Gå til innhold

Har skolen lov til å ta betalt for juleavslutning?

Anbefalte innlegg

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar alle sammen. Det var det jeg trodde at de ikke kunne kreve det. Tror nok som sagt jeg biter tennene sammen og betaler likevel selv om det svir litt. Men om det stadig blir sånne pengekrav fremover kommer jeg til å si fra.

Anonymkode: 8c67d...c5d

Du må være klar over at det ikke er skolen som arrangerer dette. Det er foreldre som ordner sånne ting. Bare en opplysning før du sier ifra ved neste foreldremøte 😉 Du kan jo spørre om hva pengene går til, men jeg ville være litt forsiktig med å gape så høyt over 50 kroner, som lett kan forklares med at ungene nyter godt av det i form at hyggelige opplevelser du ikke helt har tenkt over engang. 

Anonymkode: 207b6...36b

Skrevet
13 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er skolen som har gitt denne foreldregruppa ansvar for å arrangere. Så det er ikke noe foreldrene har funnet på av seg selv.

HI

Det er ikke slik at noen da har spurt hvordan dette fungerer, og at skolen har svart at foreldrene må ordne dette selv om dere ønsker en avslutning? Jeg kan aldri se for meg at skolen "tvinger" noen av klassene til å ha sosiale tilstelninger. Det er slike tilstelninger lærerne selv må stille på, og jeg tenker kanskje ikke det er noe de gleder seg så fryktelig til etter arbeidstid 😉

Skrevet

En helt annen sak HI, det skal finnes et tilbud i alle kommuner for familier som sliter økonomisk. Formålet er å hjelpe barna, slik at de kan være med på det andre barn gjør. Du kan be om støtte til utstyr, årskort, tilstelninger osv osv. 

Ta kontakt med din kommune for å høre hvilke muligheter som finnes 😉

Skrevet

Jeg kjente på dette gjennom hele barneskolen. Her måtte vi gi en 100lapp 2 ganger i året, det var absolutt ikke frivillig, det var mas på mail og ukeplaner. I tillegg måtte man ta med enten drikke eller mat til fellesbord, måtte bake kake eller stille med pølser el annet på div arrangement. Det høres lite ut, men har man kun et par hundre kr som skal vare en stund så merkes det. Samtidig er man redd for at barnet skal føle seg utenfor så man strekker seg veldig langt for å få det til, og man skammer seg fordi man ikke har en noen lunde normal inntekt.

Anonymkode: 353d8...de4

Skrevet
On 11/28/2019 at 5:45 PM, Anonym bruker said:

Førsteklasse skal ha avslutning på skolen. Det er en foreldregruppe som er ansvarlig for å arrangere. Alle som vil være med må vippse 50 kr per barn. Er dette innafor? Det er første gang jeg har barn på skolen, men jeg trodde alt sånn som hadde med skolen å gjøre var gratis.

helt innenfor, 50 kr er ikke mye

Anonymkode: 683fa...f65

Skrevet
9 timer siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

Det er ikke slik at noen da har spurt hvordan dette fungerer, og at skolen har svart at foreldrene må ordne dette selv om dere ønsker en avslutning? Jeg kan aldri se for meg at skolen "tvinger" noen av klassene til å ha sosiale tilstelninger. Det er slike tilstelninger lærerne selv må stille på, og jeg tenker kanskje ikke det er noe de gleder seg så fryktelig til etter arbeidstid 😉

Ja det er nok sikkert sånn det er da, og da skjønner jeg jo at pengene må komme fra et sted. Tenkte bare automatisk det var skolen som sto bak siden de øver på sanger på skolen og det forventes at alle kommer. 

HI

Skrevet
9 timer siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kjente på dette gjennom hele barneskolen. Her måtte vi gi en 100lapp 2 ganger i året, det var absolutt ikke frivillig, det var mas på mail og ukeplaner. I tillegg måtte man ta med enten drikke eller mat til fellesbord, måtte bake kake eller stille med pølser el annet på div arrangement. Det høres lite ut, men har man kun et par hundre kr som skal vare en stund så merkes det. Samtidig er man redd for at barnet skal føle seg utenfor så man strekker seg veldig langt for å få det til, og man skammer seg fordi man ikke har en noen lunde normal inntekt.

Anonymkode: 353d8...de4

Det er sånn jeg føler det også, iallfall nå rett før jul. En 50 lapp blir mye når du skulle hatt 500 kr til mat for en uke (1 voksen og 2 barn),  og får 450 kr å handle mat for. Jeg føler også på presset til å delta og på skammen av å ha så lav inntekt. Det skulle ikke vært sånn. 

HI

Skrevet
9 timer siden, Sommerkroppen 2029 skrev:

En helt annen sak HI, det skal finnes et tilbud i alle kommuner for familier som sliter økonomisk. Formålet er å hjelpe barna, slik at de kan være med på det andre barn gjør. Du kan be om støtte til utstyr, årskort, tilstelninger osv osv. 

Ta kontakt med din kommune for å høre hvilke muligheter som finnes 😉

Takk for svar. Dette skal jeg sjekke ut 

HI

Skrevet
På 28.11.2019 den 17.45, Anonym bruker skrev:

Førsteklasse skal ha avslutning på skolen. Det er en foreldregruppe som er ansvarlig for å arrangere. Alle som vil være med må vippse 50 kr per barn. Er dette innafor? Det er første gang jeg har barn på skolen, men jeg trodde alt sånn som hadde med skolen å gjøre var gratis.

Har vært helt vanlig her. Noen år betaler man inn en viss sum i året som går til gave til lærer og arrangement, andre år, så har,f.eks foreldrene til jentene stått for  middag og foreldrene til guttene for kakene, synest det er en Ok ordning hvis man vil at barna skal ha noen sosiale sammenkomster sammen  ilp av skoleåret. 

Anonymkode: b4337...360

Skrevet
På 28.11.2019 den 18.31, Anonym bruker skrev:

dra på noe annet da. Det meste annet er mye bedre enn det juleavslutningspisset.

Anonymkode: 68fce...f15

Wow, du er jommen meg kul. Så piss å dra og se på ungene dine opptre og bli kjent med andre foreldre... 

Anonymkode: bfb3c...3d6

Skrevet
12 timer siden, Anonym bruker skrev:

Synes ofte disse «avslutningene» har vært en sleip måte å dra inn penger på. Elevene har øvd inn noe på skolen som skal fremføres, så elevene er pliktig til å delta. Deretter skal foreldrene betale inngang for å se på, og ha med kaker eller lignende for felles buffet. Deretter settes det frem en pengekasse man skal gi penger til for serveringen man selv har bidratt til. Man setter gjerne elevene i døra for å kreve inn inngangspenger i tillegg, så man slipper ikke unna med «skal bare levere Ole» til forestillingen. 

Anonymkode: f6f28...b9d

Sleip måte å dra inn penger på? Er jo ikke akkurat noen som tjener personlig på dette. Går jo til klassekasser el

Skrevet
39 minutter siden, steinbukk30 skrev:

Sleip måte å dra inn penger på? Er jo ikke akkurat noen som tjener personlig på dette. Går jo til klassekasser el

Ja, det går til klassekassa. Men når det arrangeres som plikt, med inngangspenger, at man skal stille med mat eller kaker som man i tillegg skal betale for så blir det fort flere hundre kroner for at elevene skal fremføre noe på avslutningen. Her dro de frem pengekassa hver bidige gang man satte foten over dørstokken etter skoletid. 

Anonymkode: f6f28...b9d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...