Gå til innhold

Trenger råd ang en sur katt og ny kattunge

Anbefalte innlegg

Skrevet

I går fikk vi oss kattunge og fra før har vi ei som er 3 år gammel (hun er vokst opp med en katt til som gikk bort før jul). 

Jeg introduserte de forsiktig i går, der kattungen fikk av seg sin gamle lukt og var på eget rom og med oss på stua mens den andre katten enten var ute eller på et annet rom.

Den eldste er fortsatt sur og vil bare stikke ut (var ute i hele natt). Vi tok henne inn, men hun freser og stikker bare ut igjen.

Hvor lang tid skal vi la det gå før evt kattungen må flytte ?

Anonymkode: c13c4...ca0

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

I går fikk vi oss kattunge og fra før har vi ei som er 3 år gammel (hun er vokst opp med en katt til som gikk bort før jul). 

Jeg introduserte de forsiktig i går, der kattungen fikk av seg sin gamle lukt og var på eget rom og med oss på stua mens den andre katten enten var ute eller på et annet rom.

Den eldste er fortsatt sur og vil bare stikke ut (var ute i hele natt). Vi tok henne inn, men hun freser og stikker bare ut igjen.

Hvor lang tid skal vi la det gå før evt kattungen må flytte ?

Og skal vi bare la hun stikke ut? I går ga jeg henne godbiter når hun kom inn igjen par ganger før hun ble ute for godt. Eller skal vi tvinge henne til å være inne?

Skrevet

La henne styre selv, ellers blir det bare verre, her tok det 3 uker før de ble venner, nå ligger de og koser og slik, men her er han jeg fikk først snart

Skrevet

Katter blir sjelden bestevenner, de er ikke flokkdyr på den måten. 

De vil etterhvert akseptere hverandre, at de sover og får mat på samme sted, og det er igrunn det du kan håpe på 

Noen ganger blir de så gode venner at de sover inntil hverandre, men ikke regn med det. 

Hadde latt eldste styre det selv, gitt mat og kos som vanlig uten noe mer oppstyr. Er det naturlig for dere at det er en ekstra katt i flokken blir det etterhvert naturlig for katta også. 

Anonymkode: 28166...012

Skrevet

Det kan ta flere måneder, men de blir stort sett "venner" til slutt. Den adferden du beskriver her er fullstendig normal.

Anonymkode: d74f5...6de

Skrevet

Det kan ta lang tid. La den eldste katten styre tempoet selv, så vil det nok gå seg til etterhvert. Eldste katten her var fornærmet det første halvåret og flyttet halvveis ned i kjelleren da. Så henne nesten ikke oppe i hovedetasjen på 6 mnd. Vi har katteluke og lot henne gå inn og ut som hun ville som før. Etterhvert ble hun mer nysgjerrig, ble mer sosial, men trakk seg unna når yngste tok litt av med leking. De er ikke bestevenner i dag heller, med godtar hverandre. 

Anonymkode: 7fa79...bcd

Skrevet

Gratulerer med nytt familiemedlem. 
Det er som sagt å bare ta tiden til hjelp, vise begge at de er verdsatt og samtidig respektere grensene de setter for dere. Kan være en prøvelse, et annet tips er å gå til innkjøp av Feliway og plugge denne inn i rommet pusene er mest i. 

Bruker dette selv, og fungerer ganske så bra. Så verdt forsøket. Legger ved link, du får tak i dette i de fleste dyrebutikker. 
I noen butikker har de en billigere versjon som lukter lavendel, den har ikke refill og i lengden vil nok feliway være et bedre alternativ. 

https://animail.no/feliway

Lykke til :)

Anonymkode: 159b9...160

Skrevet

Var sånn her også, eldste var 10 da yngste kom hit. Gi de bløtfor(finnes eget for kattunger) og godbiter ved siden av hverandre og kos masse med den eldste. Også tar du tiden til hjelp. Jeg holdt eldste inne her, men det var fordi jeg var redd han skulle stikke og finne seg en nytt hjem. De ble heldigvis perlevenner etter et par uker. Nå har det gått 4 år og de virker som far og sønn, veldig gode med hverandre. Lykke til 😊😻

Anonymkode: 97e86...b01

Skrevet

Vi har 4 katter , en jentepus og tre gutter, som alle har kommet på forskjellig tidspunkt og her har det gått seg til. Ja, det har tatt tid , men de har godtatt hverandre på sitt vis. 2 av de sover sammen og de to andre sover ikke med noen andre enn seg selv. 

Anonymkode: c0a45...64c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...