Gå til innhold

Hva koster det å ha hus i måneden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Om dere ser bort fra lån og oppgradering.

Hva koster det å bo i et eldre hus?

Jeg tenker at kommunale utgifter er rundt 1000, vann og strøm kanskje rundt 7000 og så kommer forsikring av huset.

Rundt 10000 i måneden i boutgifter hvis vi ser bort fra lån?

Dette er et hus på to etasjer pluss kjeller. Vanlig størrelse verken lite eller stort.

Kjelleren kommer til å være utleid(sokkelleilighet) så der er det da oppvarmet men det går ikke på min strømmåler.

Anonymkode: c4e32...810

Skrevet

Hvor langt er et tau?

Hva lurer på forresten på? 

Anonymkode: 5de65...f4c

Skrevet

Det er jo ikke lett for oss og svare på. Men synes nå 7000 for strøm og vann var litt mye, med mindre huset er veldig stort. 

Jeg bor i halvparten av tomannsbolig, eldre og ikke godt isolert. Strøm er på det meste på 3500 i mnd, og på sommerhalvåret på 1000 kr i måneden. Vann er på ca 8000 kr i året. Og jeg har 2 tenåringer som dusjer mye.

Men ellers går det jo ikke an å forutsi hvor dyrt det blir, det kan skje noe som fører til en stor utgift. Eller det kan gå mange år uten noen store utgifter.

Anonymkode: 1129c...376

Skrevet

Nå tenker jeg på utgiftene ved å bo i et hus, skjønner at det ikke er så lett og si helt nøyaktig.

Men om du ser bort fra at noe skjer. Hva koster det sånn rundt omtrent å bo i en eldre enebolig? med kommunale utgifter, strøm vann og forsikring, sånn ca.

Huset er ikke gigantisk men heller ikke lite, to etasjer pluss kjeller som vil være utleid. De betaler selv for oppvarming btw.

HI

Skrevet
38 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Nå tenker jeg på utgiftene ved å bo i et hus, skjønner at det ikke er så lett og si helt nøyaktig.

Men om du ser bort fra at noe skjer. Hva koster det sånn rundt omtrent å bo i en eldre enebolig? med kommunale utgifter, strøm vann og forsikring, sånn ca.

Huset er ikke gigantisk men heller ikke lite, to etasjer pluss kjeller som vil være utleid. De betaler selv for oppvarming btw.

HI

Hva med å skrive antall kvadratmeter enn å skrive ikke gigantisk, men heller ikke lite. Vi bor på landet, da er 270 kvm sånn passe, men i en større by så er kanskje 150 stort..

Anonymkode: 33016...3a6

Skrevet

Rundt 200 kvm i boligareal

Skrevet

Vi bor i eldre enebolig på 180 kvm i Skedsmo kommune. Kommunale avgifter inkludert vann, renovasjon mm er ca 18 000,- i året, har ikke innstallert vannmåler før nå, tror det skal få ned summen noe. Eiendomskatt er 3000,- i året. Forsikring, villa og innbo er ca 13 000,- i året tror jeg. Strøm er 3500,- i vintermnd og rundt 1000,- om sommer, ca 20 tusen i året totalt. Så opprundet rundt 5000,- pr måned. Pluss tv, nett, vedlikehold, oppgradering, hage mm. 

Anonymkode: 2d0ac...e25

Skrevet

Helt umulig å si. Forsikring, størrelse, eiendomsskatt og kommunale utgifter er selvsagt x-faktorer vi ikke har. Du sier at du forutsetter at noe ikke skjer. Hva betyr det? At ingenting trenger å byttes? Da har det vel ikke noe å si om det er nytt er gammelt? Ting som påvirker strømutgifter er blant annet hva slags oppvarmingssystem som finnes og benyttes i huset, hvor tykk og god er isolasjonen, hvor mange og hvis gode vinduer er der, er det mange små rom som skal varmes opp eller få store? Har pen rom som skal varmes opp stor takhøyde? Er taket isolert? Hva koster strømmen der du bor? I min kommune er nettleien dyrere enn i nabokommunen, og man har mindre påvirkningskraft på strømkostnadene. 

Skrevet

Prøver å få en pekepinn på hva det koster å bo i en eldre enebolig. Jeg forutsetter ikke at ingenting kommer til og skje, men tenker nå på boutgifter til vanlig. Jeg tenker at selv med et hus som ikke er særlig godt isolert så blirmpnedluge utgifter under 10000. 

Skrevet

Jeg lurer på hvor hvor høy en mann er. 

Anonymkode: 24005...270

Skrevet

Istedenfor å komme med kommentarer så kan jo noe som bor i enebolig fortelle meg omtrent hva de reelle bokostnader er utenom lån og utgifter til oppgradering og vedlikehold.

Skrevet

Det er jo umulig. Kommunale avgifter er ikke like.  Koster det for brøyting til tomtegrense? Hvor mange barn/voksne som skal dusje, trener barna/voksne flere ganger i uka så det blir ekstra dusjingen? Ligger boligen i et området med private veier så må man regne med å ta del i vedlikehold av vei, enten penger eller fysisk arbeid. Eiendomsskatt kan endres i tide og utide. Strøm avhenger av hvor godt huset holder på varmen, om man har gulvvarme/varmepumpe eller bruker vedfyring. 

Ingen andre enn de som faktisk bor i dette huset kan gi deg svar.. 

Anonymkode: 89f57...665

Skrevet

Jeg har 200 kvm, enebolig fra 1955, vannmåler, varmepumpe og elbil. 
Betaler 2000kr i snitt i mnd på strøm, 500kr i mnd i kommunale avgifter (inkl vann), ca 2000 i året på snørydding. Forsikringen er på 600kr i mnd gjennom forbundet mitt (er en god forsikring). 

Skrevet

Vann og kloakk ca 8500/år

Strøm ca 25000/år. Kjeller med varmekabler i alle rom, varmepumper overetasje og ellers vedfyrt.

Eiendomsskatt 8000/år

Forsikring, husker ikke helt men kanskje 8000-10000/ år.

Grovt regnet ca 5000/mnd. 

Enebolig ca 180 kvm

Anonymkode: bde4f...e6e

Skrevet

Jg savner leilighet. Alene med hus. 

Anonymkode: 160c8...372

Skrevet
4 timer siden, Anonym bruker skrev:

Istedenfor å komme med kommentarer så kan jo noe som bor i enebolig fortelle meg omtrent hva de reelle bokostnader er utenom lån og utgifter til oppgradering og vedlikehold.

Jeg bor i et hus fra 40 tallet, et etterkrigshus. Huset er på 210 Kvm, det er 3 etasjer+ loft. Kjellerleiligheten har varmekabler i alle gulv og det er eneste oppvarmingen der. Midterste etg har en varmepumpe som varmer opp de to øverste etg, i tillegg er det varmekabler ig gangen og på badet i midterste etg. 

utenom lån, så er det rundt 1400 kr pr mnd i kommunale avgifter , da er vannn, boss , kloakk og  eiendomsskatt inkl og alt fra 1000-2000 kr per mnd i strøm inkl nettleie.  Hvis det er veldig kaldt på vinteren, så er strømmen per mnd fordoblet, men her som vi bor er det sjelden mange minusgrader, mest regn :) 

Anonymkode: f511d...1b1

Skrevet

Det kommer ann på hvilken kommune du har da det er forskjellige priser i kommunene. Noen har eiendomsskatt andre ikke. Andre betaler for vann andre får det på kommunale regningen, vi har hus fra 1998 og vi betaler rundt 3000 nå på vinteren i Strøm og nettleie. Vi betaler 12500 i året på kommunale avgifter, ingen eiendom skatt

Skrevet

Huset vårt er 32 år gammelt. Ikke gammelt i den forstand, men gammelt nok til at vedlikeholdskostandende banker på døren. 

Vi betaler 12500 i lån i mnd. Kommunale avgifter er 1500 i mnd. Vann ligger på rundt 3000-4000 i året. Renovasjon husker jeg ikke i farten. Strøm er rundt 1000-1500 i mnd. Skiftet litt kledning, et par takstein og malte huset i år. Gikk ca. 40000 til det. Om et par år må taket byttes og da snakker vi ca. 200.000. Grovt regnet er utgiftene til huset (unntatt renovasjon) rundt 200.000 i året i løpende utgifter og vedlikehold. 

Anonymkode: 3259b...0a6

Skrevet

Vi har et hus på rett under 200 kvm

forsikring ca 700 PR mnd

strøm, snitt 2000 kr PR mnd

kommunale avgifter ca 900 PR mnd

altibox ca 1100 kr PR mnd

vedlikehold + oppgraderinger har vi regnet på, snitt på ca 10 000 PR mnd. Det er alt fra male hus, lyspærer, ting som må byttes, planter, gjødsel, møbler, filter, gardiner, bytte hvitevarer osv. 

huslån. Denne varierer jo etter hva dere kjøper. 

Anonymkode: 2a638...6e6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...