Gå til innhold

Kan man beordre folk i reduserte stillinger (pga helsemessige årsaker) på jobb?

Anbefalte innlegg

Noen som vet? Finner at man kan få fritak for merarbeid pga helse, men er det da noe som avklares på forhånd? Eller gjelder det bare hvis man ringer for å beordre noen og de er syke der og da? 

Anonymkode: 9a841...e0d

Fortsetter under...

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Vet ikke hva loven sier, men min sjef beordrer aldri meg på jobb, kun de i store stillinger. Jeg er 50 % ufør

Anonymkode: 73178...fe0

Syns lovverket er vanskelig å tolke selv.. Men litt spesielt at leder velger å beordre, av alle ansatte, den personen som jobber redusert pga helsemessige utfordringer. 

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Ja, man kan fritas fra overtidsarbeid av vektige helsemessige og velferdsmessige grunner. AML 10-6 (10)

Anonymkode: 5f7fd...be5

Og selv om dette gjelder overtid er reglene overførbare til situasjoner der man har redusert stilling pga sykdom eller barn mm

Anonymkode: 5f7fd...be5

Annonse

10 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dersom man bare jobber redusert, ja. Dersom man er delvis ufør eller på AAP, nei. 

Anonymkode: 74a3a...7ca

Har en uavklart situasjon der. Det er søkt om uførepensjon, men søknaden er ikke ferdigbehandlet enda. 

Jeg har jo i søknaden oppgitt at jeg ikke jobber mer enn 70% også, så blir litt urolig for at det skal utgjøre noe her. At jeg nå har jobbet/tjent mer enn oppgitt. Men jeg får kontakte de og gi beskjed over jul. Hadde ikke noe annet valg enn å dra hjem og på jobb i går, vanskelig å si nei når jeg var usikker på reglementet. 

For arbeidsplassen lønner det seg vel å beordre meg først, siden det ikke utgjør de største utgiftene. Sammenlignet med en i full stilling. Har jo og forståelse for at jeg har mer fri nå enn de i 100%, men er jo en grunn til at jeg nå jobber redusert.. 

4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Har en uavklart situasjon der. Det er søkt om uførepensjon, men søknaden er ikke ferdigbehandlet enda. 

Jeg har jo i søknaden oppgitt at jeg ikke jobber mer enn 70% også, så blir litt urolig for at det skal utgjøre noe her. At jeg nå har jobbet/tjent mer enn oppgitt. Men jeg får kontakte de og gi beskjed over jul. Hadde ikke noe annet valg enn å dra hjem og på jobb i går, vanskelig å si nei når jeg var usikker på reglementet. 

For arbeidsplassen lønner det seg vel å beordre meg først, siden det ikke utgjør de største utgiftene. Sammenlignet med en i full stilling. Har jo og forståelse for at jeg har mer fri nå enn de i 100%, men er jo en grunn til at jeg nå jobber redusert.. 

Jeg håper du får tilsvarende fri en annen dag slik at du får tillegg for forskjøvet vakt for den vakten du ble beordret.

Er selv 50% ufør og tar bare ekstra vakter som forskjøvet. Det innebærer dermed kun noen timer overtid på et år. Hos oss er det nesten kniving om vaktene så jeg har aldri vært borti at noen har blitt beordret.

Anonymkode: e1ebd...874

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...