Gå til innhold

Hva tenker du om noen som lar katten være ute om natten?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Katten her blir slengt ut hver kveld når jeg jeg legger meg og sluppet inn når jeg står opp. Hvis hun er inne om natten, lager hun ofte et voldsomt leven (leker alltid med et eller annet, inkludert egen hale) og holder meg våken. Katter er jo også «nattdyr» og jakter om natten. Jeg orker ikke å bli holdt våken halve natten av katten. 
Venninnen min mener jeg er egoistisk og slem mot katten. Aldri tenkt at jeg er slem på noen måte. Hadde det vært -20 og isvind, så hadde jeg latt det gå for en kort periode, men jeg trenger søvn. 

Hva tenker dere? Ikke at jeg bryr meg aå mye, og kommer ikke til å endre på det, men tenker virkelig folk at noen er slemme fordi katten må være ute om natten? Trodde det var vanlig.

Anonymkode: 7cab2...02e

Skrevet

Da vi hadde katt var han ute om natten med mindre han var syk, skadet eller det var voldsomt uvær.

Anonymkode: c4d63...9b4

Skrevet

Ja, det synes jeg er ille.  Hadde du hatt kattedør ville det vært greit 

Anonymkode: 59bda...6c2

Skrevet

Du burde jo ha katteluke i døra så kan katten selv bestemme.

Vi har luke som chippen til katten er koblet til så den kan gå ut og inn som den vil. Som regen er den ute første del av natte og kommer inn og legger seg en gang mens det fremdeles er natt.

Katter kan få forfrysninger og jager ikke hele natta, så du burde ihvertfall ha et sted den kan være når den er lei av å "løpe" rundt, et sted den kan ligge tørt og rimelig varmt. Mamma har katteluke i garasjen, og en katteseng med pledd o.l. stående der. Katten går gjerne dit i løpet av natta.

Anonymkode: 4244a...0ce

Skrevet

Hvor kaldt er det snakk om da? har katten en varm plass den kan gjemme seg? Det er mange som ikke er klar over at katter kan få frostskader og skal ikke være ute i timesvis når det er veldig kaldt.

Anonymkode: 20e85...48d

Skrevet

Det har vært maks -4 grader her hittil i høst. Katten begynte å være ute ved påsketider og elsker å være ute. Jeg har trapp ved inngangsdøren hvor det er le, og det er også et teppe der.

Skrevet

Jeg sender kattene ut om natten. Vi bor på landet og de har mange mulige steder å legge seg tørt om de trenger. Til og med et eget kattehus. 

Anonymkode: 1a4d8...1bc

Skrevet

Hvis kattene vil ut på kvelden når jeg legger meg, så får de gå ut å være ute. Vi har en låve med høy de kan gå inn i hvis det er kaldt. Men, om det er veldig kaldt, sånn -15/-20, så holder jeg de inne. Men, da maset de ikke så på og ut heller.

Anonymkode: a8bce...038

Skrevet

Jeg tenker at man må tenke på alle sidene ved å ha dyr før de anskaffes. Du har påtatt deg et ansvar ved å ha katt. Katter bør kunne gå fritt inn og ut der de bor, ellers må du tilrettelegge bedre enn med et teppe ute. Den bør ha tilgang til er lunt, innelukket område (isoporeske), vann og evt. mat. Hvorfor skaffe dyr, når det egentlig ikke passer? 

Anonymkode: 5487f...b0a

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Jeg tenker at man må tenke på alle sidene ved å ha dyr før de anskaffes. Du har påtatt deg et ansvar ved å ha katt. Katter bør kunne gå fritt inn og ut der de bor, ellers må du tilrettelegge bedre enn med et teppe ute. Den bør ha tilgang til er lunt, innelukket område (isoporeske), vann og evt. mat. Hvorfor skaffe dyr, når det egentlig ikke passer? 

Katter klarer utmerket å finne en matbit om de er ute om natten. Katten er i alle fall aldri sulten når hun kommer inn om morgenen. Ikke tørst heller. På de varmeste dagene i sommer fikk hun være i kjelleren der det er kjølig. Jeg bor ikke i et område av landet hvor det er iskaldt eller vindfullt heller. Kattearten har overlevd i mange tusen år og i lang tid bodde de ute. De var ikke husdyr.

Skrevet

Må den ha tilgang på hele huset hvis den er inne på natta da ? Skjønner godt at du må få fred på natta. Vi har katten nede , med lukket dør, så sover vi oppe. Den har selvfølgelig mat, vann og kattedo der nede. 

Anonymkode: 01b12...1a4

Skrevet
7 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Katter klarer utmerket å finne en matbit om de er ute om natten. Katten er i alle fall aldri sulten når hun kommer inn om morgenen. Ikke tørst heller. På de varmeste dagene i sommer fikk hun være i kjelleren der det er kjølig. Jeg bor ikke i et område av landet hvor det er iskaldt eller vindfullt heller. Kattearten har overlevd i mange tusen år og i lang tid bodde de ute. De var ikke husdyr.

Med den gammeldagse holdningen som du har så leser jeg at du absolutt ikke bør ha katt! Er katten din kastrert og ID chippet forresten eller ser du på det som ikke nødvendig heller?

Anonymkode: da721...c13

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Må den ha tilgang på hele huset hvis den er inne på natta da ? Skjønner godt at du må få fred på natta. Vi har katten nede , med lukket dør, så sover vi oppe. Den har selvfølgelig mat, vann og kattedo der nede. 

Anonymkode: 01b12...1a4

Har alt på ett plan, og huset er lytt (gammelt). Hører alt den driver med

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Med den gammeldagse holdningen som du har så leser jeg at du absolutt ikke bør ha katt! Er katten din kastrert og ID chippet forresten eller ser du på det som ikke nødvendig heller?

Anonymkode: da721...c13

Katten er sterilisert, vaksinert, chippet og har GPS så jeg ser hvor hun er om hun skulle bli borte lenger enn hun pleier. 

Skrevet
17 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Katten er sterilisert, vaksinert, chippet og har GPS så jeg ser hvor hun er om hun skulle bli borte lenger enn hun pleier. 

Ikke noe av dette hjelper mot forfrysninger...

Katten er et ørkendyr opprinnelig og pelsen den har er ikke beregnet på den kulden som er i Norge på vinteren.

Det kan umulig være vanskelig for deg å i det minste lage en isoporkasse som du legger teppet til katten i...

Anonymkode: 2ac4a...26f

Skrevet

Vi har katteluke så jeg slapp den problemstillingen. Men katteeiere som ikke kastrerer eller steriliserer kattene sine tenker jeg nye mer om. Vår er kastrert og en rolig type. Men to naboer har hokatter som ikke er sterilisert, og dette trekker til seg ukastrerte hannkatter. Resultatet er nå at min katt har kommet inn fjerde gang på 2 uker blodig og hoven. Så flere veterinærbesøk har det blitt. Jada min har jo deltatt i slåssing antar eg, men med skadene han har er han den svake. Kastrer katten din så den ikke slåss så mye! Blir sprø. 

Anonymkode: 6ac31...e10

Skrevet
27 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Huskatter (som de faktisk heter) er ikke skapt for norske forhold, og jo, de er faktisk husdyr. Mange katter mister ører og forfryser poter i kulda. Jeg vet at katter ble holdt på en annen måte tidligere enn nå, men så traff man sjeldent på en 15-20 år gammel katt også. 

Skrevet

Vår katt har hittil aldri vert inne en natt av egen vilje. Hun kan ligge inne i godstolen hele dagen, men i åttetiden er hun på døra og skal ut. Kommer tilbake neste morgen. Uansett vær. Mange steder hun kan finne skjul og ly ute her. Men på de kaldeste vinterdagene eller når det er snø, har jeg syntes så synd på henne , at jeg har holdt henne inne om natta, men da er det en rasende og fornærmet pus jeg har med å gjøre. Nå skal det sies at vi bor på en kant av landet , der det sjelden blir mer enn 4-5 kuldegrader vinterstid.

Anonymkode: 5e129...080

Skrevet

Vanlige huskatter stammer fra kattetyper som holdt til i mye varmere klima enn vi har. Hvis de skal være ute om natten må de ha et varmt og tørt sted å legge seg. Min latt er som regel ute hver natt, men vi har katteluke så hun kan komme inn når hun vil og en låve med "kattehus" om hun heller vil gå dit.

Anonymkode: 70edb...b37

Skrevet
32 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det der er en dum kommentar, for katten er ikke som den var for mange  tusen år siden. Menneskene har gjort de til husdyr og dermed tåler de mindre enn før. Har man tatt til seg et dyr, så tar man ansvar for det, uten å komme med sånt svadavas.

Skrevet

Katter tåler opp til -10 grader. Er sjelden så kaldt her. 

Skrevet
14 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Katter tåler opp til -10 grader. Er sjelden så kaldt her. 

Det er helt feil og helt uforsvarlig å la katten være ute hele natten uten å ha mulighet til å komme inn når det er så kaldt. Katter tåler ikke opptil 10 minusgrader.

"Katten må få være inne når det er minusgrader
Katten er et tropisk dyr og tåler ikke kulde. Den kan få urinveis- og luftveisinfeksjoner ved å stenges ute i kulda. Det er en myte at katten tåler kulde. Installer en kattedør. "

http://old.dyrebeskyttelsen.no/artikler/df1997-2e.shtml

https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&ei=dUzgXdmkDrGimwWh4J2QCA&q=katt+minusgrader+&oq=katt+minusgrader+&gs_l=psy-ab.3..0i22i30l3.230453.230453..232072...0.2..0.107.107.0j1......0....1..gws-wiz.......0i71.qVEaO7ko5UI&ved=0ahUKEwiZs5-1_I3mAhUx0aYKHSFwB4IQ4dUDCAo&uact=5

Skrevet

Tenker ingenting

Anonymkode: 3a5ea...496

Skrevet
6 timer siden, Anonym bruker skrev:

Huskatter (som de faktisk heter) er ikke skapt for norske forhold, og jo, de er faktisk husdyr. Mange katter mister ører og forfryser poter i kulda. Jeg vet at katter ble holdt på en annen måte tidligere enn nå, men så traff man sjeldent på en 15-20 år gammel katt også. 

Ok, nå kan jeg ikke dy meg her. Mine besteforeldre bodde landlig til og har alltid hatt katter. De kattene var ute om nettene, i all slags vær, og flere av dem ble veldig gamle. Den ene husker jeg godt fra min egen barndom, hun ble 17 år gammel. En normal katt, selv huskatt, tåler å være ute i noen minusgrader. De er jo stort sett i bevegelse, og de er flinke til å finne ly når de vil hvile. Det er ikke alle som bor sånn til at det er -10 eller mer om vinteren. Som bergenser kan jeg telle på én hånd antall dager i året det er så kaldt, faktisk er det sjeldent mer enn et par minusgrader. Ikke er det mye snø her heller. Og HI skriver at hun også bor et sted med milde vintre.

Anonymkode: c4d63...9b4

Skrevet

Anbefaler katteluke! Mine går ut og inn som de vil hele døgnet. Katter tåler kulde dårlig. Altfor mange kalde puser ute om vinteren.

Anonymkode: ce909...5fa

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...