Gå til innhold

Får din 12-13 åring lov å drikke energidrikk innimellom?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

?

Anonymkode: 3b732...d5f

Skrevet

Nei. 12-åringen vil smake monster, men jeg synes det er helt unødvendig. Finnes ingen grunn til at det er noe de bør prøve og evt. venne seg til.   13-åringen har aldri spurt. 

Anonymkode: 84b12...f97

Skrevet

Nei

Anbefalt aldersgrense er vel 14 år i dag, men de jobber for å få 18 års grense for det er mange ganger mer koffein enn i kaffe. 

Mine gutter er nå 18 og 16 år gamle og begge drikker det av og til, men begge vet at jeg ikke synes noe om det så det er ikke noe de drar opp i stua 😉

Anonymkode: a084f...529

Skrevet

Nei!

Anonymkode: f3b2b...b06

Skrevet

Nei! 

Det er ikke noe de har behov for. De har heller ikke spurt. Enda. Regner at det kommer.

Anonymkode: d146d...959

Skrevet

Absolutt ikke! Barn blir langt raskere avhengig av slike ting, og et større inntak over tid kan rett og slett være både helsefarlig og livsfarlig, for de som blir hekta. Ikke uten grunn at det jobbes for at det skal bli 18-års aldersgrense for å kjøpe dette.

Anonymkode: 10562...64d

Skrevet

Ja, han får en redbull hver helg. I en redbull på 250 ml er det 75 mg koffein. I 0,5 liter Pepsi Max er det 100 mg koffein. Tipper mange av dere lar barnet drikke ganske mye Pepsi Max eller cola uten å tenke på koffeininnholdet. 

Anonymkode: 2c70d...3f6

Skrevet

Nei, selvfølgelig ikke! Det får ikke de på 15 og 17 år lov til heller, men jeg vet at han på 17 år drikker det noen dager i uken likevel. Ham har jeg ikke så mye kontroll over sånn sett lenge, men han vet utmerket godt hva jeg mener om det. 

Anonymkode: 24aab...99e

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ja, han får en redbull hver helg. I en redbull på 250 ml er det 75 mg koffein. I 0,5 liter Pepsi Max er det 100 mg koffein. Tipper mange av dere lar barnet drikke ganske mye Pepsi Max eller cola uten å tenke på koffeininnholdet. 

Nope, maks 1-2 glass i besøk. 

Anonymkode: 24aab...99e

Skrevet

Nei, så absolutt ikke.... 

Anonymkode: e1f7f...7ae

Skrevet

Absolutt ikke! De er heldigvis ikke opptatt av det, og vet hvordan koffein påvirker kroppen. Nå sier de oppriktig stakkars over andre som ikke har oppegående foreldre , som tror det er råfett å legge ut snap av energidrikk x antall ganger om dagen. 

Skrevet
51 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nei, selvfølgelig ikke. Har det faktisk aldri i hus.

Store inntak av energidrikker og brus tapper kroppen for livsviktige mineraler og kan gi hjertesvikt. Å venne ungene til å drikke dette er ikke forsvarlig.

I tillegg blir energidrikker ofte tidlig koblet til sprit i mange ungdomsmiljøer, det kamuflerer spritsmaken og gjør det også lettere å skjenke de som ikke vil drikke.

Det finnes ingen grunner til å drikke energidrikker!

Anonymkode: 10562...64d

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Nei. Vi drikker sjelden at brus - og jeg kjøper aldri koffeinholdig brus. Ene barnet liker cola så i bursdager hos andre osv skjer det at han drikker cola. Det merker man godt på ham når han kommer hjem etterpå! Andre barnet liker det ikke.

Anonymkode: d146d...959

Skrevet

Nei. Men han drikker en kopp kaffe om dagen. 

Skrevet

11 åringen har fått to ganger. Ser ikke at det skal være et alvorlig problem at han har inntatt 2 slike på 5 mnd. 

Anonymkode: 5c853...308

Skrevet

Nei og de drikker det heldigvis ikke heller. Begge har smakt, minste liker det ikke så hun smaker av andre i håp om at hun liker noe. Smaker vist like grusomt alt sammen. Hun drikker iskaffe innimellom. Det er ikke koffeinen jeg er veldig bekjymret for, men alle tilsettningstoffene. Min andre datter tåler ikke alle e-stoffer så hun blir prikkete fra topp til tå av noen energidrikker. Det har faktisk satt en liten støkk i de begge, hvordan storesøster reagerer. Vennene hennes har også fått seg ett sjokk for de tror jo bare hun kødder, men når de ser reaksjonen noen minutter etter en slurk så skjønner de at hun ikke tuller. Vi aner ikke helt hva hun reagerer på, men tydligvis en kombinasjon av noe. Rødt, blått og grønt kunstig fargestoff er det eneste vi vet med sikkerhet, hva annet er  i ikke sikkre på. Hun blir prikkete fra topp til tå, det føles ut som huden står i brann sier hun, men det går bare noen timer så er hun tilbake til normalen igjen slik at det er ikke noen super krise om hun får det i seg. Vi holder oss unna light produkter og prøver å lage mat fra bunn av, men vi er ikke ekstreme. 

Anonymkode: 7e27c...090

Skrevet

Min 14 åring har fått en boks nå og da det siste året. Var veldig spennende til å begynne med, men nå er det sjeldent han spørre om å få. 

Han har to eldre brødre som drikker noen bokser i uka.

Å For å være helt gærne, så drikker vi brus hver fredag og lørdag også. 

Anonymkode: 9775f...446

Skrevet

Ja, men i små mengder, litt som at de får ikke ubegrenset cola, pepsi max eller iskaffe heller! Her har Kiwi butikken 14 års grense på energidrikk, men barna sier at de kjøper de heller iskaffe og etter å ha lest litt på næringsinnholdet har jeg jo funnet ut at det er ca like mye sukker og kaffe i de begge.

Anonymkode: 5ca50...375

Skrevet

Nei og det handler ikke bare om hvor mye koffein eller sukker, men alt styret runde energidrikke. Jeg kommer aldri til å kjøpe det, og de får ikke lov å drikke det når de er sammen med meg

Anonymkode: ddb3e...2c8

Skrevet

Ingen energidrikker her i huset. Vi drikker heller ikke brus... 

Anonymkode: b361d...506

Skrevet

min 12 åringen får det ikke, men vet broren har gitt han et par ganger,men jeg sier Nei.

brødrene på 19 og 25 drikker det

Anonymkode: 62e04...aff

Skrevet
18 timer siden, Anonym bruker skrev:

11 åringen har fått to ganger. Ser ikke at det skal være et alvorlig problem at han har inntatt 2 slike på 5 mnd. 

Anonymkode: 5c853...308

Det i seg selv er kanskje ikke så ille. 2 stk på 5 mnd.

Men aldersgrensen er 14 år, du sier end det at det er greit å droppe anbefalt grense. Og dette er en grense satt mtp helse. 

Anonymkode: 64639...c84

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...