Anonym bruker Skrevet 26. desember 2019 #1 Skrevet 26. desember 2019 Hei, Har et litt komplisert dilemma her. Familien var som følger min mor, min far min halvsøster og meg. Moren min var enke da hun giftet seg med min far og jeg ble født. Mamma hadde altså et barn fra før og hun var 8 år når jeg var født. Så når jeg var 14 så dør dessverre vår mor. Faren min velger å sitte i uskiftet bod hva gjelder meg, men skiftet med min søster. Jeg vet ikke helt hva som skjedde der, men min søster skrev vist under på papiret og godtok oppgjøret. Nå mange år etter så mener hun at hun ble lurt av min far. Det er godt mulig, og hun sier hun vurderer å ta hele greien opp igjen. Det er over 20 år siden dette skjedde så kan hun kreve at dette blir tatt opp igjen? Jeg har ikke fått noe fra min mor.... Det jeg ble gitt er enten tatt tilbake av min far eller min søster. Nå har det seg slik at det eneste som nok en gang i tiden vil være igjen om jeg er heldig er en hytte. Vil hun kunne kreve en del av den om han dør? Kan oppgjøret bestrides så mange år etter? Finnes det noen kloke hoder her som kan litt juss? Det er ikke det, jeg vil gjerne la hun og familien låne den, men jeg har sett hvordan det har gått med den andre hytten de har på mannen hennes familie så da tenker jeg det er greit med en eier. Anonymkode: 62e9a...553
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2019 #2 Skrevet 26. desember 2019 Spør om far din fortsatt har det oppgjøret da. Dere skal jo begge ha en morsarv. Det skal også du ha. Og farsarven sin har hun alt fått. Anonymkode: 64ec2...91c
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2019 #3 Skrevet 26. desember 2019 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Spør om far din fortsatt har det oppgjøret da. Dere skal jo begge ha en morsarv. Det skal også du ha. Og farsarven sin har hun alt fått. Anonymkode: 64ec2...91c Jeg skal prøve, han er ikke helt med for tiden. Hun har fått sin morsarv, men hevder det ikke var nok. Jeg er så sliten av det der jeg har selv bare minnene fra mamma. Anonymkode: 62e9a...553
Anonym bruker Skrevet 26. desember 2019 #4 Skrevet 26. desember 2019 Kanskje du kan få råd hos Jussbuss eller Jurk, Hi? Verdt et forsøk. Hvis din far har sittet i uskiftet bo så er det vel en del begrensninger på hva han kan gjøre med det som da egentlig er din arv. Hvis din far har rotet bort deler av din arv ville jeg vurdert å kreve å få skiftet din del av morsarven før han ev. rekker å rote bort mer. Men jeg ville forhørt meg hos advokat, slik at jeg visste sikkert hva som er riktig. Din søster var 22 år da hun underskrev skiftet etter deres mor. Hun var da myndig med god margin og jeg tviler på at hun da kommer noen vei med å kreve mer 20 år senere. Unntaket må ev. være om din far bevisst har forsøkt å snyte henne eller det hun underskrev den gangen brøt fullstendig med arveloven på den tiden. Tror det er en tiårsfrist for å kreve arv, men siden din søster som myndig skrev under og godtok et skifte, så vet jeg ikke om det gjelder. Jeg tenker at det beste for dere alle er om dere snakker om det alle sammen. Da kan du kanskje være den som holder på det saklige. Be søster og far om å vise papirene etter skiftet den gangen. Du var 14 år, da mener jeg både din far og fylkesmannen skulle ha godkjent at din far ble sittende i uskiftet bo på din del av arven etter din mor. Hvis det er fare for at din far sløser bort det han eier (og dermed også verdiene etter din mor), som det virker som du ser på som en reell risiko, så sier loven noe om at han da kan fratas retten til å sitte i uskiftet bo. Du kan da kreve at boet blir skiftet. Husk også at det har vært endringer i arveloven etter at din søster fikk sitt oppgjør. Nå er arveloven endret, men din søster kan ikke kreve mer fordi loven nå er endret. Kontakt advokat. Jeg er ikke jurist, men les deg opp på arveloven slik at du vet hva du har å forholde deg til for egen del nå. Sett opp spørsmål du har, en liste over ting som må dokumenteres mtp. skiftet din søster fikk, spørsmål om arveloven slik den var den gangen, få kopi av papirene fra din søsters skifte osv. Skriv en kort og oversiktlig oversikt over historien og relevant informasjon for advokat. Det er mye du kan gjøre selv for å redusere ev. kostnader hos advokat. Hvis det er slik at din far nå er i ferd med å rote bort din mors arv bør du også tenke på om du vil kreve skifte jo før jo heller. Du finner aktuelle paragrafer på det i arveloven på Lovdata. Anonymkode: e7016...a9c
Nyttårs barn Skrevet 26. desember 2019 #5 Skrevet 26. desember 2019 Din far var i sin fulle rett til å sitte i uskiftet bo med deg, men har han gitt bort fast eiendom eller gaver som står i misforhold til boet så kan du faktisk be om at det leveres tilbake. Men snakk med en advokat. Din søster kommer nok ingen vei nå så lenge etter, hun har fått arven sin.Om hun ikke ble direkte lurt. Dette med arv er noe som ofte skaper splid og problemer, det er ikke bare i din familie HI.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå