Gå til innhold

Spørsmål om hvordan lage ribbe

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg skal lage ribbe for første gang å jeg er en katatrofe når det gjelder matlaging så har ett litt teit spørsmål. Den skal stekes 3 timer på 150 grader og 2 timer på 120 grader. Står at jeg må bygge den opp på midten,kan jeg bruke ett lite fat på midten? Eller hva gjør dere for å bygge den opp i midten? Dette var en veldig grei oppskrift der en slipper å ta ut og inn ribben av ovnen,så kanskje til og med JEG klarer å lage den :P

Anonymkode: 24fd4...774

Skrevet

Aluminiumsfolie bruker jeg 

Anonymkode: ea3fc...aa3

Skrevet

Lage ribbe? Først må du ha et embryo, som utvikler seg til å bli en gris, så må grisen fødes, fôres opp og slaktes. Så har du en ribbe.

Om du mener hvordan man tilbereder en ribbe? 

- Ja, du kan bruke et fat som tåler varme under ribba. Noen krøller sammen aluminiumsfolie og har under. Noen kjøper seg ribberist, jeg synes ribberist fungerer ganske bra. Du klarer garantert å tilberede ribbe, den lager seg sjøl, men husk å smøre den inn med salt og eventuelt pepper over hele. 

Anonymkode: 084eb...0aa

Skrevet

Du, søk på helstrøms ribbe (finnes både som tekst og video) 

Jeg har laget den fra første gang jeg skulle prøve selv - Veldig enkel, alltid saftig, og vært suksess hver gang jeg lager den. Glem forskjellige temperaturer, timesvis med steking og talerkner under ribba. Blir bare stress. Min får saftig kjøtt og sprø svor hver gang. 

Anonymkode: a017a...be5

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Lage ribbe? Først må du ha et embryo, som utvikler seg til å bli en gris, så må grisen fødes, fôres opp og slaktes. Så har du en ribbe.

Om du mener hvordan man tilbereder en ribbe? 

- Ja, du kan bruke et fat som tåler varme under ribba. Noen krøller sammen aluminiumsfolie og har under. Noen kjøper seg ribberist, jeg synes ribberist fungerer ganske bra. Du klarer garantert å tilberede ribbe, den lager seg sjøl, men husk å smøre den inn med salt og eventuelt pepper over hele. 

Kjøpte sånn ferdigkrydret.

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Du, søk på helstrøms ribbe (finnes både som tekst og video) 

Jeg har laget den fra første gang jeg skulle prøve selv - Veldig enkel, alltid saftig, og vært suksess hver gang jeg lager den. Glem forskjellige temperaturer, timesvis med steking og talerkner under ribba. Blir bare stress. Min får saftig kjøtt og sprø svor hver gang. 

Du bygger den ikke opp på midten?

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjøpte sånn ferdigkrydret.

Da er jo den saken biff. Eller, ribbe.

Skrevet

Du skal jo uansett dampe svoren første timen, så da har du litt folie du kan krølle sammen og legge under der det behøves. Jeg bruker en asjett opp ned under den, og evt en "ball" med folie der det trengs.

Du må bygge den opp litt på midten, da slipper du en "dump" full av fett som ikke har fått rent av.

Anonymkode: 678c6...de7

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du skal jo uansett dampe svoren første timen, så da har du litt folie du kan krølle sammen og legge under der det behøves. Jeg bruker en asjett opp ned under den, og evt en "ball" med folie der det trengs.

Du må bygge den opp litt på midten, da slipper du en "dump" full av fett som ikke har fått rent av.

Det er mange forskjellige oppskrifter. Denne oppskriften skal du kun ha folie under ribben å den skal bare stå i ovnen til den er ferdig. Du slipper styret med å ta den inn og ut flere ganger. 

Skrevet

Tenkte å ha mandelpoteter til men poteter er noe jeg er elendig på. Enten blir de så mye kokt at de går fra hverandre ellers så ender jeg opp med poteter som aldri blir ferdig. Når varmen går fra 1-9 hvor mye bør den stå på da? 

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Tenkte å ha mandelpoteter til men poteter er noe jeg er elendig på. Enten blir de så mye kokt at de går fra hverandre ellers så ender jeg opp med poteter som aldri blir ferdig. Når varmen går fra 1-9 hvor mye bør den stå på da? 

5-6

Skrevet
58 minutter siden, Anonym bruker skrev:

5-6

Takk :)

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Takk :)

Mandelpoteter skal ikke koke, bare trekke, så om du setter ovnen på maks til vannet koker opp og så ned på veldig lavt, nesten det minste så trekker de til de er ferdig. Tar ikke mange minuttene å lage mandelpoteter altså, og de koker veldig lett istykker om du har vann som koker veldig.

Skrevet
14 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er mange forskjellige oppskrifter. Denne oppskriften skal du kun ha folie under ribben å den skal bare stå i ovnen til den er ferdig. Du slipper styret med å ta den inn og ut flere ganger. 

Det er ikke nødvendig å snu ribben eller ta den ut og inn mange ganger, men du bør ha folie over første timen for å dampe svoren før du steker den ferdig. Det er bare å dra av folien etter en time og la den steke ferdig, men da er det mye større sjanse for å få sprø svor.

Om du legger ribba i langpanna og heller kokende vann over den så svoren blir varm og våt også tar folie over før du setter den inn, åpner og tar av folien etter en time, da er svoren myk som marsipan, og puffer seg lett opp og blir sprø mot slutten. Du trenger ikke ta den ut og inn og styre så veldig med den.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

5-6

Den sikre veien til potetmos. Vår komfyr går til 9, og på 5-6 kokes vannet. Pleier å koke opp og deretter sette ned til 1-2. 

Anonymkode: 4252e...dff

Skrevet
17 timer siden, Anonym bruker skrev:

Du bygger den ikke opp på midten?

Nei, aldri gjort. Alltid fått den jevnt sprø på toppen. Eneste jeg er bevist på er å ha et jevnt stykke ribbe. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...