Gå til innhold

Montere pepperkakehus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har aldri gjort det før og ungene skal pynte i morgen. Hvordan er det lettest å sette det sammen? Med sukker? Og går det ann å ta melisglasur i en brødpose, klippe hull i enden og bruke det til å få glasuren utover? 🤔

Anonymkode: 8ac1f...125

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja og ja. 

Anonymkode: 6b961...a5f

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Ja og ja. 

Går det ann å gjøre det alene eller bør vi være to for å montere.

Skrevet

Jeg bruker limpistol til monteringen. Jeg tar ungene pynte huset flatt i enkelte deler, og så venter jeg til melisglasuren har stivnet og pynten sitter fast, før jeg monterer huset. 

Smeltet sukker har jeg prøvd en gang, da endte jeg opp med nokså mange brannsår og en ødelagt stekepanne. 

Smeltet smørbukkaramell har jeg også prøvd en gang. Det holdt noen få dager, før hele huset seg utover og karamellen strakk seg til lange tråder.

Skrevet

Jeg har gått over til baking glue. Synes sukker er et helvete. Baking glue funker som bare det. Den fra Fr. Oetker er OK. 

Anonymkode: 0db59...b4f

Skrevet
1 minutt siden, Superdolly skrev:

Jeg bruker limpistol til monteringen. Jeg tar ungene pynte huset flatt i enkelte deler, og så venter jeg til melisglasuren har stivnet og pynten sitter fast, før jeg monterer huset. 

Smeltet sukker har jeg prøvd en gang, da endte jeg opp med nokså mange brannsår og en ødelagt stekepanne. 

Smeltet smørbukkaramell har jeg også prøvd en gang. Det holdt noen få dager, før hele huset seg utover og karamellen strakk seg til lange tråder.

Takk for tips 👍 Det høres kjempe lurt ut å pynte først og montere etterpå.

Skrevet (endret)

Mens jeg syns sukker er veldig greit og lettvint. Smelter det i en vid kjele, eller stekepanne. Rører ikke før det har smeltet, ellers ødelegger man pannen. Dypper delene på pepperkakehuset direkte i kjelen. 

Barn er selvsagt bannlyst på kjøkkenet mens monteringen står på. 

Endret av Leverpostei
Skrevet
2 minutter siden, Leverpostei skrev:

Mens jeg syns sukker er veldig greit og lettvint. Smelter det i en vid kjele, eller stekepanne. Rører ikke før det har smeltet, ellers ødelegger man pannen. Dypper delene på pepperkakehuset direkte i kjelen. 

Barn er selvsagt bannlyst på kjøkkenet mens monteringen står på. 

Sånn gjør jeg det også 😊

Skrevet

Jeg bruker smørbukk. Helt genialt! 

Anonymkode: 84685...ff2

Skrevet

Jeg bruker smørbukk-karameller, og har aldri hatt problemer slik en over her har kommentert. Mye lettere enn sukker, og mye mer holdbart enn melis. 
Det er lettest å være to om monteringen, særlig hvis du bruker melis som stivner seint. 

Anonymkode: d39bc...e71

Skrevet

Jeg bruker også alltid smørbukk. Har aldri hatt problemene som er beskrevet ovenfor. Og vi lager hus, kirke, elefant, løve osv. Skikkelig pepperkake-dyrehage 🙈

Skrevet

Smørbukk her også. Smelter i mikroen. Fungerer strålende, og holder til huset knuses. Gjør mye av pyntingen først, mens delene ligger flatt, og monterer etterpå. 

Skrevet

Jeg bruker eggehvite, melis og litt sitronsaft. Henger som bare det. Sprøyter på med brødpose e.l.

Anonymkode: 8aa57...2e5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...