Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #1 Del Skrevet 26. november 2019 I dag skal vi til legen å få henvisning til utredning. Skolen er involvert, ppt er på vei inn. Hva er viktig å få med i henvisningen? Hvordan er prosessen videre og hvor lang tid tok det fra dere kom igang til dere kom inn? Føler det er uutholdelig for gutten min for tiden.... I dag våknet jeg kl. 04, fikk ikke sove mer fordi bekymringene tar over. Anonymkode: 68ca0...d00 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144392351-utrede-barn-for-adhd-add-kan-noen-forklare-litt-om-prosessen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #2 Del Skrevet 26. november 2019 Det første du må innstille deg på er at ting tar tid, lang tid! Det vil nok variere litt fra sted til sted, men det kan fort gå 3 mnd fra henvisning til utredning hos BUP starter. Til legen må dere fortelle litt om hovedutfordringene dere har med barnet. Du kan godt notere ned ting selv sånn at du husker alt. Vår lege har stilt mange spørsmål, f.eks. "hvordan tåler barnet å stå i kø?" og "trives barnet med aktiviteter som krever mye konsentrasjon, som å perle?". Jeg hentet opp listen over typiske trekk for adhd på forhånd og kom da på enda flere ting som jeg selv noterte ned, som at barnet fikler med alt mulig. Selve utredningsprosessen består i stor grad av samtaler, utfylling av skjemaer (enorme mengder av dem), samtaler med barnet, observasjoner av barnet, fysiske undersøkelser for å utelukke at det er noe fysisk bak symptomene, testing av motorikk (min måtte klippe og skrive litt, f.eks.), en test der barnet skulle se på en skjerm og holde på en ting han kunne trykke på med en måler på hodet for å se etter impulskontroll og uro (tok 10 min, han synes det var kjempegøy). Vår var i tillegg til MR og søvn-EEG, men det tror jeg ikke er vanlig når det "bare" er adhd det utredes for. Vår har litt flere ting også. Vi opplevde å bli møtt med varme og omsorg på BUP, alt ble grundig forklart og ingenting var ubehagelig eller skummelt for noen av oss. Vi skal en ny runde nå med et av de andre barna. Det jeg synes var mest slitsomt første gang, var bekymringene for barnet. At jo lenger ut i utredningsprosessen vi kom, jo mer sannsynlig og virkelig ble det at han har en diagnose som både gir ham er vanskeligere liv, men som også dessverre er sterkt stigmatiserende i ssmfunnet vårt. Folk er forbløffende uvitende om hva adhd egentlig er, til å ha så mange meninger om det. Så det var en slags sorgprosess underveis som var tung, samtidig som det også var en lettelse å få diagnosen til slutt fordi vi nå fikk andre og langt bedre verktøy til å forstå og hjelpe sønnen vår. Lykke til, dette går helt fint skal du se! Anonymkode: f412d...767 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144392351-utrede-barn-for-adhd-add-kan-noen-forklare-litt-om-prosessen/#findComment-149167689 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #3 Del Skrevet 26. november 2019 Vi fikk henvisning i mai og er ikke ferdig enda, så vet ikke hvor lang tid det tar. Vi fikk første time i august og har hatt 7 timer hittil, pluss at de har vært på skolen og observert. Vi har hatt to timer med felles samtaler med både foreldre og barn, en time (dobbeltime) med testing av barnet, to timer hvor en har snakket/lekt med barnet og en annen har stilt spørsmål til oss foreldre, en time med fysisk undersøkelse av barnet og masse spørsmål om fysisk helse, og en dobbeltime med bare oss foreldre med en haug med spørsmål. Også har vi fylt ut 2 skjemaer hver, samt at barnet har fylt ut et eget skjema, og lærer har også fylt ut 2 skjemaer. Vet ikke hva som skjer videre nå, har ikke fått neste time ennå. Jeg var forberedt på at det kom til å ta lang tid, så synes det har skjedd mye på den tiden som har gått nå. Er glad for at de er grundige, så de forhåpentligvis kommer til riktig konklusjon. Det er mindre viktig hva konklusjonen er, enn at den er riktig. De har sagt at de ikke vet på forhånd hvor lang tid det kommer til å ta, for de må se an underveis om de har nok til å konkludere eller om de trenger å utrede mer. Anonymkode: 4f482...4bb Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144392351-utrede-barn-for-adhd-add-kan-noen-forklare-litt-om-prosessen/#findComment-149167732 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #4 Del Skrevet 26. november 2019 Det som er viktig å få med i henvisningen er informasjon om fungeringen til barnet, og hvilke problemer barnet faktisk har. Det må også komme frem hvilken tilrettelegging/tiltak som er prøvd først. Her i distriktet vil BUP gjerne ha en uttalelse fra PPT også, så det er viktig å få med at PPT er på vei inn, og hvorfor PPT er på vei inn (dere risikerer at BUP vil avvente konklusjonen til PPT, hvis det feks skulle vise seg å være lærevansker er det jo ikke nødvendigvis behov for utredning hos BUP). Anonymkode: 7d25b...eb2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144392351-utrede-barn-for-adhd-add-kan-noen-forklare-litt-om-prosessen/#findComment-149167740 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anonym bruker Skrevet 26. november 2019 #5 Del Skrevet 26. november 2019 Min eldste ble ferdig utredet for 1 år siden. Kort fortalt. 1. Få skolen til å skrive en firfoting som legen kan sende med i henv. (min lege ville ikke sende inn uten den, da BuP henla uten) 2. Legen skriver henv, kort forklarer utfordringene hjemmenog evt sykehustorie. 3. Vent på svar. Kan ta noen måneder. 4. Når du hat fått svar vil du få skjemaer som du og skole skal fylle ut. 5. Samtaler med barnet og evt evnetester. 6 samarbeidsmøter (skole, hjem, ppt og bup) 7. Medisinprøving, dersom de finner diagnose som kan ha effekt av medisin eks adhd. 8. Oppfølging/evaluering av medisin, hvordan går det nå ect. 9. Bup gir ansvaret over til fastlege. Dette var ekstremt kort forklart. Men noen holdepunkter 😌 Anonymkode: 87b2f...7a2 Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/144392351-utrede-barn-for-adhd-add-kan-noen-forklare-litt-om-prosessen/#findComment-149167753 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå