Anonym bruker Skrevet 27. januar 2020 #1 Skrevet 27. januar 2020 Ja hvordan er det å bo i Eidsvoll? Med barn i bgh og skole. Hvilken barnehage anbefaler du? Hvilken skole anbefaler du? Hvorfor? Takk for alle svar 😊 Anonymkode: c3032...f6c
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #2 Skrevet 28. januar 2020 Tenker du konkret på Sundet i Eidsvoll, eller i kommunen? Jeg anbefaler Råholt om du er ute etter å bo litt sentralt. Der har du toget som går to ganger i timen til oslo og som bruker ca 30 min på det. Det har du forsåvidt i Sundet også. (Sundet er liksom "hovedstaden" i Eidsvoll). Du har også buss som kjører til Jessheim to ganger i timen om du trenger litt mer utvalg av alt. På Råholt har du et ok Amfi senter, der får du alt du trenger om du ikke er spesielt kresen. Vi har en bra restaurant som spesialiserer seg på sushi og annen kinesisk mat. Veldig bra, ikke chinatown liksom, samt en thai restaurant/takeaway som også er veldig bra..Ellers er det stort sett kun Pizza, burgere og kebab her. Vi har et kjempefint badeanlegg med sklie, barnebasseng, varmtvannsbasseng, iskulp,badestamp, boblebad osv. Veldig bra. Det er veldig mye for barnr: Fotball, håndball, basket osv, det er en kjempefin treningshall her. Ski, speideren, fritidsklubb (enn så lenge) danseskole som er UTROLIG bra (eidsvoll ballettsenter), noen små skøytebaner rundt omkring, skateramp, flott akebakke med lys på kvelden og salg av vafler om du er heldig (speideren), skog er det mye av her også, hahaha. Tegne/malekurs en gang i blant. I Hurdal er det slalombakke og flotte badestrender (mange små badesteder rundt hele hurdalsjøen), på Andelva er det er fin badestrand med klatrestativ og med sittegrupper og grillmuligheter, er dere båtfolk så er det båtplasser. Flotte turterreng bla opp til Mistbergtoppen (?) hvor du har en fantastisk utsikt. Du har Eidsvollbygningen og alt i området rundt..museum, cafeer, fine stier å vandre rundt på, Stallgården hvor de har flotte marked, spesielt julemarkedet er magisk. Eidsvoll er et veldig kulturelt sted. Om du har vondter i kroppen så finnes det fysioterapeuter, manuellterapeut, kiropraktor, naprapatlandslaget og en hel haug med andre behandligsmuligheter Ah, hva mer? Sikker en del men jeg husker ikke alt. Barnehagene har litt forskjellig rykter. Jeg har veldig god erfaring med Bønsmoen barnehage, det har barna mine også. Fra de er tre år har de en tur dag til skogen hvor de har et fantastisk uteareal med gammer, bålplasser, akebakke og akebrett, snekker verksted hvor marna får bruke både sag og hammer, trær å klatre i osv. Når de er fire begynner de med to turdager. De minste er også på tur, men det tar de litt avhengig av vær osv. Varmmat to ganger i uka, hjemmebakt brød osv. Ulempen er at det er en basebarnehage og at det blir for mange barn på hver avdeling.Uansett, Bønsmoen er den med best rykte. Skolene er en annen saga. Alle har generelt et dårlig rykte.Mye mobbing, dårlig klima inne på skolene, mye utskifting av lærere (datteren min går i syvende nå og hun har vært innom fem hovedlærere). De gjør det dårlig på de nasjonale prøvene i forhold til resten av landet. Jeg har dessverre ikke mye godt å si. Mine går på bønsmoen skole og det er vel den med best rykte (om du ser bort i fra Steinerskolen). Jeg er møkk lei hele skolen. Helt håpløs ift læringsmiljø, tid til hvert enkelt barn, lærere som aldri skulle vært lærere. De som brenner for yrket og virkelig vil gjøre en forskjell blir utbrente før året er omme., Mobbing er det mye av osv Jeg burde ha gledet meg til barna begynner på ungdomsskolen men ut i fra hva jeg har hørt så er det mye verre der, slosskamper som blir filmet og lagt ut på sosiale medier, mye hasjrøyking (i skoletiden),utestenging, mobbing og udugelige lærere der også. De bruker sikkert opp mesteparten av tiden sin til å forsøke å rydde opp i konflikter. Men, det skal sies at jeg ikke snakker av egen erfaring, dette er ting jeg har hørt. Nå vet jeg ikke hvor ille det er i osloskolene nå da, kanskje det er like ille der også? Kommunen har dårlig råd og det går utover eldreomsorgen, utbedring av skoler osv osv Jeg er innflytter fra Oslo og jeg føler at det er vanskelig å bli kjent med eidsvollingene, jeg vet ikke helt hvorfor. Kanskje det er meg :-) I bunn og grunn er det et fint sted å bo, jeg aner ikke hvordan det er på andre skoler så det er mulig det ikke er så ille i Eidsvoll likevel. Så til tross for det negative vil jeg faktisk anbefale Eidsvoll og da for min del Råholt. Ungene stortrives her og Råholt har mange valgmuligheter :-) Anonymkode: 59c97...88e
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #3 Skrevet 28. januar 2020 Hele Øvre Romerike er vel preget av det samme - mange innflyttere, ikke all verdens kommuneøkonomi, og tilhørende problemer på skolene og med ungdom med rus- og atferdsvansker. Tror allikevel Eidsvoll er verre enn Nes, Ullensaker og kanskje også Nannestad. Jeg ville derfor ikke flyttet dit. Råholt ungdomsskole er nokså ekstrem, der ville jeg faktisk ikke hatt barna mine. Anonymkode: 64b15...d4f
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #4 Skrevet 28. januar 2020 Det er et tøft miljø for ungdom. Men Råholt skiller seg ut med mye dop. Sundet er hakket bedre men ikke veldig bra. Anonymkode: 21acf...c12
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #5 Skrevet 28. januar 2020 Jeg har gått på Råholt ungdomsskole. 10år siden nå. Det var endel dop, men du får hva du oppsøker i likehetstrekk med andre steder. De som drev med dette hadde lite/ingen regler hjemme og flere hadde også foreldre som jeg i ettertid vet slet/sliter ned rus/psykiatri. Slik er det på Råholt og mange andre steder. Eidsvoll skiller seg ikke ut hva det gjelder rus. Man vet at flere lever under fattigdomsgrensen i Eidsvoll sammenlignet med nabokommuner. Det gir utfordringer for de det gjelder. Skulle jeg valgt ville jeg valgt Råholt, men personlig ville jeg vurdert Jessheim /kløfta. Anonymkode: d56a6...f30
Anonym bruker Skrevet 28. januar 2020 #6 Skrevet 28. januar 2020 Som lærer i bygda har jeg nok et annet inntrykk. Joda, vi sliter med lavere resultater enn landsgjennomsnittet. Samtidig har vi masse flinke og dyktige elever, mange av våre elever vinner NM som lærlinger i sine grener feks. Det er et dopmiljø på Råholt, men det er mindre enn på Jessheim feks. Det er masse fint å gjøre for barn og ungdom, ganske mange tilbud for voksne også. Nærhet til det meste og mye fin natur. Jeg ville bosatt meg så barnet fikk gå på Ås barneskole og senere Vilberg Ungdomsskole. Etter min oppfatning de beste alternativene i bygda. Barnehagen Camilla har et bra rykte, men jeg kjenner ikke den selv. Dop og trøblete ungdom finner man mange steder. Og ja, kommunen har utfordringer med økonomi, men det har skjedd forbedringer. Det bor dessuten så mange innflyttere her etterhvert at de kan ikke bare skylde på eidsvollingene for dårlig integrering😜 dessuten arrangeres det egne greier for innflyttere og de som er mye i bygda☺️ Anonymkode: 153cf...a31
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå