Gå til innhold

Datteren min kan ikke tegne

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dere syntes sikkert jeg er en fæl mor nå, men hun fylte nettop 10 år, 4. Klasse. Tegner nok som går siste året i barnehagen. Hvis jeg prøver å gi tips blir hun super fornærmet. Hun har og lese og skrive vansker, henger muligens sammen. 
Hun liker å lage ting, men det blir bare ikke fint. Alt skal gjøre veldig raskt. Prøver å få henne til å roe ned. Hun vil gi alt mulig hun lager i gaver, men jeg blir litt flau når hun gir det. Huff jeg høres fæl ut. Jeg sier ikke til henne at jeg ikke liker det. Men gir litt tips her og der.  Jeg ser venninnene, de er i en helt annen liga.
noen som har noen tips?

Anonymkode: 3d12b...360

Skrevet

Hva så? Må alle kunne tegne?

Anonymkode: 77b2d...7dc

Skrevet

Jeg kan heller ikke tegne.

Skrevet

Jeg er snart 33, og kan heller ikke tegne. Guttungen på 7 er flinkere. Sånn er det. 

Anonymkode: f5d4d...24f

Skrevet

Enig i at du problematiserer her. Ingen er god på alt.

Min kloke veileder maler bilder. Det gir henne masse glede. Bildene, uhh...ikke bra

Anonymkode: 945a2...524

Skrevet
34 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dere syntes sikkert jeg er en fæl mor nå, men hun fylte nettop 10 år, 4. Klasse. Tegner nok som går siste året i barnehagen. Hvis jeg prøver å gi tips blir hun super fornærmet. Hun har og lese og skrive vansker, henger muligens sammen. 
Hun liker å lage ting, men det blir bare ikke fint. Alt skal gjøre veldig raskt. Prøver å få henne til å roe ned. Hun vil gi alt mulig hun lager i gaver, men jeg blir litt flau når hun gir det. Huff jeg høres fæl ut. Jeg sier ikke til henne at jeg ikke liker det. Men gir litt tips her og der.  Jeg ser venninnene, de er i en helt annen liga.
noen som har noen tips?

Anonymkode: 3d12b...360

Slutt å gi tips. Bare slutt med det. Man blir ikke flinkere til å tegne. Du ødelegger jo for barnet ditt. Rett og slett. Jeg var god i alt, bortsett fra å tegne. Heldighvis har ingen i mitt liv påpekt det. Takk og lov at foreldrene mine holdt seg for gode for det, å gi meg tegneråd. 

Anonymkode: e450c...39c

Skrevet

Har dere sjekket synet hennes? Hvis hun anstrenger øynene mye på nær, blir det vanskelig å lese og de fleste får veldig liten tålmodighet til tegning og andre ting som skjer på nær. 

Anonymkode: 5c2c0...5b7

Skrevet

Jeg jobber i barnehage, å mange av de eldste barna tegner finere å bedre enn meg, jeg kan virkelig ikke tegne  jeg heller 🙈. Når vi skulle tegne på barne/ungdomskolen så tegnet jeg alltid streker på kryss og tvers slik at det ble ruter, å så farget jeg inni rutene 😜

Anonymkode: 4cb9c...f94

Skrevet

Min mor fikk sjokk da hun fant ut at jeg hadde søkt Tegning, form og farge på videregående. Jeg skjønner hun fikk sjokk for jeg kunne ikke tegne, strekmennesker kunne jeg strekke meg til. For å bli det jeg hadde lyst til å bli måtte jeg gå denne linja, så da måtte jeg søke meg inn der. Det som er litt morsomt er at jeg fortsatt ikke kan si jeg kan tegne, men jeg kan tegne noe. Ber du meg tegne en bil eller menneske så ser det ut som ett barnehagebarn som har tegnet. Setter du feks en bille forran meg (død) så kan jeg tegne den nesten perfekt. Fikk en 6er på den oppgaven på skolen. Jeg kom meg igjennom skolen greit i tegnefagene, som min lærer sa så svinget jeg godt. 

Hvorfor det er slik aner jeg ikke, men jeg har enten null tolmodighet eller så har jeg ett tonn tolmodighet og jeg aner ikke hva jeg har tolmodighet til før jeg prøver. Har lært meg å avslutte ting med engang når jeg merker at jeg ikke har tolmodighet til slik. Jeg har funnet noen måter og ting jeg liker å tegne og kan det bra, dette har jeg fortsatt glede av. Ungene mine er også veldig like meg. Hun ene kan tegne greit, ikke noe kunstnerspire, men helt greit. Hun andre kan ikke tegne på papir, da ser det ut som en barnehage unge har tegnet. Men hun kan tegne på data, der er hun veldig flink. Hun andre kan ikke tegne på data, hun kan såvidt lage en strek. Hun mister tolmodigheten nesten før hun starter. 

Anonymkode: ae457...53b

Skrevet

Dattera di blir helt sikkert ei kjempejente fordi. Jeg har aldri kunnet å tegne, hater det den dag men har klart meg helt fint i livet uten å ha tegnet en eneste tegning. Min sønn likeså. Vi er begge helt vanlige rimelig ressurssterke mennesker begge to. g av, å ta det helt med ro.  La arkitekter, tekniske tegnere og kunstnere ta seg av sånt. 

Anonymkode: 2b893...3ec

Skrevet

Selvfølgelig liker hun ikke å tegne når du kritiserer. La henne tegne akkurat det hun føler for. 

Det er ikke der hun trenger å briljere!  

Anonymkode: 55e76...4c4

Skrevet

Det er jo nesten ingen som er flink til å tegne. Det er ikke en viktig ferdighet som hun trenger altså. 

Skrevet

Hvorfor bry seg om det? Det er ikke en viktig ferdighet. Hvis jenta di har lese og skrivevansker, sliter hun nok med ting hun ikke får til. Hun trenger ikke at du påpeker dette. Har hun glede av det, la henne holde på i sitt tempo. Og hjelp henne også med å finne andre aktiviteter hvor hun får mestringsfølelse. 

Skrevet

Kanskje det er godt for henne om tegning kan være et friområde hvor hun slipper å prestere, men bare kan gjøre det kjapt og gale og kose seg med det? Tenker at hun har nok å jobbe og være tålmodig med om hun har lese- og skrivevansker.

Skrevet

Hehe, jeg husker en oppgave vi fikk da jeg gikk i 5.klasse. Vi skulle tegne et bilde av hvordan vi tenkte at det så ut i steinalderen. Jeg la virkelig all min sjel i å tegne bildet; jeg tegnet natur, en tipi, bål, hunder, hester... Og strekmenn 😆

Ikke alle kan være gode på alt, og noen ting er man rett og slett bedre på enn andre. Jeg har aldri vært spesielt kreativ, men jeg er utrolig god til å løse logiske oppgaver. Og det er faktisk helt greit! 

Anonymkode: 186fe...972

Gjest Antarctica
Skrevet

Kanskje begynne i andre enden og jobbe med å SE? Mine foreldre drasset meg med på mye rart av utstillinger. Malerier, skulptur, glasskunst, tekstil... noen ganger lo vi av verkene og syntes det var smørerier. Andre ganger beundret vi dem. Mor kommenterte fargevalgene, far kommenterte proporsjoner og komposisjon. Om ikke annet så begynte jeg å observere bedre, og det ga inspirasjon. De kunne også stille spørsmål mens jeg satt og jobba med noe, f eks "Jeg ser det er en måke som sitter der, men hvordan ville den sett ut hvis den fløy?" Så måtte jeg tenke litt og prøve å se for meg en fugl på vingene, og omsette det til strek.

Gjest Antarctica
Skrevet
1 time siden, steinbukk30 skrev:

Hvorfor bry seg om det? Det er ikke en viktig ferdighet. Hvis jenta di har lese og skrivevansker, sliter hun nok med ting hun ikke får til. Hun trenger ikke at du påpeker dette. Har hun glede av det, la henne holde på i sitt tempo. Og hjelp henne også med å finne andre aktiviteter hvor hun får mestringsfølelse. 

Hvis hun har lese- og skrivevansker så kunne det vel være ekstra deilig å ha et område der hun briljerte...?

Skrevet

Jeg kaster meg på... Jeg er 44 år, kan ikke tegne om det så står om livet! Knapt nok strekmenn altså! Har riktig nok ikke lese/skrive vansker , men har en håndskrift som er nesten uleselig. Terpet og terpet på den i løpet av skoletiden,  men den ble bare ikke pen. Var kjempemisunnelig på de andre jentene som tegnet og skrev så pent.  Jeg klarer fortsatt ikke tyde hva som står på handlelappen.. 

Men jeg er kjempeflink på andre ting!! Har bestandig vært et råskinn på presentasjon, foredrag, skuespill, taler f.eks.  Jeg er veldig praktisk av meg, så fikser og ordner ting og tang som andre rundt meg ikke har sjans å finne ut av.  Så da kan de andre bare sitte der med den fine håndskriften og de fine tegningene sine tenker jeg - klarer meg fint like vel jeg 😁

Anonymkode: f0b28...b03

Skrevet

Jeg kan ikke tegne. Og lever godt med det. Kommer fra en familie der mange er veldig flinke til å tegne og male. Jeg tegner strekmennesker fortsatt 😂 

Tror ikke lese og skrive vansker har noe med tegneferdigheter å gjøre. Min datter har det, og hun er god på å tegne. 

Men kanskje hun er glad i farger og i å male? La henne male med masse farger. Trenger ikke være noe motiv. Jeg gjorde dette masse som barn. 

Anonymkode: f86ce...f4d

Skrevet

Øysteins tegneblyant er fin inspirasjon til barn for tegning og hobbyaktiviteter. 😉

Anonymkode: 4c20d...440

Skrevet

Seriøst 😂 det er vel de færreste som kan tegne fint... tror ikke jeg kjenner mange voksne som tegner særlig fint heller... har jobbet mye i barneskole og det er Sååå forskjellig hvor fint barna tegner og hvor interessert de er i det.. Men, flertallet er ikke flinke til å tegne (no offense).. kanskje et par jenter(typisk..) som har gått på kunstskole eller bare er veldig heldige! Jeg stod hvertfall ikke først i køen når de delte ut tegnekunnskapene ved fødselen 🙈😅 det viktigste er jo faktisk at de er fornøyd med de selv. Jeg har vært skikkelig stolt av de "stygge" tegningene til døtrene mine, men mest fordi jeg blir så glad av å se hvor stolte de er selv og hvor glade de blir for å gi de bort til noen personer som også later som de er fine 😂 håper ingen barn leser dette... 

Vær stolt av datteren din, og gi henne masse skryt, heng de på veggen og gjør henne stolt av seg selv. Bsrn er ofte veldig flinke til å bruke masse fine og friske farger, det er vakkert!! 😁😄

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...