke har vært der fra starten vet man ikke hva som er rett. Ingen gode råd der. 

Vi må nok smøre oss med tålmodighet. Ingenting er en quickfix. Så uansett hva du endrer på så vil det oftest ta litt tid før man får en effekt. 

Forstår god at du er sliten. Og lei. 

Vi har 4 barn, 2 hver. Og hver vår eks, som skaper så mye dritt som går utover barna, som går utover barna imellom seg. (Krangling, løyner og myye tull) og fordi sambo og jeg må ta konflikt er med ekser og konflikter mellom barn er vi så brukt opp på energi og humør. At det har ikke vært bare fryd og gammen her i det siste. Ufattelig slitsomt med motgang hele tiden. 

Masse lykke til. 

Anonymkode: 678c4...122

Skrevet

Men snakker du med ungene? Kommuniserer du skikkelig eller gir du beskjeder du forventes skal følges?

Jeg kunne lett gått i fella selv å bli sint men må mange ganger gjennom uka ta meg i at jeg hisser meg opp innvendig og ta et steg tilbake. For vår del handler det om forberedelse og tydelige kommuniserte forventninger. Jeg vil dere skal.... uten at det er noe som stjeler oppmerksomheten i det beskjeden blir gitt. 

Dette gjentas i det kjedsommelige hver dag omtrent. Ofte setter jeg på kjøkkenklokka og sier, når den ringer skal vi..... Det er ikke alltid en suksess men det går bedre. Unger er i nået, de soser ofte og med distraksjoner som TV er det ofte umulig å rive de løs. 

Anonymkode: 054f9...564

Skrevet

Jeg har det helt likt som deg bAre et barn mer og ulike alder (2-11). 
føler meg som verdens verste mamma :.( 

Anonymkode: 0b255...140

Skrevet

Min første tanke var også at det er supert at du har et så reflektert forhold til problemet ditt, at du er i stand til å se deg selv utenfra på en måte. Virker som at du prøver skikkelig på å forbedre deg også. Men det du absolutt trenger er en ny mann, både som arbeidshjelp og som også kan tilfredsstile deg seksuelt, det gir deg både ro og energi på samme tid.

Anonymkode: 7ef0c...155

Skrevet

Utrolig mye støtte til en mor som driver psykisk mishandling. Har selv vært det barnet som har gått på nåler rundt min mor. Ødelagt hele livet mitt. Kommer aldri over det, selv om jeg er godt voksen. Be om hjelp, barna må reddes før traumene sitter for dypt.

Anonymkode: e2f1a...9e6

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så bra du innser dette selv og vil jobbe med det!

For meg er problemet stress, så jeg tror at om du får senket stressnivået så vil det gå seg til av seg selv. Jeg takler ikke stressae situasjoner lengre og blir slik som du beskriver over.

Ting jeg har gjort er å planlegge alt bra i forkant. Har en kalender som er vellbrukt, ingen overraskelser på ting som skal skje. I helger planlegger vi uken som kommer mtp mat, aktiviteter, legger frem ting/finner frem ting. På hverdager legger vi frem klær og lager matbokser dagen før. Egentlig veldig enkle ting, men det har hjulpet for meg.

Følger for råd jeg også. Du er ikke alene. 

Anonymkode: 5ac1a...dc3

Takk❤ ja, legge frem klær osv er nok små ting som kan utgjøre en stor forskjell her også. 

Skrevet

Ville tatt en tur til legen, for å sjekke at alt står bra til med vitaminer, mineraler og hormoner. Mangler kan gi dårlig lunte, og energi. Da er det også vanskelig å få gjort noe med noe som helst. 

Tror nok alle har det sånn i perioder. Og spesielt nå som vi har sett sola så lite de siste mnd. 

Selvfølgelig ikke greit å eksplodere, men ikke gang for mye på det heller. 

Innfør nye regler. Ingen tv om morgenen, til de evt viser at de kan høre etter og gjøre det de skal. Så kan man vurdere tv etter de er ferdig om det er tid. 

Krangling er vanskelig, for om man ikke har vært der fra starten vet man ikke hva som er rett. Ingen gode råd der. 

Vi må nok smøre oss med tålmodighet. Ingenting er en quickfix. Så uansett hva du endrer på så vil det oftest ta litt tid før man får en effekt. 

Forstår god at du er sliten. Og lei. 

Vi har 4 barn, 2 hver. Og hver vår eks, som skaper så mye dritt som går utover barna, som går utover barna imellom seg. (Krangling, løyner og myye tull) og fordi sambo og jeg må ta konflikt er med ekser og konflikter mellom barn er vi så brukt opp på energi og humør. At det har ikke vært bare fryd og gammen her i det siste. Ufattelig slitsomt med motgang hele tiden. 

Masse lykke til. 

Anonymkode: 678c4...122

Huff, den er lei 😕 takk! Håper det bedrer seg for dere også 💕

Skrevet
45 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Min første tanke var også at det er supert at du har et så reflektert forhold til problemet ditt, at du er i stand til å se deg selv utenfra på en måte. Virker som at du prøver skikkelig på å forbedre deg også. Men det du absolutt trenger er en ny mann, både som arbeidshjelp og som også kan tilfredsstile deg seksuelt, det gir deg både ro og energi på samme tid.

Anonymkode: 7ef0c...155

😂 takk for tips, det hjalp bare å lese det 😅 arbeidshjelpen tror jeg ikke er noe å trakte etter, de færreste menn er vel til hjelp i mine øyne. "Hvor er lua til petter?". På hodet hans, døøøhhh? 🙈de glemmer ting, de stikker av kl 6 på jobb og jeg står igjen med alt likevel. Bortsett fra 1 av 10.000 som er flotte partnere. 

Men jeg har sex flere ganger i uka, fast sexpartner. Hjelper mye, men neste morgen er jeg like utålmodig 😳😭😭😭

Skrevet
25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Utrolig mye støtte til en mor som driver psykisk mishandling. Har selv vært det barnet som har gått på nåler rundt min mor. Ødelagt hele livet mitt. Kommer aldri over det, selv om jeg er godt voksen. Be om hjelp, barna må reddes før traumene sitter for dypt.

Ro ned litt da 🤦‍♀️ 

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ro ned litt da 🤦‍♀️ 

Overrasker meg ikke at en med din personlighet svarer det der.

Skrevet

Nok søvn, noe å se frem til, samt planlegging var nøkkelen for oss.

Vi har 4 barn.

For å unngå kaos morgen: Klær legges frem kvelden før (barna er med) og nister smøres og legges i kjøleskapet. Frokostbordet dekkes. Han er oftest alene om morgenen med barna. Han MÅ stå opp og gjøre seg helt klar før barna står opp. På den måten har han tid til å være i forkant med barna og dermed unngå konflikter. Han vekker og hjelper et til to barn av gangen. Ingen skjerm. 

Etter bhg/skolen: Ta 15 min med ungene før man starter gjøremål. Vi har innført middagskvelds i stedet for middag og kvelds. Ungene var alltid ihjelsultne etter sfo/bhg og blodsukkeret lavt. Resultat gretne barn. De får et mellommåltid når vi kommer hjem.

Kveld: Ingen skjerm/spilling siste timen før leggetid. For et par av våre barn er det vanskelig å rive seg løs og de er da sur før vi har kommet oss på badet. Planlegg god tid på legging. Vi leser spennende bok med de to yngste og prater på sengekanten. Praten er et must hos oss. Tar vi oss ikke tid til den blir det ofte tull.

Ellers: så lite skjerm som mulig i hverdagen og heller tilrettelegg for lek. Skjerm er roten til aggressivitet og konflikter i vår lille flokk. Lego er ikke alltid like attraktivt når det står i en kasse på rommet, men hvis jeg f.eks heller all legen ut på et stort laken på gulvet i stua, glemmer de å mase på å få spilletid.

Skrevet

Jeg ville sett gjennom rutinene, og funnet situasjonene hvor det oftest skjærer seg. For eksempel tenker jeg at å prøve gi beskjeder til barn som ser på TV, er en klassisk felle. Samtidig kan TV-tid være en god motivator om du sier de rekker å se litt TV om de er kjappe med påkledning og annet som skal ordnes før dere går.

Ellers ville jeg ha hatt så faste rutiner som mulig, så barna og du er best mulig forberedt på hva som kommer. Hvis da middag eller tannpuss eller hva det nå er, skjærer seg igjen og igjen, så ser du det med en gang og kan kanskje finne de små triksene som gjør at det går litt lettere. Her har vi for eksempel lesetid etter kveldsstellet, men det rekker vi bare om ungene er kjappe og samarbeider på badet. Det er ingen skam å bruke lokkemidler av den typen, tenker jeg, og lesetid er en flott måte å roe ned og få god avslutning på dagen sammen med barna.

Så tenker jeg det er viktig atg du finner noe givende å gjøre den tiden du har fri. Ikke bruk pappahelgen på rengjøring og rydding. Slapp av, og ta husarbeiedet sammen med barna. Ville også holdt kveldene så pliktfrie som mulig. Du har lite avlastning, så bruk tiden hvor du bare har deg å tenke på godt.

Skrevet

Ro ned litt da 🤦‍♀️ 

Hmm.. så mye selvinnsikt har du likevel ikke, nei. 

Anonymkode: ba778...119

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ro ned litt da 🤦‍♀️ 

Ikke meg du svarer, men du fikk jo et godt råd da. Godt å se at noen er ærlig med deg, og ikke bare gir dillesvar. Du beskriver selv at du klikker på ungene og skremmer de med sinnet ditt, det er ekstremt altså, og godt forbi vanlig sinne i mine øyne.

Anonymkode: 75150...efb

Skrevet

Det hjelper ikke med tips her altså, du trenger systematisk veiledning. Høylytt banning foran barna avhjelpes ikke med litt yoga.

Snakk med helsesøster eller barnevernet 

Anonymkode: 0ca70...99c

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg elsker de høyere enn noe annet, og vil ikke at de skal vokse opp med en sinnatagg som nærmeste omsorgsperson. 

Psykolog, litt dyrt, men kan være veldig bra for barna og deg selv etter at de har flyttet ut, på arbeidsplassen etc.

Ha barna 50% eller mindre, så vokser de opp uten en sinnatagg som nærmeste omsorgsperson. De er ihvertfall like mye hos far. 

Anonymkode: f260d...b91

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det hjelper ikke med tips her altså, du trenger systematisk veiledning. Høylytt banning foran barna avhjelpes ikke med litt yoga.

Snakk med helsesøster eller barnevernet 

Anonymkode: 0ca70...99c

Nåja, jeg tenker at her er det en mor som er motivert, og som beskriver det verste hun tar ut - nå har jeg litt erfaring fra å jobbe i et kompetansemiljø som er relevant for dette, og tror at dette ikke er helt unormalt for foreldre. Vi er ikke i zen alltid, og noen ganger detter det teite ting ut av oss. 

HI: det er vel ikke rart om du er sliten og blir fort irritert! Husk at barna dine er relativt små, og at det er fort gjort å overvurdere dem, både med tanke på selvstendighet og hva de forstår. Du kan melde deg på foreldrekurs igjen, om ikke annet hjelper det å være i en gruppe med andre oppegående foreldre som er slitne og irritable. Og å ha muligheten til å spørre fagfolk om konkrete råd! Google hva som finnes i nærheten av deg.

Jeg vil forøvrig anbefale deg podcasten Foreldrekoden, her er det masse bra å ta av: https://www.aftenposten.no/a-magasinet/i/700xJ3/foreldrekoden-her-er-alle-episodene.

Og denne boka er bra! https://www.ark.no/boker/John-M-Gottman-Hjerteforeldre-9788279008682

Anonymkode: 902f0...96e

Skrevet

www.foreldrehverdag.no

Les litt her.

Helsesykepleier har helt sikkert noen gode råd til deg.

Lykke til😊

Anonymkode: 6f5e0...4e0

Skrevet

For meg hjalp det å stå en halv time før opp på morgenen. Og den halvtimen er MIN! Da bruker jeg god tid på badet, fikser matpakker, drikker te. Og så er jeg mye mere opplagt og mindre stresset når jeg vekker barna. For å klare ettermiddagen bedre forsøker jeg å lage middager ferdig i helgen/kvelden før. Så det bare skal varmes. Det er ellers et klassisk tidspunkt hvor det kan bli for mye for meg, når vi alle er sultne. 

Og så må jeg være flink til å gi klemmer. Både for deres og min egen skyld. Jeg merker at det får skuldrene ned både hos dem og meg.

Anonymkode: 68ee1...36b

Skrevet

Jeg hadde det som deg for et par år siden. Har riktignok bare ett barn, men med full jobb i bhg i tillegg, møtte jeg til slutt veggen. Ble sykemeldt en periode også valgte jeg å gå ned til 80% stilling ett år. Hadde da fri på onsdager. Leverte som regel i bhg og brukte dagen på meg selv. Hentet gjerne litt tidlig da og ble selvfølgelig en fridag i ny og ne på sønnen også. Men det var SÅ godt å bare være meg i noen timer. 

Anonymkode: b8223...2f7

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...