Anonym bruker Skrevet 24. desember 2019 #1 Skrevet 24. desember 2019 Her lages det både ribbe og pinnekjøtt. Et av barna liker ikke ribbe eller julepølse, men elsker pinnekjøtt og får derfor det. Har egentlig aldri tenkt over at det er noe galt i det. Jeg tar ikke kampen om maten på julaften og jeg mener at akkurat julaften er en dag man skal spise noe man liker. Gjerne det beste man vet. Middagen skal være hyggelig, langvarig og man skal bli skikkelig mett. Man skal heller ikke spise kun tilbehør fordi man synes den fete ribba ikke er noe godt. Det samme med pølsene. De er ikke spesielt gode. De andre barna liker ikke pinnekjøtt, men elsker ribbe. På denne måten får alle mat de liker på julaften. Men så kommer disse synserne og skal mene noe om dette. Noe jeg aldri har tenkt over. De mener altså at man ikke skal lage ti julemiddager. Det er visst tull. Man skal stå ved tradisjonene og hvis barna ikke liker, så får de spise tilbehør. Men hvor mange barn liker ertestuing og surkål da? Eller skal de spise bare poteter på selveste julaften? Er det virkelig så galt å tilrettelegge et par dager i året? Anonymkode: 993bd...a23
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2019 #2 Skrevet 24. desember 2019 Enig med deg. På julaften bør alle få spise noe de liker Anonymkode: 2c54d...1e2
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2019 #3 Skrevet 24. desember 2019 Helt enig med deg! Å trumfe gjennom at barna ikke skal få spise noe de synes er godt på julaften, det blir virkelig for dumt, og nesten på grensen til litt sadistisk, synes jeg. Ev. kamper om mat kan man ta ellers i åren, ikke i julen. Julaften skal alle få noe de liker! Men jeg er glad jeg ikke skal stå og lage flere middager på julaften slik du gjør, holder oss til pinnekjøtt alle mann her Anonymkode: 1bd2d...9ce
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2019 #4 Skrevet 24. desember 2019 Her så liker verken jeg eller barna julemat. Så eldste spiser biff, yngste spiser grove kjøttkaker, jeg spiser fisk. Jeg har en magesykdom, så jeg kan ikke spise kjøtt. Jeg synes at på sånne dager, skal folk få spise mat de liker godt. Min familie elsker ribbe, så kommer de til oss, så lager jeg selvfølgelig ribbe til de. Anonymkode: 41db7...5b1
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2019 #5 Skrevet 24. desember 2019 1 time siden, Anonym bruker skrev: Her lages det både ribbe og pinnekjøtt. Et av barna liker ikke ribbe eller julepølse, men elsker pinnekjøtt og får derfor det. Har egentlig aldri tenkt over at det er noe galt i det. Jeg tar ikke kampen om maten på julaften og jeg mener at akkurat julaften er en dag man skal spise noe man liker. Gjerne det beste man vet. Middagen skal være hyggelig, langvarig og man skal bli skikkelig mett. Man skal heller ikke spise kun tilbehør fordi man synes den fete ribba ikke er noe godt. Det samme med pølsene. De er ikke spesielt gode. De andre barna liker ikke pinnekjøtt, men elsker ribbe. På denne måten får alle mat de liker på julaften. Men så kommer disse synserne og skal mene noe om dette. Noe jeg aldri har tenkt over. De mener altså at man ikke skal lage ti julemiddager. Det er visst tull. Man skal stå ved tradisjonene og hvis barna ikke liker, så får de spise tilbehør. Men hvor mange barn liker ertestuing og surkål da? Eller skal de spise bare poteter på selveste julaften? Er det virkelig så galt å tilrettelegge et par dager i året? Anonymkode: 993bd...a23 Du gjør en god jobb 😊👏👏Fortsett med det 😊❤️ Anonymkode: 1a85f...b3f
Pobie Skrevet 24. desember 2019 #6 Skrevet 24. desember 2019 Vi skal spise taco, så kan ikke si vi er spesielt sta 😂
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2019 #7 Skrevet 24. desember 2019 1 time siden, Pobie skrev: Vi skal spise taco, så kan ikke si vi er spesielt sta 😂 Taco på julaften høres trasig ut Anonymkode: c507a...317
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2019 #8 Skrevet 24. desember 2019 Enig med deg HI:) Anonymkode: 44953...651
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2019 #9 Skrevet 24. desember 2019 Det er du som bestemmer hvordan du vil ha julen, og så lenge du synes det er OK og lage flere retter så gjør du det. Anonymkode: 2190b...2e8
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2019 #10 Skrevet 24. desember 2019 Enig med deg, men å lage en rett til alle blir aldri aktuelt. Yngstebarnet mitt kommer til å få høre maset fra alle hun feier jul med i år, for hun spiser poteter med brunsaus og grønnsaker. Dette er hennes yndlingsrett så hun er veldig fornøyd, men hun får høre det hver gang hun feirer med farens familie at dette er feil. Hun er ikke så glad i kjøtt, julemat er hun enda mindre glad i. I hverdagen skal hun smake på alt vi har av kjøtt og på besøk spiser hun alltid litt, så da mener jeg at julaften er ikke dagen hun må spise ribbe eller slikt bare for å spise. Selv er jeg ikke glad i julemat, jeg kan strekke meg til medisterkaker. Anonymkode: 248ef...7b7
sug lut Skrevet 24. desember 2019 #11 Skrevet 24. desember 2019 (endret) Vel, julemiddag hos oss er allerede tre middager - det er ribbe, det er medisterkaker og det er julepølse. Det er ikke krav om å spise alle, men man spiser julemat i en eller annen form av det som serveres. Eller surkål. Eller poteter og saus. Men det lages ikke ekstramiddager utover det, nei. Endret 24. desember 2019 av sug lut
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2019 #12 Skrevet 24. desember 2019 Her spiser ingen av barna kjøtt, og jeg var vegetarianer de første årene vi var sammen, så her er det GRØT på julaften! Det spiser alle, så alle er fornøyd:) Lager julemiddag (ribbe, pinnekjøtt, medisterkaker, julepølse) de andre dagene i jula. Anonymkode: e0788...289
Superdolly Skrevet 24. desember 2019 #13 Skrevet 24. desember 2019 Som Sug lut sier så er jo julemiddagen flere retter i en.
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2019 #14 Skrevet 24. desember 2019 Dere som har grøt, taco og biff/fisk/tusen retter, feirer dere ikke jul med andre? vi har pinnekjøtt til julemiddag og lager også røykt svinekam til barn som ikke spiser pinnekjøtt. Alle må smake litt pinnekjøtt. Hos oss er tradisjoner viktig at barn får bli kjent med. Vi feirer noen ganger alene, andre ganger 20 stykker, maten er alltid den samme. Anonymkode: 27900...164
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2019 #15 Skrevet 24. desember 2019 Nei, jeg lager ikke flere middager til julaften. Det er en ærlig sak og ikke være glad i ribbe, men da får man spise potet og tilbehør. 1. dag er det pinnekjøtt hos oss, da kan de som liker det spise til de stuper. Anonymkode: 8f585...f70
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2019 #16 Skrevet 24. desember 2019 Har en datter som ikke liker kjøtt utover kjøttdeig. Lager ikke spesialmiddag til henne på julekvelden. Har ikke kapasitet. Desserten tilrettelegger vi så det er noe alle liker, men resten ligger fast. Tvinger henne ikke til å spise det hun ikke liker til julemiddagen, men tilrettelegger ellers ikke. Sørger for at det er kokt gulrot i tillegg til rødkål osv. Så litt ekstra tilbehør. For oss andre er julematen en del av opplevelsen. Ville slitt med julestemningen om vi måtte spise hverdagsmat for å tilpasse oss henne. Og som sagt har jeg ikke kapasitet til å lage flere middager i dag. Anonymkode: 86b3f...aa0
Hengebukksvinet Skrevet 24. desember 2019 #17 Skrevet 24. desember 2019 Ingen ekstra middag blir laget her. Som nevnt over, så inneholder ribbe «tre middager» og kan man ikke ha noen av dem får man spise tilbehør. Til dessert er det riskrem, men jeg har kjøpt inn et par bokser med is i tillegg, fordi det er noen stykker som ikke er så glad i riskrem. Kan strekke meg litt, som med desserten her. Julemiddagen køddes ikke med!
Superdolly Skrevet 24. desember 2019 #18 Skrevet 24. desember 2019 12 minutter siden, Hengebukksvinet skrev: Ingen ekstra middag blir laget her. Som nevnt over, så inneholder ribbe «tre middager» og kan man ikke ha noen av dem får man spise tilbehør. Til dessert er det riskrem, men jeg har kjøpt inn et par bokser med is i tillegg, fordi det er noen stykker som ikke er så glad i riskrem. Kan strekke meg litt, som med desserten her. Julemiddagen køddes ikke med! Glimrende formulering!
Kira Skrevet 24. desember 2019 #19 Skrevet 24. desember 2019 27 minutter siden, Hengebukksvinet skrev: Ingen ekstra middag blir laget her. Som nevnt over, så inneholder ribbe «tre middager» og kan man ikke ha noen av dem får man spise tilbehør. Til dessert er det riskrem, men jeg har kjøpt inn et par bokser med is i tillegg, fordi det er noen stykker som ikke er så glad i riskrem. Kan strekke meg litt, som med desserten her. Julemiddagen køddes ikke med! Dette 😊 Vi kjøper også inn is til de som ikke liker riskrem. I tillegg har vi salt potetgull og gulrøtter som tilbehør når min svigerinne feirer med oss. Hun er fra et annet land, og mener at det er riktig tilbehør.
Lektor Doppler med tillegg Skrevet 24. desember 2019 #20 Skrevet 24. desember 2019 Har servert grandiosa i en periode til en som slet med mat. Nå er det ikke noe problem alle elsker ribbe.
frk Nilsen Skrevet 24. desember 2019 #21 Skrevet 24. desember 2019 (endret) Vi har pinnekjøtt med rotmos. Lager også kjøttboller til, hadde mormor fra Sverige så er vokst opp med det til julematen. Hadde ribbe i barndommen, men både jeg og mannen liker pinnekjøtt bedre så når vi begynte å feire jul sammen så ble det pinnekjøtt. Det er nok utvalg til kresne ganer. Endret 24. desember 2019 av frk Nilsen
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2019 #22 Skrevet 24. desember 2019 Jeg gjør som bestemor alltid har gjort; serverer ribbe, pinnekjøtt, julepølse, medisterpølse, medisterkaker, poteter, gulrøtter, kålrabistappe, surkål, rødkål og masse masse saus. Finner de ikke noe de liker der kan det være det samme. Om ungene bare vil spise potet, så værsegod! Jeg skal kose meg med maten på julaften, ikke krangle og passe på at ungene spiser verken sånn eller sånn. Anonymkode: 23f5d...90c
Pobie Skrevet 24. desember 2019 #23 Skrevet 24. desember 2019 6 timer siden, Anonym bruker skrev: Taco på julaften høres trasig ut Anonymkode: c507a...317 Da regner jeg med du ikke spiser taco på julaften. Vi synes det er supert. Nei, feirer ikke med andre.
☆☆☆ Skrevet 24. desember 2019 #24 Skrevet 24. desember 2019 Lagar berre ein middag, men jula er lang og det blir rikeleg høve til dei andre favorittane. Står eg ved komfyren blir det juleribbe og dampemør på julaften, lutefisk første juledag og svineribbe andre juledag. I praksis går vi på legd alle helligdagene og et det som blir servert.
Anonym bruker Skrevet 24. desember 2019 #25 Skrevet 24. desember 2019 Lager ribbe, medisterkaker og sossiser. Det holder i massevis. Min julaften skal ikke innebære stress på kjøkkenet. Skulle jeg begynt med enda en middag som også innebærer mer tilbehør hadde jeg kapitulert. Anonymkode: 74926...f87
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå