Gå til innhold

Har noen erfaring med klage på eksamensresultat?

Anbefalte innlegg

Skrevet

På høyskole. Lurer på om noen har blitt satt opp eller ned?

Anonymkode: a036d...628

Skrevet

Jeg jobber med det. Det har INGENTING å si hva slags erfaring DIB-damene har, du risikerer å gå opp, ned, eller beholde samme karakter. Om du har fått D eller E vil jeg ikke råde deg til å klage. Husk for all del å be om begrunnelse for karakter først.

Anonymkode: 49f9d...d63

Skrevet

Jeg gikk fra stryk til 2.4 (gammel karakterskala)

Dette var på hovedfagseksamen, så ganske utrolig.. 

Anonymkode: 75127...d10

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg jobber med det. Det har INGENTING å si hva slags erfaring DIB-damene har, du risikerer å gå opp, ned, eller beholde samme karakter. Om du har fått D eller E vil jeg ikke råde deg til å klage. Husk for all del å be om begrunnelse for karakter først.

Hva er egentlig greien med at de fleste som klager på en E ender opp med stryk? Ganske spesielt i tilfeller der veileder underveis gir uttrykk for minst en B-oppgave. 

Anonymkode: 016f2...acc

Skrevet

Gikk fra stryk til C på min eksamen. Intern vs ekstern sensor. 

Anonymkode: cbc55...c30

Skrevet

Jeg for min del hadde ikke tatt sjansen på å klage på noe annet enn stryk. 

Men be om begrunnelse! Den bør gjøre deg klokere. 

Anonymkode: b51de...40e

Skrevet

Jeg har vært intern sensor for egne studenter og klagesensor for studenter fra andre universiteter og høgskoler. Kun opplevd at én av mine studenter har bedt om begrunnelse. Studenten fikk det, samt en beskrivelse av hvilke krav som ligger i de ulike deler av karakterskalaen og hvorfor karakteren ble som den ble. Studenten var ikke enig i min begrunnelse, og valgte å klage. Studenten hadde fått E og fikk F av klagesensor. 

De gangene jeg har vært klagesensor har det vært strykkarakterer. Antar at disse allerede har strøket og klager fordi de ikke har noe å tape på det. 

Be om begrunnelse på karakteren, og ta det derfra. Det er også veldig ulikt fra fagfelt til fagfelt om hvor «lett» det er å få en god karakter eller vurdere hvilken karakter som er riktig. Mitt fagområde er innen realfag og teknologi, så vi har oftere en fasit eller løsningsforslag som gjør det enklere for sensorene å være enig i karakter sammenlignet med andre fagområder der sensorene kan tolke en besvarelse vidt forskjellig. 

Anonymkode: fd58b...bde

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

På høyskole. Lurer på om noen har blitt satt opp eller ned?

En jeg kjenner gikk fra stryk til toppkarakter ved å klage...

Skrevet
8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva er egentlig greien med at de fleste som klager på en E ender opp med stryk? Ganske spesielt i tilfeller der veileder underveis gir uttrykk for minst en B-oppgave. 

Det er ingen «greie» - ikke slik at de «fleste» som klager på E ender opp med stryk. Men sjansen er stor når du i utgangspunktet får dårligste ståkarakter. Ettersom det er klagekarakteren som blir stående vil jeg ikke akkurat anbefale å klage.. Man kan heller forbedre karakteren ved neste ordinære eksamen, da er det den beste karakteren som blir gjeldende. 

Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen «greie» - ikke slik at de «fleste» som klager på E ender opp med stryk. Men sjansen er stor når du i utgangspunktet får dårligste ståkarakter. Ettersom det er klagekarakteren som blir stående vil jeg ikke akkurat anbefale å klage.. Man kan heller forbedre karakteren ved neste ordinære eksamen, da er det den beste karakteren som blir gjeldende. 

Veldig mange opplevde dette forrige semester og semester før det. På som sagt oppgaver som veileder vurderte til minst en B, hvorfor er det så stort sprang fra veileder til sensor? Hva er poenget med veiledning da? 

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Veldig mange opplevde dette forrige semester og semester før det. På som sagt oppgaver som veileder vurderte til minst en B, hvorfor er det så stort sprang fra veileder til sensor? Hva er poenget med veiledning da? 

Veileder skal ikke gi deg karakter.

Anonymkode: 28d26...adf

Skrevet

Karakterer settes etter et skjønn, og det skjønnet vil naturlig nok variere. Om det lønner seg å klage, vil ofte avhenge av hva som er alternativet ditt. Hvis du har fått D, kan du leve med en D på vitnemålet? Eller må du da uansett ta eksamen om igjen?

Anonymkode: f0be2...89b

Skrevet

Hi her. Takk for gode svar. Jeg har bestemt meg for å be om en begrunnelse for d' en jeg fikk. Tør ikke klage, men vurderer å ta eksamen opp igjen. Hvordan går jeg da frem?

Skrevet
30 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvordan går jeg da frem?

Du tenker ikke at dette er informasjon du finner på studiesteder ditt? 

Anonymkode: 0ea76...da8

Skrevet

Jeg har klaget på karakter to ganger og gikk begge gangene opp. Dette var på UiO.  

Anonymkode: 904db...932

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...