Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #1 Skrevet 28. januar 2020 Jeg har en hudsykdom og har hittil forsøkt alle typer behandling for at den skal bli bedre. Den er i utgangspunktet ikke plagsom, det er kun kosmetisk, men nå begynner det å bli så mye over hele kroppen at jeg kjenner det er et problem. Ingen av de andre behandlingstypene jeg har forsøkt de siste 15 årene har hjulpet, så nå fikk jeg tilbud om Plaquenil, som egentlig er en medisin mot malaria. Er det noen som har erfaring å dele? Bivirkninger? Andre ting jeg burde tenke på før jeg eventuelt starter opp? Anonymkode: b4a65...04e
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #2 Skrevet 28. januar 2020 Hva heter sykdommen? Jeg har også en hudsykdom, men aner ikke om vi har den samme. Så da kan jeg ikke si noe om erfaringer. Anonymkode: e908e...16b
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #3 Skrevet 28. januar 2020 Granuloma annulare. Lurer egentlig mest på bivirkninger, om det er noen som har brukt medisinen selv om det er til andre behandlinger. Anonymkode: b4a65...04e
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #4 Skrevet 28. januar 2020 Jeg har gått på Plaquenil i mange år, pga enn annen sykdom enn deg. Men har veldig lite bivirkninger☺️ følges opp med kontroll av øynene da de i veldig få tilfeller kan påvirke de. Generelt hatt god effekt. Anonymkode: 53793...290
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #5 Skrevet 28. januar 2020 Jeg har stått på plaquenil siden 2013 pga autoimmune diagnoser (revmatisme). Jeg opplever god effekt og lite bivirkninger. Har blitt mer ømfintlig ovenfor sol, både i øyne og hud. Usikker på om det er en bivirkning av medikament eller en del av sykdommen. Anonymkode: dc039...4f7
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #6 Skrevet 28. januar 2020 Jeg brukte Plaquenil i 9 år pga autoimmun sykdom. Ble veldig solsensitiv ( vanlig bivirkning) og medisinen hadde liten effekt på mine plager ( som er helt andre enn de du beskriver). Ble derfor anbefalt å slutte på dem da det ikke er heldig for øynene å bruke dem over veldig mange år. Anonymkode: 1e6a6...5fc
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #7 Skrevet 28. januar 2020 Jeg har også granuloma annulare, har hatt det i 6-7 år nå. Gikk av en helt annen årsak på Plaquenil nærmere et års tid, for 3-4 år siden. Jeg visste ikke om at Plaquenil kan brukes mot denne hudsykdommen, men jeg hadde i hvert fall ingen effekt på den. Det som har redusert det for meg er faktisk å holde meg unna hvete/kornprodukter og melk. Jeg innså at utslettene ble hissige i kantene eller jeg fikk nye utslett når jeg fikk i meg disse matvarene. Nå har jeg lite igjen, men får nye utbrudd når jeg får i meg spesielt hvete. Ser at jeg også må forsøke å holde kostholdet mitt mest mulig optimalt på alle måter, det hjelper meg (masse grønnsakser, rene proteiner og gode fettsyrer). Anonymkode: c0b14...ce2
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #8 Skrevet 28. januar 2020 Takk for svar alle sammen 😊 Jeg har hatt Granuloma annulare i snar 30 år. Eneste gangen de forsvinner og huden er helt fin, er når jeg er gravid. Men kan jo ikke være det hele tiden heller 😊 Siden dette mest sannsynlig er siste forsøk på å finne noe som virker, er det godt å høre erfaringer fra andre. Jeg har reumatiske plager i tillegg og har tenkt at det kanskje kan bli litt sånn vinn - vinn. Men kun om bivirkningene ikke er for ille. Har litt samme erfaring som ...ce2, med at jeg blir verre om jeg spiser hvete og sukker. Det gjelder for såvidt de reumatiske plagene også, så jeg prøver å holde meg unna. Anonymkode: b4a65...04e
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #9 Skrevet 24. april 2020 Tar opp igjen denne jeg, selv om det er lenge siden nå. 😊 Jeg brukte plaquenil i noen år grunnet revmatisk sykdom. Merket ingen effekt og sluttet på den på grunn av annen sykdom som jeg mistenkte var bivirkning av plaquenil. Men det overrasket meg hvor lite kontroller det var. Jeg var hos øyelege da jeg begynte og fikk ingen oppfølging og heller ingen blodprøver eller oppfølging hos revmatolog i perioden. Da jeg leste skikkelig på bivirkningene og oppfølgingen som anbefales så prøvde jeg å få oppfølgingstime uten hell og valgte da å bare slutte selv eter to år. Men det kan virke som andre har bedre erfaringer enn meg og kanskje er bivirkningene verdt det for deg? 😊 Det kan være lurt å ta opp dette med oppfølging og få satt opp en plan for dette før en begynner. Normale bivirkninger er magevondt, kvalme og solsensitivitet men det er haugevis med andre mer sjeldne bivirkninger av det mer alvorlige slaget. Anonymkode: fade7...fc5
Anonym bruker Skrevet 24. april 2020 #10 Skrevet 24. april 2020 På 28.1.2020 den 9.02, Anonym bruker skrev: Jeg har en hudsykdom og har hittil forsøkt alle typer behandling for at den skal bli bedre. Den er i utgangspunktet ikke plagsom, det er kun kosmetisk, men nå begynner det å bli så mye over hele kroppen at jeg kjenner det er et problem. Ingen av de andre behandlingstypene jeg har forsøkt de siste 15 årene har hjulpet, så nå fikk jeg tilbud om Plaquenil, som egentlig er en medisin mot malaria. Er det noen som har erfaring å dele? Bivirkninger? Andre ting jeg burde tenke på før jeg eventuelt starter opp? Anonymkode: b4a65...04e Ja, jeg har erfaring! Jeg fikk alvorlig hudutslett og akne (så alvorlig at de anbefalte innleggelse på sykehus) etter å ha gått på Plaquenil. Trodde derfor det var det du også hadde fått. Nå ser jeg at du har tenkt å ta Plaquenil mot hudproblemer...så da vet jeg ikke riktig hva jeg skal si 😕 Anonymkode: ea876...27b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå