Gå til innhold

Går barna deres julebukk, eller er det helt ut?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 34, og der jeg vokste opp gikk alle julebukk da jeg var barn. Gjerne flere ganger i løpet av romjula. ;) Husker det var kjempegøy. :)

Sønnen min på 9 har knapt hørt om det, og vi har ikke hatt noen på døra heller.

Anonymkode: 48e1e...300

Skrevet

Her er det tradisjon med nyttårsbukk i stedet, og barna går fortsatt. Veldig koselig. Julebukk har vi altså ikke her. Halloween synes jeg er unødvendig når vi har nyttårsbukk to måneder senere. Nyttårsbukkene er koselige og synger i det minste for snopet mens på halloween bare «truer» de seg til det..

Anonymkode: 254a4...6fb

Skrevet
På 30.12.2019 den 22.46, Anonym bruker skrev:

Her er det ingen jeg vet om som går julebukk ( Oslo). Var ikke vanlig da jeg var liten ( er 43),  og har aldri hatt noen på døra noen av stedene jeg har bodd etter at jeg ble voksen heller.

Anonymkode: be9a3...cf5

Er fra en by rett ved Oslo. Og er omtrent på samme alder som deg. Vi gikk masse julebukk😊 Så her var det vanlig på 80 tallet og begynnelsen av 90 tallet. Men nå har Halloween tatt over. Ingen går lenger. Spurt om barna vil gå, men de synes det er litt flaut siden ingen andre gjør det😂 Savner julebukk, var jo så koselig. 

Anonymkode: 09547...162

Skrevet
På 31.12.2019 den 12.57, Anonym bruker skrev:

jULEBUKK handler ikke om tigging, men om å synge for andre.

Anonymkode: 59c44...5cb

Så om jeg åpner døra, hører på sangen, sier takk og lukker døra igjen, så vil du si til ungene dine at det var en høflig dame som sa takk for sangen?

Anonymkode: 9b19a...6c0

Skrevet
16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Så om jeg åpner døra, hører på sangen, sier takk og lukker døra igjen, så vil du si til ungene dine at det var en høflig dame som sa takk for sangen?

Anonymkode: 9b19a...6c0

Ikke meg du spør, men jeg har forklart barna at ikke alle vil gi godteri og det er helt ok. Var flere som ikke ga noe da de gikk og det var helt ok for både barna og meg

Anonymkode: dced0...750

Skrevet

Hvis vi er hos besteforeldrene i Sogn og Fjordane i romjula, gjør de det.

I nabolaget vårt i Oslo tror jeg så få har hørt om konseptet, at det bare ville bli ubehagelig for barna.

Anonymkode: 88d4c...b54

Skrevet

Ja, det gjør de. Alle barna i grenda samles, kler seg ut som nisser og går rundt sammen. De synger en juledag og får seg som regel noe godt. 

Anonymkode: dc84f...944

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...