Gå til innhold

Dere som har julepynt fra ca. 23.desember til 20 dag jul

Anbefalte innlegg

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

I motsetning til en over her hadde jeg fått fnatt av å komme hjem etter jobben til julepyntet hus.

Dere som tviholder på at det er jul i januar må jo føle at «hele verden» går imot dere. Det er jul i desember. Butikker og senter er julepyntet, det er julebord og julefester på skoler og jobb, julebelysning i gater, jul på TV  etc etc.... Det må jo være kjemperart for dere å starte med julen nesten en hel måned etter oss andre??

Anonymkode: 0deb0...6f8

Det heter førjul/advent. Nå har jeg førjulsstemning. Ingen jeg kjenner har pyntet til jul ennå. Nå er vi jo på jobb, og vi forbereder oss til jul. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 time siden, Himmel og hav skrev:

Jeg har førjulsstemning i hele desember. Lys i vinduer og ute, gjør meg lun og glad. Jeg baker, lager sylte, sild og annen julemat og ser fram mot jul. Det er en deilig tid med forventning. Så pyntes det til jul 23.12, og da kommer den store julestemningen. Alt er ferdig, jeg kan kose meg med at NÅ er jula her. Romjula er avslappet og fin, og den deilige stemningen holder seg. Å komme hjem fra jobb i januar til et lunt julehus med rødt, lys, juletre og pynt er nydelig. Det gir en egen ro og fred. Sånn jeg ser det, så får jeg dobbelt opp. Både forventning og julestemning. Jeg glemmer aldri da jeg var liten og gikk og la meg på lillejulaften, litt spent på om det ble jul på ordentlig denne gangen, og så våknet på julaftens morgen, tasset opp i pysjen til juletre, lys, engler og glitter. Det var magisk. Det var nesten ikke til å tro hvordan jula kunne dale ned i et hus i løpet av en natt. Nå vet jeg jo akkurat hvordan det skjer, men jeg har fortsatt den magiske følelsen av at "Der kom jula" når vi står i den mørke stua, hele familien, og tenner lysene på juletreet på lillejulaften. Jeg lurer på, er det tid og rom for forventningen hos dere som allerede har treet oppe? Hva teller dere egentlig ned til med julekalenderen når dere tar jula på forskudd? 

Jaaa, du beskriver det så fint! 

Skrevet

Her er det jul (uten juletre, det kommer opp 23/12) fra 1. søndag i advent til 20. dag jul 🥰

Anonymkode: b8a2b...3e6

Gjest Antarctica
Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg vet at dette har vært norsk tradisjon og jeg har selvsagt ikke noe problem med dette, alle må gjøre som de vil 😊

Derimot lurer jeg, helt oppriktig, på om dere går rundt og har julefølelse/julestemning etter nyttårsaften? Jeg har nemlig ikke det selv, og har aldri hatt det, derimot har jeg skikkelig julestemning før jul og i romjulen, så for meg har det derfor blitt sånn at jeg har flyttet julepyntingen til når jeg faktisk har julefølelse. Men dere som pynter etter tradisjon, gjør dere det da av tradisjon eller fordi det er da dere har julefølelse?

Jeg ønsket ikke noen krangel rundt hva som er riktig og ikke, men i ulike tråder har jeg aldri fått svar på akkurat dette spørsmålet selv om jeg har stilt det til flere.

Anonymkode: 090d7...bdf

Jepp! Har den ALLER, aller beste julestemningen fra romjul og utover! Det er da den virkelige jula finner sted for meg: ikke stress og forberedelser, ikke oppkjøring til noe, men bare nytelse av det! Fridagene, roen, selskap av venner, maten (julemiddager betyr ikke så mye, men i romjula har vi lange lunsjer med mye godt pålegg), ungene har fri og leker ute i snøen, julemusikken spiller i bakgrunnen hele dagen, ingen skal noe - fantastisk. Akkurat det som ER jul. 

Gjest Antarctica
Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

I motsetning til en over her hadde jeg fått fnatt av å komme hjem etter jobben til julepyntet hus.

Dere som tviholder på at det er jul i januar må jo føle at «hele verden» går imot dere. Det er jul i desember. Butikker og senter er julepyntet, det er julebord og julefester på skoler og jobb, julebelysning i gater, jul på TV  etc etc.... Det må jo være kjemperart for dere å starte med julen nesten en hel måned etter oss andre??

Anonymkode: 0deb0...6f8

Hvor lenge har du hatt det sånn, da? For da jeg vokste opp var det advent og forberedelser i desember, ikke jul. Jula var fra julaften (på ettermiddagen!) og utover. Så jeg har ingen innøvde følelser av jul i de tre første desemberukene. Men du er kanskje yngre enn meg. 

Skrevet
6 timer siden, Pashla skrev:

Hvor lenge har du hatt det sånn, da? For da jeg vokste opp var det advent og forberedelser i desember, ikke jul. Jula var fra julaften (på ettermiddagen!) og utover. Så jeg har ingen innøvde følelser av jul i de tre første desemberukene. Men du er kanskje yngre enn meg. 

Jeg lurer på om dette kan ha kommet med handelsstanden. Julebrus og julemarsipan dukker opp i slutten av oktober. Når julaften er over har de ikke mer å tjene på julepynt og mange av de andre varene, så da «tvinger» de oss over på romjulssalg og nyttårsraketter. Forbruket er avhengig av at vi har julestemning i november-desember, og driter i selve julen. Vi blir påvirket av dette hvor enn vi går. Jeg tviholder på gammeldags jul. Her er desember en arbeidsmåned, ilagt hyggelige aktiviteter som baking, laging av lammerull, fletting av julekurver etc. Jeg faster også gjerne i desember (ikke religiøst, men for helsen). Når julen endelig kommer er det tid for avslapning, kos og samvær.

Anonymkode: 31f3f...109

Skrevet

Jeg er vokst opp med adventsfarger når det er advent, og mamma som pyntet treet 23 desember. Det var magisk

Vi har valgt andre tradisjoner, og tror det er minst like magisk for de. Det er tradisjonene som skaper julemagien. Når pakkekalenderen blir hengt opp her, nissesengetøyet blir lagt på senga, og stjernene kommer i vinduene, DA får jeg julestemning sier sønnen min. 

Skrevet

Når blir jeg vel hudflettet 😂🙈 

Jeg liker ikke så godt julepynt. Pynter knapt til advent, noe obligatoriske lys og ett halvhjerta forsøk på adventsstake. Har en julepynt-ting jeg liker - den er oppe fra 1.desember til januar/februar. Juletreet (liker det norske treet, får lyst til å spy av det amerikanske) kommer i hus 23. Vi henter det med ungene i egen skog. Pynter treet med ungene, spiser julekjeks, drikker gløgg, tenner pling-spillet og spiller kort/brettspill. Har mest hjemmemekkapynt på juletreet: norskeflagg, tre remser med glitter og lys. Har minimalt med julenisser, og ingen engler. Pynter med ungene sine kreasjoner, og siden folk (svigermor ol) klager på manglende julepynt (SÅÅ synd på barna) har jeg gått til innkjøp av en nisse i året eller annen julepynt. Alt, med unntak av en julepynt-greie jeg liker, opp 23.desember og ned 1.januar. 

I adventstiden baker vi mye, lager egen julemat og har en del faste aktiviteter som gir julestemning. 

Jeg pynter altså til jul 23. og kaster den ut 1.januar - fordi jeg liker det sånn. Ungene får styre pynting på rommene sine selv, De pleier å pynte når vi kommer midtveis i desember. 

Anonymkode: 4a92e...964

Skrevet

Hoi, mye dårlig norsk der. 🙈 Treet pynter vi sammen med ungene og ja, dere får legge godviljen til! 

Anonymkode: 4a92e...964

Skrevet

Det er faktisk ikke sånn at man enten må pynte i november, eller må ha julepynten oppe hele januar altså :P

Jeg foretrekker å pynte like før jul (begynner 20. desember og gjør oss ferdig med å pynte den 23.), men vi tar ned pynten igjen Max en uke inn i nyåret (14. dag jul?).Men har ofte tatt den ned sånn 3.-4. januar.

Jeg hadde vært så lei av julepynten og det hadde ikke vært magisk på julaften og juledagene om den hadde stått framme i fire uker allerede.

Nå har vi elektriske adventsstaker i vinduskarmene, og en gammeldags adventsstake med 4 lilla lys, og lilla adventsservietter med koselig motiv på. Holder i MASSEVIS. Advent og desember er til for å glede seg til jul, ikke for å bli lei av julepynt og spise seg kvalm på en haug av julemat og julekaker 

Anonymkode: 259c1...e94

Skrevet
11 timer siden, Anonym bruker skrev:

Hva har du som nyttårspynt?

Anonymkode: 5e0c6...f23

Det er litt mer tilfeldig enn til jul og advent, men relatert. Det går i pynt i litt mer stilrene farger og sånn. Til jul slipper jeg helt løs med skeive og rare nisser laget av barna og slikt, så til nyttår kommer det mer ting i sølv, blått osv. Advent går da selvfølgelig i lilla. 

Anonymkode: 56971...283

Skrevet

Dette her kommer dessverre med handelstanden alle sine følelser er styrt av markedskrefter og det er veldig trist. Advent (bortsett fra kalender) er nærmest borte. Julen er flyttet til der det er profitt. Julen handler ikke om gaver men om familie samhold og ro. Dette er det man opplever i selve julen og romjulen. Er jo tragisk å tenke på at mange kaster ut julen når den jo faktisk er! Desember er veldig hektisk måned spesielt for oss med flere barn. Da er det jo ikke tid til å nyte

Anonymkode: 3ab9e...aa1

Skrevet

Jeg er veldig glad i julen og julepynt, men hadde ikke fått stemningen hvis vi hadde hatt fullt julepyntet hus allerede. Vi har pyntet til advent med adventsstake, lyslenker og stjerner i vinduene. Etter hvert kommer pepperkakehuset på plass og juleblomster i vinduene, men vi pynter ikke skikkelig til jul før en ukes tid før julaften. Sønnen vår har bursdag en uke før julaften, så vi har hatt det som tradisjon å pynte treet på bursdagen hans. Å ha julestemningen i dagene før jul, på julaften og i romjulen er viktig for meg, og det har jeg funnet ut kommer perfekt med å pynte som vi gjør. Julen for oss er over 1. januar, så da tar vi ned juletre og pynt. Lyslenker ute får være i fred noen uker til. Når nyttårsaften er over, er julestemningen det samme, og jeg hadde bare fått fnatt av å ha oppe juletre og pynt ut i januar.

Skrevet

Her pynter vi til jul når vi har tid. 1 desember eller 15. Desember. Så pynter vi treet helst lillejulaften. Men pga mine og din så pynter vi når vi er samlet.

Pynten kastes også ut etter tiden vi føler oss ferdig eller har tid og ork. Det kan være i romjula eller uka etter nyttår

Anonymkode: 183b8...8bf

Skrevet
20 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Dette her kommer dessverre med handelstanden alle sine følelser er styrt av markedskrefter og det er veldig trist. Advent (bortsett fra kalender) er nærmest borte. Julen er flyttet til der det er profitt. Julen handler ikke om gaver men om familie samhold og ro. Dette er det man opplever i selve julen og romjulen. Er jo tragisk å tenke på at mange kaster ut julen når den jo faktisk er! Desember er veldig hektisk måned spesielt for oss med flere barn. Da er det jo ikke tid til å nyte

Anonymkode: 3ab9e...aa1

Jeg har fire barn selv, altså, og har masse tid til å nyte. Det blir litt hva en gjør det til selv. Dette med julefølelsen har vært fra jeg var barn, den forsvant med nyttårsaften allerede da jeg var liten og vokste opp med tradisjonell advent og julepynt, så det er ikke kommersielt skapt for min del. Men vi pakker ikke bort julen før helgen etter nyttårsaften (mest av praktiske årsaker).

HI

Anonymkode: 090d7...bdf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...