Gå til innhold

Er mangel på empati et tegn på lavere intelligens?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Måten man er mot andre mennesker på er jo også en del av menneskets intelligens. Jeg har sett mange her inne som fremstår nærmest empatiløse, og det ser ut til at det er en parallell mellom dét og at man er litt kort og grunn? 

Finnes det seriøs forskning på det? 

Anonymkode: bfae3...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er ingen korrelans mellom empati og IQ.

Jeg har selv en IQ på 132, men har ikke hatt så veldig godt utviklet empati. Jobber med å utvikle empatien.. Begge mine foreldre har høy utdanning (den ene er professor og den andre har hovedfag) men de har begge mye emosjonelle problemer og er ikke spesielt empatiske.

Min mann er både intelligent og empatisk. Moren hans er ikke spesielt intelligent, vil tippe hun har en IQ på litt under 100. Hun fullførte ikke høyere utdanning og forstår ikke avanserte konseptet. Men hun er en varm og omsorgsfull person med mye empati. Hun forstår hva andre behøver og er en god lytter.

Anonymkode: 27cd0...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ingen korrelans mellom empati og IQ.

Jeg har selv en IQ på 132, men har ikke hatt så veldig godt utviklet empati. Jobber med å utvikle empatien.. Begge mine foreldre har høy utdanning (den ene er professor og den andre har hovedfag) men de har begge mye emosjonelle problemer og er ikke spesielt empatiske.

Min mann er både intelligent og empatisk. Moren hans er ikke spesielt intelligent, vil tippe hun har en IQ på litt under 100. Hun fullførte ikke høyere utdanning og forstår ikke avanserte konseptet. Men hun er en varm og omsorgsfull person med mye empati. Hun forstår hva andre behøver og er en god lytter.

Anonymkode: 27cd0...017

Det tror jeg ikke på et sekund engang, meeen det kan hende at de jeg har i tankene bare er empatiløse og dumme. 

Men jeg vet om flere med lite empati, og fellesnevneren er at de ikke er veldig smarte ellers. Ikke direkte dumme, men du merker at det er noe som skurrer når du snakker med dem.

Anonymkode: bfae3...209

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Anonym bruker skrev:

Det tror jeg ikke på et sekund engang, meeen det kan hende at de jeg har i tankene bare er empatiløse og dumme. 

Men jeg vet om flere med lite empati, og fellesnevneren er at de ikke er veldig smarte ellers. Ikke direkte dumme, men du merker at det er noe som skurrer når du snakker med dem.

Anonymkode: bfae3...209

Du TROR IKKE PÅ vedkommendes beskrivelse av sin egen familie? Det er jo en ny vri på å være vrang, må jeg si.

Anonymkode: bdcb9...e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er ingen sammenheng mellom IQ og empati i seg selv. IQ handler jo om å se sammenhenger, å det kan aknskje være lettere å forfalske empati, eller skjønne når man trenger å vise empati om man skjønner sammenhengen med dette, men dette handler kun i saker der man ikke har empati fra før av. 

Mange psykopater har svært høy IQ, men mangler empati. Så nei, det er ingen sammenheng!:)

Anonymkode: e0be0...8c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det fonnes fere deffinisjoner på hva inteligens er. Den tradisjoneøle dreier seg om probøemløsing. Der har jeg ikke sett noe som skulle tyde på sterk korelasjon, med unntak av de med aller lavest IQ. 

Så er det jo også andre måter å deffinere inteligens på. Noen tar også med faktorer som kreativitet, musikalitet, kropsbeherskelse, sossiale ferdigheter osv. Hvis du bruker ordet på den måten vil empati også kunne være med på bestemme hvor høyt du kommer på intelligensskalaen. Det er likevell tvilsomt om emoati har noen direkte sammenheng med de andre faktorene ved en slik deffinisjon.

En annen sak er at jeg tror ulike (sub) kulturer og miljøer har forsljellige tanker om hva som kjennetegner et empatisk menneske. Det kan gjøre at de fleste av oss har lett for å oppfatt mennesker med en annen kultur enn oss selv som mindre empatiske. Jeg kan for eksempel tenke med at mennesker som bor i en by og har lang utdanning kan tenke at de som jobber på sakteri eller driver med jakt må ha lav grad av empati, mens de som driver med dette ikke oppfatter det slik. 

Anonymkode: 32102...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Denne går mer på sosial intelligens, men det er selvfølgelig en viss sammenheng mellom sosial intelligens og empati:

https://forskning.no/spor-en-forsker-hjernen-sosiale-relasjoner/spor-en-forsker-har-folk-med-hoy-iq-lavere-sosial-intelligens/504815

Anonymkode: 297ea...777

Må rette meg inn litt. I overskriften stilles det spørsmål om hvorvidt empati er et tegn på lavere intelligens. Det mener jeg ikke det er. Man kan ikke uten videre gå ut fra at mennesker med lav evne til å vise empati er uintelligente, men en viss korrelasjon mellom intelligens og empati tror jeg nok det er, uten at det ene utelukker (eller nødvendigvis innbefatter) det andre.

Anonymkode: 297ea...777

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker med psykopati har høy intelligens og lav empati. Nå snakket jeg om mennesker med reell diagnose. Ordnet «psykopat» er misbrukt, og alle har en eks eller en sjef som de mener er psykopat. 
 

de med diagnosen har ofte en iq på godt over 130 samt en god utviklet, men falsk eq. Emapatien og sympatien er derimot lav.

Om det finnes en sammenheng mellom ren intelligens og empati hos «mannen i gata», det vet jeg ikke.

Anonymkode: 63a6e...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, virkelig ikke. Men hvis man BÅDE er tjukk i nøtta og empatiløs, fremstår man jo som ekstra lite attraktiv. Det er sikkert derfor du særlig har merket deg disse individene. 

Anonymkode: 52d42...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Mennesker med psykopati har høy intelligens og lav empati. Nå snakket jeg om mennesker med reell diagnose. Ordnet «psykopat» er misbrukt, og alle har en eks eller en sjef som de mener er psykopat. 
 

de med diagnosen har ofte en iq på godt over 130 samt en god utviklet, men falsk eq. Emapatien og sympatien er derimot lav.

Om det finnes en sammenheng mellom ren intelligens og empati hos «mannen i gata», det vet jeg ikke.

Anonymkode: 63a6e...c30

Om man tenker omvendt vil f.eks en person med downs syndrom score svært høyt på eq (emosjonell intellegens), mens de på en iq test vil score svært lavt. 

Anonymkode: 63a6e...c30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Om man tenker omvendt vil f.eks en person med downs syndrom score svært høyt på eq (emosjonell intellegens), mens de på en iq test vil score svært lavt. 

Anonymkode: 63a6e...c30

Er det egentlig slik at folk med downs syndrom er født med høyere eq enn andre eller bare virker det sånn?

Virker det mer påfallende forde de har mindre filter for å uttrykke seg og derfor virker modigere til å vise følelser eller er de faktisk mer empatiske? 

Er de spessielt empatiske eller virker det slik fordi forskjeller på iq og eq er stor?

Er de født med høyere eq enn andre eller har de utviklet denne siden hos seg som "overlevelsesstrategi" for å kompsnsere for lav iq?

Anonymkode: 32102...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Er det egentlig slik at folk med downs syndrom er født med høyere eq enn andre eller bare virker det sånn?

Virker det mer påfallende forde de har mindre filter for å uttrykke seg og derfor virker modigere til å vise følelser eller er de faktisk mer empatiske? 

Er de spessielt empatiske eller virker det slik fordi forskjeller på iq og eq er stor?

Er de født med høyere eq enn andre eller har de utviklet denne siden hos seg som "overlevelsesstrategi" for å kompsnsere for lav iq?

Anonymkode: 32102...678

Jeg tror ikke mennesker med down syndrom har spesielt høy EQ. Det har heller ikke barn. De har nok en veldig tydelig måte å vise sin medfølelse og sympati på, med klemmer og ord, men jeg tror ikke de har noen høyt utviklet evne til å se andre menneskers behov og sette dem foran egne. 

Anonymkode: 15e83...c43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne vært greit å vite at det på ingen måte er noe som heter EQ. Alle forskjeller er personlighetstrekk. Empati er noe, men er definert på forskjellige måter av forskjellige forskere. I tillegg omtales empati som noe helt annet i media for å gjøre alt ennå vanskeligere. Emosjonell intelligens eksisterer ikke. Det er ingen del av psykologien. Lurt å få meg seg og forstå hvorfor. Det er IQ og de fem store. That's It! Vet du ikke hva de fem store er, så har forferdelig mye å lese før du veier inn i en debatt om "EQ". 

https://www.inc.com/quora/its-time-to-stop-talking-about-eq-because-it-doesnt-actually-exist.html

Anonymkode: e8a26...3fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det fonnes fere deffinisjoner på hva inteligens er. Den tradisjoneøle dreier seg om probøemløsing. Der har jeg ikke sett noe som skulle tyde på sterk korelasjon, med unntak av de med aller lavest IQ. 

Så er det jo også andre måter å deffinere inteligens på. Noen tar også med faktorer som kreativitet, musikalitet, kropsbeherskelse, sossiale ferdigheter osv. Hvis du bruker ordet på den måten vil empati også kunne være med på bestemme hvor høyt du kommer på intelligensskalaen. Det er likevell tvilsomt om emoati har noen direkte sammenheng med de andre faktorene ved en slik deffinisjon.

En annen sak er at jeg tror ulike (sub) kulturer og miljøer har forsljellige tanker om hva som kjennetegner et empatisk menneske. Det kan gjøre at de fleste av oss har lett for å oppfatt mennesker med en annen kultur enn oss selv som mindre empatiske. Jeg kan for eksempel tenke med at mennesker som bor i en by og har lang utdanning kan tenke at de som jobber på sakteri eller driver med jakt må ha lav grad av empati, mens de som driver med dette ikke oppfatter det slik. 

Anonymkode: 32102...678

Vurdert et skrivekurs?

Anonymkode: 1ed7d...d55

Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Vurdert et skrivekurs?

Anonymkode: 1ed7d...d55

5 år med ekstraundervisning på barneskolen var mer enn nok. Utrolig nok gikk jeg ut av videregående med 5 i norsk på tross av elendig rettskrivning.

Forhåpentlig forsto du innholdet selv om det var mange feil. Hvis ikke må du bare spørre så skal jeg forklare hva jeg mente.

Anonymkode: 32102...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det fonnes fere deffinisjoner på hva inteligens er. Den tradisjoneøle dreier seg om probøemløsing. Der har jeg ikke sett noe som skulle tyde på sterk korelasjon, med unntak av de med aller lavest IQ. 

Så er det jo også andre måter å deffinere inteligens på. Noen tar også med faktorer som kreativitet, musikalitet, kropsbeherskelse, sossiale ferdigheter osv. Hvis du bruker ordet på den måten vil empati også kunne være med på bestemme hvor høyt du kommer på intelligensskalaen. Det er likevell tvilsomt om emoati har noen direkte sammenheng med de andre faktorene ved en slik deffinisjon.

En annen sak er at jeg tror ulike (sub) kulturer og miljøer har forsljellige tanker om hva som kjennetegner et empatisk menneske. Det kan gjøre at de fleste av oss har lett for å oppfatt mennesker med en annen kultur enn oss selv som mindre empatiske. Jeg kan for eksempel tenke med at mennesker som bor i en by og har lang utdanning kan tenke at de som jobber på sakteri eller driver med jakt må ha lav grad av empati, mens de som driver med dette ikke oppfatter det slik. 

Anonymkode: 32102...678

Ingen fare dor høy IQ her i alle fall....

Anonymkode: 675e8...b38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ingen fare dor høy IQ her i alle fall....

Anonymkode: 675e8...b38

Så var det dette med «å kaste stein i glasshus», da. 

Anonymkode: 7e286...cf5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Anonym bruker skrev:

Ingen fare dor høy IQ her i alle fall....

Anonymkode: 675e8...b38

Jeg er er ikke en spessielt empatisk person og jeg staver gårlig, men jeg er fatisk ganske intelligent. 😊

Anonymkode: 32102...678

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, Anonym bruker skrev:

Mennesker med psykopati har høy intelligens og lav empati. Nå snakket jeg om mennesker med reell diagnose. Ordnet «psykopat» er misbrukt, og alle har en eks eller en sjef som de mener er psykopat. 
 

de med diagnosen har ofte en iq på godt over 130 samt en god utviklet, men falsk eq. Emapatien og sympatien er derimot lav.

Om det finnes en sammenheng mellom ren intelligens og empati hos «mannen i gata», det vet jeg ikke.

Anonymkode: 63a6e...c30

👌

Anonymkode: 0a111...5cc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...