Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #1 Skrevet 5. januar 2020 I 1. klasse og på SFO vet jeg de ser på filmer innimellom. Siden de minste er 5-6 år, må de vise noe som er tillat for alle. Men jeg var innom Netflix, og der er det nesten ingenting som er tillat for alle. Alle de morsomme filmene har aldresgrense 7+. Hvordan fungerer det, når vi i Norge har aldresgrenser tillat for alle, 6, 9, 12, 15 og 18? Kan skolen sette på film med aldresgrense 7+ på Netflix, eller er de filmen å anse som 9+? Anonymkode: b1e02...a56
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #2 Skrevet 5. januar 2020 Tror de kan det med voksen tilstede. Jeg er ikke superstreng på skjermtid, og kan slingre på aldersgrenser når vi sitter sammen med barna. Men vi byttet Sfo fordi de hver dag bare satt barna foran YouTube, og ingen fulgte med så da dukket div reklamer eller plutselig ting barn ikke burde se. Av prinsipp gadd vi ikke det mer, og byttet til idrettslagets skolefritidsordning isteden hvor de heller gjør div aktiviteter etter skoletid. Anonymkode: 2377e...049
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #3 Skrevet 5. januar 2020 Vi hadde en episode på skolen her, hvor læreren hadde vist film til 1.klassingene (Netflix) aldersgrensen var langt over det den burde vært og det var ikke en kommedie de hadde sett. Flere av ungene hadde mareritt og var vettskremt over hva de hadde sett-i lang tid. Barnet vårt lå et halvt år på vårt soverom i ettertid. Jeg og flere med meg, sendte klage til skolen, men vi kom ingen vei, da lærer og rektor mente at såpass måtte ungene tåle. Hadde sendt en Mail til skolen for å høre. Vi visste ikke at dem så på film i skoletiden, før vi fikk hjem vettskremte unger. Anonymkode: e7851...12a
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #4 Skrevet 5. januar 2020 1 minutt siden, Anonym bruker skrev: Tror de kan det med voksen tilstede. Jeg er ikke superstreng på skjermtid, og kan slingre på aldersgrenser når vi sitter sammen med barna. Men vi byttet Sfo fordi de hver dag bare satt barna foran YouTube, og ingen fulgte med så da dukket div reklamer eller plutselig ting barn ikke burde se. Av prinsipp gadd vi ikke det mer, og byttet til idrettslagets skolefritidsordning isteden hvor de heller gjør div aktiviteter etter skoletid. Anonymkode: 2377e...049 På skolen blir det ansett at barna er alene når de ser på film, med mindre de har samtykke fra foresatte. Jeg klager ikke over at de ser på film på skole eller SFO. Det skjer innimellom, og jeg vet de sliter mye med vikarer. Vi bor i ei bygd langt ute i gokk, og da kan film være en enkel måte å ordne det på. Det er bare i krisetilfelle de gjør det. Jeg tenker mest på utvalget. Til nå har det sett "Det regner kjøttboller", "Small Foot" og "Gubben og katten". For min del gjør det ingenting at de ser på Shrek, selv om den har aldersgrense 7+. Men det blir vanskelig å samle samtykke frå alle foresatte når de på dagen må finne vikar for vikaren for vikaren for vikaren ect. Anonymkode: b1e02...a56
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #5 Skrevet 5. januar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: På skolen blir det ansett at barna er alene når de ser på film, med mindre de har samtykke fra foresatte. Jeg klager ikke over at de ser på film på skole eller SFO. Det skjer innimellom, og jeg vet de sliter mye med vikarer. Vi bor i ei bygd langt ute i gokk, og da kan film være en enkel måte å ordne det på. Det er bare i krisetilfelle de gjør det. Jeg tenker mest på utvalget. Til nå har det sett "Det regner kjøttboller", "Small Foot" og "Gubben og katten". For min del gjør det ingenting at de ser på Shrek, selv om den har aldersgrense 7+. Men det blir vanskelig å samle samtykke frå alle foresatte når de på dagen må finne vikar for vikaren for vikaren for vikaren ect. Anonymkode: b1e02...a56 Vi og bor i en bygd langt ute i gokk, så tydeligvis ikke så uvanlig med Netflix på disse skolene og mangel på lærere/vikarer Anonymkode: e7851...12a
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #6 Skrevet 5. januar 2020 2 minutter siden, Anonym bruker skrev: Vi og bor i en bygd langt ute i gokk, så tydeligvis ikke så uvanlig med Netflix på disse skolene og mangel på lærere/vikarer Anonymkode: e7851...12a Ja, det er et stort problem her ute. Men de klarer til vanlig å løse det på en fin måte, men av og til blir det film som er vikaren. Dumt er det er slik, men de har et veldig fint lokale her på skolen. Datteren min kommer hjem og forteller at de har vært på kino. De får et halvt glass saft og litt popcorn. Det er viktig de lærar å kose seg sammen og Anonymkode: b1e02...a56
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #7 Skrevet 5. januar 2020 2 hours ago, Anonym bruker said: I 1. klasse og på SFO vet jeg de ser på filmer innimellom. Siden de minste er 5-6 år, må de vise noe som er tillat for alle. Men jeg var innom Netflix, og der er det nesten ingenting som er tillat for alle. Alle de morsomme filmene har aldresgrense 7+. Hvordan fungerer det, når vi i Norge har aldresgrenser tillat for alle, 6, 9, 12, 15 og 18? Kan skolen sette på film med aldresgrense 7+ på Netflix, eller er de filmen å anse som 9+? Anonymkode: b1e02...a56 først, et barn på 6 kan se film med voksen på kino med 9årsgrense og for det andre de fleste barnefilmer er faktisk +7 er ikke farlig Anonymkode: 18875...64b
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #8 Skrevet 5. januar 2020 Om filmen hadde 6-årsgrense da den gikk på norske kinoer burde det være uproblematisk å vise på sfo, tenker jeg. Film med 9-årsgrense hadde jeg ikke satt på i en slik setting. Det ville helt sikkert være greit for mange unger, men barn er veldig forskjellige på dette og sfo er ikke stedet å tøye alkurat dette. Anonymkode: caf59...4d6
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #9 Skrevet 5. januar 2020 Det er ikke lov av skolen å vise filmer over aldersgrensen. Så i førsteklasse (feks) lan de bare se filmer som er tillatt for alle. Først på våren i 2 kl, altså etter jul, når alle har fylt 7 år, kan de vise filmer med 7-års grense. Jeg hadde sendt mld til skolen. Sjekk også opp på nett hva som gjelder. Anonymkode: 61977...092
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #10 Skrevet 5. januar 2020 1 minute ago, Anonym bruker said: Det er ikke lov av skolen å vise filmer over aldersgrensen. Så i førsteklasse (feks) lan de bare se filmer som er tillatt for alle. Først på våren i 2 kl, altså etter jul, når alle har fylt 7 år, kan de vise filmer med 7-års grense. Jeg hadde sendt mld til skolen. Sjekk også opp på nett hva som gjelder. Anonymkode: 61977...092 åå herregud, nå må du gi deg, de tåler +7 Anonymkode: 18875...64b
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #11 Skrevet 5. januar 2020 Det er ikke lov å vise en film med for høy aldersgrense. Man kan innhente samtykke fra foresatte, men da må alle si ja for at filmen/serien kan vises. Elevene mine vil ofte se filmer med 16-årsgrense. Det er uaktuelt når de er 14 og jeg ikke har innhentet samtykke, sjøl om flertallet hadde tålt det. Anonymkode: 98e2b...39c
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #12 Skrevet 5. januar 2020 Det handler jo ikke om at de ikke tåler det. Det er satt aldersgrense på fil/serie, og da skal man følge den på skole og sfo. Anonymkode: 61977...092
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #13 Skrevet 5. januar 2020 Just now, Anonym bruker said: Det handler jo ikke om at de ikke tåler det. Det er satt aldersgrense på fil/serie, og da skal man følge den på skole og sfo. Anonymkode: 61977...092 hysteri Anonymkode: 18875...64b
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #14 Skrevet 5. januar 2020 18 minutter siden, Anonym bruker skrev: hysteri Anonymkode: 18875...64b Er det i det hele tatt noe du ikke synes er hysteri? Anonymkode: cc491...484
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #15 Skrevet 5. januar 2020 Det er jo ikke jeg som har bestemt det ...64b ! 🤦♀️ Anonymkode: 61977...092
Anonym bruker Skrevet 5. januar 2020 #16 Skrevet 5. januar 2020 En enkel måte å komme utenom dette på, er å finne noe fra NRK Super å vise til de yngste. Vi viser film på SFO annenhver fredag (som et av flere valgfrie aktiviteter) og passer selvfølgelig godt på aldersgrenser. Egentlig driter jeg i hva loven sier, men er det en aldersgrense så holder man det når man har med andres unger å gjøre. Anonymkode: 30538...791
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå