Gå til innhold

Hva tenker du om noen som lar katten være ute om natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, du er slem mot katten.

Det er forskjell på å LA KATTEN VÆRE UTE (det betyr at katten selv velger å være ute) og det å stenge en katt ute. Sistnevnte er dyreplageri.

Anonymkode: 54d13...33b

Skrevet
2 timer siden, Anonym bruker skrev:

Anbefaler katteluke! Mine går ut og inn som de vil hele døgnet. Katter tåler kulde dårlig. Altfor mange kalde puser ute om vinteren.

Anonymkode: ce909...5fa

De tåler jo kulde godt, jeg hadde en korthåret katt som mer enn gjerne var ute i -15 hele dagen, men de skal KUNNE VELGE om de skal være ute eller inne.

Skrevet

Katten vår er alltid ute på natta. Han holder oss også våken hvis han er inne. Han har eget isolert hus ute og vi bor landlig.

Anonymkode: d42b2...8d3

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok, nå kan jeg ikke dy meg her. Mine besteforeldre bodde landlig til og har alltid hatt katter. De kattene var ute om nettene, i all slags vær, og flere av dem ble veldig gamle. Den ene husker jeg godt fra min egen barndom, hun ble 17 år gammel. En normal katt, selv huskatt, tåler å være ute i noen minusgrader. De er jo stort sett i bevegelse, og de er flinke til å finne ly når de vil hvile. Det er ikke alle som bor sånn til at det er -10 eller mer om vinteren. Som bergenser kan jeg telle på én hånd antall dager i året det er så kaldt, faktisk er det sjeldent mer enn et par minusgrader. Ikke er det mye snø her heller. Og HI skriver at hun også bor et sted med milde vintre.

Anonymkode: c4d63...9b4

Men du også skjønner at katter som oftere blir syke og kalde (og stresset fordi de ikke søke ly på trygg plass når de blir skremt) blir fortere syke. Det du sier blir det samme som at røyking ikke er skadelig, fordi din bestefar begynte å røyke som 10-åring, og han ble 100 år gammel. 

Anonymkode: 5487f...b0a

Skrevet

Våre to katter er ute hver natt. Vi har ikke katteluke, og vil heller ikke ødelegge dørene ved å installere det. Vi har ikke kattedo inne heller, kattene går på do ute. 
Vi har katteseng i både uthus og garasje hvor de kan gå og varme seg. Mat har vi bare inne, pga mus. 
Jeg ser ikke noe galt i det, kattene er sunne og friske, og får kos, mat og hvile inne på dagtid. 

Anonymkode: d641d...559

Skrevet

Har ikke kattedør, katten er ute hele natten (om den ønsker å gå ut ila kvelden.) Slippes inn på morgenen og sover hele dagen i sofaen eller der hun finner det for godt. Hun er sterilisert. Vi har gård, så hun finner både varme, ly og mat om hun ønsker det. Her er det sjelden minusgrader, men om de blåser eller er stygt ute - snur hun i døra og legger seg til å sove. Heldigvis bråker hun ikke om natten når hun er inne. 

Det er helt greit å hive katten ut på kvelden, så lenge den har en plass å gå dersom den blir kald ol. 

Anonymkode: ef71c...8b2

Skrevet

De tåler jo kulde godt, jeg hadde en korthåret katt som mer enn gjerne var ute i -15 hele dagen, men de skal KUNNE VELGE om de skal være ute eller inne.

Nei, katter tåler ikke kulde godt! Hadde du latt hunden din springe rundt hele natten i -15 grader?

Skrevet

Tenker du ikke skal katt, eller noe dyr når normal adferd for dyret irriterer deg. 

Anonymkode: c3081...471

Skrevet

Legg ut et teppe😌 hadde aldri tatt katteluke I ytterdøra. Hadde blitt formye trekk. 

Anonymkode: aa32a...a5b

Skrevet

Nei, katter tåler ikke kulde godt! Hadde du latt hunden din springe rundt hele natten i -15 grader?

Ja, dersom hunden min hadde luftegård og selv kunne velge å være inne eller ute, og valgte å være ute, så hadde jeg latt hunden det, ja. 

Poenget er at de skal ha et valg. MIN KATT hadde alltid et valg, katteluka var åpen 24/7, men hun valgte selv på eget initiativ å være utendørs i 15 minus. Og da er det greit.

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Tenker du ikke skal katt, eller noe dyr når normal adferd for dyret irriterer deg. 

Hunden min hylbjeffer når det kommer folk. Det er normal hundeatferd for hennes rase å varsle. Det er dritirriterrende likevel. Hunden vår har det likevel veldig godt. Enda verre, ungene trasset som bare det da de var rundt 3 år, der er også helt normalt, og var veldig irriterende. Skulle jeg verken hatt barn eller hund da, siden jeg av og til blir irritert på dem? 🙄

Skrevet
4 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Hunden min hylbjeffer når det kommer folk. Det er normal hundeatferd for hennes rase å varsle. Det er dritirriterrende likevel. Hunden vår har det likevel veldig godt. Enda verre, ungene trasset som bare det da de var rundt 3 år, der er også helt normalt, og var veldig irriterende. Skulle jeg verken hatt barn eller hund da, siden jeg av og til blir irritert på dem? 🙄

Forskjell på å bli irritert kontra å sperre noen ute... 

Anonymkode: 5487f...b0a

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Kjære vene. Du kaster da ikke hunden ut om natta fordi den bjeffer når det kommer besøk. Og ungene, du kaster vel ikke de ut?

Ser du ikke forskjellen på deg og hi? Hun kaster ut katten fordi den plager og irriterer henne. 

Skrevet

Herregud, så utrolig egoistisk. Hvis ikke katten har mulighet til å gå inn og varme seg når den eventuelt måtte trenge det- synes jeg absolutt ikke du skal "slenge" den ut når du skal legge deg! 

Da må du få deg katteluke. Også "plager" den deg på natta, fordi den er understimulert. Så da må du gjøre noen tiltak. 

Skrevet
21 hours ago, Anonym bruker said:

Katten her blir slengt ut hver kveld når jeg jeg legger meg og sluppet inn når jeg står opp. Hvis hun er inne om natten, lager hun ofte et voldsomt leven (leker alltid med et eller annet, inkludert egen hale) og holder meg våken. Katter er jo også «nattdyr» og jakter om natten. Jeg orker ikke å bli holdt våken halve natten av katten. 
Venninnen min mener jeg er egoistisk og slem mot katten. Aldri tenkt at jeg er slem på noen måte. Hadde det vært -20 og isvind, så hadde jeg latt det gå for en kort periode, men jeg trenger søvn. 

Hva tenker dere? Ikke at jeg bryr meg aå mye, og kommer ikke til å endre på det, men tenker virkelig folk at noen er slemme fordi katten må være ute om natten? Trodde det var vanlig.

Anonymkode: 7cab2...02e

synes det er helt greit jeg ,så lenge det ikke er over 10 minus, min vil helst være ute hele tiden,men vinter liker han og være inne

Anonymkode: 84345...e06

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Ok, nå kan jeg ikke dy meg her. Mine besteforeldre bodde landlig til og har alltid hatt katter. De kattene var ute om nettene, i all slags vær, og flere av dem ble veldig gamle. Den ene husker jeg godt fra min egen barndom, hun ble 17 år gammel. En normal katt, selv huskatt, tåler å være ute i noen minusgrader. De er jo stort sett i bevegelse, og de er flinke til å finne ly når de vil hvile. Det er ikke alle som bor sånn til at det er -10 eller mer om vinteren. Som bergenser kan jeg telle på én hånd antall dager i året det er så kaldt, faktisk er det sjeldent mer enn et par minusgrader. Ikke er det mye snø her heller. Og HI skriver at hun også bor et sted med milde vintre.

Anbefaler at du oppdaterer deg litt

Anonymkode: 20e85...48d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...