Gå til innhold

Barn reise alene Bergen-stavanger. Tips til reise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Sønnen min på ni år skal reise alene til Stavanger for å besøke et familiemedlem. Planen er at han drar i vinterferien. Hvordan kan jeg finne en forsvarlig reisemåte uten at det blir spinndyrt? Er det mulig? Det mest opplagte er "jeg reiser alene" med fly, men det ser ut til at det blir veldig dyrt. Er det noen som har erfaring med dette som kan hjelpe meg?

Anonymkode: e5df2...6ae

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kopiert fra kystbussen sine sider, 
Barn som reiser alene må være i skolepliktig alder og kunne ta vare på seg selv. Da Kystbussens trasé inkluderer to fergestrekk der ingen får lov å oppholde seg i bussen, anbefaler vi at barn som reiser alene er minimum 10 år gamle.
En voksen må følge barnet til avreise og ved påstigning kunne fremvise hvor barnet skal og telefonnummer til en foresatt. Foresatte har ansvaret når barn sendes alene med bussen.

Hvis det er et alternativ. 

Anonymkode: 16c84...9dc

Skrevet
6 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kopiert fra kystbussen sine sider, 
Barn som reiser alene må være i skolepliktig alder og kunne ta vare på seg selv. Da Kystbussens trasé inkluderer to fergestrekk der ingen får lov å oppholde seg i bussen, anbefaler vi at barn som reiser alene er minimum 10 år gamle.
En voksen må følge barnet til avreise og ved påstigning kunne fremvise hvor barnet skal og telefonnummer til en foresatt. Foresatte har ansvaret når barn sendes alene med bussen.

Hvis det er et alternativ. 

Anonymkode: 16c84...9dc

Takk for hjelp. Jeg føler at han ikke er moden eller erfaren nok til å ta kystbussen. Han må da ta vare på seg selv på fergen og orientere seg underveis på hvor det er mulig å gå på do. I tillegg tenker jeg på at han kan bli kontaktet av mennesker på bussen som han synes det er ubehagelig å være med. Da er det jo ingen som passer på han. 

Men takk igjen. Jeg skal tenke på det.

HI

Skrevet

Fjord Line?

Anonymkode: 4bf0d...4f0

Skrevet

Tror ikke det er noen alternativer utenom fly og kystbussen. Eventuelt fjordline?

Anonymkode: 47717...05b

Skrevet

Du har tre alternativer, båt (Fjordline), buss eller fly. Fly trenger ikke være så dyrt hvis man ikke reiser på de mest populære tidene. 

Anonymkode: 2ad8e...268

Skrevet

Dere har jo god tid. Hva med å sette opp en lapp på høtskoler/universitet med tilbud om å betale litt til en student som uansett skal samme veien?

Anonymkode: acdb4...e45

Skrevet

Hvis fly blir for dyrt, og han er klar til å reise alene med buss/båt så er mitt forslag å utsette?

Anonymkode: 93704...7a0

Skrevet

Båt tar jo vinter og vår og er vel egentlig ikke et alternativ?

Så da blir det enten kystbussen eller fly. 

Jeg tipper at det å ta buss går helt fint. Det er to ferjer, men en bussjåfør med litt ansvarsfølelse passer på at den lille passasjeren er på plass før han kjører. 

Gå grundig gjennom reiseruten, si at han må gå på do på ferjene, enten han må eller ikke, og send med niste så han slipper å handle på ferjene. 

Hvis han vil dette selv går det nok helt strålende. 

Anonymkode: ff102...366

Skrevet
43 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Båt tar jo vinter og vår og er vel egentlig ikke et alternativ?

Så da blir det enten kystbussen eller fly. 

Jeg tipper at det å ta buss går helt fint. Det er to ferjer, men en bussjåfør med litt ansvarsfølelse passer på at den lille passasjeren er på plass før han kjører. 

Gå grundig gjennom reiseruten, si at han må gå på do på ferjene, enten han må eller ikke, og send med niste så han slipper å handle på ferjene. 

Hvis han vil dette selv går det nok helt strålende. 

Anonymkode: ff102...366

Ja, jeg sender ham heller med buss enn med båt. 

Tusen takk for alle svar. Jeg skal sjekke litt flypriser og vurdere om buss er et alternativ.

HI

Skrevet

Masse studenter reiser den veien, det var en god idé å høre på studiesteder. Fjordline er ikke lurt, en unge har ingenting alene på danskebåten å gjøre.. alternativt fly.

Anonymkode: 872e2...b9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...