Gå til innhold

Kniv på offentlig sted

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg vet selvsagt at det er forbudt å bære kniv på offentlig sted, men hvordan er reglene dersom man skal ta med seg en kniv fra et sted til et annet. Sett at jeg skal hjem til en venninne og lage mat, og hun har bedt meg ta med en kniv til matlaging. Er det forbudt for meg å ha den i veska på t- banen? Hva hvis jeg kjøper en kniv i en butikk? Bryter jeg loven når jeg reiser fra butikken og hjem, og jeg ikke kjører privat bil? Hvis jeg låner verktøy, blant annet tapetkniv, av noen og tar det med meg hjem? Jeg skjønner at det ikke er slike situasjoner loven er ment å ramme, men vil det være brudd på loven? Hvis ikke, hvordan skiller situasjonene seg? Hva med andre typer verktøy som kan brukes som våpen. Er det lov å ha for eksempel hammer eller skrutrekker i veska?

Anonymkode: 7b969...abf

Videoannonse
Annonse
Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet selvsagt at det er forbudt å bære kniv på offentlig sted, men hvordan er reglene dersom man skal ta med seg en kniv fra et sted til et annet. Sett at jeg skal hjem til en venninne og lage mat, og hun har bedt meg ta med en kniv til matlaging. Er det forbudt for meg å ha den i veska på t- banen? Hva hvis jeg kjøper en kniv i en butikk? Bryter jeg loven når jeg reiser fra butikken og hjem, og jeg ikke kjører privat bil? Hvis jeg låner verktøy, blant annet tapetkniv, av noen og tar det med meg hjem? Jeg skjønner at det ikke er slike situasjoner loven er ment å ramme, men vil det være brudd på loven? Hvis ikke, hvordan skiller situasjonene seg? Hva med andre typer verktøy som kan brukes som våpen. Er det lov å ha for eksempel hammer eller skrutrekker i veska?

Det er vel hensikten det legges vekt på. Kniver selges jo på offentlig sted. Hvis du har med deg en kjøkkenkniv og ikke en jaktkniv, så tenker jeg dine sjanser for frifinnelse på stedet er tilstede

Anonymkode: b5988...fc9

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er vel hensikten det legges vekt på. Kniver selges jo på offentlig sted. Hvis du har med deg en kjøkkenkniv og ikke en jaktkniv, så tenker jeg dine sjanser for frifinnelse på stedet er tilstede

Hva om jeg kjøper jaktkniv og reiser hjem med offentlig transport?

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Da ligger den antakelig forseglet og du har med en kvittering som viser til at du nettopp har kjøpt den

Skrevet

Med mindre du vifter med den og viser den frem på banen er det vel ingen som bryr seg. 

Anonymkode: f53e8...f3b

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Så er ikke det noe problem. Om du derimot blir tatt utenfor din ex sitt soveromsvindu klokken 3 om natten med samme kniv, har du et problem.

Anonymkode: 56e3c...809

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...