Anonym bruker Skrevet 29. januar 2020 #1 Skrevet 29. januar 2020 Prøvd tusen oppskrifter. Masse elting, lite elting, kaldheving lenge, surdeig, ulike mel, god maskin, ny og flott ovn... men NEI😡😳🤯🤬 Hvorfor?? Prøvd ALT! Anonymkode: 1f462...a14
Optatium Skrevet 29. januar 2020 #2 Skrevet 29. januar 2020 Jeg baker med det jeg har (vaffelrøre, grøtrester, h melk, lettmelk, fløte, rømme), bruker så lite mel jeg kan, hever godt ig etterhever skikkelig. Alltid gode og luftige brød☺️
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2020 #3 Skrevet 29. januar 2020 Bruker du kjøkkenmaskin eller håndelter du? Etterhever du deigen? Bruker du termometer i væsken? Anonymkode: 9b0c4...c20
Anonym bruker Skrevet 29. januar 2020 #4 Skrevet 29. januar 2020 Jeg baker på slump. Baker helst brød med rug-surdeig. Diverse frø og korn, kaldt vann, mel til passe klissete deig. Litt mer fint (hvete og eller spelt) enn grovt (sammalt rug, grovbakst, havregryn). Tilsetter salt etter deigen er rørt sammen. Langheving. Steker i forvarmet jerngryte. Lys bakst kan jeg også bake med surdeig, men gjær går også fint. Uansett hva oppskriften sier, om det er boller, loff eller rundstykker, baker jeg alltid med kald væske, bittelitt gjær og lang hevetid. Holder tilbake på mel slik at deigen er ganske klissete. Den blir mindre klissete under heving. Baker heller ut med litt mel på benken. Anonymkode: 9a429...7cc
Twintipp Skrevet 29. januar 2020 #5 Skrevet 29. januar 2020 Bruker du fersk gjær? Jeg bruker kun det. Sånn gjør jeg det, og får alltid luftige brød, rundstykker, boller etc. Lunket vann, og en pk fersk gjær. Rør ut gjæren. Så heller jeg oppi et egg, litt salt og en dæsj med Melange eller olje (flytende). Deretter tilsetter jeg hvetemel, og litt forskjellig mel, men ikke rug.. da får jeg aldri den luftigheten! Så kjører jeg det i kjøkkenmaskin på hard guffe i minimum 5-10 min. Så hever den i minimum en halvtime-time, deretter ruller jeg eller legger i form, så etterheve i 45 min. Ikke sterkere enn 200 grader for da sprekker det bare! Får alltid luftig bakst ved å gjøre det slik. PS: Forsøk og bruke kun hvetemel og litt kruskakli evt først, da blir den lettere luftig. Så prøver du deg med flere kornsorter etterhvert:)
Anonym bruker Skrevet 30. januar 2020 #6 Skrevet 30. januar 2020 Alle vil jo ha det. Høye, store og faste brød. Litt sånn som Charlotte Mckinney🥰 Anonymkode: 2c599...411
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå