Anonym bruker Skrevet 25. desember 2019 #1 Skrevet 25. desember 2019 Datteren min har dette på framtennene og 6 årsjekslene. Er nå 9 år og sliter med ising. Tannlegen har hatt på «lim» men hun føler det ikke hjelper så veldig. Er nå henvist videre til spesialist. Er det noen som har erfaring om hva de gjør? Synes det er litt frustrerende når tennene ellers er helt fine. Håper ikke det dukker opp flere «svake tenner» når hun etterhvert mister flere melketennene. Anonymkode: ed76c...a5b
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2019 #2 Skrevet 25. desember 2019 Har ett barn som ikke har emalje på 6års jekslene. Forløbig gjør vi lite da ekstra puss ser ut til å holde.tannlegen tok på ett eller annet en gang, da iset hun så mye i de at alt hun fikk i munnen gjorde vondt så det er kuttet ut slik at hun får spist. Hun har ikke noe å tære på slik at hun må ha i seg alt hun kan. Så frem til tannlegen sier noe annet blir det bare ett ekstra tannlegebesøk enn hun skulle hatt. Anonymkode: 32901...56e
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2019 #3 Skrevet 25. desember 2019 Datteren min har også det, 6-års jeksler og en hvit flekk på ene fortanna. For å ta det siste først, det er liten sjanse for at det skjer med flere tenner. Så vidt jeg forsto ble 6-årsjeksene og fortenne laget omtrent samtidig, når de er rundt 1 år. Har barna feber når de dannes, kan det bli skader på emaljen, og tennene kommer opp skadet. Min datter er også litt plaget med ising, men det går helt greit. Hun drikker nesten alt av kalde drikker med sugerør, så kommer det ikke borti tennene. Hun bruker også tannkrem som er anbefalt mot ising, sensodyn repair. De kan legge på litt falsk emalje etterhvert, men de pleier ikke gjøre det før ungene blir litt større. Anonymkode: b2d4a...d6d
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2019 #4 Skrevet 25. desember 2019 Her er det svakheter på de samme tennene. Vi fikk høre at tannlegene ser det ofte på barn som får mye antibiotikabehandling nå de dannes (rundt 1års alder), uten at de viste at vår hadde vært det - noe han hadde pga mye ønh problemer. Har allerede måtte fylle i den ene jekselen fordi de smuldret opp. Ikke fått annen behandling en pensling med fluor og hyppig oppfølging. Anonymkode: 23d04...a58
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2019 #5 Skrevet 25. desember 2019 Mitt barn har heller ikke emalje på 6 års jeksler, men iser ikke og heller ikke hull i de. Men vi går til tannlege hver 6 mnd å tar på fluor. Han har ikke hatt antibiotika før han var 3 år, og det tabletter, så stemmer ikke med han. Men da jeg fikk de nye framtennene nede, kom den ene helt uten emalje, og den opererte de ut på sykehus da , pga rota var så krøllete. Men ingen legger merke til at jeg har en tann i midten nede.... Anonymkode: 36a39...4dc
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2019 #6 Skrevet 25. desember 2019 Takk for svar! Isingen begynte ikke før i år. Hadde en dårlig opplevelse hos tannlegen hun var hos, så har nå gått til en privat som er veldig flink og forklart meg endel. Hun hadde «barneastma» og var innlagt med RS virus da hun var baby. Kan kanskje være medisinene hun fikk da som har påvirket tennene? Anonymkode: ed76c...a5b
Anonym bruker Skrevet 25. desember 2019 #7 Skrevet 25. desember 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Takk for svar! Isingen begynte ikke før i år. Hadde en dårlig opplevelse hos tannlegen hun var hos, så har nå gått til en privat som er veldig flink og forklart meg endel. Hun hadde «barneastma» og var innlagt med RS virus da hun var baby. Kan kanskje være medisinene hun fikk da som har påvirket tennene? Anonymkode: ed76c...a5b Så vidt jeg forsto tror de ikke det er medisiner som gjør det, men feber. De har ikke 100% sikre svar, men de vet det har vært en økning, så de har en forskningssak gående på dette nå i Oslo. Anonymkode: b2d4a...d6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå