Gå til innhold

Legens foreskriving av medisiner

Anbefalte innlegg

Skrevet

For en god stund tilbake hadde jeg bronkitt, og fikk foreskrevet Cosylan. Da dette ikke tok knekken på hosten, og jeg i tillegg hostet på meg store smerter i brystet (muskulært), så fikk jeg ytterligere en flaske Cosylan i tillegg til en kur med Brexidol (betennelsesdempende) og Nobligan (smertestillende). Etter å ha brukt dette en stund, uten nevneverdige forbedringer, fikk jeg ytterligere en kur med Brexidol, og en boks med Kodein tabletter (hostedempende). Cosylan inneholder jo morfin. Kodein omdannes til morfin i kroppen. Altså ganske sterke medikamenter. Nobligan er også et opiat og merket med rød trekant. Plagene ga seg jo til slutt, og jeg sluttet med alle medisinene. Men kroppen brukte litt tid på å avvenne seg alt. Jeg synes imidlertid dette var mye medikamenter på en gang. Lurer litt på hvor gunstig/lite gunstig dette er for kroppen?

Anonymkode: 3c584...f30

Fortsetter under...

Skrevet

Det er selvfølgelig ikke gunstig, men det var heller ikke hosten din, som var så voldsom at den ga deg "store smerter i brystet". Du velger jo selv om du skal ta medisinene, så siden du tok dem, regner jeg med at hosten var fæl og smertene var fæle? Du må veie opp to onder, og det er det legen din har gjort, og landet på at du ville ha nytte av medisinene som veide opp ulempene.

Cosylan og Nobligan har jeg selv erfaring med, og de har ingen "ruseffekt" på meg, men jeg vet de har det på andre. Uansett blir man ikke avhengig av en enkeltkur, så selv om man må trappe ned, er midlene til slutt ute av kroppen og du får heldigvis ikke tak i mer uansett. :P

God bedring!

Anonymkode: 641ac...350

Skrevet
31 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er selvfølgelig ikke gunstig, men det var heller ikke hosten din, som var så voldsom at den ga deg "store smerter i brystet". Du velger jo selv om du skal ta medisinene, så siden du tok dem, regner jeg med at hosten var fæl og smertene var fæle? Du må veie opp to onder, og det er det legen din har gjort, og landet på at du ville ha nytte av medisinene som veide opp ulempene.

Cosylan og Nobligan har jeg selv erfaring med, og de har ingen "ruseffekt" på meg, men jeg vet de har det på andre. Uansett blir man ikke avhengig av en enkeltkur, så selv om man må trappe ned, er midlene til slutt ute av kroppen og du får heldigvis ikke tak i mer uansett. :P

God bedring!

Anonymkode: 641ac...350

Siden det ikke er lov til å kjøre bil når man tar Cosylan, så må det jo være en viss ruseffekt i det

Anonymkode: aaded...428

Skrevet
29 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Siden det ikke er lov til å kjøre bil når man tar Cosylan, så må det jo være en viss ruseffekt i det

At man presterer dårligere betyr ikke at man har ruseffekt.

Anonymkode: 70a55...236

Skrevet
35 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke forbud mot å kjøre bil ved bruk av Cosylan

Anonymkode: e11c9...e67

Skrevet
41 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er ikke det lov? Rød trekant betyr ikke forbud, men utøv forsiktighet. 

Anonymkode: d14d8...9c4

Annonse

Skrevet

Rød trekant betyr at en av de kjente bivirkningene er bl a sløvhet, og at det dermed er lite forenlig med bilkjøring.

Skrevet
26 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor er ikke det lov? Rød trekant betyr ikke forbud, men utøv forsiktighet. 

Anonymkode: d14d8...9c4

Det er blitt mye strengere. Morfipreparater f.eks er det egne regler for, det er ikke selvsagt at det er lov å kjøre med de

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er blitt mye strengere. Morfipreparater f.eks er det egne regler for, det er ikke selvsagt at det er lov å kjøre med de

Jo, det er ingen generelle forbud mot å kjøre selv om man inntar medisiner merket ned rød trekant Så lenge du bruker de som forskrevet 

https://helsenorge.no/legemidler/bilkjoring-og-legemidler

https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/rettsmedisinske-fag/alkohol-og-rusmidler/rusmidler-og-avhengighet/hvor-lenge-etter-inntak-er-stoffene-i-kroppen

Skrevet

Jeg hadde ikke tatt så sterke medikamenter med en sånn diagnose. Medikamentene er vanedannende, en bør i aller høyeste grad ha respekt for de. Jeg synes det er merkelig at legen gir deg det. 

Anonymkode: 78667...38a

Skrevet

Skal gi tvilen til gode og håpe at legen i denne prosessen sendte deg på utredning som feks røntgen av brystet og prøver? Hvis ikke så stusser jeg, for ja dette var sterke medikamenter - Spesielt i kombinasjon. Om det er så ille, så burde man grave dypere i det og ikke bare "skjule" symptomene. Godt å høre at du vente deg av med de. Og ja, klart du fikk dels abstinens symptomer i overgangen for samtlige av de er vanedannende (høres ut som om du måtte ta de over litt tid, siden du var tilbake der flere ganger) . 

Anonymkode: 8a870...15d

Skrevet

Wow. Du fikk alt det pga hoste? Ikke rart vi i rusomsorgen har nok å gjøre. (Ikke misforstå, jeg mener ikke du ble avhengig, men folk blir det). 

Neste gang ville jeg kanskje bedt om røntgen. Jeg hadde lungebetennelse i 7 mnd og fikk kun cosylan, og antibiotika.

Anonymkode: f399a...79d

Skrevet
33 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Wow. Du fikk alt det pga hoste? Ikke rart vi i rusomsorgen har nok å gjøre. (Ikke misforstå, jeg mener ikke du ble avhengig, men folk blir det). 

Neste gang ville jeg kanskje bedt om røntgen. Jeg hadde lungebetennelse i 7 mnd og fikk kun cosylan, og antibiotika.

Anonymkode: f399a...79d

... Tenkte det samme. Den legen tok noen risikable valg. Med rette personen kunne det vært starten på noe enda verre. 

Anonymkode: 8a870...15d

Annonse

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Rød trekant betyr at en av de kjente bivirkningene er bl a sløvhet, og at det dermed er lite forenlig med bilkjøring.

Kjører du på dette og er i en ulykke , og det tas blodprøve , da finner de dette stoffet i blodet , og du kan få tildelt skyld, miste lappen osv . Du kan og drepe personer i trafikken for en har nedsatt reaksjonsevne .

synes du da det er ok å kjøre på??? 
selv om legen skulle si at det er ok å kjøre med rød trikant, så er det den som har tatt det som får smellen, ikke legen.

F eks når det gjelder hun skijenta johaug, hvem fikk smellen, hun eller legen? 
En har selv et valg hvordan dette gjøres.

På apoteket anbefales det at f eks cosylan bare brukes kveld/natt for å sove, og ingen kjøring før etter 8 timer. Dette pleier lege og si, men skriver ofte : ... ml 3 ganger daglig .

Er du så syk at du må bruke maks dose, er du og for syk til å sette deg i bilen.

Anonymkode: a7f9e...90f

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jo, det er ingen generelle forbud mot å kjøre selv om man inntar medisiner merket ned rød trekant Så lenge du bruker de som forskrevet 

https://helsenorge.no/legemidler/bilkjoring-og-legemidler

https://oslo-universitetssykehus.no/fag-og-forskning/nasjonale-og-regionale-tjenester/rettsmedisinske-fag/alkohol-og-rusmidler/rusmidler-og-avhengighet/hvor-lenge-etter-inntak-er-stoffene-i-kroppen

Det er stor forskjell på medisiner som du bruker daglig og kroppen blir vant til, og medisiner som kroppen ikke er vant til.

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er ikke forbud mot å kjøre bil ved bruk av Cosylan

Det stemmer ikke. Det er faktisk forbud mot å kjøre bil etter inntak av cosylan. Du må lese lovverk.

Anonymkode: 58682...487

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...