Gå til innhold

Hva gjør dere når det blir slutt som par?


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg er 27 år og vært sammen med samboeren i 11 år. Jeg kjenner meg egentlig klar for å gå videre selvom jeg elsker han og alltid vil gjøre det så er det bare ikke nok lenger. 
 

jeg tok det forsiktig opp med han for en stund tilbake men han reagerte med sinne og sa Blandt annet at han ikke har råd til å leie en leilighet alene. 
 

jeg har tenkt på det i ettertid også, at hvis jeg går fra han så har han ingen sted å bo. Han har ikke råd til å leie leilighet alene og ikke mulighet for å bo hos foreldre eller med en kompis heller. Men Alikevell så kan vi jo ikke holde sammen bare av den grunn. Men føler liksom jeg må komme med noen tips og forslag til han for at han skal klare seg, i tillegg så har vi 3mnd oppsigelsestid på leiligheten som vil si at vi må bo sammen i 3 mnd etterpå noe som blir veldig vanskelig da ingen av oss kan bo her alene med den høye husleien..  noen som har tips eller har vært borti lignende? Hvordan ordnet dere det?

Anonymkode: db6a9...f72

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis dere begge står som leietakere på kontrakten dere har nå er begge to ansvarlige for den.

Du er ikke ansvarlig for ham og hva han ev. gjør med sitt liv etter det ev. er slutt mellom dere.

Har han ikke råd til å leie noe alene, da må han finne noe billig, ev. må han høre med kommunen om han kan få noe støtte, om han kvalifiserer til det hvis han har veldig lite inntekt.

At han ikke har råd til å leie en leilighet alene er ikke noen grunn til å holde sammen.

Men - du skriver at han reagerte med sinne da du tok det opp. Forhåpentligvis er det sinnet kun pga. en naturlig frykt for å miste deg. Vær imidlertid oppmerksom på at noen menn kan bli farlige når man slår opp med dem, så når du ev. slår opp med ham, ha en venninne eller familiemedlem i bakhånd som du har avtalt skal sjekke om du har det bra, f.eks. ringe deg på et bestemt klokkeslett.

Dere må finne en løsning på den leieperioden dere er ansvarlige for. Å bo sammen i tre måneder etter det ev. er slutt, det tror jeg kan være veldig vanskelig, særlig siden han tydeligvis ikke ønsker at det skal bli slutt. Det går an å snakke med huseier og høre om det er mulig å få kortere oppsigelsestid, eller om dere vet om noen som kunne tenkt seg å bo der så kan dere kanskje formidle kontakt med huseier slik at de flytter inn når dere flytter ut, og slik kanskje sparer dere for 1-3 mnd. husleie.

Anonymkode: 59137...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har han ikke råd til å leie alene da? Om det er fordi dere bor sentralt i en dyr by f.eks så må han jo bare belage seg på å flytte litt mer usentralt for å få noe billigere.

Regner med dere har barn siden du er på denne siden? Da er det viktig å ikke bo for langt unna hverandre, så kanskje du også kan flytte litt mot stedet han evt må leie for å hindre for stor avstand mellom dere.

Har du mye bedre lønn enn han, og er det noen grunn til det? Kan han jobbe mer, bytte jobb, ta mer utdanning e.l.?

Du var jo veldig ung da dere ble sammen og det er sjelden slike forhold varer livet ut, det er vanlig å ha mer enn en kjæreste som voksen. Det er noen som klarer det, har selv en venninne som fremdeles nå som vi er i 40-årene er sammen med han hun ble sammen med i 9.klasse, men det er ikke så vanlig.

Anonymkode: 795f2...768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hvorfor har han ikke råd til å leie alene da? Om det er fordi dere bor sentralt i en dyr by f.eks så må han jo bare belage seg på å flytte litt mer usentralt for å få noe billigere.

Regner med dere har barn siden du er på denne siden? Da er det viktig å ikke bo for langt unna hverandre, så kanskje du også kan flytte litt mot stedet han evt må leie for å hindre for stor avstand mellom dere.

Har du mye bedre lønn enn han, og er det noen grunn til det? Kan han jobbe mer, bytte jobb, ta mer utdanning e.l.?

Du var jo veldig ung da dere ble sammen og det er sjelden slike forhold varer livet ut, det er vanlig å ha mer enn en kjæreste som voksen. Det er noen som klarer det, har selv en venninne som fremdeles nå som vi er i 40-årene er sammen med han hun ble sammen med i 9.klasse, men det er ikke så vanlig.

Anonymkode: 795f2...768

Spiller det noen rolle hvorfor hun ev. har bedre lønn enn ham?

 

Anonymkode: 59137...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hvis dere begge står som leietakere på kontrakten dere har nå er begge to ansvarlige for den.

Du er ikke ansvarlig for ham og hva han ev. gjør med sitt liv etter det ev. er slutt mellom dere.

Har han ikke råd til å leie noe alene, da må han finne noe billig, ev. må han høre med kommunen om han kan få noe støtte, om han kvalifiserer til det hvis han har veldig lite inntekt.

At han ikke har råd til å leie en leilighet alene er ikke noen grunn til å holde sammen.

Men - du skriver at han reagerte med sinne da du tok det opp. Forhåpentligvis er det sinnet kun pga. en naturlig frykt for å miste deg. Vær imidlertid oppmerksom på at noen menn kan bli farlige når man slår opp med dem, så når du ev. slår opp med ham, ha en venninne eller familiemedlem i bakhånd som du har avtalt skal sjekke om du har det bra, f.eks. ringe deg på et bestemt klokkeslett.

Dere må finne en løsning på den leieperioden dere er ansvarlige for. Å bo sammen i tre måneder etter det ev. er slutt, det tror jeg kan være veldig vanskelig, særlig siden han tydeligvis ikke ønsker at det skal bli slutt. Det går an å snakke med huseier og høre om det er mulig å få kortere oppsigelsestid, eller om dere vet om noen som kunne tenkt seg å bo der så kan dere kanskje formidle kontakt med huseier slik at de flytter inn når dere flytter ut, og slik kanskje sparer dere for 1-3 mnd. husleie.

Anonymkode: 59137...df0

Herregud! Ta deg sammen. Alle menn er ikke kvinnemishandlere. Man kan vel bli sint uten å slå noen. Har du kanskje blitt sint noen gang?

De fleste mennesker som blir konfrontert med et samlivsbrudd får vel en slags reaksjon. 

På DIB er menn alt for ofte omtalt som enten kvinnemishandlere el voldtektsmenn. Er så lei av å høre det! De fleste er snille.

Anonymkode: 507cb...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Herregud! Ta deg sammen. Alle menn er ikke kvinnemishandlere. Man kan vel bli sint uten å slå noen. Har du kanskje blitt sint noen gang?

De fleste mennesker som blir konfrontert med et samlivsbrudd får vel en slags reaksjon. 

På DIB er menn alt for ofte omtalt som enten kvinnemishandlere el voldtektsmenn. Er så lei av å høre det! De fleste er snille.

Anonymkode: 507cb...f12

Det er jeg enig med deg i.

Men jeg har kjennskap til litt for mange som har opplevd at den "snille, gode mannen" endret seg totalt ved samlivsbrudd, og det har ikke endt fint.

Selvfølgelig kan man bli sint når den man bor med ønsker å bryte forholdet, det er forståelig. Men det er bare smart å ha litt i bakhodet at man bør ta litt forholdsregler når bruddet blir et faktum. Det er ikke det samme som å si at han er kvinnemishandler eller voldtektsmann - det er bare å være litt smart, ta smarte valg som gjør at man ikke setter seg selv, eller han, i en situasjon som kan utarte seg til noe ingen av dem ønsker.

Anonymkode: 59137...df0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jeg enig med deg i.

Men jeg har kjennskap til litt for mange som har opplevd at den "snille, gode mannen" endret seg totalt ved samlivsbrudd, og det har ikke endt fint.

Selvfølgelig kan man bli sint når den man bor med ønsker å bryte forholdet, det er forståelig. Men det er bare smart å ha litt i bakhodet at man bør ta litt forholdsregler når bruddet blir et faktum. Det er ikke det samme som å si at han er kvinnemishandler eller voldtektsmann - det er bare å være litt smart, ta smarte valg som gjør at man ikke setter seg selv, eller han, i en situasjon som kan utarte seg til noe ingen av dem ønsker.

Anonymkode: 59137...df0

Er fortsatt ikke enig.

Jeg ville aldri hatt behov for at venninner kontaktet meg på et avtalt tidspunkt for å sjekke om jeg fortsatt var i livet hvis jeg gjorde det slutt med mannen min. Og jeg tror de aller fleste menn kan takle et samlivsbrudd uten å bli farlige.

Hvis de var av den farlige typen ville du nok merke det lenge før. Men nå var det jo ikke den type forhold HI beskriver her.

Anonymkode: 507cb...f12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg ville aldri hatt behov for at venninner kontaktet meg på et avtalt tidspunkt for å sjekke om jeg fortsatt var i livet hvis jeg gjorde det slutt med mannen min. Og jeg tror de aller fleste menn kan takle et samlivsbrudd uten å bli farlige.

Anonymkode: 507cb...f12

Men HIs samboer reagerte med sinne, det er ikke et godt tegn. Mannen min har faktisk aldri vært sint på meg/vist meg sinne.

Anonymkode: 780fd...475

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har han ikke inntekt? Og er leie prisene så dyre der dere bor? Har han da mulighet til å flytte litt unna, så han har råd til å leie.

Jeg har en venninne på laveste sats ufør, som bodde i Lillestrøm, da hadde hun jo barn, og fikk barnetillegg og bidrag og trygd. Så da klarte hun husleie der. Men da barna ble 18 år, så måtte hun flytte 1,5 time unna, bare for å ha råd til husleie. 

Jeg ble selv dessverre ufør på minstesats i år, og sparer penger hver eneste måned. Sånn så jeg skal ha råd til å bo her en 2 års tid etter at yngste barnet blir 18 år. Etter det må jeg flytte ca 45 min unna, for å ha råd til å bo. 

Anonymkode: 4fa96...24a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 2.12.2019 den 16.13, Anonym bruker skrev:

Hvorfor har han ikke råd til å leie alene da? Om det er fordi dere bor sentralt i en dyr by f.eks så må han jo bare belage seg på å flytte litt mer usentralt for å få noe billigere.

Regner med dere har barn siden du er på denne siden? Da er det viktig å ikke bo for langt unna hverandre, så kanskje du også kan flytte litt mot stedet han evt må leie for å hindre for stor avstand mellom dere.

Har du mye bedre lønn enn han, og er det noen grunn til det? Kan han jobbe mer, bytte jobb, ta mer utdanning e.l.?

Du var jo veldig ung da dere ble sammen og det er sjelden slike forhold varer livet ut, det er vanlig å ha mer enn en kjæreste som voksen. Det er noen som klarer det, har selv en venninne som fremdeles nå som vi er i 40-årene er sammen med han hun ble sammen med i 9.klasse, men det er ikke så vanlig.

Anonymkode: 795f2...768

Hvor under forumsreglene står det at man må ha barn for å være på dette forumet? Kan heller ikke husket at jeg måtte huke sv for at jeg har barn da jeg ble medlem av forumet🙄🙄

Anonymkode: bda1a...168

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...