Gå til innhold

Oppskrift meksikansk bønnestuing

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Min er enkel og helt sikkert veldig lite autentisk, basert på en artikkel om vegetarmat i en avis en gang. Men funker fint etter min smak.

En boks bønner (samme hvilke), et eller to fedd hvitløk, 1/2 grønnsaksbuljongterning, en ts paprika (helst røkt paprika), en ts spisskummen. 

Skyll bønnene, hell dem i en kjele med litt vann og krydder (inkludert hvitløk). Kok 10-15 minutter, mos med potetmoser. 

Jeg lager en "bønnesalat" som jeg synes er god. Kanskje ikke meksikansk, men fungerer fint likevel.

Jeg bruker smørbønner (tror jeg det heter, slike store hvite). Jeg bruker også paprika siden jeg ikke kan spise tomat, men begge deler fungerer.

Glasser finhakket løk i en kasserolle først. Tilsett tomat fra boks (eller paprika, eller begge deler), hvitløk, salt, pepper og masse dill! Ha i godt med god olivenolje. Smak til. Bruker du tomat kan det være greit å runde smaken litt med bittelitt sukker. Kan ev. også ha litt chili i, men jeg synes ikke det er nødvendig. Jeg bruker ekstra paprikapulver i, bruker du tomat kan du sikkert ha noe tomatpurre oppi også. Ha oppi en boks bønner oppi sausen og varm opp. Husk masse dill i den, og gjerne litt dill på toppen ved servering også. Ha gjerne en båt sitron ved siden av til å dryppe litt sitronsaft over når man spiser.

God både varm og kald. Nesten bedre dagen etter, eller bør gjerne stå noen timer før man spiser den. Har aldri prøvd å mose den, slik Spurvugla gjør med sin, men mulig det også fungerer.

Anonymkode: 4c40e...aa2

Annonse

En veldig lettvint variant er en boks Chili beans, både bønnene og sausen, og en boks vanlige, brune salatbønner (skylles i dørslag). Bland bønner og saus. Varmes i gryte eller micro. Servér!

Vil du spise det opp litt, krydre eventuelt med spisskummin, ancho-chili, salt og pepper. Moses eventuelt med gaffel, jeg liker det best uten å mose. 
Klem over limesaft og strø med hakket koriander før servering. 

Anonymkode: 3d5e6...174

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

En veldig lettvint variant er en boks Chili beans, både bønnene og sausen, og en boks vanlige, brune salatbønner (skylles i dørslag). Bland bønner og saus. Varmes i gryte eller micro. Servér!

Vil du spise det opp litt, krydre eventuelt med spisskummin, ancho-chili, salt og pepper. Moses eventuelt med gaffel, jeg liker det best uten å mose. 
Klem over limesaft og strø med hakket koriander før servering. 

Spise=spice🙄

Til min vegetarianer pleier jeg å hakke opp og frese litt hvitløk, løk og paprika, og varme dette opp sammen med en boks kidney-bønner og en halv boks knuste tomater. Dette krydres med taco-krydder. Toppes med rømme, saksa og guacamole på samme måte som vanlig. 

Anonymkode: 6c27d...6d1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...