Gå til innhold

Jeg hater opplevelsesgaver

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Opplevelsesgaver" er noe herk! 

En ting er om noen har ordnet noe klart, men som regel er det bare et kort med en ganske løs invitasjon ofte uten hverken tid, sted eller pris spessefisert.

Ungene fikk for eksempel i gave at de kunne ta  med en venn hver på et "escape room". Jeg er ganske sikker på at giveren ikke vet hva det koster eller at de må ha med en voksen. 

Så har vi blitt invitert ut for å spise med et vennepar. Hyggelig det, men hvor dyrt sted kan vi velge å gå på og hvilken mat/drikke kan vi bestille? I tillegg kan disse vennene sjelden da de ikke har så mange andre enn oss til å passe barna.

Så har vi en difust angitt utenlandsreise som vi ikke har fått innløst, bilvask som aldri passer mm. Det skaper bare irritasjon.  Blæh!

Hvis dere vil gi bort slike ting så gjør det skikkelig. Bestill tid, avtal fri med arbeidsgivere, ha barnevakter klart osv. Da kan det faktisk bli en gave av det,  ikke bare irritasjon og dårlig samvittighet på begge sider.

Anonymkode: 9670c...2b1

Fortsetter under...

Skrevet

Opplevelsesgaver er da helt genialt! Ofte er jo opplevelsen betalt for, så økonomisk skjønner jeg ikke hva du gnåler etter. 

Du får en gave som skaper minner, fremfor å få en gave som ligger i et skap. 

At du ikke evner å bestille/løse inn gavene, er litt ditt eget problem. 

Anonymkode: 843f9...6d7

Skrevet

Tenker det er best om du ikke får gaver jeg. 

For et jævla «hodet-opp-i-ræva-rik-pike-i-landsproblem».

Du virker ganske utakknemlig og tett i nøtta. 

Anonymkode: dd57d...0e3

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Opplevelsesgaver er da helt genialt! Ofte er jo opplevelsen betalt for, så økonomisk skjønner jeg ikke hva du gnåler etter. 

Du får en gave som skaper minner, fremfor å få en gave som ligger i et skap. 

At du ikke evner å bestille/løse inn gavene, er litt ditt eget problem. 

Anonymkode: 843f9...6d7

Ergo blir gaven nettopp et problem og ikke en gave...

Jeg har gitt opplevelsesgaver selv som har blitt godt mottatt, men da er det skikkelig planlagt slik HI etterlyser. Billetter bestilt og betalt, barnevakt og fri ordnet osv. Eller jeg gir gavekort, slik at mottakeren står friere. Løse løfter er ikke mye til gave.

Anonymkode: 9f309...1f9

Skrevet

Jeg er helt enig!

Skal man gi opplevelsesgaver bør opplevelsen være booket, barnevakt ordnet, billetter bestilt eller det bør være i form av et ordentlig gavekort. 

selv fikk jeg et «gavekort» på opphold på spahotell inkludert barnevakt av min svigermor på 30-årsdagen. Alle ble såååååå imponert over den flotte gaven. Nå er jeg straks 42 og gaven er fortsatt ikke innløst. Det finnes nemlig ikke noe spahotell i nærheten her. Vi må i tilfelle reise ganske langt med den utgiften det innebærer. Og da ha barnevakt mer enn en natt. DET var ikke svigermors intensjon.....

Anonymkode: 3387f...731

Annonse

Skrevet

Jeg er SÅ enig med deg! Til bursdagen min i september fikk jeg gave fra svigerinnen min om å gå ut å spise. Jeg har spurt en gang om når hun tenkte det passet, og da kom det vagt at det måtte bli etter jul, for det var så travelt før. Jeg har ikke hørt et pip mer om det og gjør det neppe heller med mindre jeg maser, men det er jo ikke akkurat noe hyggelig. 

Selv ga jeg opplevelsesgave til min bestemor. Tur på kino og ut å spise etterpå, men da med dato, omtrent klokkeslett (visste ikke helt når filmen gikk før samme uke), og vi gikk den dagen. 

Opplevelsesgaver er fantastisk, MEN bare hvis de er planlagt godt, med dato, billetter osv.

Anonymkode: 52779...feb

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ergo blir gaven nettopp et problem og ikke en gave...

Jeg har gitt opplevelsesgaver selv som har blitt godt mottatt, men da er det skikkelig planlagt slik HI etterlyser. Billetter bestilt og betalt, barnevakt og fri ordnet osv. Eller jeg gir gavekort, slik at mottakeren står friere. Løse løfter er ikke mye til gave.

Anonymkode: 9f309...1f9

Hvis det er skikkelig planlagt og bestilt er det jo fint. Det er jeg enig i, men slik er det jo sjelden. Jeg har fått en opplevelsesgave spm var skikkelig planlagt. Det var kjempegøy, men alle de løftene om ting der jeg ikke vet riktig hva de har tenkt eller hvor dyrt jeg kan gjøre det. (Er "middag for 2 ute" en cheasburger på McDonald eller en 5-retter med vin på Våghals?)

Det er ikke gøy å komme etterpå å reve inn slike "gaver".

Skrevet

Skjønner at det ikke er noe gøy når man må mase for å få brukt gaven...

Selv ønsket jeg og ungene oss tur til Escape Room, det fikk vi. Og vi har ikke planlagt noen dato enda, men er 100 % sikker på at det blir. Har vært en gang før, og det var så utrolig gøy!! Så nå skal vi prøve et annet rom. 🙂 

Jeg ga selv bort kinobilletter inkludert barnevakt, vi må selvfølgelig snakke sammen for å finne en dag det passer for meg å faktisk sitte barnevakt. Men regner ikke med det skal bli så vanskelig. 

Anonymkode: 761be...5a7

Skrevet

Jeg husker godt da jeg var 17 år og min 3 år eldre bror gav meg «gavekort» på middagsdate med han. Det ble selvfølgelig ingenting av, selv om jeg spurte noen ganger. Jeg gikk fra å være rørt til å bli såret. 

Anonymkode: 0bc1a...961

Skrevet
24 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Skjønner at det ikke er noe gøy når man må mase for å få brukt gaven...

Selv ønsket jeg og ungene oss tur til Escape Room, det fikk vi. Og vi har ikke planlagt noen dato enda, men er 100 % sikker på at det blir. Har vært en gang før, og det var så utrolig gøy!! Så nå skal vi prøve et annet rom. 🙂 

Jeg ga selv bort kinobilletter inkludert barnevakt, vi må selvfølgelig snakke sammen for å finne en dag det passer for meg å faktisk sitte barnevakt. Men regner ikke med det skal bli så vanskelig. 

Anonymkode: 761be...5a7

Lykke til!

Jeg har sikker 10 barnevakter "tilgode" og nå er ungene tenåringer.

Skrevet

Det er klart at opplevelsesgaver må fikses på forhånd, beste mulighet er at de kjøper gavekort på den og den plassen. Da er det i allefall betalt og man kan velge tidspunkt selv. Tipper escape room selger gavekort. (aldri vært der selv) 

Skjønner du har dårlige erfaringer fra før, er jo helt utrolig mye av dette og blir jo ikke greit å må mase. 

Denne gangen, på ungenes vegne, IKKE LA DET LIGGE. Ring giveren og gjør avtale. Minn vedkommende på at ungene gleder seg jo. 

Anonymkode: d4494...be1

Skrevet
12 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er klart at opplevelsesgaver må fikses på forhånd, beste mulighet er at de kjøper gavekort på den og den plassen. Da er det i allefall betalt og man kan velge tidspunkt selv. Tipper escape room selger gavekort. (aldri vært der selv) 

Skjønner du har dårlige erfaringer fra før, er jo helt utrolig mye av dette og blir jo ikke greit å må mase. 

Denne gangen, på ungenes vegne, IKKE LA DET LIGGE. Ring giveren og gjør avtale. Minn vedkommende på at ungene gleder seg jo. 

Anonymkode: d4494...be1

Ja, vi må jo det, men det er skikkelig guffent. Gave fra mannens familie og han kommer i hvertfal ikke til å si noe eller hjelpe til å få detgjennomført. Blæh!

Annonse

Skrevet

Jeg hadde blitt mer frustrert over at andre skulle bestemt når jeg skal på opplevelsen. Jeg vil avgjøre selv når det passer. 

Fikk 3000 kr som bidrag til spatur av eksen, skulle tatt seg ut om han hadde gjort alt ferdig og bestemt når jeg skulle dra. Sønnen fikk 5 turer i svømmehallen før sommeren av bestemora, det velger hun når passer. Niesa mi fikk «gavekort» på flybilletter og opphold hos oss i sommer (fly alene fra nord-sør), sammen må vi avgjøre når det passer for alle. Sønnen fikk besøk i militærleir, der må vi også bli enige om når det passer for alle parter. 

Altså, med kommunikasjon og normalt oppegående folk/familie, er slike gaver ingen problem. 

Anonymkode: 6053f...fa3

Skrevet
11 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg hadde blitt mer frustrert over at andre skulle bestemt når jeg skal på opplevelsen. Jeg vil avgjøre selv når det passer. 

Fikk 3000 kr som bidrag til spatur av eksen, skulle tatt seg ut om han hadde gjort alt ferdig og bestemt når jeg skulle dra. Sønnen fikk 5 turer i svømmehallen før sommeren av bestemora, det velger hun når passer. Niesa mi fikk «gavekort» på flybilletter og opphold hos oss i sommer (fly alene fra nord-sør), sammen må vi avgjøre når det passer for alle. Sønnen fikk besøk i militærleir, der må vi også bli enige om når det passer for alle parter. 

Altså, med kommunikasjon og normalt oppegående folk/familie, er slike gaver ingen problem. 

Penger utdelt til et spessielt formål er jo greit nok så lenge det er nok eller du har mulighet til å bruke dem på noe annet i steden.

Flybilett og opphold kan være vanskelig å få. Passer det med ferie samtidig? Kan hun bestille bilett på fullpris eller forventer du at hun finner en lavprisbilett?

Skrevet

Jeg fikk en helg vekk i gave. Det giverene ikke tenkte på var at mannen måtte avspasere fra jobb for å hente unger, ordne fri fra min jobb (de jobber turnus og valgte når DE hadde fri), jeg måtte betale for mat og drikke og vi måtte kjøre min bil fordi mennene dems måtte ha familiebilen den helga siden de ble alene med ungene. At jeg har dobbelt så mange barn som dem og IKKE to biler var ikke så nøye. Så mannen min ble sittende hjemme hele helga fordi han ikke hadde bil...

Det kaller ikke jeg en gave, selv om tanken var god! Jeg brukte 2500 kr på den helga...

Anonymkode: d9e9c...a76

Skrevet

Har sluttet å gi opplevelses gaver, like kipt det. Mottaker blir "såååå glad" for gaven og gleder seg til å bruke den. Enden på visa er at jeg maser til jeg gir opp og gaven ligger ubrukt. 

Anonymkode: f9e6d...73d

Skrevet

Det er kjipt med slike uspesifikke «gavekort». De gis jo som regel fordi gover vil slippe å ordne gave. De gavekortene koker jo bare bort i grøten og blir aldri innløst (slik planen nok var). 

Er det spesifisert litt og følges opp av giver, så kan det kanskje være greit. Men fryktelig kleint å måtte spørre om og få innløst feks en middag når man ikke aner prisklasse eller om feks barnevakt trengs og man ikke vet om det er «inkludert».

Anonymkode: cb9ca...cfa

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har sluttet å gi opplevelses gaver, like kipt det. Mottaker blir "såååå glad" for gaven og gleder seg til å bruke den. Enden på visa er at jeg maser til jeg gir opp og gaven ligger ubrukt. 

Ja, det er selvfølgelig også et problem. Det er rett og slett en veldig vanskelig type gave å gi siden mange har ganske tett program og det er pinelig å måtte spørre etter gaven. Ekte gavekort som kan byttes uten å involvere giveren kan være fint, men ellers bør du være veldig sikker.

Skrevet

Jeg gir gjerne bort opplevelsesgaver i form av billetter til opera, konsert el, men da gjør jeg litt jobb på forhånd. Fisker etter om noen har planer i juni eller så hører jeg med ektefellen om de er ledige den eller den helga. Dessuten gir jeg kun til ting som er minst 4 måneder fram i tid, og så gir jeg ferdig betalte billetter. Det har ikke slått feil så langt. Er det folk jeg er usikker på om det vil passe, så får de heller gavekort på teater el. Ulne gaver som "vi går ut og spiser en dag og så spanderer jeg" er sjelden verd mer enn papiret det er skrevet på, for det gis gjerne bort av folk som hverken er gode til å planlegge eller gode til å følge opp. 

Skrevet
22 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har også gitt bort slikt, bl.a. barnepass. Og jeg er flink til å følge opp slik at det ikke skal være pinlig for mottaker å "be" om å få den.

Ei i min familie går rundt og sier det samme som en over her sier, at hun har fått sååå mange slike barnepassgaver, men at ingen har noensinne stilt opp for henne og mannen med barnepass, og nå er ungene snart tenåringer. Hun og mannen har alltid klaget på at de ikke har barnepass - men det virker nesten som de finner glede i martyrrollen, i hvert fall hun. (Og før dibberne hiver seg over meg, jeg har veldig godt forhold til deres barn, barna har alltid vært trygge på meg og gleder seg til å se meg, foreldrene stoler på meg.)

De jeg har gitt slike gaver til har vært veldig gjennomtenkt, og fordi det har dekket behov som mottakerne selv over lang tid har klaget over å ikke ha mulighet til, ikke fordi jeg har ønsket å slippe unna å gi gave. Ofte ville det jo ha vært langt enklere og billigere å kjøpe en gave istedenfor.

Anonymkode: 2bca0...d66

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Penger utdelt til et spessielt formål er jo greit nok så lenge det er nok eller du har mulighet til å bruke dem på noe annet i steden.

Flybilett og opphold kan være vanskelig å få. Passer det med ferie samtidig? Kan hun bestille bilett på fullpris eller forventer du at hun finner en lavprisbilett?

Nå regner jeg ikke med at en 8-åring fikser flybilletter selv, så det må naturligvis hennes foreldre og jeg avtale oss i mellom 😊 billetten koster det den koster, jeg har invitert på ferie uten lillesøster. Noe jeg vet hun vil, siden vi snakket om det i sommer. Er så kjedelig å alltid måtte ta hensyn til den yngste, så nå skal hun få litt ferie på sine (våre) premisser.

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå regner jeg ikke med at en 8-åring fikser flybilletter selv, så det må naturligvis hennes foreldre og jeg avtale oss i mellom 😊 billetten koster det den koster, jeg har invitert på ferie uten lillesøster. Noe jeg vet hun vil, siden vi snakket om det i sommer. Er så kjedelig å alltid måtte ta hensyn til den yngste, så nå skal hun få litt ferie på sine (våre) premisser.

Du hadde ikke planlagt det med foreldrene først?

Sikkert godt ment, men sansynlig vis skikkelig frustrerende for foreldrene og kanskje jenta også.

Skrevet

Det har aldri vært noe problem å gi vekk eller få slike gaver. Kanskje jeg og min familie/venner er flinke på gjennomføring?

Både jeg og mannen min har svært uforutsigbare jobber og med tre unger med tre aktiviteter hver så skal det godt gjøres for andre enn oss selv å ha oversikt over når det passer. 

Vi har fått og gitt barnepass, tur, teater- og konsertopplevelser, middager og ut-og-spise-gaver. Aldri vært et problem å få det gjennomført.

Anonymkode: 61ac7...dbe

Skrevet
21 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du hadde ikke planlagt det med foreldrene først?

Sikkert godt ment, men sansynlig vis skikkelig frustrerende for foreldrene og kanskje jenta også.

Jøss, du er virkelig ingen solstråle...

Hatt en frustrerende jul hittil?

Anonymkode: 2bca0...d66

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...