Gå til innhold

Stadig betennelser i kroppen. Flytter seg rundt.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er 45 år. Nesten aldri vært syk hele mitt liv. Har en trafikkskade i ryggen men holdt den i sjakk i alle år med trening. Sykemeldinger på hele mitt arbeidsliv kan vel telles på en hånd. Det siste året har jeg flere ganger fått en slags byll med verk rundt om på kroppen. Siste halve året har jeg hatt betennelse i en skulder, i hofta, korsrygg, ett kne. Ingenting galt med blodprøver. Har fått time til MR for å sjekke skaden i ryggen men legen finner altså ingenting galt. Nå har jeg fått betennelse i sitteknuten, hamstringfeste) Alle betennelser er bekreftet av fysioterapeut men han vet liksom ikke hva problemet er siden det flytter seg rundt i hele kroppen. Noen kan være relatert til ryggen men ikke alt. 

I desperasjon spør jeg nå her på et forum da. Noen som har erfaringer med det samme?

Anonymkode: ecd44...7ab

Fortsetter under...

Skrevet

Jeg har slitt med både betennelsesreaksjoner i ankler, knær, armer osv og verkebyller (som må tømmes) i mange år, har egentlig aldri tenkt på dem som relatert, men her er i alle fall min erfaring. Alt som ikke er byller ble bedre straks jeg droppet karbohydrater drastisk. Ikke noen full lavkarbo for det passer ikke mitt lynne, men dropper alt som er hvitt mel, for eksempel (brød, pasta, kaker...) og sukker der jeg kan. Det har hjulpet veldig. Byller får jeg mest ifb store stresspåkjenninger.

Anonymkode: 2eacd...191

Skrevet
2 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg har slitt med både betennelsesreaksjoner i ankler, knær, armer osv og verkebyller (som må tømmes) i mange år, har egentlig aldri tenkt på dem som relatert, men her er i alle fall min erfaring. Alt som ikke er byller ble bedre straks jeg droppet karbohydrater drastisk. Ikke noen full lavkarbo for det passer ikke mitt lynne, men dropper alt som er hvitt mel, for eksempel (brød, pasta, kaker...) og sukker der jeg kan. Det har hjulpet veldig. Byller får jeg mest ifb store stresspåkjenninger.

Anonymkode: 2eacd...191

Jeg har testet lavkarbo, eller grovkarbo heter det kanskje i 6 måneder nå. Jeg har IKKE hatt byller etter jeg startet men har hatt tre forskjellige betennelser i kroppen. Fysioterapeuten trodde ikke kostholdet mitt var et problem da jeg i utganspunktet var veldig sunn og fikk i meg minimalt av raffinerte matvarer. Dette er bare så rart. Har også spurt om det kan være aldersrelaterte plager men han mente jeg var så god form og godt trent at det var for tidlig. 

Skrevet

"Ingenting galt med blodprøver." Det betyr egentlig bare at de blodprøvene du har tatt ikke viser noe. Leger tar ofte bare et visst antall standardblodprøver, og hvis problemet ikke vises på dem så avskrives det som et problem. Det betyr jo ikke at det ikke kan vises på andre prøver.

Siden inflammasjonene flytter seg rundt i hele kroppen så tenker jeg at det er systemisk, noe som påvirker hele kroppen din. Så er selvfølgelig spørsmålet hva. Hva er testet hos deg? Ulike reumatiske sykdommer bør utelukkes, samme med stoffskiftet, diabetes og en del andre ting.

Det at du får byller med verk i er jo et så tydelig tegn at det bør følges opp videre også. Kan du ha en infeksjon som ikke vises på de vanlige prøvene? Det finnes jo mange ulike typer, borrelia er bare en av dem som kan gi merkelige symptomer. Fungerer immunforsvaret ditt som det skal?

Ellers er jeg enig med første som svarer - kostholdet er kjempeviktig! Og vekt, hvis du er overvektig. Er man overvektig har man også økt inflammasjon generelt i kroppen, som gjør at det lettere slår ut enkelte steder. Karbohydrater er omtrent som å helle bensin på et bål når det kommer til inflammasjoner, så det bør du forsøke å unngå mest mulig av, i hvert fall kutte sukker og andre raske karbohydrater, og begrense mengden av andre noe. I tillegg kan man spise mat som hemmer inflammasjoner i kroppen og som styrker immunforsvaret, f.eks. gurkemeie, ingefær, omega3 osv.

Anonymkode: 30978...74d

Skrevet

Et kjapt googlesøk viser at problemer med byller som oppstår ulike steder på kroppen kan være tegn på bl.a. en MRSA (s.aureus) eller stafylikokkinfeksjon man går med. Dette er for mer overfladiske byller, om jeg leste rett i farta, selv om de kan gå noenlunde dypt.  Noen autoimmune sykdommer kan visstnok også gi det. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3934592/

Hvis du får en byll igjen så ville jeg spurt om de kan ta en prøve av den og dyrke denne slik at de finner ut hvilke bakterier som er involvert hos deg!

Skrevet

Karbohydrater og svinekjøtt er ikke bra når du har betennelse i kroppen. Har selv slitt med senebetennelser. La om kostholdet til lavkarbo uten svin og problemet forsvant. Fikk i tillegg mer energi, sover bedre om natta og vekta har gått ned. 

Anonymkode: 9d0de...a69

Annonse

Skrevet

Hei. Jeg er sjekket for diabetes, stoffskifte (her sa legen hun ville ta utvidet test, aner ikke hva hun mente) jeg vet ikke alt jeg er testet for men arket var LANGT, og alle verdier var innenfor normalen. Legen min har ikke gitt opp, hun vil komme til bunns i dette sier hun så jeg utredes. Neste stopp er MR men har ikke time før i Januar. Jeg har jo null erfaring med å «være syk» så aner ikke hva jeg burde Google en gang. 🥴

HI

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Karbohydrater og svinekjøtt er ikke bra når du har betennelse i kroppen. Har selv slitt med senebetennelser. La om kostholdet til lavkarbo uten svin og problemet forsvant. Fikk i tillegg mer energi, sover bedre om natta og vekta har gått ned. 

Anonymkode: 9d0de...a69

Spiser lite kjøtt, kun ut fra at jeg ikke er så glad i det. Kan spise litt karbonadedeig og kylling, ellers spiser jeg mye fisk. Svinekjøtt spiser jeg aldri tror jeg. Husker ikke sist jeg spiste det egentlig. 

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Et kjapt googlesøk viser at problemer med byller som oppstår ulike steder på kroppen kan være tegn på bl.a. en MRSA (s.aureus) eller stafylikokkinfeksjon man går med. Dette er for mer overfladiske byller, om jeg leste rett i farta, selv om de kan gå noenlunde dypt.  Noen autoimmune sykdommer kan visstnok også gi det. https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3934592/

Hvis du får en byll igjen så ville jeg spurt om de kan ta en prøve av den og dyrke denne slik at de finner ut hvilke bakterier som er involvert hos deg!

Har ikke hatt byller på lenge, men skal huske på det. Takk. 😊

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...