Gå til innhold

Hvor sta er dere på julemiddagen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Her er det ribbe, julepølse, medisterkaker og sossiser.  Så det er nok utvalg. Til dessert har vi både riskrem og iskake. Jeg er ikke glad i dessert, derav iskake.

Anonymkode: 07ce2...127

Skrevet
10 hours ago, Anonym bruker said:

Her lages det både ribbe og pinnekjøtt. Et av barna liker ikke ribbe eller julepølse, men elsker pinnekjøtt og får derfor det. Har egentlig aldri tenkt over at det er noe galt i det. Jeg tar ikke kampen om maten på julaften og jeg mener at akkurat julaften er en dag man skal spise noe man liker. Gjerne det beste man vet. Middagen skal være hyggelig, langvarig og man skal bli skikkelig mett. Man skal heller ikke spise kun tilbehør fordi man synes den fete ribba ikke er noe godt. Det samme med pølsene. De er ikke spesielt gode. De andre barna liker ikke pinnekjøtt, men elsker ribbe. På denne måten får alle mat de liker på julaften. 

Men så kommer disse synserne og skal mene noe om dette. Noe jeg aldri har tenkt over. De mener altså at man ikke skal lage ti julemiddager. Det er visst tull. Man skal stå ved tradisjonene og hvis barna ikke liker, så får de spise tilbehør. Men hvor mange barn liker ertestuing og surkål da? Eller skal de spise bare poteter på selveste julaften? Er det virkelig så galt å tilrettelegge et par dager i året? 

Anonymkode: 993bd...a23

enig med deg hi, viktigste er at alle får noe de liker.  Her har vi pinnekjøtt, gutten på snart 7, spiser kun poteter, pølser og kålrotstappe :)

Anonymkode: 9435e...a55

Skrevet

Vi har ribbe, medisterkaker og julepølse. Poteter, surkål, grønnsaker og saus til tilbehør. Unga spiser ikke ribbe, men spiser medisterkaker, grønnsaker og potet. Hadde nok ikke laget en ekstra julemiddag, men sørger for å ha tilbehør alle spiser. Til dessert har vi multekrem. Men har også karamellpudding siden mannen ikke spiser multekrem. Og unga får is. Greit at alle får noe de liker der. Så litt ekstra kan jeg ordne i stand, men lager ikke flere julemiddager. 

Anonymkode: 35604...7d2

Skrevet

Her blir det pinnekjøtt med tilbehør til oss og Chicken nuggets til min datter. Lager ikke noe oppstyr over dette.

Skrevet

Vi lager en middag. Ribbe, medister, pølse, grønnsaker, surkål, poteter og saus. Om man ikke kan plukke i seg noe man liker av det, så får det være, eller så får de spise seg mette på dessert og kaker. Har en som var veldig kresen i mange år, han spiste poteter og grønnsaker, og var strålende fornøyd med å ikke bli mast på om å smake på kjøttet. Vi fora han godt på grøt tidligere på dagen, så han sulta ikke akkurat i hjel. Han er nå den som har nedtelling til ribba er klar. Julemiddagen handler om så mye annet enn å bli mett. Tradisjoner, lukter...Dessuten, vi er aldri færre enn 13 på julaften, så å starte catering for at alle skal få en favoritt på bordet er helt uaktuelt. 

Skrevet

Vi feirer med andre ja, og det krever ikke så mye å ta hensyn til andre og lage noe alle liker. Jeg hjelper selvfølgelig til, og det å lage grove kjøttkaker istedenfor medisterkaker, er jo flertallet svært fornøyd med. 

Hadde vi feiret jul hjemme alene, hadde vi nok laget kalkun, siden ingen av oss liker julemat. Men nå går jo dette begge veier, kommer familien hjem til oss, så lager jeg ribbe, pølse og grove kjøttkaker. Jeg kunne jo bare vært sær og kun laget kalkun med tilbehør, men jeg synes det er viktig at alle skal få noe de ønsker.

Anonymkode: 41db7...5b1

Skrevet

Vi har aldri trengt å lage to middager, de ungene som ikke spiser ribbe elsker sossiser og julepølse så vi bare passer på å ha nok av det. 

Men jeg er vokst opp med makaroni som et ekstra tilbehør til ribba. Det var det beste broren min visste, makaroni med brun saus, så mamma laget alltid en kasserolle med det til jul. 

Jeg er enig med deg, alle bør få noe de liker godt på julaften, det skal være et festmåltid for alle. 

Dessert spiser vi litt senere på kvelden, etter gavene, og da har vi både riskrem, karamellpudding og is. Noe for enhver 😊

Anonymkode: 81935...12b

Skrevet

Vi har pinnekjøtt, kjøttkaker og julepølse. I tillegg til poteter og kålrotstuing. Barna spiser kjøttkaker og poteter og må smake litt på pinnekjøttet, men jeg maser ikke på dem om å spise det de ikke liker på en sånn dag. 

Anonymkode: 6b856...c11

Skrevet

Jeg er selv oppvokst med en mamma som lagde pinnekjøtt, og jeg fikk pøser. Jeg valgte noen ganger å dra til tante på julemiddag fordi jeg hadde mer lyst på ribbe (det liker ikke mamma).
Etter hvert som vi ble større familie lagde mamma og stefar både ribbe og pinnekjøtt.
Vi spiser enda julemiddagen hos dem, og det er fortsatt ribbe og pinnekjøtt. Mine barn har alltid enten spist ribbe eller pinnekjøtt, så pølser har ikke vært en nødvendighet. Medisterpølser/kaker er det ingen av oss som spiser, så det har vi ikke.

Anonymkode: 1eab8...144

Skrevet

Her hadde vi en som ville ha pom frites og kylling å de tok med mat selv. Fire som spiste kålerabistappe og pølse,og resten spiste pinnekjøtt. Da ble alle fornøyd :)

Anonymkode: 28f3e...b85

Skrevet

Sta. Det har med tradisjon å gjøre og å lære ungene å få et forhold til tradisjonsmaten. Riktignok serverer jeg mer enn "bare" rødkål / surkål til ribba og bare kålrabistappe til pinnekjøttet. Og det er helt å bare spise potet saus for dem som ikke liker ribbe / pinnekjøtt.Vi har forresten medisterkaker og medisterpølser til ribba og røkt pølse / vossakorv til pinnekjøttet.  10 åringen min fant plutselig ut at hun skulle bli vegetarianer en jul, så da endte hun opp med å spise grønnsaker og saus.(At sausen var laget av stekefettet fra ribba, er jo en annen sak... ikke akkurat vegataransk den.. men det fortalte jeg henne aldri.

Anonymkode: f2ada...3d8

Skrevet

Jeg er nok sær... jeg lager ribbe, medisterkaker, medisterpølser,  poteter, saus,surkål,  pinnekjøtt  er min side av familien  sammen oss er det pinnekjøtt i tillegg.  Jeg  tåler egentlig ikke så fet mat så jeg  har alltid juleskinke  eller kalkun til meg.  Jeg hadde ikke disket opp med pizza, taco  eller noe sånt.  Kunne ha strukket meg til vanlige pølser. 

Anonymkode: c061d...c7c

Skrevet

Barna liker ikkejulemat, og er heller ikke glad i tilbehøret, så mine barn spiste tilsammen 3 sosisser , bittelitt pinnekjøtt og en halv medisterkake til julemiddag i år. Needless to say så ble de sultne etterhvert, og mye utrivelighet kunne vært unngått om de bare kunne fått spist noe de likte istedetfor at tradisjonspolitiet kunne klappe seg sjøl på brystet.

Vi er allerede nå enige om at neste jul blir vi hjemme, og eter det vi liker, og åpner gaver på den måten vi liker, fordi vi vil mye heller ha en kjekk julaften enn en politisk korrekt en. 

Anonymkode: 557a3...625

Skrevet
5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Barna liker ikkejulemat, og er heller ikke glad i tilbehøret, så mine barn spiste tilsammen 3 sosisser , bittelitt pinnekjøtt og en halv medisterkake til julemiddag i år. Needless to say så ble de sultne etterhvert, og mye utrivelighet kunne vært unngått om de bare kunne fått spist noe de likte istedetfor at tradisjonspolitiet kunne klappe seg sjøl på brystet.

Vi er allerede nå enige om at neste jul blir vi hjemme, og eter det vi liker, og åpner gaver på den måten vi liker, fordi vi vil mye heller ha en kjekk julaften enn en politisk korrekt en. 

Anonymkode: 557a3...625

Du skylder dine barns dårlige oppførsel på at de er kresne...

Noen bedre??? 😂

Anonymkode: 74926...f87

Skrevet

Middagen skal være hyggelig for alle. Jeg har aldri spist ribbe. Jeg lager et kalkunbryst til ungene og meg i tillegg. Det funker fint med vanlig tilbehør. 

Anonymkode: 7e042...b37

Skrevet

Min er en kresen kar og mens han var liten lagde jeg egen mat til ham. Vi feiret hjemme alene pga dette, for ville ikke prakke på andre dette. De siste tre årene har han faktisk spist ribbe, men han klarer fortsatt ikke kokt potet, så ordner et par never pomfri til ham som tilbehør til ribba. Såå fornøyd gutt og kvelden går bra. Han er autist og sær på det meste, og å smake på nye retter tar tid og enda lengre når man har retten kun en gang i året. Tok oss 8 år før han klarte spise ribbe. Så om jeg må lage pomfri attåt noen år får bare være, plutselig klarer han potet også. 

Anonymkode: c9241...aa3

Skrevet

Jeg spiser kalkun hvert år :) Men for å ´please´ gjestene (som kanskje normalt sett spiser ribbe eller andre ting) lagde jeg medisterkake og julepølser også. Virket som alt falt i smak iallefall :nisse: 

Skrevet

Vi har Pinnekjøtt, hiver i noen pølser til slutt, så de barna som ikke liker det, spiser pølser med kålstappe og poteter. Koker gulrøtter, da ikke alle liker stappe... Orker ikke krangle om maten på julaften. 

Anonymkode: 720e1...4c6

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vi har Pinnekjøtt, hiver i noen pølser til slutt, så de barna som ikke liker det, spiser pølser med kålstappe og poteter. Koker gulrøtter, da ikke alle liker stappe... Orker ikke krangle om maten på julaften. 

Kålstappe?? Er vel ingen som har det som tilbehør?? Rødkål? Surkål?

Anonymkode: 194a7...13a

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Kålstappe?? Er vel ingen som har det som tilbehør?? Rødkål? Surkål?

Anonymkode: 194a7...13a

Kålerabistappe er vel det mest normale tilbehøret til pinnekjøtt? Gulerøtter til evt kresne barn. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...