Gå til innhold

Hvordan hindrer jeg at dattera mi bygger parasosiale forhold med YouTuberne hun ser på?

Anbefalte innlegg

Ho er 6 og elsker å se på YouTube på iPaden. Bruker omtrent hele dagen på han etter ho kommer hjem fra skolen, og ser mest på diverse unboxing-videoer. Eg ble ikke bekymra før ho begynte å spørre om å dra til barna i videoene og besøke dem. Eg prøvde å forklare at det ikke virker på den måten, men ho sa bare at ho kunne gjøre det på samme måte som ho kunne besøke klassevenninnene sine. Vi har prøvd å begrense skjermtiden hennes, men ho blir så gretten at det ikke går an. Litt hjelp? 😅

Anonymkode: cad3d...6d4

Fortsetter under...

Hu er 6. Dere bestemmer skjermtid. Punktum.

Min er og 6. Jeg har sagt at vi bestemmer når han må legge vekk tlf/ipad/tv, og hvis han blir sur og muggen pga det blir den borte hele dagen.

Anonymkode: 37303...9bd

For det første er Youtube skapt for å være avhengighetsskapende, så jeg ville funnet noe annet å se på.

For det andre; er det vanlig blant dagens foreldre å være redd for at barna blir lei seg, sint, muggen o.l.? Seriøst, ta dere sammen og vær de voksne!! En 6-åring skal da ikke styre hva hun/han får lov til med humøret sitt. Kan bli morsomt når barnet blir 10, 14 og 17 år, du...

Anonymkode: c9b47...141

Annonse

38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ho er 6 og elsker å se på YouTube på iPaden. Bruker omtrent hele dagen på han etter ho kommer hjem fra skolen, og ser mest på diverse unboxing-videoer. Eg ble ikke bekymra før ho begynte å spørre om å dra til barna i videoene og besøke dem. Eg prøvde å forklare at det ikke virker på den måten, men ho sa bare at ho kunne gjøre det på samme måte som ho kunne besøke klassevenninnene sine. Vi har prøvd å begrense skjermtiden hennes, men ho blir så gretten at det ikke går an. Litt hjelp? 😅

Blir hun gretten når dere tar ipaden, så sier dere bare at når hun oppfører seg slik når hun har sittet lenge nok en dag, så får hun ikke sitte på den i det hele tatt! Dere kan da ikke la en 6-åring kontrollere dette! Dere vet hva som er best for henne, og må jo da gjøre det som er best for henne. Å la henne sitte hele dagen på ipaden for at hun ikke skal bli sur er virkelig å gjøre henne en bjørnetjeneste!!

Anonymkode: 3b3ad...8eb

En 6-åring som kaster bort hele barndommen på YouTube? Tuller du? 

Fjern den! Hva tror du skjer hvis hun blir sint? Går hun i luften? Dør hun? 

Frem med leker, bøker og sunn fantasi. Så får hun 1 time med iPad om ettermiddagen 

Anonymkode: c69b8...198

Jeg lar meg sjelden forbause av dib, men nå ble jeg faktisk litt hoderystende. Du har ikke noe annet valg enn å ta kontroll! Og det burde du gjort for din datters skyld for lenge siden!

Jøss....

For det første er det helt normalt at barn og ungdom også har litt "crush" på heltene sine, om det er en blogger, en youtuber eller et popidol spiller ingen rolle, men det er jo vår jobb som voksne å fortelle dem at det er greit, men ikke virkelig.

Helt fint å ha en avstandsforelskelse f.eks i en skuespiller, men vi kjenner jo ikke personen så det blir bare en avstandsforelskelse i det inntrykket vi har av personen og ikke personen selv.

Dette skjønner de etterhvert.

Men at en 6-åring ser så mye på ipaden er virkelig bekymringsfult, du må jo ta kontroll der. Du er voksen og du bestemmer over skjermbruken til barna lenge enda. Selvfølgelig blir 6-åringen muggen, det blir alle 6-åringer når de ikke får viljen sin, men det går over altså.

Selv 16-åringen min blir muggen når han ikke får viljen sin, men det kan ikke diktere oppdragelsen min av han.

Anonymkode: 39a56...4ee

Min seksåring får se/spille på iPad 30 minutter lørdag og søndag. Ikke noe ellers. Og han får kun se på youtube så lenge jeg eller mannen min ser sammen med han. 
Dere bestemmer. I 12 år til og gjerne lenger om hun bor hjemme. 
Jeg håper du troller. 

Anonymkode: dc1e9...214

Ho liker ikke leker da. Selvfølgelig har vi prøvd å gi henne dokker og bildebøker og alt det der, men ho spør bare etter iPaden igjen. Ellers blir det til at ho bare sitter der og ser sinna ut. Leker ikke i det hele tatt. Jeg spurte hva ho pleier å gjøre med venninnene sine når ho er på besøk, men ho sa at de bare spilte eller så på videoer på deres telefon/iPad/etc. Ho har jo mange forskjellige apper, noen lærerike også, så det er jo ikke som om ho sløser bort barndommen sin som noen her inne sa.

- HI

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ho liker ikke leker da. Selvfølgelig har vi prøvd å gi henne dokker og bildebøker og alt det der, men ho spør bare etter iPaden igjen. Ellers blir det til at ho bare sitter der og ser sinna ut. Leker ikke i det hele tatt. Jeg spurte hva ho pleier å gjøre med venninnene sine når ho er på besøk, men ho sa at de bare spilte eller så på videoer på deres telefon/iPad/etc. Ho har jo mange forskjellige apper, noen lærerike også, så det er jo ikke som om ho sløser bort barndommen sin som noen her inne sa.

- HI

Anonymkode: cad3d...6da

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

- HI

Klart hun ikke liker å leke? Hvorfor skal hun like det når hun får all stimuli gjennom en iPad? Hun har tydeligvis aldri trengt å være kreativ eller utforskende. Dette høres helt villt ut Hi. Du må rett og slett avvenne henne. Det er skadelig for utvikling og generell helse. 

Endret av CherryC
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

- HI

Kristus på sykkel. 

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

- HI

Jesus Kristiansen🤦‍♀️

Anonymkode: 27259...4fe

Alle skriker om restriksjoner på skjermtid. «Hjemme hos oss er det maks 30 min» osv osv. Merkelig det der. Når barna kommer hjem fra vennebesøk spør jeg alltid hva de har gjort. Svar: Skjerm.. «Men du har jo vært der i 4 timer». «Ja, og vi har spilt». Men her inne lar ingen ungene sine bruke skjerm 🤪

Anonymkode: ebd03...53a

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Alle skriker om restriksjoner på skjermtid. «Hjemme hos oss er det maks 30 min» osv osv. Merkelig det der. Når barna kommer hjem fra vennebesøk spør jeg alltid hva de har gjort. Svar: Skjerm.. «Men du har jo vært der i 4 timer». «Ja, og vi har spilt». Men her inne lar ingen ungene sine bruke skjerm 🤪

Det gjør ungene her og. Jeg vet de gjør andre ting i tillegg, både her og når de er på besøk. Men hvis du spør ungen etterpå, så er det spillingen som blir nevnt. Så der tar du nok litt feil😉

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Joda. Min 6 åring får bruke skjerm. Men han må også bli med ut på tur, leke i hagen eller gå tur for å mate endene. Han må være med i butikken innimellom selvom han ikke vil, fordi han må komme seg litt ut. Også gjør vi sånne andre ting som å spille et spill sammen. Eller aktiviserer han med husarbeid. Han liker heller ikke å leke, og jeg innser at leken som eldste på 16 hadde da hun var ung ikke er den samme idag. Men i det momentet iPad og skjerm blir altoppslukende så forsvinner det. Selv om han gjerne får sitte både en og to og tre timer i helgene. 

Anonymkode: 37303...9bd

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det gjør ungene her og. Jeg vet de gjør andre ting i tillegg, både her og når de er på besøk. Men hvis du spør ungen etterpå, så er det spillingen som blir nevnt. Så der tar du nok litt feil😉

Du vet neppe bedre enn meg hva mine unger gjør 😉 Når det er sagt så bekrefter også foreldre at det var det eneste de ville. Så kjeften 😉

Jeg skjønner at du kan tenke at alle peker på deg, og later som om dette er enkelt når det ikke er det. På et vis har du rett, på et annet vis tar du totalt feil. Det er jo ikke jentas vansker med å skille hva som er ekte sosiale relasjoner og hva som ikke er det som er problemet. Det er faktisk så enkelt som at du nå har en glimrende anledning til å sette ned foten, og vise at det er du som bestemmer. Du kan velge selv å tenke at iPad ikke er så ille, og at det er mye bra ved det også. Da velger du samtidig å frata jenta muligheten til å gjøre andre ting, og å lære å underholde seg selv mer aktivt. Digitale leker gir umiddelbar forsterkning og belønning, det skal noe til å utkonkurrere det. Sannsynligvis må du altså tåle en god stund at hun ser muggen ut, kanskje også raserianfall og masing om å få paden tilbake. Jeg er ikke i tvil om at det er verdt det, ikke engang om at det er riktig og viktig at du gjør det. Men for ungen (og dermed også deg) vil dette fordre at hun tilpasser seg, og får et annet aktiveringsnivå. Altså må hun se gleden og belønningen i ting som ikke aktiverer belønningssystemet i hjernen like kjapt og enkelt. Det vil hun nok protestere mot, og da må du velge om det er en protest du orker å stå i. Å forvente at en 6-åring innser at det digitale livet ikke er ekte, er å legge for stort ansvar på henne. Og det er altså ikke heller her problemet ligger. 

36 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du vet neppe bedre enn meg hva mine unger gjør 😉 Når det er sagt så bekrefter også foreldre at det var det eneste de ville. Så kjeften 😉

Eeh... Har jeg påstått det? Jeg snakket om egne barn... 

59 minutter siden, Anonym bruker skrev:

- HI

Snakk om å feile brutalt. Hvor ung var hun da hun fikk iPaden i hånden?

Fjern den! I minst 2 uker. Tro meg, hun lærer å leke. 

Min mor som har vært lærer i årevis, sier at barn blir dårligere og dårligere til å leke for hvert år. Foreldre som deg gir dem en iPad, og tenker ikke over at denne fantastiske hjernen som har utviklet seg over millioner av år, trenger stimuli. 

Anonymkode: c69b8...198

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...