Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #1 Skrevet 26. november 2019 Hei, var på kurs i regi av jobben. De fleste skulle samkjøre. Dette var et tilbud jeg også fikk, men jeg måtte rekke en avtale dagen vi skulle hjem pluss at jeg hadde noe ærender på tur tilbake som gjorde at jeg måtte ta egen bil. Har jeg krav på bilgodtgjørelse i dette tilfelle? Er så usikker, og det er liksom ingen kultur for å spørre om slike ting på jobben. I tillegg har de sånn kultur at vi skal gjøre "alt gratis for jobben". F.eks om man har arbeidsdag i 12 timer skal man helst ikke skrive diettgodtgjørelse, man skal smøre med seg niste.. Derfor spør jeg her i håp om at noen vet. Synes det er så ubehagelig å spør på jobb. Anonymkode: 5f14f...85e
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #2 Skrevet 26. november 2019 Det mener jeg at du ikke har, du fikk et tilbud, men valgte å takke nei av private årsaker. Det som dekkes er det som er billigst for arbeidsgiver, noe dette ikke er Anonymkode: 42549...993
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #3 Skrevet 26. november 2019 Dersom du skal gjøre private ærender vil du normalt ikke ha krav på kjøregodtgjørelse. diettgodtgjørelse vil du normalt ha krav på uavhengig av om du smører niste eller ikke Anonymkode: eff56...d51
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #4 Skrevet 26. november 2019 Det er på en måte det jeg har lurt på selv også, om jeg kanskje ikke har hatt krav på bilgodtgjørelse, siden jeg måtte hjem dagen etterpå og hadde ærender på tur hjem. Det eneste var at dette var lagt opp til helg, og jeg hadde ingen muligheter til å planlegge på annet vis. Men det får bare så være, ble noen dyre ærender 😛 Mannen mener bestemt at jeg har krav på bilgodtgjørelse, men jeg har vært usikker her altså.. Men jeg har vel krav på diettgodtgjørelse når jeg har vært på jobb en nesten full dag 6 av 7,5 time for så å dra rett i arbeidsmøte og ikke kommer hjem før kl 23.00? (altså jeg har da vært på jobb fra 07.15-23.00 uten å vært hjemme) Anonymkode: 5f14f...85e
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #5 Skrevet 26. november 2019 Jeg synes det er rart å skulle be om godtgjørelse når du velger selv å ikke være med å transporten som blir organisert Anonymkode: 4e2e0...d56
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #6 Skrevet 26. november 2019 11 minutter siden, Anonym bruker skrev: Jeg synes det er rart å skulle be om godtgjørelse når du velger selv å ikke være med å transporten som blir organisert Anonymkode: 4e2e0...d56 Jeg spør fordi jeg ønsker å finne ut av hva som er riktig. Jeg personlig mener at det kanskje ikke er det, mens mannen mener at jeg skal ha det dekket da reisen var i regi av jobben og disse ærendene var planlagt forut. I tillegg til at jeg hadde en avtale (privat avtale) jeg måtte rekke tilbake til også. Klarer iaf ikke finne noe på at jeg ikke skulle ha krav på det, men jeg personlig føler at det er vanskelig å skulle be om det siden jeg hadde personlig ærender.. Anonymkode: 5f14f...85e
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #7 Skrevet 26. november 2019 Reagerer mest på at du bruker ordet diettgodtgjørelse. Og nei så lenge det finnes alternativer jobben har satt opp til transport så har man ikke krav på godtgjørelse. Og at du har ærender skal da de ikke betale for. Anonymkode: 11804...05d
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #8 Skrevet 26. november 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Reagerer mest på at du bruker ordet diettgodtgjørelse. Og nei så lenge det finnes alternativer jobben har satt opp til transport så har man ikke krav på godtgjørelse. Og at du har ærender skal da de ikke betale for. Anonymkode: 11804...05d Mulig det kom fram dårlig, men det var to ulike tilfeller. Det ene var bilgodtgjørelse ifbm kurs sammen med jobben og det andre var diettgodtgjørelse ifbm arbeid over 12 timer. Anonymkode: 5f14f...85e
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #9 Skrevet 26. november 2019 16 minutter siden, Anonym bruker skrev: Mulig det kom fram dårlig, men det var to ulike tilfeller. Det ene var bilgodtgjørelse ifbm kurs sammen med jobben og det andre var diettgodtgjørelse ifbm arbeid over 12 timer. Anonymkode: 5f14f...85e Diettgodgjørelse er noe du får når du er på reise utenfor arbeidssted. Jeg leverer reiseregninger på alle reiser utenfor arbeidssted og det er normalt på de fleste arbeidssteder. Jeg jobber som selger og kjører frem og tilbake hele tiden. Skal jeg på et møte i Oslo, og ikke på Skøyen som er mitt arbeidssted får jeg kilometergodgjørelse fra hjem til møtet og så hjem igjen. Anonymkode: 496a5...9e5
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #10 Skrevet 26. november 2019 3 minutter siden, Anonym bruker skrev: Diettgodgjørelse er noe du får når du er på reise utenfor arbeidssted. Jeg leverer reiseregninger på alle reiser utenfor arbeidssted og det er normalt på de fleste arbeidssteder. Jeg jobber som selger og kjører frem og tilbake hele tiden. Skal jeg på et møte i Oslo, og ikke på Skøyen som er mitt arbeidssted får jeg kilometergodgjørelse fra hjem til møtet og så hjem igjen. Anonymkode: 496a5...9e5 Det er reise utenfor arbeidssted selvsagt, men diettgodtgjøeldd gjelder vel også om arbeidsdagen stater 07.15 med møtested på arbeidsplass, men reiser direkte til møte 30 mil unna og er hjemme 23.00 om kvelden? Anonymkode: 5f14f...85e
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #11 Skrevet 26. november 2019 Man får ikke kjøregodtgjørelse når man selv velger å benytte annen transport enn den jobben tilbyr. Kanskje med unntak av om ærendene du måtte gjøre akkurat da var jobb-ærender? Da ville du nok fått godtgjøring. Diett har du nok krav på. Anonymkode: 0db71...a4d
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #12 Skrevet 26. november 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Man får ikke kjøregodtgjørelse når man selv velger å benytte annen transport enn den jobben tilbyr. Kanskje med unntak av om ærendene du måtte gjøre akkurat da var jobb-ærender? Da ville du nok fått godtgjøring. Diett har du nok krav på. Anonymkode: 0db71...a4d Altså. Samkjøring mellom kolleger er ikke transport jobben tilbyr. Anonymkode: 84cf7...8f8
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #13 Skrevet 26. november 2019 4 minutter siden, Anonym bruker skrev: Altså. Samkjøring mellom kolleger er ikke transport jobben tilbyr. Anonymkode: 84cf7...8f8 Selvfølgelig kan det være det. Den som kjører får godtkjørelsen Anonymkode: 4e2e0...d56
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #14 Skrevet 26. november 2019 6 minutter siden, Anonym bruker skrev: Selvfølgelig kan det være det. Den som kjører får godtkjørelsen Anonymkode: 4e2e0...d56 Men den som jeg siterte mente HI ikke har krav på egen bilgodtgjørelse når hun ikke ble med på samkjøringen. DET stemmer ikke. Om noen samkjører og den som kjører får godtgjørelse skal HI også ha det selv om hun kjørte alene i egen bil. Anonymkode: 84cf7...8f8
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #15 Skrevet 26. november 2019 Så lenge ikke arbeidsgiver har satt opp transport eller har presisert at det skal samkjøres står du fritt til å velge selv. Så det er ingen grunn til at du ikke skal sette det opp. Du tar da bare utgangspunkt i km avstanden fra arbeidssted til kurssted, dette finner du enklest på Google map. Skulle arbeidsgiver derimot ikke være enig i dette så lar vedkommende bare vær å godkjenne reisegodtgjørelsen. Anonymkode: 51e8c...09a
Anonym bruker Skrevet 27. november 2019 #16 Skrevet 27. november 2019 Var det langt? Hos oss dekkes billigste reisemåte. Anonymkode: cd85b...8b7
Anonym bruker Skrevet 27. november 2019 #17 Skrevet 27. november 2019 Jeg jobber i statsforvaltningen og hos står det presisert: Det gis adgang til vanlig bilgodtgjørelse hvis det er en eller flere passasjerer med på reisen. Anonymkode: 42549...993
Anonym bruker Skrevet 27. november 2019 #18 Skrevet 27. november 2019 Jeg mener du har krav på det, av og til har man grunner til at samkjøring ikke passer. Hadde vært annerledes om bedriften for eksempel hadde satt opp buss. Anonymkode: 6028b...ba4
Superdolly Skrevet 27. november 2019 #19 Skrevet 27. november 2019 dHos oss ville du ikke fått kjøregodtgjørelse. Der jeg jobber er det helt vanlig at sjefen setter opp kjøreliste for samkjøring, hvis mange skal på samme kurs samtidig. Da er det de som settes opp til å kjøre som får kjøregodtgjørelse. Det er også helt vanlig at noen velger å kjøre selv, fordi de har noen private ærend de skal utføre med det samme. Disse får ikke kjøregodtgjørelse. Det har både et økonomisk aspekt og et miljøaspekt. Skulle jobben gi kjøregodtgjørelse til alle som velger å kjøre egen bil framfor organisert samkjøring, ville det blir veldig dyrt. I stedet for å utbetale kjøregodtgjørelse til 6 personer, ville de kanskje måtte betalt til 25 personer. I tillegg belaster det miljøet langt mer med 25 biler som kjører til samme sted samtidig enn med 6 biler. Det er mulig dette er lovregulert. Det vet jeg ingenting om. Mulig det står noe i tariffavtalen deres. Jeg ville ha startet med å spørre tillitsvalgt på jobben.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2019 #20 Skrevet 27. november 2019 Om du takket nei til transport organisert av arbeidsgiver så tenker jeg du ikke kan få dette. Anonymkode: 980c7...2f1
Anonym bruker Skrevet 27. november 2019 #21 Skrevet 27. november 2019 9 timer siden, Superdolly skrev: dHos oss ville du ikke fått kjøregodtgjørelse. Der jeg jobber er det helt vanlig at sjefen setter opp kjøreliste for samkjøring, hvis mange skal på samme kurs samtidig. Da er det de som settes opp til å kjøre som får kjøregodtgjørelse. Det er også helt vanlig at noen velger å kjøre selv, fordi de har noen private ærend de skal utføre med det samme. Disse får ikke kjøregodtgjørelse. Det har både et økonomisk aspekt og et miljøaspekt. Skulle jobben gi kjøregodtgjørelse til alle som velger å kjøre egen bil framfor organisert samkjøring, ville det blir veldig dyrt. I stedet for å utbetale kjøregodtgjørelse til 6 personer, ville de kanskje måtte betalt til 25 personer. I tillegg belaster det miljøet langt mer med 25 biler som kjører til samme sted samtidig enn med 6 biler. Det er mulig dette er lovregulert. Det vet jeg ingenting om. Mulig det står noe i tariffavtalen deres. Jeg ville ha startet med å spørre tillitsvalgt på jobben. Sånn er det hos oss. Det arrangeres transport, enten med å organiserer et visst antall biler som kjører eller sette opp buss / minibuss. De som ønsker å reise på annen måte, må ta det for egen regning. Anonymkode: 52f91...b53
Anonym bruker Skrevet 27. november 2019 #22 Skrevet 27. november 2019 Virker som det er veldig ulik praksis. Jeg tror ikke jeg kommer til å legge inn reiseregning på den turen. Jeg aner ikke hva som er praksis på jobben, men siden dette er i gråsonen og de praktiserer at man tar mest mulig utgifter selv, så dropper jeg å skrive reiseregning Anonymkode: 5f14f...85e
Anonym bruker Skrevet 27. november 2019 #23 Skrevet 27. november 2019 3 timer siden, Anonym bruker skrev: Virker som det er veldig ulik praksis. Jeg tror ikke jeg kommer til å legge inn reiseregning på den turen. Jeg aner ikke hva som er praksis på jobben, men siden dette er i gråsonen og de praktiserer at man tar mest mulig utgifter selv, så dropper jeg å skrive reiseregning Anonymkode: 5f14f...85e Ja, for å spørre på jobbe, det må du for all del ikke finne på. Anonymkode: 52f91...b53
HeiteH Skrevet 27. november 2019 #24 Skrevet 27. november 2019 Jeg tenker at du ikke har rett på kjøregodtgjørelse fordi du hadde mulighet til å være med oppsatt transport. Diett har du selvsagt rett på.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2019 #25 Skrevet 27. november 2019 5 minutter siden, HeiteH skrev: Jeg tenker at du ikke har rett på kjøregodtgjørelse fordi du hadde mulighet til å være med oppsatt transport. Diett har du selvsagt rett på. Og hvor står det at man har rett på diett? Det finnes regler for når arbeidsgiver kan utbetale skattefrie diettpenger og hvor mye, men jeg skulle gjerne likt å vite hvor i loven det står at man har rett på diettpenger fra arbeidsgiver. Da tenker jeg selvfølgelig ikke på der dette er nedfelt i avtaler mellom bedrift og ansatte. Men i loven generelt. Anonymkode: 52f91...b53
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå