Gå til innhold

Vi har krangelt om dette i 15 år! Hvilken vei mener dere er den rette veien å sette inn risten i oven?

Anbefalte innlegg

Skrevet

I 15 år har vi kranglet om temaet 🤯 Nå har vi begge fått nok, å trenger å høre hva andre mener er rett. 

Så hva mener du er rett, bilde 1 eller 2? 

Å hvorfor er det rett? 

images.jpeg

Anonymkode: 99020...876

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bilde 2. Ellers er den jo opp ned🤣

Anonymkode: 21e07...ec8

Skrevet

2

Anonymkode: b4e7e...000

Skrevet

Ser ut som den er bak fram også på bilde 1? Dvs den høyeste kanten skal jo være innerst i ovnen. 

Skrevet

1. 
Da er det bare to smale felt som trenger å stå på noe hvis du tar risten varm ut av ovnen. 

Anonymkode: dd46d...67f

Skrevet

Bilde 1, ellers forsvinner poenget med de små kantene. Når rista tas ut av ovnen, og stilles på et varmesikkert underlag, fungerer kantene som små bein, slik at det som stekes fortsatt ligger på rist. Hvis "beina" får gå oppover så ligger hele rista rett ned på underlaget, og dermed blir ikke maten avkjølt på siktig måte.

Anonymkode: ba6e6...04e

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Bilde 2. Ellers er den jo opp ned🤣

Nettopp!

Anonymkode: a73eb...110

Skrevet

Nr. 2.

Men når vi steker Grandis, har vi brettet opp-ned, for å kunne skufle pizzaen over på brettet. 

1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Bilde 1, ellers forsvinner poenget med de små kantene. Når rista tas ut av ovnen, og stilles på et varmesikkert underlag, fungerer kantene som små bein, slik at det som stekes fortsatt ligger på rist. Hvis "beina" får gå oppover så ligger hele rista rett ned på underlaget, og dermed blir ikke maten avkjølt på siktig måte.

Vårt brett har små «klumper» som det skal stå på. Så det kommer sikkert an på hvilket brett en har.

Anonymkode: b633c...3c0

Skrevet

Bilde 1, selvfølgelig. 

Anonymkode: 92e63...194

Skrevet
11 minutes ago, Anonym bruker said:

Interessant betraktning.

Men nr 2 er riktigere for oss. Er så irriterende når det blir en liten kant og du ikke kan trekke feks lasagneforma ut.

Kanskje det ikke er noe fasit her..som med doruller 

Anonymkode: 899f1...255

Skrevet
Just now, Anonym bruker said:

Interessant betraktning.

Men nr 2 er riktigere for oss. Er så irriterende når det blir en liten kant og du ikke kan trekke feks lasagneforma ut.

Kanskje rista skal snus etter hva den brukes til! Omg! 

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Interessant betraktning.

Doruller er det da fasit på! 😁

Skrevet

2. Men betyr det egentlig noe? Er det ikke bare å gjøre det som passer seg eller passer den enkelte? Vi har ikke rister med sånn sider lenger her hos oss, nå har vi bare flate, men jeg har aldri tenkt at det er noe problem om noen setter riste "feil" vei, så sant det ikke gjør at det som er oppå kommer for nærme bunnen eller toppen av stekeovnen.

Anonymkode: 6b26f...57a

Skrevet

Bilde 2

Vår rist har fire små bein som den hviler på når den tas ut. 

Anonymkode: a8fec...c9c

Skrevet

Kjem an på kva ein lagar og kor høgt i ovnen ein vil setje maten.

Skrevet

Denne diskusjonen har jeg og min mor hver jul også. Nr. to selvfølgelig. Ofte er det jo en stang som avstiver tvers over de andre under, og ligger undersiden opp risikerer man at man ikke får satt former ordentlig inn, eller at det skumper over fordi man kommer borti den, eller at former blir stående skjevt.

Der det ikke er noen avstiver under sier noen at det er best å bruke den som på bilde nr. 1, for at f.eks. kakeformer ikke skal skli ut. Men så lenge komfyren er vatret tenker jeg det er et lite problem ;)

Helt ærlig tror jeg aldri man blir enig om dette... og kanskje man ikke trenger bli det heller.

Men seriøst - det er en grunn til at jeg synes det er enkelt å ta ting ut av min mors komfyr, mens hun synes det er så prakke og at det er lett for å søle eller brenne seg. Den som setter inn, tar også ut. Den plasserer også risten på forhånd... ;)

Anonymkode: 8e8b0...63b

Skrevet

Dette er noe dere krangler om? I 15 år?

Som Stjerna sier, så kommer det an på hva man lager. Den kan brukes begge veier 🤪

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Doruller er det da fasit på! 😁

Det er jeg enig med deg i! :D Bare så synd ikke alle er enige i min fasit :ler:

Anonymkode: 8e8b0...63b

Skrevet

Dette krangler vi om også. Trodde vi var de eneste 😁 Jeg mener Nr 1 er riktig. 

Anonymkode: d2089...728

Skrevet

2 er riktig. Hvis du går inn og ser på bilder av ovner på elkjøp eller power er det nummer 2 som er det som går igjen på bildene der risten er synlig. 

Skrevet

Dere kan forresten trøste dere med at ingen plasserer rista som min svigermor.

rist-410x345-gorenje-26457.jpg

Sånn setter hun den inn. 

Skrevet

For meg er nr 2 riktig, for da glir former o.l uten å måtte over "dumpa" i kantene. 

På vår rist er det også en sånn avstiver i midten så vi må sette den som nr 2 om formen med lasagne skal stå rett, eller vil den vingle på avstiveren

Anonymkode: 997c7...69a

Skrevet

Nr 2, ellers kan man jo ikke trekke former delvis ut av ovnen uten å løfte dem over den lille kanten. Vår rist har også fire små bein som styrker dette synet.

Om man trenger den lille kanten for at ikke kakene skal skli ut(!), bør man kanskje få inn noen snekkere til å fikse gulvet. Jeg ville i alle fall vært skeptisk til å bruke en ovn som var såpass på hell, haha!

Skrevet

Bilde nr 1 er riktig. Det er fordi det er en avkjølingsrist. Opp ned, da kan man ikke bruke den til riktig formål. Dermed er bilde nr 1 riktig bruk. Jeg er overrasket over svarene du får her hi.

Anonymkode: e54f0...3bc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...