Gå til innhold

Invitere klassekameratene i bursdag hjem til oss, men ikke alle er gamle nok til å spille fortnite.

Anbefalte innlegg

Hvordan hadde dere reagert om din sønn hadde kommet hjem fra bursdag/besøk og sagt han harspilt fortnite der? Det har 12 års aldersgrense, men det er flere av guttene i klassen som får spille. De blir 9 år i år.

Ville dere visst på forhånd at bursdagen skal inneholde dette spillet eller ikke brydd dere?

Hva da når guttene går på besøk på fritiden til de som spiller fortnite? Da får dere jo ikke vite noe før de evt forteller det selv. Ringer dere da til foreldrene?

Anonymkode: e0a7d...47e

Fortsetter under...

Jeg har en sønn på 9, og det er flere i klassen hans som spiller både fortnite og spill med høyere aldersgrense. Men det vanlige her er at man ikke tillater sånne spill ved besøk, av respekt for at andre foreldre kanskje følger aldersgrensene.

Jeg personlig hadde ikke brydd meg om sønnen min hadde spilt noe med 12-årsgrense, da jeg synes aldersgrensene er ganske strenge. Men jeg vet noen hadde reagert på det.

Jeg ville heller funnet på noe annet for bursdagen.

Anonymkode: 09cba...d0e

Mitt barn hadde ikke fått lov å gå om jeg antok et slikt spill kom til å blir spilt på bursdagen. Kommer hxn hjem og forteller at det har blitt spilt spill eller sett film de er for ung til får hxn ikke dra dit igjen. Jeg kan ikke pålegge andre å følge grenser, men jeg har ansvar for å beskytte mitt barn. 

Anonymkode: b5e87...fff

Her får ikke gutten på 9 spille fortnite, og etter at vi har fortalt hvorfor så er han såpass oppegående at han selv kommer hjem hvis de han er på besøk hos begynner å spille. Hadde derfor ikke sendt han i en slik bursdag og hadde det ikke blitt opplyst om i forkant hadde jeg tatt en samtale med foreldrene i etterkant.

Anonymkode: 514ab...d69

Hvorfor i alle dager vil du la de spille fortnite i bursdag? 

Jeg er ikke av de som følger aldersgrenser fanatisk selv, men jeg hadde aldri akseptert at mine barn inviterte venner med på ting jeg ikke visste om de fikk lov til. 

Anonymkode: b8571...7f4

Mine får ikke lov å spille fortnite. De er 9 og 11. Vet de får lov å spille hos naboen, har sagt ifra flere ganger. Første gangen skrev jeg det veldig pent med «du kunne jo ikke vite........». Fikk til svar at det kunne hun jo ikke. Men det skjedde flere ganger. Til slutt ble jeg ganske irritert, og fikk da til svar at jeg ikke hadde noe med hva som skjedde hjemme hos henne. Da bestemte jeg at dersom barna skulle være sammen, så må de være sammen ute eller hos meg. Minste var bare 7 år første gangen de spilte der.

Jeg ville sagt fra på en høflig måte. «Jeg forstår at barna har spilt fortnite i bursdagen. Xxx får ikke lov å spille spill med aldersgrense høyere enn hans alder. Det kunne selvsagt ikke dere vite, så derfor tenkte jeg å si fra så dere er klar over dette til en annen gang». 
det kan jo hende at de har spilt dette uten at foreldrene visste om det

Anonymkode: a2fba...bab

Annonse

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel ingen som spiller i bursdag?

Her vi bor spiller alle niåringer Fortnite. Men ikke i bursdag. 

Anonymkode: 706d7...0c7

Du har vel hørt om gaming bursdag?

Jeg hadde ikke laget et stort problem av det. For hva er du egentlig redd for? 

Med tanke på spillets karakter, grafikk osv, så er det jo ikke noe i det som er farlig? Her spiller stort sett alle 9-åringene. 

Videospill avler ikke vold. Dette har blitt stadfestet av forskning igjen og igjen. Barn fra psykisk ustabile hjem, hvor det allerede er plantet et vondt frø, vil søke voldelige filmer/spill fordi det er lett å søke etter ustabilitet og vold, når det er det man kjenner. Eventuelle utfordringer senere er avlet frem av miljø og barndom, ikke spillet i seg selv. 

Anonymkode: 4b69b...284

Jeg er bare redd for de eventuelle reaksjonene som kan komme fra foreldrene til de som ikke får spille dette spillet hjemme enda. Sønnen min sa til å med det selv - mamma da må vi spørre foreldrene til de guttene for det er ikke alle som får lov å spille fortnite, men skal jeg virkelig legge så mye i det. Det er ikke skrekk film som har 18 års alders grense jeg skal vise dem.

HI

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Jeg er bare redd for de eventuelle reaksjonene som kan komme fra foreldrene til de som ikke får spille dette spillet hjemme enda. Sønnen min sa til å med det selv - mamma da må vi spørre foreldrene til de guttene for det er ikke alle som får lov å spille fortnite, men skal jeg virkelig legge så mye i det. Det er ikke skrekk film som har 18 års alders grense jeg skal vise dem.

HI

Jeg synes du skal legge veldig mye inå ha respekt for folk som følger anbefalte aldersgrenser. 
Det er flott å opplyse om planen på forhånd. Mitt barn hadde blitt hjemme, men det må man tåle. Det blir litt som å servere alkohol på 15-årsdag.

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Selvfølgelig skal du legge så mye i det! 

De er 3 år under aldersgrensa, så jeg fatter ikke at de skal spille det i bursdag. 

Kan dere ikke ha en vanlig bursdag uten dette spillet da, og heller la han inviter noen han vet spiller en annen helg 

Anonymkode: b8571...7f4

Annonse

14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde ikke laget et stort problem av det. For hva er du egentlig redd for? 

Med tanke på spillets karakter, grafikk osv, så er det jo ikke noe i det som er farlig? Her spiller stort sett alle 9-åringene. 

Videospill avler ikke vold. Dette har blitt stadfestet av forskning igjen og igjen. Barn fra psykisk ustabile hjem, hvor det allerede er plantet et vondt frø, vil søke voldelige filmer/spill fordi det er lett å søke etter ustabilitet og vold, når det er det man kjenner. Eventuelle utfordringer senere er avlet frem av miljø og barndom, ikke spillet i seg selv. 

Anonymkode: 4b69b...284

...Og annen forskning viser det motsatte

Anonymkode: bc04e...4d1

7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Jeg fatter ikke at en mor eller far synes det er en god ide å ha gaming bursdag til en som fyller 9 år. Ingen av de guttene burde spille Fortnite, og du burde klare å finne på aktiviteter som ikke plasserer dem foran TV. Eller er du virkelig så lat og tiltaksløs?

Anonymkode: c8ec8...efa

12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Og hvis noen ikke får lov, og med det blir hjemme, så ekskluderer du jo, med vilje, de som ikke får spille. Alt fordi du velger å bryte aldersgrenser.

Anonymkode: a2fba...bab

26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Hvis du vet at det er flere som ikke får lov å spille Fortnite, så er det i mine øyne en selvfølge å respektere det, og heller velge å gjøre noe annet i bursdag

Anonymkode: b622e...c93

24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Mine barn må selv ta ansvar når de er borte hos andre og det spilles eller sees på ting som de ikke får lov til. Men må si at jeg syns det høres veldig rart ut å skulle game i en 9 års dag

Anonymkode: fad3c...653

Hvordan har du tenkt å organisere spilling? Kan alle spille samtidig? Eller et par spille og resten se på?

høres tragisk ut med gamingbursdag. Det må vel gå an å finne på noe annet i 2 timer? 

Anonymkode: 33acf...b43

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Mine barn må selv ta ansvar når de er borte hos andre og det spilles eller sees på ting som de ikke får lov til. Men må si at jeg syns det høres veldig rart ut å skulle game i en 9 års dag

Anonymkode: fad3c...653

Flott det. Men er nok ikke alle niåringer (og sikkert mange som bare er åtte også ettersom dette er en niårsdag på denne tiden av året) som ikke klarer det. «Beklager. Jeg må gå hjem fra bursdagen nå når det skal være Fortnite som er aktiviteten», er mye forlangt av enkelte. 

En kjempedårlig ide! Finn på noe annet gøy! Man legger ikke opp til å spille et spill som du allerede vet at ikke alle får lov å spille. Sier ikke det seg selv?? 

46 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Om du faktisk vet at alle ikke får lov, så lar du dem selvsagt ikke gjøre det hos dere heller! Det burde da si seg selv.

Anonymkode: 09cba...d0e

47 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Ja, det skal du faktisk. Jeg hadde blitt kraftig irritert hvis mitt barn hadde vært i den bursdagen. Hvorfor skal de egentlig spille i det hele tatt? Klarer du ikke å aktivisere dem med noe annet? Hvis de absolutt MÅ spille - gå for et spill som er innafor aldersgrensemessig. 

Anonymkode: 3b8ad...fd0

Hvis du vet at noen ikke får lov, kan du jo ikke gjøre dette, det sier seg jo selv. Og så er jeg oppriktig interessert i hvordan du har tenkt å orge dette? Har du veldig mange konsoller/PC’er, eller må de bytte på å spille? Det er jo isåfall skikkelig kjedelig. 

Endret av Blondzilla

Tristeste tråden på lenge. Sånn helt alvorlig. Får vondt i magen av å tenke på ungen din som skal feire 9-årsdag med et voldsspill med de av vennene sine som har foreldre som er like uinteresserte i hjernens utvikling som det dere er. 
Barnet mitt hadde forresten ikke fått komme, og det ville ha blitt en splittelse blant guttene i klassen mellom de som fikk og de som ikke fikk. Pga ditt barns bursdag. 

Anonymkode: 2cf6b...69d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...