Gå til innhold

Stjeling av penger på dødsleiet? Hvordan finne det ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

En gammel slektning ble alvorlig syk og innlagt på sykehus. Kunne ikke lenger ta seg av å betale regningene, så hun ga bank-chipen til sønnen så han skulle ordne med regningene for å unngå inkasso. 
Samme kveld skryter sønnen til andre slektninger at han skal ha all arven etter moren når hun dør, og at han kan gjøre hva han vil, for han har nå fått tak i bank-chipen.
Moren har ikke tenkt å dø, hun håper på å komme på beina igjen. Noen få dager etter det igjen, klager sønnen over at moren er blitt rotete og har begynt å snakke om å kontakte politiet og ikke lenger er klar i hodet. Dette viser seg å ikke stemme, da en venninne av moren ringer henne, og hun er helt klar, bare syk, hjelpeløs og sliten.

Moren hadde godt håp om å bli frisk igjen. Så døde denne hun likevel. 
Et par dager etter, skryter sønnen av at han har fått hele arven selv,. Men dette er jo veldig rart. Det mest sannsynlig er at sønnen har overfør alle morens penger til sin egen konto mens hun forstatt levde. 
Det jeg lurer på er om det er noe banken eller politiet i så fall vil reagere på, så dette vil bli fanget opp noe sted?

Moren lå jo på sykehuset og kunne ikke selv gjøre noe med banken sin, så det er ganske klart at det er sønnen som har gjort det selv (hvis det har skjedd - det vet jeg jo ikke) 

På den annen side kan jo enhver bestemme over egne penger helt til de dør, så sønnen kommer vel til å hevde at moren ga pengene til ham?

Anonymkode: 0d8fc...107

Skrevet

Har moren flere barn?

Anonymkode: fa6d0...192

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har moren flere barn?

Anonymkode: fa6d0...192

Nei, hun hadde en datter, som er død for mange år siden. Men det er gjenlevende barn etter dette datteren, altså barnebarna til avdøde.
Men det er denne sønnen som er den nærmeste til avdøde.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, hun hadde en datter, som er død for mange år siden. Men det er gjenlevende barn etter dette datteren, altså barnebarna til avdøde.

Barnebarna hennes er arvinger på lik linje som sønnen, arven skal deles i to, halvparten til sønnen, og halvparten til barnebarna

Anonymkode: c9e18...4e7

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Barnebarna hennes er arvinger på lik linje som sønnen, arven skal deles i to, halvparten til sønnen, og halvparten til barnebarna

Anonymkode: c9e18...4e7

Ja, men hvis han nå har tømt kontoen hennes og overført alt til sin egen konto er det jo ikke noe igjen å arve.

hi

Skrevet
23 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om hennes avdøde datter hadde barn har hun to arvinger. Da går den avdøde datterens arv direkte til barna hennes.

Så etter loven skal da arven deles i to, en del til sønnen og en del til avdøde datters barn.

Om sønnen har "tatt" alle pengene før hun døde har han gjort noe ulovlig. Antagelig bør barnabarna på siden til den avdøde søsteren kreve offentlig skifte, da vil en advokat gå gjennom alle verdier og fordele arven, om det ikke er testamente inne i bildet da. 

Anonymkode: 3c132...f6f

Skrevet

Om hennes avdøde datter hadde barn har hun to arvinger. Da går den avdøde datterens arv direkte til barna hennes.

Så etter loven skal da arven deles i to, en del til sønnen og en del til avdøde datters barn.

Om sønnen har "tatt" alle pengene før hun døde har han gjort noe ulovlig. Antagelig bør barnabarna på siden til den avdøde søsteren kreve offentlig skifte, da vil en advokat gå gjennom alle verdier og fordele arven, om det ikke er testamente inne i bildet da. 

Anonymkode: 3c132...f6f

Ja, men jeg bare lurer på hvordan vi kan finne ut om han faktisk har gjort det, og å vise hvor usannsynlig det er at det er moren selv som har godkjent dette? Er det noen som kan varsles for å undersøke, eller vil for eksempel banken uansett se at dette er en mistenkelig transaksjon og reagere?

Skrevet

Uansett vil kontoutskrifter være gilgjengelig for boet. Der ser de hva som har gått ut og inn på konto. Da blir det veldig tydelig om det er overført store summer til sønnens konto.

Anonymkode: 44ee9...52d

Skrevet

Her har jo sønnen null fordeler om han har tatt ut pengene. Hvis pengene er overført til hans konto etter at han kunne fortelle at hun var blitt surrete, så har hun nok ikke vært «ved sine fulle fem» i det pengene ble overført- i følge han selv. 
barnebarna er arvinger, og dersom de er over 18 år, så kan de be tingretten avdøde tilhørte om å skrive ut en fullmakt for å få oversikt over kontoene til avdøde. Dette kan jo hjelpe dersom man vet sånn ca hva som stod på konto. Eier avdøde eiendom, skal den/disse tas med i boet. 
barnebarna skal i alle fall ikke gå med på privat skifte før de vet om det er tatt ut penger av kontoen. Det er ulovlig å ta ut penger av konto til avdøde etter dødstidspunktet, og dette tidspunktet har sykehuset. Kontoer skal også sperres så snart det meldes at en person er død.

Så kommer det an på hvor mye penger avdøde hadde. Var det mindre enn 1G, så er det mulig sønnen arver alt alene.

Anonymkode: 6813a...f07

Skrevet

Barna etter avdøde datter har mors arverett og dermed rett på halve arven.

Barnebarna bør kontakte advokat, for det er frister de må forholde seg til hvis man mistenker at det er gjort feil med arven.

Det onkelen har gjort er straffbart. Selv penger han har overført mens hun lå syk på sykehuset vil han trolig ikke ha rett på, da må han kunne bevise at det var morens vilje å forfordele ham. Om hun ikke har store verdier så er det uansett en pliktdelsarv.

Anbefaler barnebarna å ta kontakt med advokat!

Anonymkode: 259b6...0af

Skrevet

Barna etter avdøde datter har mors arverett og dermed rett på halve arven.

Barnebarna bør kontakte advokat, for det er frister de må forholde seg til hvis man mistenker at det er gjort feil med arven.

Det onkelen har gjort er straffbart. Selv penger han har overført mens hun lå syk på sykehuset vil han trolig ikke ha rett på, da må han kunne bevise at det var morens vilje å forfordele ham. Om hun ikke har store verdier så er det uansett en pliktdelsarv.

Anbefaler barnebarna å ta kontakt med advokat!

Dersom arven er under 1G, fordeles den til som oftest den personen som betaler begravelsen, og fordeles derfor til kun en person.

Skrevet

Dersom arven er under 1G, fordeles den til som oftest den personen som betaler begravelsen, og fordeles derfor til kun en person.

Det er ganske mye mer enn 1 G, angivelig, men det vet jeg egentlig ikke. Men jeg regner med at normalt sett skal sønnen ha halvperten, og så skal søsterens barn dele det som ville ha vært hennes halvpart. 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er ganske mye mer enn 1 G, angivelig, men det vet jeg egentlig ikke. Men jeg regner med at normalt sett skal sønnen ha halvperten, og så skal søsterens barn dele det som ville ha vært hennes halvpart. 

Det stemmer. Og tingretten som avdøde tilhører kan gi barnebarna en fullmakt til å se hva avdøde har på konto per i dag. De vil mulig få informasjon om transaksjoner også, men det er opp til banken å avgjøre.

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har jeg aldri vært borti, så det vet jeg ikke. De etterlatte jeg vet om der det var lite penger etter avdøde har betalt begravelsen og delt likt på ev. overskytende.

1 G er nå nesten 100 000 kroner, og så mye penger bruker man jo ikke nødvendigvis på en begravelse.

Uansett er det klare regler for hva man kan og ikke kan gjøre når en person er syk/døende mtp. det økonomiske. Skal man ta over ansvar for den sykes økonomi så kreves det at man har papirene i orden. Er den syke klar må man ha en viljeserklæring (tror jeg det het). Er det spørsmål om vedkommende er klar eller ikke må man ha en legeerklæring i tillegg. Uten slike papirer har pårørende ikke lov å gjøre noe. Man ser gjennom fingrene med det hvis det er snakk om dager før papirene er i orden og den som har fått bankbrikke osv. kun bruker den til å betale faste regninger og ev. utsette andre til de har fått papirene i orden.

Vil den sykes tilstand vare over tid må man søke Fylkesmannen om å bli oppnevnt som økonomisk verge, og det krever også en godkjenning samt at vergen da må forholde seg til gjeldende lovverk.

Om onkelen ikke har fått noen slike skriftlige godkjennelser kan han ikke overføre penger til seg selv, det vil bli sett på som svindel og er straffbart. Men det er barna til datteren til avdøde som må ta dette videre.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det har jeg aldri vært borti, så det vet jeg ikke. De etterlatte jeg vet om der det var lite penger etter avdøde har betalt begravelsen og delt likt på ev. overskytende.

1 G er nå nesten 100 000 kroner, og så mye penger bruker man jo ikke nødvendigvis på en begravelse.

Uansett er det klare regler for hva man kan og ikke kan gjøre når en person er syk/døende mtp. det økonomiske. Skal man ta over ansvar for den sykes økonomi så kreves det at man har papirene i orden. Er den syke klar må man ha en viljeserklæring (tror jeg det het). Er det spørsmål om vedkommende er klar eller ikke må man ha en legeerklæring i tillegg. Uten slike papirer har pårørende ikke lov å gjøre noe. Man ser gjennom fingrene med det hvis det er snakk om dager før papirene er i orden og den som har fått bankbrikke osv. kun bruker den til å betale faste regninger og ev. utsette andre til de har fått papirene i orden.

Vil den sykes tilstand vare over tid må man søke Fylkesmannen om å bli oppnevnt som økonomisk verge, og det krever også en godkjenning samt at vergen da må forholde seg til gjeldende lovverk.

Om onkelen ikke har fått noen slike skriftlige godkjennelser kan han ikke overføre penger til seg selv, det vil bli sett på som svindel og er straffbart. Men det er barna til datteren til avdøde som må ta dette videre.

Man velger selv hvem man vil gi tilgang til kontoen sin. Da jeg var innlagt på sykehus, ga jeg kodebrikken til min mor og ga henne full tillatelse til å betale regninger og ta ut penger som barna evt skulle trenge. 
Så lenge man har råderett over egen økonomi, så bestemmer man selv hvem man vil gi tilgang til pengene. Økonomisk verge får man om man ikke kan forvalte egne penger over tid. En viljeserklæring er hvordan man ønsker at tingene skal være, altså en siste vilje som ikke kan forsvares med lov. 

Dersom en av arvingene har fått i oppgave å betale regninger for henne, så betyr det likevel ikke at personen kan overføre penger til sin egen konto dersom dette ikke var avtalt. I tillegg påstår jo denne personen at ved en evt tillatelse, så har personen vært surrete og ikke i stand til å se virkeligheten. Her må man rett og slett finne ut om det har forsvunnet penger eller ikke. 

Skrevet

Krev offentlig skifte. Avdøde datters barn er fullverdige arvinger og stiller sammen likt som sønnen.

Anonymkode: 365b8...b26

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Krev offentlig skifte. Avdøde datters barn er fullverdige arvinger og stiller sammen likt som sønnen.

Anonymkode: 365b8...b26

Offentlig skifte er dyrt, og det er ting man kan gjøre før man blir så dramatisk. Er boet i tillegg tømt for penger, så må man betale rimelig mye for å sette det i gang

Skrevet

Man velger selv hvem man vil gi tilgang til kontoen sin. Da jeg var innlagt på sykehus, ga jeg kodebrikken til min mor og ga henne full tillatelse til å betale regninger og ta ut penger som barna evt skulle trenge. 
Så lenge man har råderett over egen økonomi, så bestemmer man selv hvem man vil gi tilgang til pengene. Økonomisk verge får man om man ikke kan forvalte egne penger over tid. En viljeserklæring er hvordan man ønsker at tingene skal være, altså en siste vilje som ikke kan forsvares med lov. 

Dersom en av arvingene har fått i oppgave å betale regninger for henne, så betyr det likevel ikke at personen kan overføre penger til sin egen konto dersom dette ikke var avtalt. I tillegg påstår jo denne personen at ved en evt tillatelse, så har personen vært surrete og ikke i stand til å se virkeligheten. Her må man rett og slett finne ut om det har forsvunnet penger eller ikke. 

Nei, det er ikke så enkelt! Det er klare regler for dette. Vi var gjennom dette for vel et år siden da et familiemedlem var syk. Vi trodde vedkommende skulle overleve, men gjorde det ikke. Vekslet mellom å være helt klar og å ikke være klar. Vi måtte ha en fullmakt som sykehuset ordnet for oss og en legeerklæring. Den fullmakten var imidlertid tidsbegrenset (og ikke alle banker godtar dem), og om vedkommende hadde levd lenger måtte vi fått fullmakt fra Fylkesmannen om å være økonomisk verge.

Man har ikke lov til å gjøre noe med vedkommendes konti uten å ha fullmaktene i orden, spesielt ikke når vedkommende er syk og faktisk ligger på et dødsleie.

I praksis gjøres det selvfølgelig ofte, men det er altså ikke lov. Man har ikke lov å signere som en annen, heller ikke elektronisk.

Her kan det også stilles spørsmål om hvor klar vedkommende faktisk var. Og uansett har onkel skrytt rundt at han ville karre til seg hele arven. Helt klart ulovlig.

Hi - du kan begynne å sjekke med banken hva den krever av fullmakter når annen person skal ha tilgang til konto, og du kan også kontakte Fylkesmannen for å finne ut akkurat hvilke fullmakter som skulle vært i orden for at onkel skulle ta seg av morens økonomi - og hva som skjer når han har tatt hennes penger til seg selv. Da vil du få helt riktige benevnelser (beklager at jeg ikke husker det, men husker vi fikk noe fra sykehuset og resten av skjemaene fant jeg på nett, i tillegg til at sykehuset skrev legeerklæring), og du vil vite hvordan gå frem videre med denne saken.

Skrevet

Før dere neskylder sønnen for noe så ta med i betraktning at det du oppfattet som skryt om at han fikk alt kan ha vært en form for galgenhumor i en vanskelig situasjon. Det er ikke sikkert han mente det.

Skrevet
9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Før dere neskylder sønnen for noe så ta med i betraktning at det du oppfattet som skryt om at han fikk alt kan ha vært en form for galgenhumor i en vanskelig situasjon. Det er ikke sikkert han mente det.

Det finner man jo lett ut ved å be om å få se kontoutskriftene fra aktuelle periode.

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ja, men hvis han nå har tømt kontoen hennes og overført alt til sin egen konto er det jo ikke noe igjen å arve.

hi

Hvis han har overført disse pengene til seg selv, er det underslag. Dette må dere vurdere å anmelde! Heller ikke er det lovlig arverettslig.  Selv om mpren hadde overført disse pengene til sønnen og sagt det var greit, regnes gaver gitt på dødsleiet som dødsdisposisjoner. Dette er en enkel sak, og det er åpenbart at han ikke kan gjøre dette! Ta skjermdumper, sikre bevis, og ta raskt kontakt med advokat eller andre som kan sikre deres interesser.

Anonymkode: 520e7...41d

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan selvsagt hende at han ikke har tatt noe, men basert på denne mannens track record er det ikke usannsynlig, for å si det mildt. Skal passe på å ikke komme med beskyldninger uten at vi vet noe sikkert,. Var egentlig derfor jeg i hovedinnlegget lurte på om dette er sånt som bankene kan reagere på av seg selv, og varlser om, uten at arvingene må begynne å mase.

hi

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan selvsagt hende at han ikke har tatt noe, men basert på denne mannens track record er det ikke usannsynlig, for å si det mildt. Skal passe på å ikke komme med beskyldninger uten at vi vet noe sikkert,. Var egentlig derfor jeg i hovedinnlegget lurte på om dette er sånt som bankene kan reagere på av seg selv, og varlser om, uten at arvingene må begynne å mase.

hi

Bankene varsler normalt ikke om overføringer før dødsfall. 

Skrevet

Hvis det som du  beskriver har skjedd er det underslag og straffbart. Du kan politianmelde dette, det er ikke bare arvingene som kan gjøre det. Politiet jobber imidlertid sakte, og arvingene trenger noen som kan ivareta dem i arvetvisten. Kontakt advokat eller annen rettshjelp.

Skrevet

Hvordan kan banken vite at hun ikke ut gjort dette selv? Her må dere sikre bevis, og handle raskt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...