Anonym bruker Skrevet 31. desember 2019 #1 Skrevet 31. desember 2019 Ja, jeg vet at bare en tannlege kan gi et 100% riktig svar. Men vi har ikke vært hos tannlege enda. Ligner det her på emaljefeil eller er det mer sannsynlig at det er hull tro? Det ser oransje ut på bildet, men mer gråaktig ut når man ser i munnen. Vi er nøye med tannpuss, pusser alltid morgen og kveld. Anonymkode: c145f...0a5
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2019 #2 Skrevet 31. desember 2019 Ser ut som tannråte Anonymkode: 347e4...54d
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2019 #3 Skrevet 31. desember 2019 Mitt ene barn har medfødt emaljefeil, det hvises som hvite flekker. Bildet ditt ser for meg ut som hull. - Men jeg er ikke tannlege. Anonymkode: bb69b...5ad
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2019 #4 Skrevet 31. desember 2019 Tannstein, kanskje? Ville oppsøkt tannlege. Anonymkode: 00a95...1a9
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2019 #6 Skrevet 31. desember 2019 Tannen har sett slik ut siden den kom opp omtrent. Skjønner ikke hvordan de kommer opp med hull når man er nøye med tannpussen og kostholdet. Hjørnetannen har en hvit flekk som kan være emaljefeil, men det oransje på jekselen kan også se ut som emaljefeil. Har mye sånt i familien, og har emaljefeil på noen jeksler. Barnet har ikke vondt. Så hadde håpet det ikke er hull. Anonymkode: c145f...0a5
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2019 #7 Skrevet 31. desember 2019 Emaljesvakhet. Sønnen min har det. Ser helt likt ut. Og om tannen kom opp slik er det nesten garantert det. Men sjekk det opp, for det kreves god tannhygiene. Min gutt er 12 år og har dette i alle 6-årsjekslene. Har enda ikke fått hull i dem. Anonymkode: eb43c...88c
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2019 #8 Skrevet 31. desember 2019 Det kan godt være emaljesvikt. ElDstemann har slik på alle seksårsjekslene (bare mye verre), og har fått metallkroner på alle. Har aldri hatt hull, og de andre tennene ser helt fine ut. Minstemann på syv har slik som på bildet ditt, men kun i den ene jekselen. Har allerede fått et lite hull, og vi har fått instrukser fra tannlegen om hvordan vi best mulig kan passe på denne tannen. Dere får nok svar fra tannlegen når dere er der:-) Anonymkode: 83a2a...a80
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2019 #9 Skrevet 31. desember 2019 Det kan godt være emaljesvikt. Datteren min har to 6-årsjeksler som kom opp brune, det er emaljen som er svak/ødelagt fra da den ble dannet. Hun har også en hvit flekk på ene fortannen og det er samme greia, den kom opp sånn. Tannlegen sier 6-årsjeksler og fortenner blir dannet samtidig, rundt 1-årsalder, så de ser ofte skader på begge deler. Datteren min er nå 10 år og har aldri hatt hull i dem, men de iser litt. Anonymkode: 813c6...a66
Anonym bruker Skrevet 31. desember 2019 #10 Skrevet 31. desember 2019 Det er bare en liten del av tannen ja, de bildene jeg har sett på nett ser endel verre ut. Men vet jo at det er forskjellige grader av dette. Jeg har emaljefeil på 12 årsjekslene selv men det vises ikke så mye, har heller ikke hatt betydning. Tror ikke det er så vanlig å ha dette på melketenner, noen som vet om det er vanlig? Jeg kan ikke si heelt sikkert at tannen kom opp slik, men jeg la merke til noe slags misfarging /groper i tannen innen 6 mnd etter den kom opp, og om det er hull, har det kommet bra kjapt etter frembrudd av tannen. Anonymkode: c145f...0a5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå