Gå til innhold

Trekke visdomstann

Anbefalte innlegg

Skrevet

I en alder av 48 har plutselig en visdomstann slått seg vrang. Tannlegen oppdaget det på ordinær kontroll, jeg ante ingen ting. Takk for den, fredag 13! 

Jeg trodde jeg skulle seile gjennom livet med alle fire i behold, men den gang ei. Har heldigvis verdens beste tannlege og null tannlegeskrekk til vanlig. 

Noen som har trukket visdomstann? Hvor lite gøy er det!? Skjønner jo det er individuelt, men tar gjerne imot erfaringer. 

Skrevet

Første tannen gikk lett som en plett, men den andre derimot gjorde livet mitt til et helvette i 3 uker med "dry socket syndrom" Aldri opplevd en slik smerte noen gang og håper jeg aldri får oppleve det igjen. Gjorde forresten begge inngrepene hos kjevespesialist.

Skrevet

Ikke farlig og nokså gøy, syntes jeg. Dopa til gjellene er det ganske festlig å kjenne på det knase og knake uten at det gjør vondt, og og vips er den ute. Ikke noe problemer etterpå heller.

Skrevet

Tusen takk!

Tannlegen mente hun fikser det på egen hånd. Satser på det! Avtalen er på en dag kirurgen er tilgjengelig, just in case. Det er en av tenna i overkjeven og det er visstnok enklere enn underkjeven. 

Knakingen ble nevnt. Dopet også. Mistenker at tannlegen gleder seg litt. Avbrekk fra tannstein og tannkjøtt. 

Innbiller meg at visdomstenner sitter rimelig hardt fast. Det kan jo bli en skikkelig drakamp. 

Dere har begge overlevd. Det er godt nytt for meg (og dere)! 

Skrevet
27 minutter siden, KellyTaylor skrev:

Første tannen gikk lett som en plett, men den andre derimot gjorde livet mitt til et helvette i 3 uker med "dry socket syndrom" Aldri opplevd en slik smerte noen gang og håper jeg aldri får oppleve det igjen. Gjorde forresten begge inngrepene hos kjevespesialist.

Note to self: Unngå dry socket syndrom. 

Leit å høre du hadde det kjipt. 

Skrevet

Jeg har trekt tre stykker, to hos den vanlige tannlegen og en hos spesialist/kirurg. 

De tar bilde av rota hos tannlegen og de ser fort om det er røtter de ikke vil ta selv. 

Jeg har opplevd at en tann gikk greit ut, litt knasing i hodet (den sitter jo i kjevebenet så det knaser litt når de vrikker den ut) men "gled" hel ut uten problemer. Har opplevd at tanna delte seg så tannlegen måtte borre i kjevebenet for å få ut resten og hos kirurgen/spesialisten en rot som pekte i alle retninger så de måtte lage et ganske stort hull i tannkjøttet og borre i kjeven for å få ut alt og sy igjen etterpå (eneste gangen jeg har hatt sting). 

Ingen av gangene var det vondt, de bedøvet deg godt 

To av gangene kjente jeg heller ingen smerte etterpå, ikke noe behov for smertestillende etterpå. Ene gangen måtte jeg ta paracet i et par dager for det var ømt og vondt i hele tannrekka, men ikke voldsomme smerter da heller. 

Alt i alt gikk det helt fint alle gangene, jeg er overhodet ikke traumatisert ihvertfall. 

Anonymkode: 7ec93...f1b

Skrevet

de ventende pasientene. Dritkjip opplevelse, valgte en annen tannlege til siste tann. Den ble trukket på normalt vis, ikke noe stress. 

Anonymkode: 66368...8ef

Skrevet
Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

de ventende pasientene. Dritkjip opplevelse, valgte en annen tannlege til siste tann. Den ble trukket på normalt vis, ikke noe stress. 

Oi, her ble nesten hele kommentaren borte 🙈 

Første satt fast i kjevebeinet og måtte bores løs. Gikk ganske greit, men en del hevelse og smerter i etterkant. Andre var et helvete hos en dritt-tannlege, som ba meg om å ikke skrike så høyt, for det ville skremme (...).

Skrevet

Har operert ut en visdomstann hos kjevespesialst, den hadde rot med bøy så måtte opereres ut. Denne operasjonen gikk veldig fint, og ingen komplikasjoner

Den andre ble trukket hos tannlegen etter stengetid, da var jeg litt engstelig med bare tannlegen og meg til stede. Fikk bedøvelse og på få sekunder var tanna ute, han glapp den og holdt på å svelge tanna rett ned 🤭. Så jeg har hatt veldig greie erfaringer med å trekke visdomstenner. Begge mine har blitt tatt i underkjeven. 

Anonymkode: 3a402...882

Skrevet

Jeg har trukket 3 av mine. Det gikk kjempegreit, ingen komplikasjoner og ikke særlig smerter etterpå. Sydd et sting den ene gangen, de andre ikke nødvendig å sy. 

Anonymkode: e72dd...c8e

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har trekt tre stykker, to hos den vanlige tannlegen og en hos spesialist/kirurg. 

De tar bilde av rota hos tannlegen og de ser fort om det er røtter de ikke vil ta selv. 

Jeg har opplevd at en tann gikk greit ut, litt knasing i hodet (den sitter jo i kjevebenet så det knaser litt når de vrikker den ut) men "gled" hel ut uten problemer. Har opplevd at tanna delte seg så tannlegen måtte borre i kjevebenet for å få ut resten og hos kirurgen/spesialisten en rot som pekte i alle retninger så de måtte lage et ganske stort hull i tannkjøttet og borre i kjeven for å få ut alt og sy igjen etterpå (eneste gangen jeg har hatt sting). 

Ingen av gangene var det vondt, de bedøvet deg godt 

To av gangene kjente jeg heller ingen smerte etterpå, ikke noe behov for smertestillende etterpå. Ene gangen måtte jeg ta paracet i et par dager for det var ømt og vondt i hele tannrekka, men ikke voldsomme smerter da heller. 

Alt i alt gikk det helt fint alle gangene, jeg er overhodet ikke traumatisert ihvertfall. 

Tusen takk. Høres heftig ut det du var gjennom. Det er jo alltid en risiko. 

Kjenner jeg er fascinert av det kommende inngrepet! Håper jeg slipper lettere unna! 

Skrevet

Jeg har trukket begge mine i overkjeven. Var hos min vanlige tannlege. Altså: Det gikk så dundrende uproblematisk og smertefritt både under trekkingen og etterpå at jeg nesten ble litt skuffet... Joda. Jeg satser på at visdomstenner nede holder seg på matta (eller nede i kjeven som de faktisk er), for det tror jeg er en annen historie. Men jeg er jo ikke 48 år ennå, så time will show...  Good luck! Dette ruler du! 

Skrevet
12 timer siden, prebs skrev:

Jeg har trukket begge mine i overkjeven. Var hos min vanlige tannlege. Altså: Det gikk så dundrende uproblematisk og smertefritt både under trekkingen og etterpå at jeg nesten ble litt skuffet... Joda. Jeg satser på at visdomstenner nede holder seg på matta (eller nede i kjeven som de faktisk er), for det tror jeg er en annen historie. Men jeg er jo ikke 48 år ennå, så time will show...  Good luck! Dette ruler du! 

Takk for en real peptalk!
Godt å høre at det gikk (skuffende) bra for deg :5:

Skrevet

Trukket alle 4. Første fordi det ble betennelse og jeg hovna i underkjeven. Så ut som noen hadde slått til meg. Lå en flik med tannkjøtt over, så vanskelig å få vekk all matrester. Tanna ble spadd rett ut uten problemer. Men hadde utrolig vondt dagene etterpå, mest pga. betennelsen. 

Den andre i underkjeven tok jeg et år etterpå fordi den også fikk en kjøttflik over seg. Ble dradd rett ut. Rakk aldri å bli betennelse. Ganske vondt i par dager. 

6 år senere tok jeg begge i overkjeven med en ukes mellomrom. Ikke vondt i det hele tatt. De var blitt plagsomme med krona ut i kinnet. Selv om de hadde en kjip vinkel, så var røttene rette og de ble dradd rett ut. Blødde som er helvete av den første i 23,5 timer. Slutta akkurat å blø da jeg var tilbake på venterommet for å sjekke blødningen. Fikk gasbind med noe slutt å blø greier. Da den andre skulle trekkes fikk jeg bedøvelse med mye adrenalin i for å hindre ny heftig blødning. Men den fikk jeg hjertebank av da jeg reiste meg opp fra tannlegestolen. 

Samme kjevekirug som tok alle mine 4. Han sa at i underkjeven er det smertefullt pga. mye nerver. I overkjeven er det lite nerver i området rundt og gjør derfor mindre vondt, men det blør gjerne mye pga. tyngdekraften. 

Lykke til, de tenna er bare å bli kvitt så fort de begynner å krangle med deg. 

Anonymkode: 06ab2...9cf

Skrevet

Hvorfor skal du trekke den hvis den ikke plager deg?

Anonymkode: 331b5...62b

Skrevet
44 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor skal du trekke den hvis den ikke plager deg?

Anonymkode: 331b5...62b

Tannlegen ser gjerne hull før de gjør vondt da 

Skrevet

Jeg har trukket to. Begge oppe. De to nede har jeg ikke fått enda. 
jeg er skikkelig redd for bedøvelse i munnen. Ba de trekke uten. Helvetes vondt i noen sekunder, men gikk fort over. Så ble det mindre og mindre vondt slik det skal og så var jeg like fin. Tok kanskje 3 timer.

Anonymkode: df821...9ca

Skrevet
18 timer siden, Graciegirl skrev:

I en alder av 48 har plutselig en visdomstann slått seg vrang. Tannlegen oppdaget det på ordinær kontroll, jeg ante ingen ting. Takk for den, fredag 13! 

Jeg trodde jeg skulle seile gjennom livet med alle fire i behold, men den gang ei. Har heldigvis verdens beste tannlege og null tannlegeskrekk til vanlig. 

Noen som har trukket visdomstann? Hvor lite gøy er det!? Skjønner jo det er individuelt, men tar gjerne imot erfaringer. 

Jeg har trukket to nede og en oppe. De nede var vanskelig å få ut, de sitter bedre enn de oppe. Det er ubehagelig, særlig det å måtte gape så lenge. Og så gjør det vondt i et par timer senere, så greit å ta smertestillende.

Anonymkode: aeeeb...7bd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...