Gå til innhold

Hvorfor skyr norske kvinner langt hår?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Da mener jeg kvinner 35 ++. Langt hår er jo bare vakkert. Så jeg skjønner ikke hvorfor så mange kvinner i Norge klipper seg nesten som en mann. Hvis man reiser til andre land ser man jo gjerne gamle kvinner med langt hår som de har i ei flette eller en knute bak. Ser så pent og kvinnelig ut❤️

Anonymkode: 6800e...ae2

Fortsetter under...

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Da mener jeg kvinner 35 ++. Langt hår er jo bare vakkert. Så jeg skjønner ikke hvorfor så mange kvinner i Norge klipper seg nesten som en mann. Hvis man reiser til andre land ser man jo gjerne gamle kvinner med langt hår som de har i ei flette eller en knute bak. Ser så pent og kvinnelig ut❤️

Jeg er 48 og har langt hår. Skyr det ikke...

Men mange får litt tynnere og mer pjuskete hår med alderen. Da er det ikke så ok å spare det langt.

Anonymkode: 2c1e9...5e8

Skrevet

Fint, nordisk hår har en tendens til å se tynt og pistrete ut med alder. 

Sørover har håret en annen struktur, og blir ikke så pistrete. 

Genene våre avgjør om vi har tykt eller tynt hår. I europeisk sammenheng blir hårstrå med en diameter på 0,04 til 0,06 mm ansett som tynne, mens hår med en diameter på  0,08 til 0,1 mm blir ansett som tykke. Til sammenligning er asiatisk hår betraktelig tykkere enn europeisk. Gjennomsnittlig diameter på asiatisk hår er 0,08 til 0,12 mm. Europeisk hår er dessuten mer elliptisk i formen, asiatisk er rundere og mer elastisk. - som et eksempel på disse forskjellene. 

Litt av samme grunn som at mange mødre klipper seg etter at de får barn, mange opplever midlertidig hårtap etter svanger skap, og da er det ofte finere å klippe det. 

Og så er det sikkert et moteelement i det hele også. 

Anonymkode: bfddf...b3b

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tror håret vårt (sånn generelt) er tynt og fint og vanskelig å få til hold og løft på noe som helst måte. Jo eldre man blir jo mer fremtredende blir dette,- derfor starter man å klippe det opp for å få det lettere  å "løfte", samt litt "liv",-også går det gradvis over til kort frisyre. Er min teori. Er i hvert fall min årsak til at jeg beholder kort. Har hatt kort og "langt",- til rett nedenfor skuldrene, variert hele livet (lenger blir det ikke), men har brukt MYE krølltang/rettetang for å lage liv og løft i håret med en gang det når en viss lengde. Sliter masse på håret. Klipte det kort forrige gang for snart 2 år siden,- og har beholdt det fordi da kan jeg faktisk få det opp mer enn 1 mm fra hodebunnen..... Hadde jeg hatt min mors hår med fall, eller som min sster (hun ahr lang håt) hadde jeg nok hatt lengre hår igjen nå etter hvordan jeg bruker variere frisyrene mine.... Så ikke døm så fort. Det er for å se velstelt ut tror jeg,- ikke fordi det skal være "praktisk" og uten behov for stell/styling. Men man trenger bare 15 min i stedet for en time for å se noen lunde ut,- og det varer nesten dagen ut i stedet for at det "faller sammen" i løpet av første tur ut døra...

Anonymkode: 6159a...120

Skrevet

Jeg har hatt langt hår og kort hår, så jeg varierer. Men jeg synes damer med kort hår ser kulere og freshere ut enn mange med langt hår. Personligheten og ansiktsfasong kommer bedre frem, enn hos mange som skjuler seg bak håret sitt. Det er rimelig mange med langt hår som drar det bak ørene eller i en stygg strikk, så da hadde det vært finere med en kort sveis etter min mening.

Anonymkode: ee617...d4a

Skrevet

Jeg har ikke tenkt at norske kvinner skyr langt hår. Selv er jeg nærmere 40 og har langt hår ... ned til korsryggen. Men jeg ser også at det må nok til pers, fordi det ikke er så fint som det en gang var. Jeg gruer meg til kort hår. Har hatt det før, og jeg passer det godt. Men 😢 Jeg liker håret mitt 

Anonymkode: ffa98...587

Annonse

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har ikke tenkt at norske kvinner skyr langt hår. Selv er jeg nærmere 40 og har langt hår ... ned til korsryggen. Men jeg ser også at det må nok til pers, fordi det ikke er så fint som det en gang var. Jeg gruer meg til kort hår. Har hatt det før, og jeg passer det godt. Men 😢 Jeg liker håret mitt 

Du kan jo ha skulderlangt hår

Anonymkode: f0272...6fd

Skrevet

48 år og langt hår her. 👍

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke greia med at "alle" klipper seg når de er 35-40. Jeg nærmer med stygt denne alderen, men kommer aldri til å klippe meg kortere enn skulderlangt. Håret blir kanskje litt tynnere med åra, men det er ingen grunn til å se ut som en kjerring.

Anonymkode: 4187b...73c

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du kan jo ha skulderlangt hår

Anonymkode: f0272...6fd

Det er ikke langt hår i hodet mitt 🙈 Så det er det jeg mener når jeg tenker at jeg må klippe meg kort. 
Og så syns jeg skulderlangt er en litt kjedelig «ingen frisyre»-frisyre. Altså det er hverken fugl eller fisk. Jeg vet sannelig ikke, utsetter så lenge jeg kan. Mye av identiteten min er jo knyttet til det lange håret. Det høres jo helt koko ut, men sånn er det. Selv om jeg ikke har hatt det hele livet, så har det vært langt i 7-8år nå. Det er jo også noe som skiller meg litt fra «alle de andre».

Skrevet

Jeg synes ikke langt hår er vakkert når det er grått, eller på eldre damer. 

Skrevet

Jeg har kort hår, men hatt det over flere omganger i flere år da håret mitt er umulig å gjøre noe med. Spikern i kista denne gangen ble når jeg sat tre timer hos frisør for å krølle og style det og det ble gjort eller alle kunstens regler. Min venninne med samme behandling hadde krøller til dagen etterpå, mitt var slett og glatt igjen etter tre timer :( Da holder jeg det heller kort. Fletter jeg det så gli det ut etterhvert om ikke alle hårstråa er like lange og det er ikke så lett.

Anonymkode: 3f3b3...868

Skrevet

Jeg er hun med det veldig lange håret. Som vokser veldig fort ut igjen. Klipper meg kort til rett under haka når jeg donerer håret mitt og lar det gro ned til korsryggen/baken før jeg klipper kort og donerer igjen.

Annonse

Skrevet

Hva er galt med kort hår hi?

Anonymkode: ceb4b...50d

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hva er galt med kort hår hi?

Anonymkode: ceb4b...50d

Er så kjærringsktig. Noen kler det da

Anonymkode: f71d4...e01

Skrevet

Mange får dårligere hårkvalitet. Typisk fint nordisk hår har lite å gå på etter førti. 

Jeg får alltid skryt av frisøren min fordi jeg har så tykt hår, i følge henne er jeg ikke i faresonen for å få pistrete hår. Jeg har ikke langt hår lengre da, selvom jeg synes det er pent når noen har fyldig og glansfullt hår. Jeg synes langt hår er kjedelig sånn egentlig, jeg var så lei strikk og klyper i håret. 

Anonymkode: 74de6...fd8

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har hatt langt hår og kort hår, så jeg varierer. Men jeg synes damer med kort hår ser kulere og freshere ut enn mange med langt hår. Personligheten og ansiktsfasong kommer bedre frem, enn hos mange som skjuler seg bak håret sitt. Det er rimelig mange med langt hår som drar det bak ørene eller i en stygg strikk, så da hadde det vært finere med en kort sveis etter min mening.

Anonymkode: ee617...d4a

Det siste er jeg enig i - hvorfor ha langt hår hvis det bare settes bort?

Jeg har mange fine klemmer og klyper og strikker og hårbånd, men bruker dem omtrent aldri. Kanskje når jeg vasker rundt huset.

Anonymkode: 2c1e9...5e8

Skrevet

Jeg Er 43 og skjønner ikke at folk orker å ha langt hår. Har aldri orket å spare lengre enn til under skulderbladene i min ungdom. Ender alltid opp med bob eller skulderlangt,  men svært oppklippet/tynnet. 
Jeg har veldig mye hår, noe frisører alltid må påpeke, og hodebunnen min hyler  og jeg får helt fnatt når det blir for mye/tungt. Langt hår kan se flott ut, men det er en pest å ha. 

Anonymkode: cfa5e...7d9

Skrevet

Jeg vil heller si jeg klør litt etter å be noen klippe seg. Noen har fått skryt for håret sitt hele livet. Derfor beholder de lengden. Men noen ser så dradd ut med det lange håret som ei gardin på hver side når de eldes. De hadde sett så kvikkere ut med litt kortere.

Anonymkode: fd741...619

Skrevet

Det holdt ikke å spør her altså?

Anonymkode: 6f3ed...a3c

Skrevet

Hadde langt hår i 20 år og klipte det til en lang bob. Elsket det. Tok 3 år så var det like langt igjen. Har nå klipt det kort så får vi se om jeg orker like langt som tidligere( ned til rompa) 😊 

Pga hårtypen min, passer det best til halvlangt til langt.  

Anonymkode: 495ff...18f

Skrevet

Enig i at litt for mange klipper seg kort. I min omgangskrets er det ofte de kvinnene som er karriereorienterte, litt ‘tøffe’ damer med uendelig kapasitet og ukuelig tro på seg selv, som har korte maskuline frisyrer. Ingenting galt med det, altså - jeg betrakter dem med skrekkblandet fryd. Men jeg mener det er litt synd at de føler de må ha et tøft, litt maskulint utseende for å komme seg frem her i livet. Jeg blir mer imponert når jeg en sjelden gang treffer ei feminin, myk og omsorgsfull karrierekvinne, med f.eks langt flagrende hår og generelt sin egen stil. På samme måte som jeg digger menn med langt hår og ikke føler de må passe inn i en A4-fasong. 

Men altså... Det spørs da veldig på den korte frisyren... det finnes kule, spreke og feminine korte frisyrer, og en hel del ‘kjerring’-frisyrer. Dessverre så er mange frisører (ihvertfall der jeg bor) veldig gode på kjerringfrisyrene. 

Anonymkode: 42b5b...920

Skrevet

🤔🤔 Jeg er 41, og har langt hår. Jeg har ikke en eneste venninne med kort hår. En mor i klassen til eldste har kort hår, hun er kanskje 55. Har det noe med bosted å gjøre...? 

Anonymkode: 7cf17...774

Skrevet

Helt enig med deg. Altfor mange damer klipper seg så altfor kort. Det er virkelig ikke fint. Jeg har nordisk, lyst hår. Krøller glir ut og ingenting fester seg. Men med litt lyse striper, saltvannsspray og riktig klipp, så kan du ha litt volum tross alt. Jeg ville dratt på meg ti år minst om jeg fikk meg kort hår. 

Anonymkode: 72b74...4e8

Skrevet

Sjelden jeg ser kvinner under 50 med kort hår her jeg bor. Jeg har halvlangt hår selv men synes de aller fleste blir freshere med en kortere frisyre. Det finnes mange flotte frisyrer til kort hår og det trenger slettes ikke se kjerring ut. Synes faktisk det er verre med godt voksne damer med langt hår ned til ryggen, synes fort det kan se ustelt og kjedelig ut

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...