Gå til innhold

2 ovner.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har 2 ovner, fikk det da vi flyttet inn her for 10 år siden, og pusset opp kjøkkenet. De blir jo brukt jevnlig begge to. Og nå har vi startet å se litt på andre hus, men ingen av de har 2 ovner, men det er gjerne nye flotte kjøkken. Så blir ikke så lett å få inn en ovn til.

Så jeg lurer vel på hva dere med en ovn gjør? Sånn som i dag så blir det stor kalkunfilet i en ovn, og fløtegratinerte poteter i den andre. På julaften var det ribbe i den ene, og kalkun i den andre. Ellers er det ofte stek, indrefilet eller lignende i den ene, og fløtegratinerte poteter i den andre. 

Anonymkode: fb54b...638

Skrevet

Lager ikke overflod av mat og da holder det fint med 1 ovn

Anonymkode: 05225...7a4

Skrevet

Har alltid klart oss med en ovn. Blir mest grandis da.

Anonymkode: 22622...a61

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har 2 ovner, fikk det da vi flyttet inn her for 10 år siden, og pusset opp kjøkkenet. De blir jo brukt jevnlig begge to. Og nå har vi startet å se litt på andre hus, men ingen av de har 2 ovner, men det er gjerne nye flotte kjøkken. Så blir ikke så lett å få inn en ovn til.

Så jeg lurer vel på hva dere med en ovn gjør? Sånn som i dag så blir det stor kalkunfilet i en ovn, og fløtegratinerte poteter i den andre. På julaften var det ribbe i den ene, og kalkun i den andre. Ellers er det ofte stek, indrefilet eller lignende i den ene, og fløtegratinerte poteter i den andre. 

Vi har 2 men har hatt en også og vi klarte oss helt fint 

Skrevet

Jeg har to, men litt planlegging løser det meste. Fløtegratinerte poteter kan settes inn sammen med kjøtt, evt kan kjøttet hvile mens potetene steker. Ribba kan stekes dagen i forveien og varmes opp igjen mot slutten av steketiden til kalkunen, evt mens kalkunen hviler.

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi greier faktisk få flere ting inn i en ovn tro det eller ei. Eller planlegge litt. Aldri hatt bruk for to ovner altså.

Anonymkode: 5f465...eb3

Skrevet

Men nå stekes både stek og kalkunfilet på lav varme. De fløtegratinerte potetene er hjemmelagde, og krever jo sin tid, og skal stekes på høyere varme. Nå er jo jeg vant til 2 ovner, og bruker jo de regelmessig. Så er nok derfor jeg ikke ser så mange andre løsninger heller. 

Skrevet
10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Men nå stekes både stek og kalkunfilet på lav varme. De fløtegratinerte potetene er hjemmelagde, og krever jo sin tid, og skal stekes på høyere varme. Nå er jo jeg vant til 2 ovner, og bruker jo de regelmessig. Så er nok derfor jeg ikke ser så mange andre løsninger heller. 

Fløtegratinerte poteter går fint. Bare kok opp før du setter det i ovnen. Da går det fint med lav temperatur. Kjøttet skal uansett hvile før du skjærer i det. Ta det ut og sett opp temperaturen den siste halvtimen.

Jeg ønsker meg noen ganger en ekstra ovn jeg også, men selv om vi lager i stand til selskap rett som det er går det fint med bare en. Jeg tenker imidlertid på å skaffe meg en løs kokeplate og en enkel stekovn som vanligvis kan stå i garasen og så bare bli tatt i bruk de få gangene vi trenger dem.

Anonymkode: 735d0...b79

Skrevet

Jeg har nettopp fått to ovner og det gjør livet på kjøkkenet mye lettere:) Det gikk også med en ovn, men resultatet ble ofte dårligere synes jeg og jeg droppet ofte de fløtegratinerte potetene.

Anonymkode: 851ad...593

Skrevet

Fløtegratinerte poteter blir uansett best hvis man koker det først, så jeg steker kjøttet ferdig og tar det ut. Mens det hviler, gratinerer jeg potetene i ovnen. 

Har aldri vurdert å servere kalkun og stek på en gang, så det går aldri vært noe problem. 

Hadde besøk og serverte mange småretter tidligere i jula, da hadde jeg på varmluft og satte det inn i to høyder. 

Anonymkode: ad00d...1ca

Skrevet

Jeg lager mye mat, alltid fra bunnen av, og har ofte +\- 15 gjester. Og jeg trenger ikke to stekeovner. 
Kalkun og annet langtidsstekt kjøtt, skal hvile, godt innpakket for å holde varmen, i en times tid før det kuttes opp. Da har vi tilbehøret klart og setter det inn i ovnen.

Det meste annet kan lages i to etasjer i samme ovn. Med 4D-varmluft steker det jevnt i hele ovnen. 

To stekeovner hadde jeg ikke brukt penger eller plass på. 

Anonymkode: 91bfc...299

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Fløtegratinerte poteter går fint. Bare kok opp før du setter det i ovnen. Da går det fint med lav temperatur. Kjøttet skal uansett hvile før du skjærer i det. Ta det ut og sett opp temperaturen den siste halvtimen.

Jeg ønsker meg noen ganger en ekstra ovn jeg også, men selv om vi lager i stand til selskap rett som det er går det fint med bare en. Jeg tenker imidlertid på å skaffe meg en løs kokeplate og en enkel stekovn som vanligvis kan stå i garasen og så bare bli tatt i bruk de få gangene vi trenger dem.

Anonymkode: 735d0...b79

Tusen takk for svar. Tenkte ikke engang på at man kan koke de fløtegratinerte potetene, før de går i ovnen. Da går det jo fint med en ovn gjør man det på den måten. Og jeg regner og med at man finner smarte løsninger, har man en ovn.

Skrevet

Vi har srore familier, og har selv fått fire barn, og det begynner komme svigerbarn inn i bildet. Regner med det etterhvert også kommer barnebarn så familieselskapene blir nok ikke mindre med det første 😉

Vi har bare en ovn nå, men når vi skal pusse opp kjøkkenet beste år skal vi ha to. Det er ikke så ofte man bruker to, men de gangene man gjør det er det veldig greit å ha altså. 

Så jeg har ingen betenkeligheter med å lage et kjøkken med to ovner ihvertfall. 

Hi, det går helt greit med en også, men det krever litt mer planlegging. 

Anonymkode: 72047...125

Skrevet

Ugg,  blir nesten litt kvalm av denne tråden. Klarer seg ikke uten to ovner? Herregud for et luksusproblem. 

Anonymkode: 0ba25...d9e

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ugg,  blir nesten litt kvalm av denne tråden. Klarer seg ikke uten to ovner? Herregud for et luksusproblem. 

Hehe, ja. Hadde ikke tenkt på at man skulle ha behov for to engang jeg. Folk er virkelig lite løsningsorienterte og dårlige til å planlegge!

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det luksusproblem? Kjøkkenet her måtte pusses opp da jeg kjøpte rekkehuset mitt. Og siden jeg elsker å lage mat, og invitere min store familie på middag, så var det helt logisk med 2 ovner. Jeg har ikke micro eller innebygd kaffetrakter eller noe sånt. Jeg bor i rekkehus, lever vel et liv så langt fra i luksus som jeg kan. Men jeg elsker å lage mat og invitere familie på middag. 

Skrevet
40 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er det luksusproblem? Kjøkkenet her måtte pusses opp da jeg kjøpte rekkehuset mitt. Og siden jeg elsker å lage mat, og invitere min store familie på middag, så var det helt logisk med 2 ovner. Jeg har ikke micro eller innebygd kaffetrakter eller noe sånt. Jeg bor i rekkehus, lever vel et liv så langt fra i luksus som jeg kan. Men jeg elsker å lage mat og invitere familie på middag. 

Det er i-landsproblem så det holder

Anonymkode: b0f9e...2ed

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er i-landsproblem så det holder

Anonymkode: b0f9e...2ed

Jeg ser ikke at en ekstra ovn er mer ekstravagant enn innebygd kaffemaskin. Min ovn nr. 2 er vanlig ovn, mikrobølgeovn og dampovn i ett. Helt fantastisk! Folk bruker 10.000,- på langt teitere ting. F.eks alle rakettene som er skutt opp i løse luften i dag....

Skrevet
18 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ser ikke at en ekstra ovn er mer ekstravagant enn innebygd kaffemaskin. Min ovn nr. 2 er vanlig ovn, mikrobølgeovn og dampovn i ett. Helt fantastisk! Folk bruker 10.000,- på langt teitere ting. F.eks alle rakettene som er skutt opp i løse luften i dag....

Du kan jo ikke sammenlikne to ovner med innebygget kaffemaskin. Det blir jo som om du skulle ha to kaffemaskiner, det er jo unødvendig...

Skrevet
19 timer siden, Anonym bruker skrev:

Akkurat dette løyste eg i går ved å forkoke potetene i fløyte/mjølk, slik at då kalkunfileten var ferdig og skulle kvile 20- 30 min før oppskjæring, så hadde eg inn fløytepotetene.  Kjøtet kan steikast og skjærest opp i god tid, og heller varmast litt før servering. Sånn til daglig, så brukar eg gjerne litt små former, slik at dei kan stå side ved side i ovnen, og set inn til ulike tider.  (Men på dagar som i går, med 15 til middag, så kunne eg og godt tenkt meg to steikeovnar)

Skrevet

Har virkelig ikke tenkt på at noen faktisk har 2 ovner, og ikke klarer seg uten. Lager mye mat, og før jul hendte det ofte at jeg bakte 2 kaker (4 bunner) samtidig. mannen bakte samtidig småkaker, og vi fikk laget middag, alt dette på formiddagen, og helt uten at vi planla det i særlig grad, det gikk av seg selv.
Det eneste jeg noen ganger skulle ønske, var en komfyr med flere plater, senest i går var det en utfordring, men det gikk fint det også.

Anonymkode: c6f4b...fb9

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du kan jo ikke sammenlikne to ovner med innebygget kaffemaskin. Det blir jo som om du skulle ha to kaffemaskiner, det er jo unødvendig...

Jo, det kan jeg. Tar omtrent like mye plass og man kan fint klare seg uten kaffemaskin. Jeg trakter kaffe rett i kopp med «kaffefilterholder» og «hand drip». 

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Har virkelig ikke tenkt på at noen faktisk har 2 ovner, og ikke klarer seg uten. Lager mye mat, og før jul hendte det ofte at jeg bakte 2 kaker (4 bunner) samtidig. mannen bakte samtidig småkaker, og vi fikk laget middag, alt dette på formiddagen, og helt uten at vi planla det i særlig grad, det gikk av seg selv.
Det eneste jeg noen ganger skulle ønske, var en komfyr med flere plater, senest i går var det en utfordring, men det gikk fint det også.

Anonymkode: c6f4b...fb9

Når man kan velge å ha to ovner, er det kjempepraktisk! Vi valgte en stekeovn og en kombinert stekeovn/mikrobølgeovn da vi bygget nytt hus. Vi klarte oss helt fint uten dette før, men det krevde mer logistikk og tok lenger tid. Etter at ene barnet i tillegg fikk cøliaki var det enda mer praktisk med to ovner fordi vi ikke kan ha glutenfri og glutenholdig bakst sammen i stekeovnen samtidig, f.eks. når vi steker rundstykker til frokost eller pizza, så nå går det samtidig likevel, i hver sin ovn. Det samme gjelder å steke lasagne, fiskegrateng ol. der vi må ha to former, en med og en uten gluten, greit at maten er ferdig på likt. Nå skal det sies at vi er en stor familie, så vi lager store porsjoner/mye mat til vanlig også, og i vanlige "småbesøk" med nærmeste familie blir vi fort 20-25 stykk. Det gikk som sagt fint med én ovn, men mye bedre med to!

Anonymkode: 29bbc...e93

Skrevet

Det meste av kjøtt som stekes i ovn skal hvile en stund etter steking, så da rekker man å steke noe annet mens kjøttet hviler og skjæres opp. 

Anonymkode: 245f6...e63

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Når man kan velge å ha to ovner, er det kjempepraktisk! Vi valgte en stekeovn og en kombinert stekeovn/mikrobølgeovn da vi bygget nytt hus. Vi klarte oss helt fint uten dette før, men det krevde mer logistikk og tok lenger tid. Etter at ene barnet i tillegg fikk cøliaki var det enda mer praktisk med to ovner fordi vi ikke kan ha glutenfri og glutenholdig bakst sammen i stekeovnen samtidig, f.eks. når vi steker rundstykker til frokost eller pizza, så nå går det samtidig likevel, i hver sin ovn. Det samme gjelder å steke lasagne, fiskegrateng ol. der vi må ha to former, en med og en uten gluten, greit at maten er ferdig på likt. Nå skal det sies at vi er en stor familie, så vi lager store porsjoner/mye mat til vanlig også, og i vanlige "småbesøk" med nærmeste familie blir vi fort 20-25 stykk. Det gikk som sagt fint med én ovn, men mye bedre med to!

Anonymkode: 29bbc...e93

Går helt fint å steke med og uten gluten samtidig i samme ovn, kan bare ikke bruke varmluft. Det glutenfrie ligger på eget papir/form og med nok avstand. Gjort det i alle år og har og hatt null utslag på det.

Anonymkode: 3ed7e...28a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...