Anonym bruker Skrevet 1. desember 2019 #1 Skrevet 1. desember 2019 Jeg vet at dette har vært norsk tradisjon og jeg har selvsagt ikke noe problem med dette, alle må gjøre som de vil 😊 Derimot lurer jeg, helt oppriktig, på om dere går rundt og har julefølelse/julestemning etter nyttårsaften? Jeg har nemlig ikke det selv, og har aldri hatt det, derimot har jeg skikkelig julestemning før jul og i romjulen, så for meg har det derfor blitt sånn at jeg har flyttet julepyntingen til når jeg faktisk har julefølelse. Men dere som pynter etter tradisjon, gjør dere det da av tradisjon eller fordi det er da dere har julefølelse? Jeg ønsket ikke noen krangel rundt hva som er riktig og ikke, men i ulike tråder har jeg aldri fått svar på akkurat dette spørsmålet selv om jeg har stilt det til flere. Anonymkode: 090d7...bdf
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2019 #2 Skrevet 1. desember 2019 Jepp! Elsker å komme hjem fra jobb i januar og fortsatt ha julestemning, med juletre og full pakke. Nå før jul koser jeg meg med adventslys og forberedelser. Hadde bare stresset meg å ha full jul allerede. Anonymkode: e4d8f...778
TinaK 1990 Skrevet 1. desember 2019 #3 Skrevet 1. desember 2019 Jeg er som deg, hi. For meg er det fullstendig feil å komme hjem til jul når vi er «ferdig» med jul. Det er nytt år, ny hverdag osv. Tror mange er som oss!
Hengebukksvinet Skrevet 1. desember 2019 #4 Skrevet 1. desember 2019 Enig med deg HI. Her ryker jula stort sett ut første helga etter nyttår😊
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2019 #5 Skrevet 1. desember 2019 7 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jepp! Elsker å komme hjem fra jobb i januar og fortsatt ha julestemning, med juletre og full pakke. Nå før jul koser jeg meg med adventslys og forberedelser. Hadde bare stresset meg å ha full jul allerede. Anonymkode: e4d8f...778 Så heldig du er da! Jeg skulle gjerne hatt julefølelsen ut i januar også 😊 HI Anonymkode: 090d7...bdf
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2019 #6 Skrevet 1. desember 2019 I motsetning til en over her hadde jeg fått fnatt av å komme hjem etter jobben til julepyntet hus. Dere som tviholder på at det er jul i januar må jo føle at «hele verden» går imot dere. Det er jul i desember. Butikker og senter er julepyntet, det er julebord og julefester på skoler og jobb, julebelysning i gater, jul på TV etc etc.... Det må jo være kjemperart for dere å starte med julen nesten en hel måned etter oss andre?? Anonymkode: 0deb0...6f8
November-spire-79 Skrevet 1. desember 2019 #7 Skrevet 1. desember 2019 Jeg har julestemning i november og desember derfor pynter jeg tidlig og kaster ut jula 1 januar😉men jeg får høre hele tiden hvor feil det er🤣
Brillefanten Skrevet 1. desember 2019 #8 Skrevet 1. desember 2019 Jeg nå innrømme at vi muligens får det beste av to verdener... Julepynt fra 1.desember til 20. dag jul 😬😬
prekæs Skrevet 1. desember 2019 #9 Skrevet 1. desember 2019 Julestemningen har startet. Liker desembers alle aktiviteter. Likevel. Det pyntes ikke skikkelig før helgen før her, men er vel muligens av de få som har ekte julegran. Derfor. Julestemning er på vei, men jula ryker 1.nyttårsdag. Etter det er det vår
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2019 #10 Skrevet 1. desember 2019 Jeg elsker å både stå opp til og komme hjem til julepynta hus hele jula, altså til nærmere midten av januar. Det er deilig! Julepynt lenge før jul er bare fjas for meg. Jeg venter til jul. Anonymkode: 974bf...86d
Syngensang Skrevet 1. desember 2019 #11 Skrevet 1. desember 2019 Åhh, eg elskar julelys og juletre i januar, alt julestresset er over, berre kosen igjen, og den vil eg ha lengst mogleg, så blir det ikkje så lenge til våren 😊😊. Eg likar å pynte huset til jul etter at eg har vaska, baka og kava, etter at ein har kjøpt presangar osb. Også har eg sjølvsagt julestemning i den prosessen òg, og mykje av den julestemninga ligg i forventninga om kor godt det skal bli når jula endeleg kjem. Dei åra eg har starta for tidleg med pynting har den fantastiske julefølelsen uteblitt.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2019 #12 Skrevet 1. desember 2019 Ja det har jeg. For meg er ikke adventsfølelsen og julefølelsen den samme. Anonymkode: cda9d...273
Cura Skrevet 1. desember 2019 #13 Skrevet 1. desember 2019 Nei, jeg har ikke særlig julefølelse etter nyttår så jula ryker som oftest første helga etter nyttår. Men tre, nisser og røde duker kommer uansett ikke inn før tidligst første helga før jul. Aller helst den 23., like før kvelden før kvelden begynner. Jeg elsker advent, og vil ha skikkelig adventstemning og forventninger i førjulstiden.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2019 #14 Skrevet 1. desember 2019 Julen går ut mellom 1. Og 3. Januar. Jeg begynte å pynte i går. Og tar litt og litt pynt frem. Men juletreet kommer ikke inn før 22. Vi har ekte juletre, og det hadde ikke vært nåler igjen på julaften om jeg tok det inn nå. Anonymkode: 69d12...9aa
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2019 #15 Skrevet 1. desember 2019 Jeg har faktisk fortsatt julestemning etter nyttår også, men rundt 2.uka i januar begynner julefølelsen å dabbe litt..., Anonymkode: 9c0d2...ec1
☆☆☆ Skrevet 1. desember 2019 #16 Skrevet 1. desember 2019 Har stor glede av adventspynt i desember og pyntar til jul sånn 22.-23. Desember. Men eg innrømmer at eg er klar for ny start etter ei vekes tid og at pynten står til 13. Januar stort sett fordi det er siste frist og eg har ei uvane med å utsetje ting. Jula varte til langt ut i januar i barndommen, men som du seier har tradisjonane flytta seg. Folk trur du er gal om du inviterar til juleselskap etter nyttår.
Spurvugla Skrevet 1. desember 2019 #17 Skrevet 1. desember 2019 Ja, jeg har absolutt julefølelsen etter nyttår også. Førjulstida synes jeg er mest stress, i januar er det hyggelig å komme hjem til julekos og vite at det ikke er noe som haster.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2019 #18 Skrevet 1. desember 2019 Vi har tradisjon til å pynte til advent 1.12, og til jul 23.12. det er helt magisk å styre og holde på lillejulaften og våkne til julepyntet hus julaften. Julen rydder vi ut helt helga etter 1. januar. Spisestuen pakkes ned julepynten før nyttårsaften også pyntes den til nyttår i hvitt og sølv Anonymkode: 65fa8...79e
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2019 #19 Skrevet 1. desember 2019 Vi pynter til advent 1 søndag i advent. Og jul den 23. Setter oss da ned til kvelden før kvelden. Jeg synes også det er magisk å stå opp til ferdig pyntet julaften og vite at vi går en rolig tid i møte. Og ja pynten står til første helg i januar. Og koser oss med lys og treet frem til da❤ Anonymkode: 81c10...821
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2019 #20 Skrevet 1. desember 2019 For meg er desember en sakte oppbygging av stemningen som kulminerer i romjulen og deretter gradvis roer seg ut i starten av januar. Det er koselig å komme hjem til rolig julestemning. Og dagen julen pakkes bort er nitrist. Hvert år. Anonymkode: 468c5...5c8
Superdolly Skrevet 1. desember 2019 #21 Skrevet 1. desember 2019 Jeg har julestemningen til 20. dag jul. Jeg liker desember, jeg liker å se at butikkene pynter og jeg koser meg, men jeg har ikke JULEstemning så tidlig. Jeg har ADVENTSstemning jeg. Jeg pynter med lilla duker og lys. Så bygger jeg forventninger og glede.
Himmel og hav Skrevet 1. desember 2019 #22 Skrevet 1. desember 2019 (endret) Jeg har førjulsstemning i hele desember. Lys i vinduer og ute, gjør meg lun og glad. Jeg baker, lager sylte, sild og annen julemat og ser fram mot jul. Det er en deilig tid med forventning. Så pyntes det til jul 23.12, og da kommer den store julestemningen. Alt er ferdig, jeg kan kose meg med at NÅ er jula her. Romjula er avslappet og fin, og den deilige stemningen holder seg. Å komme hjem fra jobb i januar til et lunt julehus med rødt, lys, juletre og pynt er nydelig. Det gir en egen ro og fred. Sånn jeg ser det, så får jeg dobbelt opp. Både forventning og julestemning. Jeg glemmer aldri da jeg var liten og gikk og la meg på lillejulaften, litt spent på om det ble jul på ordentlig denne gangen, og så våknet på julaftens morgen, tasset opp i pysjen til juletre, lys, engler og glitter. Det var magisk. Det var nesten ikke til å tro hvordan jula kunne dale ned i et hus i løpet av en natt. Nå vet jeg jo akkurat hvordan det skjer, men jeg har fortsatt den magiske følelsen av at "Der kom jula" når vi står i den mørke stua, hele familien, og tenner lysene på juletreet på lillejulaften. Jeg lurer på, er det tid og rom for forventningen hos dere som allerede har treet oppe? Hva teller dere egentlig ned til med julekalenderen når dere tar jula på forskudd? Endret 1. desember 2019 av Himmel og hav
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2019 #23 Skrevet 1. desember 2019 37 minutter siden, Himmel og hav skrev: Jeg har førjulsstemning i hele desember. Lys i vinduer og ute, gjør meg lun og glad. Jeg baker, lager sylte, sild og annen julemat og ser fram mot jul. Det er en deilig tid med forventning. Så pyntes det til jul 23.12, og da kommer den store julestemningen. Alt er ferdig, jeg kan kose meg med at NÅ er jula her. Romjula er avslappet og fin, og den deilige stemningen holder seg. Å komme hjem fra jobb i januar til et lunt julehus med rødt, lys, juletre og pynt er nydelig. Det gir en egen ro og fred. Sånn jeg ser det, så får jeg dobbelt opp. Både forventning og julestemning. Jeg glemmer aldri da jeg var liten og gikk og la meg på lillejulaften, litt spent på om det ble jul på ordentlig denne gangen, og så våknet på julaftens morgen, tasset opp i pysjen til juletre, lys, engler og glitter. Det var magisk. Det var nesten ikke til å tro hvordan jula kunne dale ned i et hus i løpet av en natt. Nå vet jeg jo akkurat hvordan det skjer, men jeg har fortsatt den magiske følelsen av at "Der kom jula" når vi står i den mørke stua, hele familien, og tenner lysene på juletreet på lillejulaften. Jeg lurer på, er det tid og rom for forventningen hos dere som allerede har treet oppe? Hva teller dere egentlig ned til med julekalenderen når dere tar jula på forskudd? Jeg skjønner delvis hva du mener, jeg vokste opp sånn selv, men samtidig er det dessverre sånn for meg at nyttårsaften markerer en slutt for meg. Så de første årene som voksen prøvde jeg å holde igjen på julepynten, men da følte jeg at jeg fikk så kort tid med jul, bare en ukes tid der følelser og pynt gikk overens, liksom. Nå pynter jeg helt 1.desember/ første søndag i advent, bortsett fra juletreet som kommer opp rundt 21. desember, og nyyyyter julefølelsen fullt ut i hele desember. Forventingene holder seg i alle 24 adventsdagene her, men den store tiggeren er Grevinnen og hovmesteren. DA er det helt jul 😁 HI Anonymkode: 090d7...bdf
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2019 #24 Skrevet 1. desember 2019 1. desember kommer ADVENTSpynten opp, så blir det tatt vekk og julepynten tas frem lillejulaften. Dagen før nyttårsaften tas julepynt bort, og frem med litt «nyttårspynt». Jeg har dog noen ting som får være fremme hele denne tiden. 😊👍 Anonymkode: 56971...283
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2019 #25 Skrevet 1. desember 2019 8 minutter siden, Anonym bruker skrev: 1. desember kommer ADVENTSpynten opp, så blir det tatt vekk og julepynten tas frem lillejulaften. Dagen før nyttårsaften tas julepynt bort, og frem med litt «nyttårspynt». Jeg har dog noen ting som får være fremme hele denne tiden. 😊👍 Anonymkode: 56971...283 Hva har du som nyttårspynt? Anonymkode: 5e0c6...f23
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå