Gå til innhold

Har skolen lov til å ta betalt for juleavslutning?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Synes det er er litt voldsomt til innkjøp å ta 50 kr per barn. 50 kr x 38 elever = 1900 kr. 

Lurer på hvor mye snacks de egentlig har tenkt å kjøpe. En pepperkakeboks koster jo bare en tier per stk. Noen flasker saft burde holde til mange barn. 

Jeg kommer nok til å bite tenne sammen og betale 50 kr og heller kutte 50 kr i matbudsjettet/julegavebudsjettet som allerede er kuttet til beinet. Så får jeg heller hoppe over å spise middag en dag for barnet mitt sin skyld som gleder seg til juleavslutning.

Anonymkode: 8c67d...c5d

Skrevet

Her er det selvfølgelig gratis. Det er servering/salg av kaffe, saft og kaker etterpå, men ingen krav om betaling. Man legger evt penger i en krukke, det man selv vil bidra med. Pengene går til klassekassa.

Anonymkode: d7d74...c6e

Skrevet
3 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke skolen som arrangerer men foreldrene som du skriver. Dette er helt vanlig.

Anonymkode: 41982...f01

Det er skolen som har gitt denne foreldregruppa ansvar for å arrangere. Så det er ikke noe foreldrene har funnet på av seg selv.

HI

Skrevet
1 minutt siden, Anonym bruker skrev:

Det er skolen som har gitt denne foreldregruppa ansvar for å arrangere. Så det er ikke noe foreldrene har funnet på av seg selv.

HI

Da kan man absolutt argumentere for at det er i skolens regi og burde være gratis

Anonymkode: deb81...da4

Skrevet

Takk for svar alle sammen. Det var det jeg trodde at de ikke kunne kreve det. Tror nok som sagt jeg biter tennene sammen og betaler likevel selv om det svir litt. Men om det stadig blir sånne pengekrav fremover kommer jeg til å si fra.

Skrevet
13 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Takk for svar alle sammen. Det var det jeg trodde at de ikke kunne kreve det. Tror nok som sagt jeg biter tennene sammen og betaler likevel selv om det svir litt. Men om det stadig blir sånne pengekrav fremover kommer jeg til å si fra.

Si fra du👍 Ofte er det slik at når 1 sier fra kommer det flere på banen som også vil si fra. 

Skrevet

Her bruker vi klassekassen til slike arrangement. Eller...kaker baker gjerne folk, men om det skal kjøpes noe ekstra. Klassekassen er frivillig men mange bidrar og det er fint. Man kan betale med vipps (da folk har etterspurt det) eller i hvit konvolutt til lærer eller klassekontakter. Skal være mulig å være anonym. 

Anonymkode: bfb3c...1bf

Skrevet
39 minutter siden, Anonym bruker skrev:

HI

Da synes jeg du skal ta det opp med skolen og be de ordne opp i dette med aktuell foreldregruppe, samt at du holdes utenfor. Gratisprinsippet skal gjelde på skolen og det er faktisk ikke alle som har en femtilapp til overs før jul. 

Anonymkode: bfb3c...1bf

Skrevet
1 time siden, Anonym bruker skrev:

Jeg kommer nok til å bite tenne sammen og betale 50 kr og heller kutte 50 kr i matbudsjettet/julegavebudsjettet som allerede er kuttet til beinet. Så får jeg heller hoppe over å spise middag en dag for barnet mitt sin skyld som gleder seg til juleavslutning.

Nei, bare dropp det. Det er frivillig. Det er sikkert nok andre som gir, som ikke har så vanskelig økonomisk situasjon som deg.

Anonymkode: 7448f...ddf

Skrevet

Har skolen arrangert en juleavslutning etter skoletid? Trodde dette var foreldrenes bord?

Anonymkode: aad5f...1be

Skrevet

Det er jo ikke sikkert det er så mye penger i klassekassa. Noe må nødvendigvis kjøpes inn. Hos oss er det vanlig å betale feks 20 kr pr barn til godteposer når nissen kommer. I år(2 klasse) har vi valgt å dra dette inn på pølsesalget istedet. 

Anonymkode: c80dd...1fc

Skrevet
7 timer siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke sikkert det er så mye penger i klassekassa. Noe må nødvendigvis kjøpes inn. Hos oss er det vanlig å betale feks 20 kr pr barn til godteposer når nissen kommer. I år(2 klasse) har vi valgt å dra dette inn på pølsesalget istedet. 

Anonymkode: c80dd...1fc

Hos oss er det ingen nisse på avslutningen og det eneste som handles inn er gave til læreren. Alle blir bedt om å ta med noe til matbordet og en liten gave til utlodning, men det settes på et bord uten at noen har oversikt over hvem som har hatt med noe. Alle spiser det de vil gratis og de som vil kjøper lodd. Pengene som kommer inn blir brukt til gaver til læreren og til andre ting som kommer klassen til gode.  

Anonymkode: 9e7c4...dc4

Skrevet

Synes ofte disse «avslutningene» har vært en sleip måte å dra inn penger på. Elevene har øvd inn noe på skolen som skal fremføres, så elevene er pliktig til å delta. Deretter skal foreldrene betale inngang for å se på, og ha med kaker eller lignende for felles buffet. Deretter settes det frem en pengekasse man skal gi penger til for serveringen man selv har bidratt til. Man setter gjerne elevene i døra for å kreve inn inngangspenger i tillegg, så man slipper ikke unna med «skal bare levere Ole» til forestillingen. 

Anonymkode: f6f28...b9d

Skrevet

Dette er litt vanskelig... i min barnehage tar vi med mat. Men det er jo ikke gratis denne maten heller 🤨

Jeg synes lista settes vel høyt. Mandariner, kjøpepepperkaker og saft burde ikke koste 50 kr per barn!

Anonymkode: 3dc4d...4be

Skrevet

Har du andre forslag til hvordan foreldregruppen skal organisere sammenkomst og gi lærerne en oppmerksomhet?

Vi betaler også inn 50,- pr familie pr avslutning. Tre barn = 150 til jul og 150 til sommeravslutning. Overskuddet går til klassekassa. 
Det går på rundgang hvem som arrangerer, 4 barns foreldre hver gang. Komiteen inviterer, baker, tar med kaffe, kjøper gave, rydder. 

Anonymkode: a983b...b4b

Skrevet
8 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Har du andre forslag til hvordan foreldregruppen skal organisere sammenkomst og gi lærerne en oppmerksomhet?

Vi betaler også inn 50,- pr familie pr avslutning. Tre barn = 150 til jul og 150 til sommeravslutning. Overskuddet går til klassekassa. 
Det går på rundgang hvem som arrangerer, 4 barns foreldre hver gang. Komiteen inviterer, baker, tar med kaffe, kjøper gave, rydder. 

Det kan for eksempel gjøres som et arrangement det er frivillig å delta på?

Skrevet
15 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Ved vår skole: 

Sommeravslutning er frivillig grilling i fjæra. Alle tar med det de ønsker å spise og de som ikke vil spise kommer gjerne bare for det sosiale.

Juleavslutning: Skolen inviterer til kl.18. Juleforestilling og hjem etterpå.

Ingen av delene trenger å koste noe og juleavslutningen koster ikke noe.

Gaver, kake, inngangsbilletter osv. er bare tull og de mange bekker små som blir en stor å som ekskluderer mange 

Skrevet

Tror ikke de kan kreve det.

Det vi gjør på skolen vår (barneskolen, 1-7 klasse) er at alle har med seg en liten gave og mat eller kake (fordelt på gutter og jenter).
Man kan kjøpe lodd (men må ikke ) og gavene trekkes blant loddene.

Pengene som kommer inn går til å dekke utgiftene til festen og gave til læreren.
Det som blir igjen går til klassekassen og man sparer opp til klassetur i 7. klasse for avslutning av barneskolen.

Anonymkode: 219db...ef0

Skrevet
3 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Tror ikke de kan kreve det.

Det vi gjør på skolen vår (barneskolen, 1-7 klasse) er at alle har med seg en liten gave og mat eller kake (fordelt på gutter og jenter).
Man kan kjøpe lodd (men må ikke ) og gavene trekkes blant loddene.

Pengene som kommer inn går til å dekke utgiftene til festen og gave til læreren.
Det som blir igjen går til klassekassen og man sparer opp til klassetur i 7. klasse for avslutning av barneskolen.

Anonymkode: 219db...ef0

Sånn gjør de her også, men alle som kommer får et gratis lodd. Føles veldig urettferdig for barna når noen kjøper 20 lodd og andre ikke har penger til å kjøpe noen, å sitte der uten lodd under utlodningen er ikke greit. 

Så de familiene som ikke kjøper lodd har gjerne fire lodd (mor, far og to søsten får et hver) så alle har lodd under trekningen.

Så kjøper selvfølgelig de som vil flere lodd, og de aller fleste kjøper lodd for mellom 50 og 200 kr.

Serveres ikke mat her da, alle får beskjed om å ta med egen drikke, eget servise og noe til buffeten. Så settes det frem en buffet med alt fra pepperkaker til frukstpyd, kaker osv. Det blir veldig bra hver gang.

Anonymkode: 44d81...aca

Skrevet

Uansett hvordan man vrir og vender på det så blir det et «pengemas». Det er ikke så stor Forskjell egentlig på å kreve 50 kr i døra enn å be alle skal bidra med mat til felles bord. Selv om det siste er frivillig blir det fort veldig synlig om man ikke tar med noe (lille Per til lille Kari; «hva har DERE med»), om man aldri leverer en gevinst til loddsalget, om man aldri kjøper lodd (det er ofte unga som selger; «pappaen til Mie vil ALDRI kjøpe»)

Og hvorfor MÅ man gi gave til læreren? Tror man virkelig at de setter pris på en gave kjøp av penger som de innerst inne vet at foreldre med dårlig råd har skrapet sammen??

Anonymkode: c1eff...c8a

Skrevet

Det er jo ikke bedre å selge lodd enn å samle inn penger på vipps i forkant. Ingen på festen ser hvem som har vippset. Forskjellen mellom de som kjøper få eller ingen og de som kjøper mange lodd blir veldig tydelig for mange, men kun klassekontaktene har oversikt over hvem som betaler. Ingen henger seg opp i om noen ikke betaler hver gang, eller betaler en  tier i stedet.

og dere som samler dere for å grille el.l. og ikke får inn penger på noen måte, hvordan får dere midler til en blomst til lærerne, klassekasse slik at klassen kan kjøpe en is hver på skoletur o.l.?

Skrevet
5 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det er jo ikke bedre å selge lodd enn å samle inn penger på vipps i forkant. Ingen på festen ser hvem som har vippset. Forskjellen mellom de som kjøper få eller ingen og de som kjøper mange lodd blir veldig tydelig for mange, men kun klassekontaktene har oversikt over hvem som betaler. Ingen henger seg opp i om noen ikke betaler hver gang, eller betaler en  tier i stedet.

og dere som samler dere for å grille el.l. og ikke får inn penger på noen måte, hvordan får dere midler til en blomst til lærerne, klassekasse slik at klassen kan kjøpe en is hver på skoletur o.l.?

Når gratisskoleprinsippet etterhvert blir fulgt slavisk er det vel meningen klassekassene skal bort, det blir slutt på at klassen har penger til is på skoletur osv. Det er ikke meningen skal ha mer å rutte med enn det de blir tildelt på skolen.

Når det kommer til blomst kan bare klassekontakten f.eks oppfordre alle til å sette inn 10 kr på en konto innen en viss dato og da pengene som da har kommet inn til å kjøpe blomst, ingen vet hvem som har betalt og blomsten er fra alle.

Anonymkode: 44d81...aca

Skrevet (endret)

Det er ikke lærerne og skolen som arrangerer dette. Slik vi hadde det, ble det opprettet en klassekonto i første klasse, der alle foreldre betalte inn en bestemt sum (200,- mener jeg å huske) . Det var i regi av klassekontakten. Disse pengene ble brukt til utlegg ved sosiale tilstelninger, som f.eks juleavslutning, akedager og en gave til lærer ved sommeravslutning osv. Om det gikk tomt, så ble det fylt på igjen på kontoen. Men jeg tror ikke vi betalte inn mange kronene i løpet av barneskolen.

Det kan jo godt være klassekontakten har tenkt å kjøpe inn noe bestemt til denne avslutningen, men det bør jo vedkommende informere om i så fall. 

Endret av Sommerkroppen 2029
Skrevet
55 minutter siden, Anonym bruker skrev:

Det kan for eksempel gjøres som et arrangement det er frivillig å delta på?

Det er jo frivillig å delta da. Men de foreldrene som tenker slik, bør jo også vite at det er ungene deres det går utover. Har man ikke 50 kroner, så får man si ifra til klassekontakten. De aller fleste er overbærende med det.  

Skrevet
1 hour ago, Anonym bruker said:

Man halverer kostnaden til 25 kroner per barn. Det blir ca 600 i en vanlig klasse, det burde holde til mat.

Gave til lærer bør gis maks en gang per år, og helst være en pose twist el.

Etter mange år med barn ser jeg at familier med dårlig råd anstrenger seg mest for å gi penger, lage ordentlig mat (ikke posekake feks). 

En avslutning kan være vel så koselig med sparsommelig mat. Gløgg og pepperkaker hadde vært nok

Anonymkode: 3dc4d...4be

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...